آموزش مبتنی بر وب و استفاده ازتکنیکهای گوگل برای بهبود توانایی نوشتن افراد ناشنوا و کم شنوا
Subject Areas : All areas of language and translationAsma Qoreishi Kolaqani 1 , Hossein Vahid Dastjerdi 2 , Hadi Salehi 3 , Omid Tabatabaei 4
1 - English Department, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
2 - English Department, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
3 - English Department, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
4 - English Department, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
Keywords: فناوری, آموزش مبتنی بر وب, دستورالعمل نوشتاری استراتژیک و تعاملی, افراد ناشنوا و کم شنوا, تکنیکهای گوگل, عملکرد مهارت نوشتاری,
Abstract :
برای افراد ناشنوا و کم شنوا بهبود توانایی نوشتن به طور خاص یکی از مولفههای مهم یادگیری زبان میباشد. جنبه نوآوری تحقیق حاضر، افزایش توانایی مهارت نوشتن زبان آموزان از طریق دستورالعملهای آموزش مبتنی بر وب از طریق استفاده از تکنیکهای گوگل به عنوان یک بستر آموزشی است. به طور کلی، این مطالعه دو هدف را بررسی میکند که شامل: (i) بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر وب از طریق استفاده ازتکنیکهای گوگل، (ii) در نظر گرفتن تکنیکهای بازخورد اصلاحی دستورالعمل نوشتاری استراتژیک و تعاملی بر عملکرد مهارت نوشتاری آنها در زبان دوم میباشد. بدین منظور، گروهی متشکل از ۶۰ زبان آموز دختر و پسر ناشنوا و کم شنوا در سطح مبتدی در این پژوهش شرکت نمودند. شرکت کنندگان در این مطالعه به دو گروه ۳۰ نفره تقسیم شدند. افراد در گروههای آزمایشی از دو روش آموزشی ویژه در این مطالعه شامل استفاده ازتکنیکهای گوگل و تکنیکهای بازخورد اصلاحی دستورالعمل نوشتاری استراتژیک و تعاملی بهرهمند شدند. به منظور بررسی تاثیراین دو روش از قبل و بعد از آزمون استفاده شد. در نتیجه، دادهها از طریق آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که استفاده ازاستراتژیها در بهبود توانایی نوشتن شرکت کنندگان بسیار موفق بوده است. بنابراین، یافتهها نشان میدهد که آموزش مبتنی بر استراتژی آنلاین میتواند بر توانایی نوشتن زبان آموزان افراد ناشنوا و کم شنوا ایرانی تأثیر مثبت بگذارد. این مطالعه ممکن است پیامدهای آموزشی مناسبی برای تولید محتوا، طراحان و برنامهریزان آموزش از راه دور داشته باشد که در برگیرنده آموزش استراتژی ها در دورههای انگلیسی است.
Ansyari, M. F. (2015). Designing and evaluating a professional development program for basic technology integration in English as a foreign language (EFL) classrooms. Australasian Journal of Educational Technology, 31(6).
Aşık, A., Köse, S., Yangın Ekşi, G., Seferoğlu, G., Pereira, R., & Ekiert, M. (2020). ICT integration in English language teacher education: insights from Turkey, Portugal and Poland. Computer Assisted Language Learning, 33(7), 708-731.
Belisle, R. (1996). E-mail activities in the ESL writing class. The Internet TESL Journal, 2(12), 56-79.
Cheng, S.-f., & Rose, S. (2008). Assessing written expression for students who are deaf or hard of hearing: Curriculum-based measurement. Retrieved from
Clark, M. D., Gilbert, G., & Anderson, M. L. (2011). Morphological knowledge and decoding skills of deaf readers. Psychology, 2(02), 109.
Conroy, M. A. (2010). Internet tools for language learning: University students taking control of their writing. Australasian Journal of Educational Technology, 26(6).
Dooly, M., & Sadler, R. (2020). “If you don’t improve, what’s the point?” Investigating the impact of a “flipped” online exchange in teacher education. ReCALL, 32(1), 4-24.
Fajardo, I., Parra, E., & Canas, J. J. (2010). Do sign language videos improve web navigation for deaf signer users? Journal of deaf studies and deaf education, 15(3), 242-262.
Geluso, J. (2013). Phraseology and frequency of occurrence on the web: native speakers’ perceptions of Google-informed second language writing. Computer Assisted Language Learning, 26(2), 144-157.
González, G. P., Hernando, P. F., Mayor, M. A. G., del Río, M. I. G., Crevillén, A. G., Palenzuela, A. Z., . . . Martínez, R. M. G. (2018). Desarrollo de material multimedia para el estudio de las asignaturas" Química Analítica Instrumental" y" Técnicas Instrumentales" impartidas en los grados en Química y en Ciencias Ambientales. Paper presented at the Innovación educativa en la era digital: libro de actas.
Greenspun, P. (1999). Philip and Alex's Guide to Web Publishing: Morgan Kaufmann.
Hafifah, G. N., & Sulistyo, G. H. (2020). TEACHERS’ICT LITERACY AND ICT INTEGRATION IN ELT IN THE INDONESIAN HIGHER EDUCATION SETTING. Turkish Online Journal of Distance Education, 21(3), 186-198.
Hinkel, E. (2001). Matters of cohesion in L2 academic texts. Applied language learning, 12(2), 111-132.
Jackendoff, R. (1996). Conceptual semantics and cognitive linguistics.
Jamali, S., & Izadpanah, S. (2017). Effects of PowerPoint Presentations on Reading Comprehension of Deaf and Hard of Hearing Students in Iranian Exceptional High Schools. Theory and Practice in Language Studies, 7(12), 1320-1326.
Kalani, S., Asgharinekah, S., & Ghanaei Chamanabad, A. (2015). The effectiveness of linguistic play software package on reading accuracy and comprehension of students with reading disorder. Journal of Learning Disabilities, 4(4), 66-84.
Liu, H., Lin, C.-H., & Zhang, D. (2017). Pedagogical beliefs and attitudes toward information and communication technology: a survey of teachers of English as a foreign language in China. Computer Assisted Language Learning, 30(8), 745-765.
Moores, D. F., & Miller, M. S. (2001). Literacy publications: American Annals of the Deaf 1996 to 2000. American Annals of the Deaf, 146(2), 77-80.
Muslem, A., Yusuf, Y. Q., & Juliana, R. (2018). Perceptions and barriers to ICT use among English teachers in Indonesia. Teaching English with Technology, 18(1), 3-23.
Rashtchi, M., & Laleh, M. (2015). Use of Films in Dynamic Assessment and the Writing Ability of Iranian Deaf Children. Journal of Language and Translation, 5(2), 1-11.
Reinders, H. (2018). Learning Analytics for Language Learning and Teaching. JALT CALL Journal, 14(1), 77-86.
Rodrigues, M. G. G., Abdo, A. G. R., & Cárnio, M. S. (2012). Influence of the type of visual stimulus in the written production of deaf signers without complaints of writing impairments. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 17, 208-215.
Rose, S., McAnally, P. L., & Quigley, S. P. (2004). Language learning practices with deaf children: ERIC.
Sha, G. (2010). Using Google as a super corpus to drive written language learning: a comparison with the British National Corpus. Computer Assisted Language Learning, 23(5), 377-393.
Shei, C.-C. (2008). Discovering the hidden treasure on the Internet: using Google to uncover the veil of phraseology. Computer Assisted Language Learning, 21(1), 67-85.
Shic, F., & Goodwin, M. (2015). Introduction to technologies in the daily lives of individuals with autism. In: Springer.
Silviyanti, T. M., & Yusuf, Y. Q. (2015). EFL Teachers' Perceptions on Using ICT in Their Teaching: To Use or to Reject? Teaching English with Technology, 15(4), 29-43.
Stapleton, P., & Radia, P. (2010). Tech-era L2 writing: Towards a new kind of process. ELT journal, 64(2), 175-183.
Valtonen, T., Sointu, E., Kukkonen, J., Kontkanen, S., Lambert, M. C., & Mäkitalo-Siegl, K. (2017). TPACK updated to measure pre-service teachers’ twenty-first century skills. Australasian Journal of Educational Technology, 33(3).
Wu, S. (2010). Supporting collocation learning. University of Waikato,
Wu, S., Franken, M., & Witten, I. H. (2010). Supporting collocation learning with a digital library. Computer Assisted Language Learning, 23(1), 87-110.
Xiao, J. (2018). On the margins or at the center? Distance education in higher education. Distance Education, 39(2), 259-274.
Zhang, R., & Zou, D. (2020). Types, purposes, and effectiveness of state-of-the-art technologies for second and foreign language learning. Computer Assisted Language Learning, 1-47.