مدل مسئولیت اجتماعی شرکتها در حوزه بازاریابی سبز با تاکید بر وابستگی به برند از دیدگاه مصرفکنندگان محصولات ارگانیک
Subject Areas : Environmental policy and managementروزا طاعتی 1 , عبدالحمید ابراهیمی 2 , حمیدرضا سعیدنیا 3 , زهرا علیپور درویشی 4 , محمد طالقانی 5
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
5 - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
Keywords: مسئولیت اجتماعی, محصولات ارگانیک, بازاریابی سبز, وابستگی به برند,
Abstract :
محصولات ارگانیک در توسعه پایبندی نظام بازرگانی به مسائل زیستمحیطی، عاملی مطرح جهت تعهد به مسئولیت اجتماعی شرکتها در حوزه بازاریابی سبز میباشد. مطالعه با هدف ارائه و آزمون مدل مسئولیت اجتماعی شرکتها در حوزه بازاریابی سبز از دیدگاه مصرفکنندگان محصولات ارگانیک با تأکید بر وابستگی به برند صورت پذیرفت. مطالعه کاربردی و از نوع آمیخته و اکتشافی بوده است. جامعه آماری بخش کمی کلیه مشتریان محصولات ارگانیک در شهر تهران بودهاند که با توجه به جدول کرجسی-مورگان 385 نفر مورد نظرسنجی قرار گرفتند. تحلیل دادههای بخش کمی نیز از طریق مدل معادلات ساختاری و نرمافزار PLS صورت پذیرفت. طبق یافتههای بدست آمده در کدگذاری دادههای کیفی پژوهش در مجموع 335 مفهوم استخراج شده که در 83 مقوله دستهبندی شدند. با توجه به دستهبندی مقولهها (26 مقوله اصلی) در ابعاد مدل طبق رویکرد دادهبنیان، مدل پژوهش ارائه گردید. همچنین تحلیلهای کمی نشان داد که شرایط علی بر پدیده اصلی یعنی مسئولیت اجتماعی در حوزه بازاریابی سبز محصولات ارگانیک تاثیرگذار است. مسئولیت اجتماعی در حوزه بازاریابی سبز، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر بر روی راهبردها تاثیرگذار هستند. علاوه بر این راهبردها نیز بر پیامدهای مدل تاثیرگذارند. مسئولیت اجتماعی در حوزه بازاریابی سبز به پذیرش و سلامت جامعه بستگی دارد.
Alabdali, N. H. (2019). Factors affecting the application of the concept of green marketing: An empirical study in Saudi Food Industry Companies. International Journal of Business and Social Science, 10(6), 43-53.
Chen, Y. J. & Chen, T. H. (2019). Fair sharing and eco-efficiency in green responsibility and green marketing policy. International Journal of Production Economics, 217, 232-245.
Ferrell, O. C.; Harrison, D. E.; Ferrell, L. & Hair, J. F. (2019). Business ethics, corporate social responsibility, and brand attitudes: An exploratory study. Journal of Business Research, 95, 491-501.
Folasayo, A. M. (2019). Green marketing and perceived corporate image: A study of fast moving consumer goods in Lagos State Nigeria. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(7), 202–224.
Lam, J. S. & Li, K. X. (2019). Green PORT marketing for sustainable growth and development, Transport Policy, 84, 73-81.
Levi. (2016). Green marketing strategies: an examination of stakeholders and the opportunities they present. Journal of the Academy of Marketing Science, 39(10), 158-178.
Moyo, T.; Knott, B. & Duffett, R. (2021). Exploring the relationship between Corporate Social Responsibility and the marketing performance of professional sports organizations in South Africa. Sport in Society, https://doi.org/10.1080/17430437.2021.1945035.
Osman, A.; Othman, Y. H.; Salahudin, S. N. & Abdullah, M. S. (2016). The awareness and implementation of green concepts in the marketing mix: A case of Malaysia. Procedia Economics and Finance, 35, 428-433.
Panda, T. K.; Kumar, A.; Jakhar, S.; Luthra, S.; Garza-Reyes, J. A.; Kazancoglu, I. & Nayak, S. S. (2020). Social and environmental sustainability model on consumers’ altruism, green purchase intention, green brand loyalty and evangelism. Journal of Cleaner Production, 243, 1-11.
Papadas, K. K.; Avlonitis, G. J.; Carrigan, M. & Piha, L. (2019). The interplay of strategic and internal green marketing orientation on competitive advantage. Journal of Business Research, 104, 632-643.
Robinson, S. & Wood, S. (2018). A “good” new brand — what happens when new brands try to stand out through corporate social responsibility. Journal of Business Research, 92, 231-241.
Simao, L. & Lisboa, A. (2017). Green marketing and green brand – The Toyota case. Procedia Manufacturing, 12, 183-194.
Su, L.; Lian, Q. & Huang, Y. (2020). How do tourists' attribution of destination social responsibility motives impact trust and intention to visit? The moderating role of destination reputation. Tourism Management, 77, 1-13.
Su, L. & Swanson, S. R. (2019). Perceived corporate social responsibility's impact on the well-being and supportive green behaviors of hotel employees: The mediating role of the employee-corporate relationship. Tourism Management, 72, 437-450.
Suki, N. M.; Suki, N. M. & Azman, N. S. (2016). Impacts of corporate social responsibility on the links between green marketing awareness and consumer purchase intentions. Procedia Economics and Finance, 37, 262-268.
Sung, K.; Tao, C. W. & Slevitch, L. (2020). Restaurant chain’s corporate social responsibility messages on social networking sites: The role of social distance. International Journal of Hospitality Management, 85, 1-11.
Tan, P. L.; Rasoolimanesh, S. M. & Manickam, G. (2022). How corporate social responsibility affects brand equity and loyalty? A comparison between private and public universities. Heliyon, 8(4), 1-9.
Torres, A.; Bijmolt, T. H. A.; Tribo, J. A. & Verhoef, P. (2012). Generating global brand equity through corporate social responsibility to key stakeholders. International Journal of Research in Marketing, 29, 13-24.
Vercic, A. T. & Coric, D. S. (2018). The relationship between reputation, employer branding and corporate social responsibility. Public Relations Review, 44(4), 444-452.
Xie, C.; Bagozzi, R. P. & Gronhaug, K. (2019). The impact of corporate social responsibility on consumer brand advocacy: The role of moral emotions, attitudes, and individual differences. Journal of Business Research, 95, 514-530.
Wang, D. H-M.; Chen, P. H.; Yu, T. H. & Hsiao, C-Y. (2015). The effects of corporate social responsibility on brand equity and firm performance. Journal of Business Research, 68, 2232-2236.
Widyastuti, S.; Said, M.; Siswono, S. & Firmansyah, D. A. (2019). Customer trust through green corporate image, green marketing strategy, and social responsibility: A Case Study. European Research Studies Journal, Vol. XXII, I. 2, PP. 83-99.
Yu, J.; Lho, L. H. & Han, H. (2022). Corporate social responsibility (environment, product, diversity, employee, and community) and the hotel employees' job performance: Exploring the role of the employment types. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 29(5), 1825-1838.
Yuan, B. & Cao, X. (2022). Do corporate social responsibility practices contribute to green innovation? The mediating role of green dynamic capability. Technology in Society, 68, 1-8.
Zameer, H.; Wang, Y. & Yasmeen, H. (2020). Reinforcing green competitive advantage through green production, creativity, and green brand image: Implications for cleaner production in China. Journal of Cleaner Production, 247, 1-42.
Zhu, Q. & Sarkis, J. (2019). Green marketing and consumerism as social change in China: Analyzing the literature. International Journal of Production Economics, 181, Part B, 289-302.