Impact of Teachers’ Corrective Feedback Types on TOEFL Junior Candidates’ Receptive Skills and Examining Their Perceptions Toward the Efficiency of These Skills
علی شیروانی
1
(
دانشکده زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایران
)
Abdollah Baradaran
2
(
Islamic Azad University, Central Tehran Branch
)
Esmaeil Bagheridoust
3
(
Islamic Azad University, South Tehran Branch
)
Keywords: بازخورد, بازخورد پس خورانده, بازخورد فرا زبانشناسی, مهارت شنیداری, مهارتخواندن, آزمون تافل جوانان,
Abstract :
چکیده این تحقیق به بررسی نتایج خطای زبانی متقاضیان آزمون تافل با بهرهگیری از سه روش ارائه بازخورد برای متقاضیان تافل جوانان میپردازد. تحقیق مذکور به مهارتهای دریافتی شامل خواندن و شنیدن میپردازد و مبتنی بر یک روش تحقیق متوالی تبیینی می باشد. شرکتکنندگان اولیۀ این تحقیق شامل یکصدوسی پسر و دختر متقاضی شرکت در آزمون تافل جوانان بودند که از طریق نمونهگیری آسان، برگزیده شدند. بدین منظور، آزمون تعیین سطح "پیرسون لانگمن" جهت اطمینان از همسان بودن سطح زبانی شرکتکنندگان برگزار شد. بعد از برگزاری این آزمون، یکصد نفر از شرکتکنندگان همسطح بر اساس نمرههای کسبشده به چهار گروه بهصورت تصادفی تقسیم شدند. این گروهها به شکل زیر تشکیل شد: 1- گروه با بازخورد صریح 2- گروه با بازخورد فرازبانی 3- گروه با بازخورد شکلگیری مجدد 4- یک گروه کنترل در مرحلۀ بعدی، یک آزمون از مهارتهای شنیداری، خواندنی و درک مطلب تافل جوانان بهعنوان پیشآزمون انجام شد. در ادامه، جلسات آموزشی به مدت ده جلسه برگزار شد و در انتهای آن، آزمون دیگری بهعنوان پسا آزمون از داوطلبین گرفته شد. به همراه این آزمونها در بخش کیفی تحقیق، یک مصاحبۀ شبه ساختاری با 12 نفر از شرکتکنندگان برگزار شد. نتایج آزمون، برتری گروه سوم ( بازخورد شکلگیری مجدد) را نشان داد. همچنین این نتیجه بین گروه 1 و 2 تفاوت خاصی نشان نداد. نتایج بخش کیفی نیز نشان داد که شرکتکنندگان تمایل به استفاده از انواع روشهای ارائه بازخورد در کلاس را دارند.