تبیین موقعیت راهبردی دانشگاههای کشاورزی و منابع طبیعی ایران جهت بهکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی در فرایند تدریس و یادگیری
Subject Areas : Education and trainingمیثم رافع 1 , بهمن خسروی پور 2 , عفر یعقوبی 3
1 - دکتری آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
2 - استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
3 - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدهی کشاورزی و منابع طبیعی زنجان
Keywords: شبکههای اجتماعی, دانشگاههای کشاورزی, آموزش یادگیری,
Abstract :
شبکه های اجتماعی مجازی (VSN) یک فناوری جدید مهم است که می تواند ساختار جامعه را بازطراحی کرده و به ایجاد یک جامعه یادگیری در دانشگاه کمک کند. این پژوهش با هدف تبیین جایگاه استراتژیک دانشگاه ها در اجرای VSN و تدوین استراتژی های مناسب برای اجرای موثر آن انجام شد. بدین منظور از تحلیل SWOT و تشکیل ماتریسهای چند سطحی بهره گرفته شد. جامعهی آماری پژوهش اعضای هیأت علمی دانشگاههای کشاورزی و منابع طبیعی ایران در سال تحصیلی 1398-1397 بود که تعداد 28 تن از آنان با استفاده از روش نمونهگیری «موارد ویژه» به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و MS-Excel تجزیه و تحلیل شدند. . به منظور باورپذیری و تصدیقپذیری یافتههای بخش کیفی از تکنیکهایی بدین شرح استفاده شد: 1) خود بازبینی کمیته پژوهش در طول فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها. 2) استفاده از رویه های ویژه کدگذاری در مرحله تجزیه و تحلیل داده ها. 3) انجام مراحل تحقیق با آزمایش مواردی مانند داده های خام، فراورده های تلخیص داده ها و فرآیند یادداشت ها. 4) مصاحبه با اعضای هیئت علمی به صورت جداگانه و مقایسه پاسخ آنها و 5) استفاده از کمیته راهنما برای ارزیابی و انجام مصاحبه ها. روایی و پایایی ابزار پژوهش با استفاده از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و محاسبه آلفای کرونباخ (92/0-83/0) تأیید شد. یافتههای حاصل از ماتریس SWOT نشان داد که دانشگاههای مورد مطالعه در به کارگیری VSN درموقعیت بازنگری (ST) قرار دارند. با استفاده از ماتریس SWOT، ما چهار استراتژی برای پیادهسازی VSN در دانشگاههای مورد مطالعه ایجاد کردیم که شامل استراتژیهای تهاجمی (SO)، تنوع بخشی (WO)، بازنگری (ST) و تدافعی (WT) بود.
Altbach, P. G., & Knight, J. (2007). The internationalization of higher education: Motivations and realities. Journal of Studies in International Education, 11(3-4), 290-305.
Asadian, A., Gholizadeh Ahmadabad, H.G., & Mahoodi, G.R. (2018). Feasibility and pathology of tablet use in the teaching and learning process. Journal of Teaching Research, 6(2), 46-66. (In Persian)
Bagheri, A., Yamini Dozi Sorkhabi, M., Farasatkhah, M., Khorasani, A (2018). Analytical study of students' individual learning network. Journal of Iranian Higher Education Research, 9 (3), 26-1. (In persian)
Berrío-Zapata, C., & Rojas-Hernández, H. (2014). La brecha digital universitaria: La apropiación de las TIC en estudiantes de educación superior en Bogotá (Colombia). Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 22(43), 133-142.
Campbell, A., Mayzlin, D., & Shin, J. (2017). Managing buzz. The RAND Journal of Economics, 48(1), 203-229.
Clark, D. B., & Sampson, V. (2008). Assessing dialogic argumentation in online environments to relate structure, grounds, and conceptual quality. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 45(3), 293-321.
Fischer, G., Rohde, M., & Wulf, V. (2007). Community-based learning: The core competency of residential, research-based universities. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 2(1), 9-40.
García, A. S., García-Álvarez, M. T., & Moreno, B. (2014). Analysis of assessment opportunities of learning spaces: On-line versus face to face methodologies. Computers in Human Behavior, 30, 372-377.
García-Álvarez, M. T., Novo-Corti, I., & Varela-Candamio, L. (2018). The effects of social networks on the assessment of virtual learning environments: A study for social sciences degrees. Telematics and Informatics, 35(4), 1005-1017.
Ghorbankhani, M., & Salehi, K. (2017). Representation challenges of virtual training in Iran's higher education system: A study of phenomenological approach. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 7(2(26)), 123-148. (In Persian)
Greenhow, C., & Askari, E. (2017). Learning and teaching with social network sites: A decade of research in K-12 related education. Education and Information Technologies, 22(2), 623-645.
Harris, C. A. (2013). Learning about sustainable development: An examination of socialnetwork practices of first-year engineering students (Doctoral dissertation, Purdue University).
Hartnell-Young, E., & Heym, N. (2008). How mobile phones help learning in secondary schools. Coventry: Becta.
Higgins, S., Hall, E., Wall, K., Woolner, P., & McCaughey, C. (2005). The Impact of School Environments: A literature review, The Centre for Learning and Teaching, School of Education, Communication and Language Science, University of Newcastle. University of Newcastle (http: //www. ncl. ac. uk/cflat/news/DCReport. pdf).
Hommes, J., Rienties, B., de Grave, W., Bos, G., Schuwirth, L., & Scherpbier, A. (2012). Visualising the invisible: a network approach to reveal the informal social side of student learning. Advances in Health Sciences Education, 17(5), 743-757.
Hung, H. T., & Yuen, S. C. Y. (2010). Educational use of social networking technology in higher education. Teaching in Higher Education, 15(6), 703-714.
Jamshidi, L., Zineabadi, H.R. (2013). Privatization of Public Higher Education and Skills: A Case Study of the University of Applied Sciences. Journal of Skills Trading, 1 (1),47-33. (In Persian).
Johnson, C., & Kritsonis, W. A. (2007). National School Debate: Banning Cell Phones in Public Schools: Analyzing a National School and Community Relations Problem. Online Submission, 25, (4).
Karami, S., & Agahi, H. (2018). Swot Analysis of Strategies for Agricultural Entrepreneurs Empowerment. International Journal of Agricultural Management and Development, 8(2), 307-320.
Karimi, S., Sharif, M. (2015). Challenges of higher education in curriculum content with a learning community approach. Journal of New Educational Approaches, 9 (1), Series 19, pp: 142-107. (In Persian)
Keller, C., Lindh, J., Hrastinski, S., Casanovas, I., & Fernandez, G. (2009). The impact of national culture on e‐learning implementation: a comparative study of an Argentinean and a Swedish university. Educational Media International, 46(1), 67-80.
Kolleck, N. (2013). Social network analysis in innovation research: using a mixed methods approach to analyze social innovations. European Journal of Futures Research, 1(1), 25.
Manca, S., & Ranieri, M. (2013). Is it a tool suitable for learning? A critical review of the literature on F acebook as a technology‐enhanced learning environment. Journal of Computer Assisted Learning, 29(6), 487-504.
Mishra, S. (2007). Quality assurance in higher education: An introduction. National Assessment and Accreditation Council, India.
Mohammadi Mehr, M., Maleki, H., Abbaspour, A., Khoshdel, A. (2012). A study of the competencies required for lifelong learning in general medicine students. Journal of Medical Education, 11 (8), 975-960. (In Persian)
Moradi, A., Zarghami Hamrah, S., Ghaedi, Y., and Barkhordari, R. (2017). A study on the opportunities and challenges of online teaching in promoting the character of students with an emphasis on social constructivism. Journal of Teaching Research, 5(3), 59-86.(In Persian)
Nyíri, K. (2008). The networked mind. Studies in East European Thought, 60(1-2), 149-158.
Petropoulou, O., Altanis, I., Retalis, S., Nicolaou, C. A., Kannas, C., Vasiliadou, M., & Pattis, I. (2010). Building a tool to help teachers analyse learners’ interactions in a networked learning environment. Educational Media International, 47(3), 231-246.
Pittaway, L., Rodriguez-Falcon, E., Aiyegbayo, O., & King, A. (2011). The role of entrepreneurship clubs and societies in entrepreneurial learning. International Small Business Journal, 29(1), 37-57.
Sauers, E. L., McLeod, T. C. V., & Bay, R. C. (2012). Practice-based research networks, part I: clinical laboratories to generate and translate research findings into effective patient care. Journal of Athletic Training, 47(5), 549-556.
Sedighi Boukani, N., Mohajeran, B., & Bagheri Majd, R. (2015). Challenges of virtual learning in the educational system of Islamic Azad University. Scientific Journal of Education Research, 10(42), 35-50.
Solangi, Y. A., Tan, Q., Mirjat, N. H., & Ali, S. (2019). Evaluating the strategies for sustainable energy planning in Pakistan: An integrated SWOT-AHP and Fuzzy-TOPSIS approach. Journal of Cleaner Production, 236, 117655.
Stroos,R.E.(2008). Educational psychology: Theory and practice(8th ed). New York,86-174
Trow, M. (2007). Reflections on the transition from elite to mass to universal access: Forms and phases of higher education in modern societies since WWII. In International handbook of higher education (pp. 243-280). Springer, Dordrecht.
Williams, R. D., & Lee, A. (Eds.). (2015). Internationalizing higher education: Critical collaborations across the curriculum. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.
Zarmpou, T., Saprikis, V., Markos, A., & Vlachopoulou, M. (2012). Modeling users’ acceptance of mobile services. Electronic Commerce Research, 12(2), 225-248.