طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه در صنایع خدماتی و تبدیلی
Subject Areas : Strategic planning
مسعود تقی زاده
1
,
نرگس دل افروز
2
,
علی قلی پور سلیمانی
3
,
وحید حقیقت دوستی سیار
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد سواد کوه، دانشگاه آزاد اسلامی، سوادکوه، ایران
Keywords: روش دلفی, فرا ترکیب, بازاریابی کارآفرینانه, صنایع خدماتی و تبدیلی, ضریب کندال,
Abstract :
هدف رساله حاضر آن است که با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد همگرایی موثر بین دوحوزه بازاریابی و کارآفرینی به تبیین چگونگی و چیستی مفهوم نوظهور بازاریابی کارآفرینانه پرداخته و با پیشنهاد چهارچوبی منطقی و فرایندگرا ، به طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه در صنایع خدماتی و تبدیلی بپردازد.صنایع خدماتی و تبدیلی که منابع بسیاری را از طریق ارائه خدمات و بهینهسازی آن به مشتریان جذب میکنند، میتوانند عامل موثری در رشد اقتصادی کشور به شمار آیند. با توجه به اهمیت صنایع و افزایش روزافزون رقابتپذیری در میان آنها، بازاریابی کارآفرینانه نقش بسیار بهسزایی را در رسیدن به اهداف سازمانی و کسب بیشترین سود در صنعت ایفا میکند. پژوهش حاضر از نظر روش تحقیق ، کیفی است و بـرای تحلیـل ادبیـات پـژوهش از روش فراترکیب استفاده شده است ، سپس با استفاده از روش دلفی دو مرحلهای، نظـرات خبرگـان صنعت و کارآفرینان براساس مقولهها و مفاهیم طبقه بندی شده و در نهایت براس سنجش همبستگی آماری میان متغیرها از ضریب کندال و برای قابلیت اعتماد اندازه گیری ها از شاخص درصد توافق استفاده شده است . نتـایج نشـان می دهـد مـدل بازاریـابی کارآفرینانه در این صنایع از سه مقوله عوامـل ایجادکننـده (عوامـل زمینهای، علی و محیطی)، ابعاد (دیدگاههای مشتری محوری، خلاقیت، ریسکپذیری، نوآوری، بازارمحوری و ایجاد فرصت) و پیامدها تشکیل شده است و تمامی عوامل با درصد توافق بالا بر بازاریابی کارآفرینانه در صنایع خدماتی و تبدیلی مؤثر بودند.
Al-Manasra, E., Al-Zyadat, M. A., Al-Awamreh, M., & Alnsour, M. S. (2013). Linking entrepreneurial marketing and performance indicators in Jordanian hotel industry. Journal of Management Research, 5(3), 86-94.
Allah Dadi, M., Tajzadeh, A., Irandoost, M., & Soltanpanah, H. (2018). Developing the entrepreneurial marketing model using meta-synthesis and Delphi methods: A study in small and medium-sized companies in the West of Iran. Journal of Management Sciences of Iran, 13(49), 137-156.
Bacherer, A., Bogner, G., Xu, F., Simbrunner, C., & Reisenberger, K. (2012). Single‐institute experience, management, success rate, and outcome after external cephalic version at term. International Journal of Gynecology & Obstetrics, 116(2), 134-137.
Hempenius, S. (2012). Entrepreneurial marketing: Effects on performance of SMEs. (MSc Thesis), Rotterdam School of Management, Erasmus University. Netherlands.
Hill, E. (2003). The Development of an instrument to measure intrapreneurship: Entrepreneurship within the corporate setting. New York: McGraw - Hill Irwin. US.
Joo, Y., Jae, M., Seok, H. J., & L., J. J. (2012). The effects entrepreneurship and market orientation on social performance of social enterprise. International conference on economics marketing and management, IPEDR 28, IACSIT Press, Singapore.
Maleki, M., & Sharafi, V. (2016). Identifying and categorizing the entrepreneurial mentality about entrepreneurial marketing using Q method. Entrepreneurship Development, 3, 533-551.
Mangoli, N., Rezaei, R., & Safa, L. (2017). The effect of customer performance on the relationship between financial performance and entrepreneurial marketing. Journal of Business Management Research, 9(17), 99-123.
Martin, S., & Javalgi, R. (2015). Entrepreneurial orientation, marketing capabilities and performance: The moderating role of competitive intensity on Latin American international new ventures. Journal of Business Research, 69, 1-12.
Mort, G. S., Weerawardena, J., & Liesch, P. (2012). Advancing entrepreneurial marketing: Evidence from born global firms. European Journal of marketing, 46(3/4), 546-561.
Nahid, M. (2009). What and why entrepreneurship and organizational entrepreneurship at a glance. Quarterly Journal of Business Studies, 34, 39-58.
Nouri, P., Imanipour, N., & Zali, M. R. (2016). Positive consequences of innovative way of feeling in entrepreneurial marketing behavior study: Emerging entrepreneurs of nanotechnology and biotechnology businesses. Entrepreneurship Development, 9(3), 415-432.
Rezvani, H., Maharati, Y., & Khavarkian, A. (2019). Investigating the mediating role of entrepreneurship in the relationship between top management emphasizing the performance of state-owned banks. (M.Sc. Thesis), Ferdowsi University of Mashhad International Campus University, Iran.
Sahid, S., & Habidin, N. (2018). Exploring measurement model for entrepreneurial marketing construct: A marketing for SME’s. International Journal of Supply Chain Management, 7(6), 674-683.
Sandelowski, M., Barroso, J., & Voils, C. I. (2007). Using qualitative met summary to synthesize qualitative and quantitative descriptive findings. Research in nursing & health, 30(1), 99-111.
Shafei, R., Roshani, S., Hosseini, S., & Rostamijo, A. (2014). Comparison of banking marketing strategy among selected domestic and foreign banks. Paper presented at the The First Conference on Economics and Applied Management with National Approach, Babolsar, Taroud Shomal Research Company.
Shepherd, D. A., Covin, J. G., & Kuratko, D. F. (2008). Project failure from corporate entrepreneurship: Managing the grief process. Journal of business venturing, 24(6), 588-600.
Taqizadeh, M., & Asadian, M. (2015). Investigating the relationship between relationship marketing strategy and banks market share. Paper presented at the First International Conference on Management, Economics, Accounting and Educational Sciences, Sari, Payame Noor Neka University.
Wallnöfer, M., & Hacklin, F. (2013). The business model in entrepreneurial marketing: A communication perspective on business angels' opportunity interpretation. Industrial Marketing Management, 42(5), 755-764.