ساخت و اعتباریابی مقیاس بهزیستی روانشناختی زنان
الموضوعات :مریم کدخدایی 1 , پرویز آزاد فلاح 2 , حجت الله فراهانی 3
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه
تربیت مدرس
2 - دانشیار دانشگاه
تربیت مدرس
3 - استادیار دانشگاه
تربیت مدرس
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, زنان, اعتباریابی, بهزیستیروانشناختی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش ساخت واعتباریابی مقیاس بهزیستی روانشناختی زنان بود.جامعه آماری شامل زنان20تا35سال ساکن شهر تهران بودند.پس از تدوین مادّههای مقیاس، و بررسی روایی صوری ومحتوایی مادّهها و عوامل،دادههاازبینمشارکتکنندگان500نفریاززنانگردآوریشد.نتایجتحلیلعاملیتأییدی74مادّه،هفتعاملآرامشوامنیتدرگسترةروابط،رشد،هدفمندی،شایستگی،مهار و تسلط،اهمیتدادنبهخود،واستقلالمقیاسبهزیستیروانشناختیزنانرانشان داد.ضریبآلفایکرونباخبرایهرعاملمحاسبهوآلفایکرونباخکلمقیاسبرابربا92/0حاصلشد.همچنینضریباعتبارترکیبیآننیز96/0بهدستآمد.ضریباعتباربازآزمایی87/0ورواییهمگرایآزمونبامقیاسبهزیستیروانشناختیریفبرابربا82/0بود.ایننخستینمقیاسبهزیستیروانشناختیزناناستکهدرفرهنگایرانساختهواعتباریابیشدهاست.مقیاس بهزیستی روانشناختی زنان، ابزاری قابل اعتماد برای برجسته ساختن ابعاد مختلف این سازه در زنان است.
_||_
بیانی،عا.، کوچکی،ع. م.و بیانی،ع. (1387). روایی و پایایی مقیاس بهزیستیروانشناختی ریف. مجلهروانپزشکیوروانشناسیبالینیایران،14(2)،151 -146.
پرویزی، س.، ناصری،ف.، سیدفاطمی،ن. وقاسمزادهکاکرودی، ف. (1388). عواملاجتماعیسلامتزنانساکندرشهرتهران: یکپژوهشکیفی. مجلهپژوهشپرستاریایران، ۴(۱۵)، 15 -6.
جوشنلو،م.، رستمی،ر. ونصرتآبادی،م. (1385). بررسیساختارعاملیبهزیستیجامع. فصلنامهروانشناسی تحولی: روانشناسانایرانی،3(9)،51 -35.
حبیبی،آ. (1395).آموزشکاربردیلیزرل؛ویرایشپنجم. تهران. انتشاراتجهاددانشگاهی.
خانجانی،م.، شهیدی،ش.، فتحآبادی،ج.، مظاهری،م. وشکری،ا. (1393). ساختار عاملی و ویژگیهایروانسنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستیروانشناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر. مجله اندیشه و رفتار، 8(32)، 38 -27.
سفیدی،ف. و فرزاد،و. ا. (1391). رواسازیآزمونبهزیستیروانشناختیریفدردانشجویاندانشگاهعلومپزشکیقزوین. مجلهعلمیدانشگاهعلومپزشکیقزوین،62،71 -65.
شریفی،خ.، انوشه،م.، فروغان،م. وکاظمنژاد،ا. (1393). تجارب زنان از عوامل ارتقادهنده سلامت روان در دوران میانسالی.مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه،64،1037 -1028.
شکری،ا.، کدیور،پ.، فرزاد،.ا.، دانشورپور،ز.، دستجردی،ر. وپاییزی،م. (1387). بررسی ساختارعاملی نسخههای سه،نه،و 14 سوالی مقیاس بهزیستیروانشناختی ریف در دانشجویان.مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران،11(2)، 161 -152.
شکری.ع،وحسینپور. م. (1390). تقابلرویآوردهایمعرفتشناسیپژوهشکمّیوکیفیدرعلومانسانیوطبیعی: باتأکیدبر رویآوردمعرفتشناسیتلفیقی. مجلهپژوهش،3(10)،74 -59.
عیدی،ح.، عباسی،ه.، بخشیچناری،ا.، فدایی، م. وابراهیمفقهی،آ. (1392). تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامة هوش هیجانی در ورزش. مجلهپژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 2،150 -139.
کبیری، م. (1389). مقایسهضریبآلفاوروشهایبرگرفتهازمدلمعادلاتساختاریدربرآورداعتبار. مجلهروانشناسی، 14(53)،61 -39.
کدخدایی،م.، آزادفلاح،پ. و فراهانی،ح. (1397). تحلیل کیفی بهزیستیروانشناختی با توجه به ساختار فرهنگ ایرانی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی،14(55)،268 -249.
گال، م.، بورگ، و. و گال، ج. (1386). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. جلداول. ترجمه: ا. ر. نصر، ح. ر. عریضی، م. ابوالقاسمی و دیگران. تهران: انتشارات سمت با همکاری انتشارات دانشگاه شهید بهشتی(تاریخ انتشار اثر اصلی، 1996).
ملتفت،ق. (1390). ارائه مدلی برای بهزیستیروانشناختی با توجه به ادراک دانشآموزان از والدین، همسالان و معلمان با نقش واسطهای باورهای انگیزشی.رساله دکتری، دانشگاه شیراز.
میکائیلیمنیع، ف. (1389). بررسی وضعیت بهزیستی روانشناختی دانشجویان دورة کارشناسی دانشگاهارومیه. افق دانش؛ فصلنامة دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد، 12(2)، 72 -65.
میرز، ل.، گامست،گ. وگارینو،ا. (1391). پژوهشچندمتغیریکاربردی. ترجمه: حسنپاشاشریفی، و. فرزاد، س. رضاخانی، ح.ر. حسنآبادی، ب. ایزانلو وم. حبیبی. تهران: انتشاراترشد(تاریخ انتشار اثر اصلی، 2006).
هومن،حع. (1391). مدلیابیمعادلاتساختاری. تهران: انتشاراتسمت.
هومن،ح ع. (1380). تحلیلدادههایچندمتغیریدرپژوهشرفتاری. تهران: انتشاراتپارسا.
Aranguren, M., & Irrazabal , N. (2015). Psychometric properties of Ryff’s Scale of Psychological Well-Being in an Argentinean sample. Ciencias Psicologicas, 9(1),73-83.
Berzon, R., Hays, R. D., & Shumakers, A. (1993). International use, application and performance of health-related quality of life instruments. Quality of Life Research, 2(6), 367-80.
Burns, R. A., & Machin, A. M. (2009). Investigating the structural validityof Ryff’s Psychological Well-Being Scales across two samples. SocialIndicators Research, 93(2), 359-375.
Cheng, S. T., & Chan, A. C. M. (2005). Measuring psychological well-beingin the Chinese. Personality and Individual Differences, 38(6),1307-1316.
Chida, Y., & Steptoe, A. (2008). Positive psychological well-being and mortality: A quantitative review of prospective observational studies. Psychosomatic Medicine, 70, 741-756.
Dalvandi, A., Rohani, C., Mosallanejad, Z., & Hesamzadeh, A. (2015). Meaning of well-being among Iranian women: A phenomenological descriptive approach. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 20(1), 17-24.
Daukantaite, D. (2006). Subjective well-being in Swedish women.PhD Dissertation, Department of Psychology, Stockholm University (Sweden).
Deci, E. L., & Ryan, R. M.(2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation ,development,and health. Canadian Psychology, 49(3), 182-185.
Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575.
Diener, E. (2000). Subjective well-being: The scienceof happiness, and a proposal for a nationalindex. TheAmerican Psychologist, 55, 34-43.
Dierendonck, D. (2005). The construct validity of Ryff Scale of Psychological Well - being and its extension with spiritual well-being. Personality and Individual Differences, 36, 629-643.
Frisch, M. B. (2006). Quality of life therapy. New Jersey: John Wiley & Sons Press.
Garcia, D. (2011). Two models of personality and well-being among adolescents. Personality and Individual Differences, 50, 1208-1212.
Henn, C. M., Hill, C., & Jorgensen, L. I. (2016). An investigation into the factor structure of the Ryff Scales of Psychological Well-Being. SA Journal of Industrial Psychology/SA Tydskrif vir Bedryfsielkunde, 1-12.
Kafka, G. J., & Kozma, K. (2002). The construct validity of Ryff's Scales ofPsychological Well-being (SPWB) and Their relationship to measuresof subjective well-being. Social Indicators Research, 57, 171-190.
Keyes, C. L. M. (1998). Social well-being. Social Psychology Quarterly, 2, 121-140.
McDowell, l. (2010). Measures of self-perceived well-being. Journal of Psychosomatic Research, 69(1), 69-79.
LoBiondo-Wood G., & Hober J. (2006). Nursing research: Methods and critical appraisal for evidence-based practice.Mosby- Elsevier.
Moe, K. (2012). Factors influencing women’s psychological well-being within a positive functioning framework. PhD Dissertations-Educational, School,and Counseling Psychology. University of Kentucky.
Polit, D. F., & Beck, C.T. (2010). Essentials of nursing research: Appraising evidence fornursing practice, China: Lippincott Williams & Wilkins.
Ryff, C. D. (1989 ). Happiness is everything, or is it? Exploration on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 6, 1069-1081.
Ryff,C. D. (1995). Psychological well-being in adult life. Current Directions in Psychological Sciences, 4,99-104.
Ryff, C. D., & Singer, B. (2006). Flourishing under fire: Resilience as a prototype of challenged thriving. In C.L.M. Keyes & J. Haidt (Eds.), Positive psychology and the life well-lived (pp. 15–36). Washington, DC: APA.
Seligman, M. (2011). Flourish - A new understanding of happiness and well-being and how to achieve them. London: Nicholas Brealey Publishing.
Seligman, M. (2002).Authentic happiness. New-York: Free-Press
Waltz, C., & Bausell, R. B. (1983). Nursing research: Design, statistics, and computer analysis.Philadelphia: F. A. Davis.
Waltz, C. F., Strickland, O. , & Lenz, E. R. )2010). Measurement in nursing and health research. New York: Springer Pub.