Acclimatization and Nature and its Stance in the Poetical Portraiture of Shafiee Kadkani.
Subject Areas :
Abstract Articles
Ya'ghoob Novroozi
1
,
Asghar Babazadeh Aghdam
2
1 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Mako Branch, Islamic Azad University, Mako, Iran.
2 - Assistant Professor of Arabic Language and Literature, Holy Quran University of Sciences and Education, Khoy Faculty of Quranic Sciences, Iran.
Received: 2018-06-10
Accepted : 2018-11-17
Published : 2019-05-22
Keywords:
innovation,
Acclimatization,
nature,
Keywords : Shafiee Kadkani,
poetic illustration,
policy and congregation,
Abstract :
Abstract
In all periods of Persian literature, nature has been a source of inspiration for Iranian poets; in the contemporary times, with Nima's persuation, the poets have had individualistic views in poetry and presented exquisite scenery of the environment around them which caused the climatic pictures to appear. Beside the individualistic look and experience inspired from nature they have tried to offer the poetical and social implications in the mold of picture and symbols. Shafiee Kadkani, in his portraiture, has an approach to nature. Innovation, objectivity and acclimatization are the distinguished traits of this poet in illustrating the society. The other specification of illustration in his poetry is bearing the political and social hints from nature which is the topic of discussion in this article. It clearly shows that the poet is pursuing the novelty and at the same time innovation in them and has expressed his political and social tenets in an artistic and beautiful mold.
References:
فهرست منابع و مآخذ
اخوان ثالث، مهدی، (1381)، آخر شاهنامه، تهران: زمستان.
امانی، اختر، (1391)، نقد و بررسی شعر «سفر به خیر» استاد شفیعی کدکنی از دیدگاه فرمالیستی، مجلّة رشد آموزش زبان ادب فارسی، شماره1، پاییز1391، صفحات63-62.
برهانی، مهدی، (1378)، از زبان صبح (دربارة زندگی و شعر شفیعی کدکنی)، تهران: پاژنگ.
بشر دوست، مجتبی، (1379 )، در جستجوی نیشابور، زندگی و شعر محمّدرضا شفیعی کدکنی (م. سرشک)، چاپ اوّل، تهران: نشر ثالث- نشر یوشیج.
پارساپور زهرا، (1383)، مقایسة زبان حماسی و غنایی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
پرین، لارنس، (1381)، شعر و عناصر شعری، مترجم غلامرضا سلگی، چاپ دوم، تهران: انتشارات رهنما.
پورنامداریان، تقی و همکاران، (1391)، «بررسی و تاویل چند نماد در شعر معاصر»، ادبیّات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال دوم، شماره اوّل، بهار و تابستان ، صص48-25.
___________ ، (1377)، خانهام ابری است، تهران: سروش.
حسن لی، کاووس، (1383)، گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران، تهران: نشر ثالث.
روزبه، محمّدرضا، (1381)، ادبیّات معاصر(شعر)، تهران: روزگار.
زال نژاد، هنگامه و کریمی، احمد، (1395)، بررسی جلوههای نمادین طبیعت در اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی، فصلنامة تخصصی زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد،شماره6، تابستان، صفحات 119-89.
شاملو، احمد، (1382)، مجموعه آثار، دفتر یکم، چ چهارم ، تهران: انتشارات نگاه.
شریفی، فیض (1393 ). شعر زمان ما (شفیعی کدکنی )، تهران: انتشارات سخن
شفیعی کدکنی، محمّدرضا، (1370)، ادوار شعر فارسی از مشروطیّت تا سقوط سلطنت، تهران: انتشارات سخن.
________________، (1349)، صور خیال در شعر پارسی، تهران: انتشارات نیل.
______________، (1376)، آیینهای برای صداها، چ اوّل، تهران: انتشارات علمی.
______________، (1376)، هزارة دوم آهوی کوهی، تهران: انتشارات سخن.
صحرایی، قاسم و گلشنی، شهاب، ( 1388)، شور رهایی در اشعار پیش از انقالب شفیعی کدکنی، پژوهشنامه ادب غنایی، سال هفتم، شمارۀ دوازدهم، بهار و تابستان، صص 104 -73.
صیّاد کوه، اکبر و کوهنورد زهرا، (1395)، بن مایههای اجتماعی و سیاسی و نمادهای آن در هزاره دوم آهوی کوهی، ایران نامگ، زمستان 1395.
فتوحی، محمود، (1385)، بلاغت تصویر، تهران: نشر سخن.
فردوسی، ابوالقاسم، (1386)، شاهنامه، تصحیح و توضیح کاظم برگ نیسی، تهران: فکر روز.
عباسی، حبیب اله، (1387 )، سفرنامه باران، تهران: سخن.
نظامی گنجوی، الیاس بن یوسف، (1380)، لیلی و مجنون، به تصحیح حسن وحید دستگردی و به کوشش سعید حمیدیان، چ4، تهران: قطره.
نیما، یوشیج، (1385)، حرفهای همسایه، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: نشر دنیا.
_||_