نقش سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی مرکبات کاران شهرستان ساری
Subject Areas : Family and social enterprise
مهدی
چرمچیان لنگرودی
1
(استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران)
Keywords: سرمایه اجتماعی, توانمندسازی, ساری, مرکبات کاران,
Abstract :
پژوهش حاضر با هدف نقش سرمایه اجتماعی برای توانمندسازی مرکبات­کاران شهرستان ساری انجام شد. جامعه آماری پژوهش 12800نفر از مرکبات­کاران شهرستان ساری می­باشند. نمونه­­گیری تصادفی طبقه­­ای در این مطالعه به کاربرده شد و 291 نفراز مرکبات­کاران انتخاب شدند. به منظور تعیین روایی پرسشنامه، چندین نسخه از پرسشنامه در بین افراد صاحب نظر ومتخصص توزیع و پس از کسب نظرات آنها، اصلاحات لازم انجام گردید. آلفا کرونباخ سوالهای پرسشنامه 87/0 بدست آمد. برای تجزیه تحلیل داده­ها ازSPSS 16 استفاده شد. میانگین میزان سرمایه اجتماعی و توانمندسازی مرکبات­کاران شهرستان ساری در حد زیاد می­باشد. شاخصهای معنی­داری، اعتماد، تاثیر شایستگی و خودتعیینی رتبه­های اول تا پنج شاخصهای توانمندسازی مرکبات­کاران شهرستان ساری را داشتند. آگاهی، مشارکت، تعاملات، انسجام و اعتماد اجتماعی رتبه­های اول تا پنجم مولفه­های سرمایهاجتماعی را دارا بودند. رگرسیون بیانگر آن بود که4/12 درصد از واریانس توانمندسازی مرکبات­کاران شهرستان ساری بوسیله سرمایه اجتماعی تبیین می­شود و سرمایه اجتماعی به مقدار 6/35 درصد در توانمندسازی نقش داشت.
Aazami, M., Soroshmehr, H., & Heshmatullah, S. (2012). The path analysis of social capital components in economic empowering of rural women in Iran. International Journal of Sustainable Development, 5(9), 109-114.
Agriculture Jihad Organization of Mazandaran (2014). Citrus growers’ number based on service centers record. Ministry of Agriculture. Sari: Aftab Publication 1-5.
Fewer, S., Ramos, J., & Dunning, D. (2013). Economic empowerment strategies for adolescent girls: A research study conducted for the adolescent girls’ advocacy and leadership initiative. Adolescent Girls’ Advocacy & Leadership Initiative (AGALI). Retrieved from www.agaliprogram.org.
Ghaiumi, A., Mir Jafari, B. S., & Naderi Shahmirzadi, M. (2014). Investigating the relationship between cultural capital and social empowerment of public relation staff. Retrieved from Http://isfahan.ir/ShowPage.aspx?page_=news &lang =1&sub =61&PageID =18849&Page IDF=442.
Ghashghaeizadeh, N., Karimzadeh, S., & Nazem, F. (2014). The relationship between social capital and organizational learning with psychological empowerment in staff of Islamic Azad University, from Khuzestan Province. International Journal of Scientific Research, 6(2), 1-20.
Kazemi, F., Khosravipour, B., Ghanian, M., Baradaran, M., & Foruzani, M. (2013). Explaining social capital in livestock cooperatives in Eastern part of Khuzestan Province. Cooapration and Agriculture, 2(7), 101-122.
Keshavarzi, A., Hosseini, S., Haidarinasab, L., & Amadeh, A. (2011). Evaluating the relationship between social capital and employees’ psychological empowerment (Case Study: Qom County). Management and Achievement, 18(50), 329-344.
Mirakzade, A., Shirim, N. A., Veisi, M. A., & Creamy Darabkhany, R. (2012). The role of social capital in staffs’ organizational learning in Agriculture Jihad Organization of Kur distan. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development, 42-43(3), 459-447.
Movaahed Mohammadi, H., Shiri. N. A., Arabi, R., & Karami, R. (2012). Investigating the effectiveness of the components of social capital on organizational entrepreneurship of the staffs at Agriculture Jehad Management in Dareshahr. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development, 42-43(1), 113-123.
Nega, F., Mathijs, E., Deckers, J., & Tollens, E. (2009). Gender, social capital and empowermentin northern Ethiopia. Munich Personal RePEc Archive (MPRA) Paper, Mekelle University, No. 24629, Retrieved from http://mpra.ub.unimuenchen. de/24629/
Nikumaram, H., & Esfahani, M. (2009). Social capital and its reproduction in the field of Islamic management. Tehran: Publication of Social and Cultural Research Institute for Strategic Studies in Expediency Council.
Rostami, p. Mohammadi, M. A., Ali Abadi, V., & Karimiyan, N. (2014). Social capital among female-headed households. Journal of Social Welfare, 13(51), 7-24.
Sadati, S. A., Ansari Ardali, A., & Abbasi, F. (2012). Social capital between farmers of Iran. African Journal of Agricultural Research, 7(28), 4029-4037.
Sadati, S. A., Shaabanali Fami, H., Asadi, A., & Sadati, A. (2010). Farmer’s attitude on sustainable agriculture and its determinants: A case study in Behbahan County of Iran. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, 2(5), 422-427.
Sadigh Banay, H. (2008). Mass Media and social capital. Aftab Magazine, 43(4), 22-25. Salehi Amiri, S. (2009). Introduction to the concept of social capital. Department of Social and Cultural Research Institute for Strategic Studies of Expediency Council, 29, 9-24.
Samad, S. (2007). Social structure characteristics and psychological empowerment: Exploring the effects of openness personality. Journal Academy of Business, 12(1), 70-76.
Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in work place: dimensions, measurement and validation. The Academy of management Journal, 38(5), 1442-1465.
Turabi, P., Heidari, A., & Gholinia, J. (2011). Investigating the effect of social capital components in the cooperatives performance. Cooperation, 21(2), 1-20.
Widiarta, A., Rosyida, I., Gandi, R., & Secelis Muswar, H. (2009). Peasant empowerment through social capital reinforcement: Road to sustainable organic agriculture development (Case Study: Indonesian Peasant Union, Cibereum Situleutik Village, Dramaga Boger, West Java Indonesia). Asian Journal of Food and Agro-Industry, Special Issue, 297-306.
World Bank (2001). World development report 2000/2001: Attacking poverty. Oxford University Press, New York.