اعمال استراتژی های نیومارک در ترجمه انگلیسی اشعار پروین اعتصامی با دیدگاه فرهنگی
Subject Areas : All areas of language and translationShokoufeh Eskandari 1 , Abolfazl Ramazani 2 , Biook Behnam 3 , Roya Monsefi 4
1 - English Department, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
2 - English Department, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
3 - English Department, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
4 - English Department, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
Keywords: شعر, فرهنگ, ترجمه, پروین اعتصامی, زبانشناسی,
Abstract :
زبان و فرهنگ، ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند و برای مترجم، داشتن اطلاعات فرهنگی در کنار دانش زبانشناسی بسیار ضروری است. فرهنگ و زبانشناسی بالاخص در جریان ترجمه شعر، به هم گره میخورند. به منظور نشان دادن این همبستگی، در پژوهش حاضر روی اشعار شاعره ایرانی، پروین اعتصامی تمرکز کردیم تا عناصر فرهنگی را در اشعار وی مشخص نموده و ترجمه انگلیسی آنها را که توسط علاء الدین پازارگادی انجام شده است، بررسی کنیم. به این منظور، 18 بیت از اشعار مختلف پروین اعتصامی به صورت تصادفی انتخاب گردید تا نماینده کلیات اشعار او باشند. روش تحقیق، روش تطبیقی-توصیفی بوده و چهارچوب نظری بر اساس روش نیومارک (1988) که رویکردی زبانشناسی- محور به ترجمه داشت، انتخاب شد. مفهوم فرهنگ، طبق مدل زبانشناسی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل ها و بررسی های انجام شده، به این موضوع اشاره داشت که پازارگادی در اکثر موارد، بطور همزمان به دو یا چند استراتژی ترجمه جهت برگرداندن یک آیتم فرهنگی، متوسل شده است که بیانگر استراتژی "ترجمه تلفیقی" نیومارک می باشد. دومین استراتژی پرکاربرد در ترجمه "ترجمه تعدیلی" بوده و استراتژی های "هم معنایی" و "تقلیل" کم کاربردترین استراتژی ها در ترجمه بودند. استراتژی های "ترجمه اصطلاحات سازمانی"، "برچسب های ترجمه" و "رویکرد جبران معنای از دست رفته" در ترجمه نمونه اشعار منتخب، مورد استفاده قرار نگرفته بودند. به همین جهت، عناوین این استراتژی ها درچهارچوب نظری ذکر نشده است. بررسی ها نشان داد که مترجم علاوه بر استراتژی های مختلف در انتقال معنای مورد نظر از روش ترجمه تحت الفظی استفاده و سبک اشعار اصلی را در ترجمه ها حفظ کرده است.
Amid, H. (2009). Farhang-e fârsi-ye Amid [Amid Persian dictionary]. A. Alizadeh (Ed). Tehran: Rahe Roshd Publications. [In Persian]
Askari Fard, H. (2013). The role of woman in individual and social adequacies in poem’s book of Parvin Etesami. New York Science Journal, 6(3), 17-20.
Bahadori, M. B. (2016). Parvin’s verbal techniques in inciting people against tyranny. International Journal of Humanities and Cultural Studies, 1, 1150-1160.
Baker, M. (1992). In other words: A coursebook on translation. London and New York: Routledge.
Bosco, G. (n.d.). Translation techniques. Retrieved on October 30, 2021, from http://www.interproinc.com/blog/tr-techniques
Catford, J. C. (1965). A linguistic theory of translation. London: Oxford University Press.
Cook, G. (2006). Applied linguistics. Oxford and New York: Oxford University Press.
Dehbashi, A. (1991). Yâdnâm-e-ye Parvin E? tesâmi (Parvin Etessami’s Memorial). Tehran: Donya-ye Madar Publications [Entešârât-e donyây-e mâdar]. [In Persian]
Emadi, N., & Bahadori, A. (2018). Religious reflections in the works of Parvin Etesami and Emily Bronte. Journal of Humanities and Social Science, 23(12), 62-64.
Emadi, N., Norouzi, M. H., & Mahmoodi-Bakhtiari, B. (2019). Assessing the translation of Parvin Etesami's selected poems using Vinay and Darbelnet’s model. Journal of Language and Translation, 9(3), 17-28.
Farq-e Qoqnus va Simorɤ; âyâ in do parande yeki hastand? (n.d.) (Difference between Ghoghnous and Simorgh; are these two birds the same?). Retrieved on 30 September 2021 from https:// setare.co m/fa/news/33269/
Hejazi, B. (2008). Bâzâfarini-ye ostur-e hây-e Simorɤ va Qoqnus (Reproducing the Myths of Simorgh and Ghoghnous). Gnostic Studies Periodical, 10, 119-148.
Izadyar, M., & Azizmohammadi, F. (2015). Social ideas in the poetry of four female Contemporary poets (Parvin Etesami, Forough Farokhzad, Tahereh Safarzadeh, and Simin Behbahani). International Letters of Social and Humanistic Sciences, 50, 20-27.
Khazaeifar, A. (2006). Tarjom-e-ye motun-e adabi [A textbook of literary translation] (5th ed.). Tehran: SAMT Publications.
Lotman, J., & Uspensky, B. A. (1978). On the semiotic mechanism of culture. New Literary History, 9(2), 211-232. Retrieved from http://www.jstor. org/stable/468571
Manafi, A. (2003). Tarjom-e nâpazir hâ dar šer-e fârsi (Untranslatable in the Persian poetry). The Language and Literature Magazine: Persian Language and Literature Magazine, 19(1), 142-161. http://www.ensani.ir/far/content/217597/default.aspx
Manafi, A. (2005). Ruykardi zâbânšenâxti be tarjom-e (A linguistic approach to translation studies). Magazine of Language and Linguistics, 1(1), 75-90.
Ma? ni-ye xun xordan (The meaning of suffering) (n.d.). Retrieved on October 30, 2021, from https ://www .vajehy ab.com/dehkhoda/
Miremadi, S. A. (2006). Theoretical foundations and principles of translation. Tehran: SAMT.
Moradi, F., & Shokrpour, N. (2020). Freedom and education of women in the works and ideas of Qasim Amin Mesri and Parvin Etesami. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 7(5), 176-188.
Naudé, J. A. (2002). An overview of the recent development in translation studies with special reference to the implications for Bible translation. Acta Theological Supplementum, 22(1), 44-69. Retrieved from http://www.ajol.info./index.php.
Newmark, P. (1988). A textbook of translation. New York and London: Prentice-Hall.
Pazargadi, A. (2002). A collection of Parvin Etessami’s poems. A. Bahrami (Ed.). Tehran: Rahnama Publications.
The Qur’an (M. Elahi Ghomshei, Trans). (2003). Dehghan Publications.
Rezaei, R. (2010). A comparison of social themes in the poetry of Parvin Etesami and Ahmad Safi Al-Najafi. Quarterly Journal of Comparative Literature Studies, 4(16), 75-98.
Safavi, S. M (n.d.). Râz-e analhaq če bud? (What was the mystery of an-al-hagh?). Retrieved on October 30, 2021, from http://vista.ir/m/a/mq5y7/
Sapir, E. (1921). Language: an introduction to the study of speech. New York: Harcourt, Brace.
Sharifpour, E., & Marjazadeh, S. (2014). The study and reflection of Parvin Etesami's various moods on her moral advice. Didactic Literature Review, 6(22), 65-101.
Smith, P. (2015). The book of Parvin Etesami. VIC, Australia: New Humanity Books.
Tabibzadeh, S. A. (2020). Parvin Etesami's imagery poems. International Journal of Research, 7(2), 195-202.
Tavousisimakani, R., & Noorafshan, L. (2017). The survey of the women’s role and social standpoint from Parvin E’etesami’s point of view. World Journal of Environmental Biosciences, 6, 13-19. Retrieved from https:// enviro nmentaljournals.org
Thriveni, C. (2002). Cultural elements in translation, the Indian perspective. Translation Journal, 6(1). Retrieved from http://translationjournal.net/