تجزیه و تحلیل محتوای کتاب های درسی انگلیسی دبیرستان: تمرکز بر نیازهای زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی
Subject Areas : All areas of language and translationTayyebe Sadeghi Hasanabadi 1 , Akbar Afghari 2 , Ahmadreza Lotfi 3
1 - English Department, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 - English Department, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
3 - English Department, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
Keywords: تحلیل محتوا, دبیرستان, نیاز سنجی, ارزیابی کتاب درسی,
Abstract :
ارزیابی یک برنامه موجود به توسعه دهندگان مواد و معلمان در درک نیازهای محلی دانش آموزان و تصمیم گیری برای بهبود بیشتر کمک می کند. این مطالعه به دنبال ارزیابی مطلوبیت کتابهای درسی انگلیسی برای دانشآموزان ایرانی سال آخر دبیرستان است که از توصیف حقایق عینی در مورد زمینه، به تحلیل ذهنی انتظارات و نیازها و سپس استنتاج ذهنی در مورد مناسب بودن زمینه بر اساس لیتل جان (Littlejohn) میپردازد. 2011) چارچوب ارزیابی. کمیته معلمی شامل اولین محقق پژوهش حاضر و چهار نفر از همکاران وی که تجربه تدریس زبان انگلیسی در دبیرستان ها را داشتند، برای ارزیابی ارزش آموزشی کتاب های درسی تعیین شدند. نتایج نشان داد که نیاز به انطباق مواد با موقعیت هدف مورد استفاده وجود دارد: چنین سازگاری باید هر دو جنبه انتشار و طراحی مواد را پوشش دهد. برخی از معیارهای نشاندهنده عنصر انتشار مواد (یعنی طرح فیزیکی مواد چاپی، مسیر و تداوم) با انتظارات معلمان از مطالب مطلوب در زمینه خاص مطالعه مطابقت دارند. با این حال، بسیاری از آنها یا در یک اختلاف جزئی (یعنی دسترسی، مکان مواد در مجموعه، و تقسیم بندی بخش ها به بخش های فرعی) یا اختلاف نظر جدی (یعنی تقسیم بندی مواد به عنوان یک کل). به عنوان یک مفهوم عملی، یافته ها ممکن است توسعه دهندگان کتاب های درسی را ترغیب کنند تا یک پروژه اصلاحی را با تکیه بر نتایج مطالعه حاضر راه اندازی کنند.
Bagheri Nevisi, R., & Moghadasi, A. (2020). Content Analysis of Iranian High School English Textbooks in terms of Politeness Markers, Speech Acts, and Language Functions. Issues in Language Teaching, 9(2), 155-184.
Genesee, F. (2001). Evaluation. In R. Carter, & D. Nunan (Eds.). The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages, 144-150. Cambridge: Cambridge University Press.
Gheitasi, M., Aliakbari, M., & Yousofi, N. (2020). Evaluation of Culture Representation in Vision English Textbook Series for Iranian Secondary Public Education. Evaluation, 12(26).
Hutchinson, T. (1987). What’s underneath? An interactive view of materials evaluation. ELT textbooks and materials: Problems in evaluation and development, 37-44.
Hyland, K. (2006). English for academic purposes: An advanced resource book: Routledge.
Kheirabadi, R., & Alavimoghaddam, S. B. (2016). Evaluation of Prospect series: A paradigm shift from GTM to CLT in Iran. Journal of Language Teaching and Research, 7(3), 619.
Littlejohn, A. (2011). The analysis of language teaching materials: Inside the Trojan Horse. Materials development in language teaching, 190-216.
McDonough, J., & Shaw, C. (1993). Materials and Methods in ELT: John Wiley & Sons.
Melissa, H. Y. (2018). Exploring the orientation and use of textbook lingua-cultural resources to teach and learn English for lingua franca communication. The Asia-Pacific Education Researcher, 27(4), 257-266.
Mirzaei, N., & Tabatabaei, O. (2017). Textbook Analysis: Comparing the Recent and the Old First Grade High School English Textbooks, Teachers and Learners’ Perspective in Focus. Research in English Language Pedagogy, 5(2), 167-180.
Pouranshirvani, M. (2017a). The external evaluation of the new English textbook" vision1" for tenth–grade students in Iranian high schools from teachers' perspectives. In: Science Arena Publications Specialty Journal of Language Studies and Literature.
Pouranshirvani, M. (2017b). The internal evaluation of the new English textbook" vision1" for tenth–grade students in Iranian high schools from teachers' perspectives. In: Science Arena Publications Specialty Journal of Language Studies and Literature.
Richards, J. C. (2001). Curriculum development in language teaching: Ernst Klett Sprachen.
Salehpour, F. (2018). Evaluation of the Iranian Eleventh Grade High School English Textbook (Vision II) from EFL Teachers' Perspective.
Stoller, F. (2006). Establishing a theoretical foundation for project-based learning in second and foreign language contexts. Project-based second and foreign language education: Past, present, and future, 19-40.
Tomlinson, B. (2011). Materials development in language teaching: Ernst Klett Sprachen.
Torki, F., & Chalak, A. (2016). An evaluation of English textbooks used in Iranian high schools: teachers’ and learners’ attitudes. Research in English Language Pedagogy, 5(1), 52-60.
Tosun, S. (2013). A comparative study on evaluation of Turkish and English foreign language textbooks. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 70, 1374-1380.
Yarmohammadi, L. (2002). The evaluation of pre-university textbooks. The Newsletter of the Iranian Academy of Science, 18(4), 70-87.