ارزیابی کتاب درسی انگلیسی پایه هفتم در ایران از دیدگاه معلمان و دانش آموزان
علیرضا اسدی
1
(
Bahcesihir University, Istanbul, Turkey
)
Enisa Mede
2
(
Bahcesehir University, Faculty of Education Sciences, Department of English Teacher, Istanbul, Turkey
)
Ali Rabi
3
(
Assistant Professor, English Translation Department, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, IAU (South Tehran Branch), Iran
)
Keywords: کتاب درسی, کارایی, عملکرد, محتوا,
Abstract :
نقش محوری کتاب درسی انگلیسی در آموزش زبان در چارچوب های "ESL" و "EFL" وسیعا شناسائی شده است. بدلیل اتکاء سنتی در ایران بر رویکرد های قدیمی در طراحی کتب درسی و روش های تدریس عموما قدیمی، دانش آموزان با دشواری جدّی در دستیابی به EGP مواجه هستند. بمنظور غلبه بر این دشواری، در سال تحصیلی 2014-2013 کتاب درسی جدیدی برای کلاس هفتم (دبیرستان) در مدارس عمومی مبتنی بر رویکرد ارتباطی معرفی شد. هدف تحقیق حاضر، ارزیابی این کتاب درسی انگلیسی جدید است، و بطور مشخص تلاش دارد تا کارآئی کتاب درسی را از منظر دانش آموزان و آموزگاران بررسی نماید. داده های مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه 50-سئوالی "لیکِرت" بدست آمد. این یافته موید این نیاز است که کتاب درسی فعلی می باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. یافته های تحقیق حاضر که نظرات ارزیابی شده و تحلیل شده دانش آموزان و آموزگاران را منعکس می نماید میتواند مورد علاقه طراحان کتب درسی و سیاست گزاران آموزشی قرار گیرد.