Musical Analysis of Social Lyric Poems in Constitutional Era
Subject Areas : Abstract ArticlesSoudabeh Yousefian Darani 1 , Morteza Rashidi Ashjerdi 2 , Mahboubeh Khorasani 3
1 - PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
Keywords: Constitutional Era, Keywords: social lyric poem, adjacent music, medieval music, outside music,
Abstract :
Abstract Social lyric poem is one of the lyrics that was current in constitutional revolution in Iran. In this essay, first the social lyric poem is defined and explained in brief, later we investigate the poems morphologically under three basic adjacent musical ( range and rhyme ), outside musical ( rhythm ) and medieval musical )literal adornments ). Most of the social lyric poems in constitutional era have range and most of the ranges are in dynamic order. Also, words such as liberation, motherland, labor, revolution which entered the poetry and lyric in regard to political and social conditions have been used in range and rhyme position. Most of the constitutional social lyric poems have been composed of moderate light and height which are in sorrowful and smooth rhythm. Among these rhythms and content of social poems the are era of adaptation and relativity. Also literal adornments such as play on words, harmonious cadence, and pun have been used so richly in these lyric poems.
فهرست منابع و مآخذ
- امینپور، قیصر، (1386)، سنّت و نوآوری در شعر معاصر، تهران، علمی فرهنگی، چاپ سوم.
- ایرجمیرزا، جلالالممالک، (2536)، دیوان، تهران، گلشن، چاپ اوّل.
- بهار، محمّدتقی(ملکالشعرا)، (1387)، دیوان اشعار، تهران، نگاه، چاپ اوّل.
- حقشناس، علیمحمّد، (1360)، «پرداختن به قافیه باختن»، نشر دانش، سال دوم، ازص18 تا 35.
- حکیمآذر، محمّد، (3 شهریور 1393)، «موسیقی شعر فارسی»، گفتارهای محمّد حکیمآذر، http://shahrestanadab.com.
- دهخدا، علیاکبر، (1358)، دیوان، تهران، کتاب پایا، چاپ اوّل.
- شمیسا، سیروس، (1386)، سیر غزل در شعر فارسی، تهران، علم، چاپ چهارم.
- _________، (1368)، نگاهی تازه به بدیع، تهران، فردوس، چاپ دهم.
- شفیعیکدکنی، محمّدرضا، (1379)، موسیقی شعر، تهران، آگاه، چاپ دهم.
- ______________، (1387)، ادوار شعر فارسی از مشروطیّت تا سقوط سلطنت، تهران، سخن، چاپ سوم.
- طاهری خسروشاهی، محمد، (1390)، «ردّپای مجلس در ادبیّات مشروطه»، پیام بهارستان، ویژه نامة تاریخ مجلس2، تابستان، شمارة 12، از ص733 تا ص
- عارف قزوینی، ابوالقاسم، (1381)، دیوان، تهران، نگاه، چاپ اوّل.
- عشقی، میرزاده، (1350)، کلّیّات مصوّر، تهران، جاویدان، چاپ اوّل.
- فتوحی، محمود، (1392)، سبکشناسی، نظریهها، رویکردها و روشها، تهران، سخن، چاپ دوم.
- فرّخی یزدی، محمد، (1387)، دیوان، تهران، ارمغان، چاپ دوم.
- لاهوتی، ابوالقاسم، (1357)، کلّیّات، تهران، توکا، چاپ اوّل.
- نسیم شمال، (1370)، دیوان، تهران، مطبوعاتی حسینی، چاپ اوّل.
- وحیدیان کامیار، تقی، (1374)، وزن و قافیه شعر فارسی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ چهارم.