Construction and Validation of the Women's Psychological Well-Being Scale
Subject Areas : روانشناسی تحولیMaryam Kadkhodaee 1 , Parviz Azadfallah 2 , Hojatolah Farahani 3
1 - PhD Candidate
Tarbiat Modares University
2 - PhD
Tarbiat Modares University
3 - PhD
Tarbiat Modares University
Keywords: psychological well-being, women- culture- validation,
Abstract :
This study aimed to construct and validate the Women's Psychological Well-being Scale. The statistical population included women aged 20 to 35 years old in Tehran. After formulating the questionnaires and examining the face and content validity of the items and factors, the data were collected from a sample of 500 women. The results of the confirmatory factor analysis of 74 items showed seven factors: comfort and security in relationships, growth, purposefulness,competency, control and mastery, caring oneself, and autonomy. Cronbach's alpha coefficient for the total scale was 0.92. Also the Composite Reliability coefficient was 0.96. The test re-test reliability coefficient was 0.87 and the convergent validity of the test with the Ryff Psychological well-being Scale (RSPWB) was 0.82. This is the first scale of women's psychological well-being that has been built and validated based on Iranian culture. It provides a reliable tool to highlight the different aspects of psychological well-being in women.
_||_
بیانی،عا.، کوچکی،ع. م.و بیانی،ع. (1387). روایی و پایایی مقیاس بهزیستیروانشناختی ریف. مجلهروانپزشکیوروانشناسیبالینیایران،14(2)،151 -146.
پرویزی، س.، ناصری،ف.، سیدفاطمی،ن. وقاسمزادهکاکرودی، ف. (1388). عواملاجتماعیسلامتزنانساکندرشهرتهران: یکپژوهشکیفی. مجلهپژوهشپرستاریایران، ۴(۱۵)، 15 -6.
جوشنلو،م.، رستمی،ر. ونصرتآبادی،م. (1385). بررسیساختارعاملیبهزیستیجامع. فصلنامهروانشناسی تحولی: روانشناسانایرانی،3(9)،51 -35.
حبیبی،آ. (1395).آموزشکاربردیلیزرل؛ویرایشپنجم. تهران. انتشاراتجهاددانشگاهی.
خانجانی،م.، شهیدی،ش.، فتحآبادی،ج.، مظاهری،م. وشکری،ا. (1393). ساختار عاملی و ویژگیهایروانسنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستیروانشناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر. مجله اندیشه و رفتار، 8(32)، 38 -27.
سفیدی،ف. و فرزاد،و. ا. (1391). رواسازیآزمونبهزیستیروانشناختیریفدردانشجویاندانشگاهعلومپزشکیقزوین. مجلهعلمیدانشگاهعلومپزشکیقزوین،62،71 -65.
شریفی،خ.، انوشه،م.، فروغان،م. وکاظمنژاد،ا. (1393). تجارب زنان از عوامل ارتقادهنده سلامت روان در دوران میانسالی.مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه،64،1037 -1028.
شکری،ا.، کدیور،پ.، فرزاد،.ا.، دانشورپور،ز.، دستجردی،ر. وپاییزی،م. (1387). بررسی ساختارعاملی نسخههای سه،نه،و 14 سوالی مقیاس بهزیستیروانشناختی ریف در دانشجویان.مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران،11(2)، 161 -152.
شکری.ع،وحسینپور. م. (1390). تقابلرویآوردهایمعرفتشناسیپژوهشکمّیوکیفیدرعلومانسانیوطبیعی: باتأکیدبر رویآوردمعرفتشناسیتلفیقی. مجلهپژوهش،3(10)،74 -59.
عیدی،ح.، عباسی،ه.، بخشیچناری،ا.، فدایی، م. وابراهیمفقهی،آ. (1392). تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامة هوش هیجانی در ورزش. مجلهپژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 2،150 -139.
کبیری، م. (1389). مقایسهضریبآلفاوروشهایبرگرفتهازمدلمعادلاتساختاریدربرآورداعتبار. مجلهروانشناسی، 14(53)،61 -39.
کدخدایی،م.، آزادفلاح،پ. و فراهانی،ح. (1397). تحلیل کیفی بهزیستیروانشناختی با توجه به ساختار فرهنگ ایرانی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی،14(55)،268 -249.
گال، م.، بورگ، و. و گال، ج. (1386). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. جلداول. ترجمه: ا. ر. نصر، ح. ر. عریضی، م. ابوالقاسمی و دیگران. تهران: انتشارات سمت با همکاری انتشارات دانشگاه شهید بهشتی(تاریخ انتشار اثر اصلی، 1996).
ملتفت،ق. (1390). ارائه مدلی برای بهزیستیروانشناختی با توجه به ادراک دانشآموزان از والدین، همسالان و معلمان با نقش واسطهای باورهای انگیزشی.رساله دکتری، دانشگاه شیراز.
میکائیلیمنیع، ف. (1389). بررسی وضعیت بهزیستی روانشناختی دانشجویان دورة کارشناسی دانشگاهارومیه. افق دانش؛ فصلنامة دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد، 12(2)، 72 -65.
میرز، ل.، گامست،گ. وگارینو،ا. (1391). پژوهشچندمتغیریکاربردی. ترجمه: حسنپاشاشریفی، و. فرزاد، س. رضاخانی، ح.ر. حسنآبادی، ب. ایزانلو وم. حبیبی. تهران: انتشاراترشد(تاریخ انتشار اثر اصلی، 2006).
هومن،حع. (1391). مدلیابیمعادلاتساختاری. تهران: انتشاراتسمت.
هومن،ح ع. (1380). تحلیلدادههایچندمتغیریدرپژوهشرفتاری. تهران: انتشاراتپارسا.
Aranguren, M., & Irrazabal , N. (2015). Psychometric properties of Ryff’s Scale of Psychological Well-Being in an Argentinean sample. Ciencias Psicologicas, 9(1),73-83.
Berzon, R., Hays, R. D., & Shumakers, A. (1993). International use, application and performance of health-related quality of life instruments. Quality of Life Research, 2(6), 367-80.
Burns, R. A., & Machin, A. M. (2009). Investigating the structural validityof Ryff’s Psychological Well-Being Scales across two samples. SocialIndicators Research, 93(2), 359-375.
Cheng, S. T., & Chan, A. C. M. (2005). Measuring psychological well-beingin the Chinese. Personality and Individual Differences, 38(6),1307-1316.
Chida, Y., & Steptoe, A. (2008). Positive psychological well-being and mortality: A quantitative review of prospective observational studies. Psychosomatic Medicine, 70, 741-756.
Dalvandi, A., Rohani, C., Mosallanejad, Z., & Hesamzadeh, A. (2015). Meaning of well-being among Iranian women: A phenomenological descriptive approach. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 20(1), 17-24.
Daukantaite, D. (2006). Subjective well-being in Swedish women.PhD Dissertation, Department of Psychology, Stockholm University (Sweden).
Deci, E. L., & Ryan, R. M.(2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation ,development,and health. Canadian Psychology, 49(3), 182-185.
Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575.
Diener, E. (2000). Subjective well-being: The scienceof happiness, and a proposal for a nationalindex. TheAmerican Psychologist, 55, 34-43.
Dierendonck, D. (2005). The construct validity of Ryff Scale of Psychological Well - being and its extension with spiritual well-being. Personality and Individual Differences, 36, 629-643.
Frisch, M. B. (2006). Quality of life therapy. New Jersey: John Wiley & Sons Press.
Garcia, D. (2011). Two models of personality and well-being among adolescents. Personality and Individual Differences, 50, 1208-1212.
Henn, C. M., Hill, C., & Jorgensen, L. I. (2016). An investigation into the factor structure of the Ryff Scales of Psychological Well-Being. SA Journal of Industrial Psychology/SA Tydskrif vir Bedryfsielkunde, 1-12.
Kafka, G. J., & Kozma, K. (2002). The construct validity of Ryff's Scales ofPsychological Well-being (SPWB) and Their relationship to measuresof subjective well-being. Social Indicators Research, 57, 171-190.
Keyes, C. L. M. (1998). Social well-being. Social Psychology Quarterly, 2, 121-140.
McDowell, l. (2010). Measures of self-perceived well-being. Journal of Psychosomatic Research, 69(1), 69-79.
LoBiondo-Wood G., & Hober J. (2006). Nursing research: Methods and critical appraisal for evidence-based practice.Mosby- Elsevier.
Moe, K. (2012). Factors influencing women’s psychological well-being within a positive functioning framework. PhD Dissertations-Educational, School,and Counseling Psychology. University of Kentucky.
Polit, D. F., & Beck, C.T. (2010). Essentials of nursing research: Appraising evidence fornursing practice, China: Lippincott Williams & Wilkins.
Ryff, C. D. (1989 ). Happiness is everything, or is it? Exploration on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 6, 1069-1081.
Ryff,C. D. (1995). Psychological well-being in adult life. Current Directions in Psychological Sciences, 4,99-104.
Ryff, C. D., & Singer, B. (2006). Flourishing under fire: Resilience as a prototype of challenged thriving. In C.L.M. Keyes & J. Haidt (Eds.), Positive psychology and the life well-lived (pp. 15–36). Washington, DC: APA.
Seligman, M. (2011). Flourish - A new understanding of happiness and well-being and how to achieve them. London: Nicholas Brealey Publishing.
Seligman, M. (2002).Authentic happiness. New-York: Free-Press
Waltz, C., & Bausell, R. B. (1983). Nursing research: Design, statistics, and computer analysis.Philadelphia: F. A. Davis.
Waltz, C. F., Strickland, O. , & Lenz, E. R. )2010). Measurement in nursing and health research. New York: Springer Pub.