تولید عبارات موصولی توسط فراگیران زبان ایرانی: تاکید براثر آغازین جمله
Subject Areas : All areas of language and translationParinaz Khayatan 1 , Ahmadreza Lotfi 2 , بهرام هادیان 3
1 - Department of English, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 - Department of English, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
3 - اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، گروه زبان انگلیسی
Keywords: تولید گرامر, انگیزش ذهنی, ساختارضمیرموصولی, یادگیری ضمنی,
Abstract :
پدیده انگیزش ذهنی بسیار در شاخه روانشناسی زبان استفاده شده است و اخیرا نیز مورد استفاده در گرایش آموزش زبان قرار گرفته است. انگیزش ذهنی به عنوان تمایل گوینده برای استفاده از ساختاری که قبلا شنیده یا بیان کرده است درگفتار بعدی تعریف شده است. این پدیده کاربردهای آموزشی فراوان در آموزش زبان به یادگیرندگان بیگانه و تولید گرامر داشته است. این تحقیق بنا برآن دارد که به بررسی تاثییر انگیزش ذهنی بر تولید ساختار موصولی در مقابل ساختار صفت و اسم در کوتاه و بلند مدت بپردازد. شرکت کنندگان شامل 40 یادگیرنده خانم در رده سنی 18 تا 25 سال بودند. 20 نفر برای شرکت در گروه گواه و 20 نفر برای شرکت در گروه آزمایش گماشته شدند. داده ها از طریق آزمون تشخیص گرامری بودن جملات و توصیف عکس جمع آوری شدند. یافته ها نشان دادن که اگرچه بهبودی در کوتاه و بلند مدت در عملکرد یادگیرندگان اتفاق افتاد ولی این تاثییر معنا دار نبود. این یافته ها با توجه به پیچیدگی ساختاری ، سطح دانش یادگیرندگان از ساختار موصولی، و سطح مهارت آنان از زبان مورد بحث قرار گرفت.
Ameri-Golestan, A., and Nezakat-Alhossaini, M. (2012). Inverse -Inverse-preference effects in teaching EFL grammar: A priming study. Unpublished paper presented at the Akdeniz Language Studies Conference, 2012, Antalya, Turkey.
Bernolet, S., Collina, S., and Hartsuiker, R. J. (2016). The persistence of syntactic priming revisited. Journal of Memory and Language, 91, 99–116.
Bernolet, S., Hartsuiker, R. J., and Pickering, M. J. (2013). From language-specific to shared syntactic representations. Cognition, 127, 287–306.
Bock, J. K. (1982). Toward a cognitive psychology of syntax: Information processing contributions to sentence formulation. Psychological Review, 89, 1–47.
Bock, J. K. (1986). Syntactic persistence in language production. Cognitive Psychology, 18, 355–387.
Bock, K. and Griffin, Z. M. (2000). The persistence of structural priming: Transient activation or implicit learning? Journal of Experimental Psychology: General, 1292, 177 92.
Boyland, J. T., and Anderson, J. A. (1998). Evidence that syntactic priming is long-lasting. Paper presented at the Proceedings of the 20th Annual Conference of the Cognitive Science Society, Hillsdale, NJ.
Branigan, H. P., and McLean, J. F. (2016). What children learn from adults’ utterances: An ephemeral lexical boost and persistent syntactic priming in adult-child dialogue. Journal of Memory and Language, 91, 141–157.
Branigan, H. P., and Messenger, K. (2016). Consistent and cumulative effects of syntactic experience in children’s sentence production: Evidence for error-based implicit learning. Cognition, 157, 250–256.
Chang, F., Dell, G. S., and Bock, K. (2006). Becoming syntactic. Psychological Review, 113, 234–272.
Corney, M., and Mendez, I. (2015). A preposition is something you can end a sentence with: Learning English stranded prepositions through structural priming. Second Language Research, 31, 211-237.
Dell, G. S., and Chang, F. (2014). The P-Chain: Relating sentence production and its disorders to comprehension and acquisition. Philosophical Transactions of the Royal Society B, 369, 20120394.
Ellis, R. (2008). Explicit knowledge and second language learning and pedagogy. Encyclopedia of Language and Education, 6, 1901-1911.
Hartsuiker, R. J., and Bernolet, S. (2017). The development of shared syntax in second language learning. Bilingualism: Language and Cognition, 20, 219–234.
Jackson, C. N., and Ruf, H. T. (2017). The priming of word order in second language German. Applied Psycholinguistics, 38, 315–345.
Kaan, E., and Chun, E. (2017). Priming and adaptation in native speakers and second-language learners. Bilingualism: Language and Cognition, 1–15.
Kaschak, M., Kutta, T., and Jones, J. (2011). Structural priming as implicit learning: Cumulative priming effects and individual differences. Psychonomic Bulletin and Review, 1–7.
Kaschak, M., kutta, T., and Coyle, J. (2014). Long and short term cumulative structural priming effects. Lang Cogn Neurosci, 29, 728-743.
Kaschak, M., Kuta, T., and Schatschneider, C. (2011). Long-term cumulative structural priming persists for (at least) a week. Memory and Cognition, 39, 381-388.
Kutta, T., Kaschak, M., Porcellini, A., and Jones, J. (2017). Implicit and explicit memory factors in cumulative structural priming. 3, 1-24.
MacWhinney, B. (2012). The logic of the unified model. In S.M. Gass and A. Mackey (Eds.), The Routledge handbook of second language acquisition (pp. 211–227). New York: Routledge.
McDonough, k., and Chaikitmongkol, W. (2010). Collaborative syntactic priming activities and EFL learners’ production of wh-questions. The Canadian Modern Language Review, 66, 817-841.
McDonough, k., and Fulga, A. (2015). The detection and primed production of novel constructions. Language Learning, 65, 326-357.
McDonough, K., and Trofimovich, P. (2013). Learning a novel pattern through balanced and skewed input. Bilingualism: Language and Cognition, 16, 654–662.
Mysellin, M., and Levy, R. (2016). Comprehension priming as rational expectation for repetition: Evidence from syntactic processing. Cognition, 147, 29-56.
Nakamura, D. (2012). Input skewedness, consistency, and order of frequent verbs in frequency-driven second language construction learning: A replication and extension of Casenhiser and Goldberg (2005) to adult second language acquisition. International Review of Applied Linguistics, 50, 31–67.
Segaert, K., Wheeldon, L., and Hagoort, P. (2016). Unifying structural priming effects on syntactic choices and timing of sentence generation. Journal of Memory and Language, 91, 59-80.
Shin, J., and Christianson, K. (2012). Structural priming and second language learning. Language Learning, 62, 931–964.
Tomasello, M. (2000). Do young children have adult syntactic competence? Cognition, 74, 209-253.