طراحی مدل استراتژی بازاریابی صادرات چای برای بازارهای هدف
Subject Areas : Strategic planningعلیرضا فرخ بخت فومنی 1 , وحیدرضا میرابی 2 , قاسمعلی بازایی 3 , حیدر امیران 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین الملل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایران
Keywords: استراتژیهای بازاریابی, بستهبندی, برندگذاری, خرید محصول خام, صادرات چای,
Abstract :
هدف اصلی این پژوهش کیفی، طراجی مدل استراتژی بازاریابی صادرت محصول چای به بازارهای هدف است. جامعه آماری شامل تمام کارشناسان در زمینه موضوع این پژوهش بوده است (232=N)، اندازه نمونه کل جامعه آماری در نظر گرفته شد. اطلاعات دسته دوم جهت جمعآوری دادهها و اطلاعات استفاده شد، و یک مصاجبه نیمه ساختاریافته بهعنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. پنج مرحله مصاحبه با کارشناسان انجام شد. برای بررسی وضعیت صادرات چای، مصاحبه اول با صادرکنندگان چای در سال 2016 انجام گرفت (87=n). مصاحبه دوم با مالکان کارخانه برای بررسی وضعیت برگ چای سبز و چای خشک و نیز مدل مربوطه انجام شد (170=n). در مرحله سوم، کارشناسان و متخصصان برای ارائه مدل پژوهش مصاحبه شدند. (50=n). مصاحبه چهارم با کارشناسان مرکز تحقیقات و سازمان چای جهت بررسی وضعیت چای سبز و تولید چای خشک و مدل اصلی انجام شد. سرانجام، برخس از مشاوران اقتصادی و بازرگانی ایرانی در مرحله پنجم مصاحبه شدند. نتایج نشان داد که صادرات مستقیم- شریک تجاری بهعنوان بهترین روش برای ورود به بازارهای هدف بود. شرکت در نمایشگاههای مرتبط در کشور هدف و دعوت و حضور تجار بازار هدف در ایران بهعنوان مناسبترین روش برای نفوذ و استراتژی توسعه بازار تعیین شد. قیمت پایین با تحفیف بیشتر در استراتژی قیمتگذاری مناسب بود. بهترین کیفیت و بستهبندی بهعنوان بهترین روش برای استراتژی محصول انتخاب شد. انتخاب توزیعکنندگان برتر در هر کشور و فروشگاههای زنجیزهای برای توزیع محصول تعیین شدند. با استفاده از نام تجاری بازار هدف، بازاریابی دیجیتالی، منصفانه و شبکههای اجتماعی بهعنوان مناسبترین استراتژی ترویجی شناخته شدند. همکاری باغدار و صاحبان کارخانه، بهبود کشاورزی باغات چای، ارتقا کیفیت برگ چای سبز و استفاده از انواع ماشینآلات مدرن برای کشت و برداشت در استراتژی تولید بود. علاوه بر این، تمایز از طریق طعم و بوی خاص چای ایرانی، کیفیت بالا و طراحی جذاب بستهبندی بهعنوان بهترین استراتژی تمایز تشخیص داده شد.
Amin Naseri, M. R., Moradi, M., & Malihi, E. (2008). The architecture of Iran's tea Supply Chain. Iranian Journal of Trade Studies, 46, 119-143.
Asopa, V. N. (2007). Tea industry of India the cup that cheers has tears, Indian Institute of Management Ahmedabad, w.p.No.2007-07-02
Belakshahi Lashe, A., & Abbasi, B. (2015). Identification and ranking of factors influencing the development of tea exports in Guilan Province based on porter diamond model. Paper presented at International Conference on New Achievements in Economic Accounting Management (17 September, 2015), Nikan Institute, Tehran, Iran.
Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Corbin, J., & Strauss, A. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and techniques (2nd Ed.). Newbury Park, CA: Sage.
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (3rd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Farahanifar, S., Karim, M.H., Borji, N., Karimfar, M.R., & Sardar Shahraki, A. (2015). Review the challenges and strategies for improving the country's tea industry business. Journal of Economic Growth and Development Research, 1 (1), 31-42.
Food and Agriculture Organization of the United Nation (2015).World tea production and trade current and future development. Retrieved from www.fao.org/3/a-i4480e.pdf
Glaser, B. G., & Hon, P. (2012). Constructivist grounded theory? The Grounded Theory Review, 11(1), 28-38.
Glaser, B. G., & Strauss A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Aldine Publishing, New York NY.
Griffith, D. A., Lee, H. S., Yeo, C. S., & Calantone, R. (2014). Marketing process adaptation: Antecedent factors and new product performance implications in export markets. International Marketing Review, 31(3), 308-334.
Jones, J. W. (2009). Selection of grounded theory as an appropriate research methodology for a dissertation: One student’s perspective. The Grounded Theory Review, 8 (2), 23-34.
Kantapipat, W. (2009). The determinant of successful export marketing strategy in Thai processed agricultural products. Ramkhamhaeng University International Journal, 3(1), 91-102.
Kim, J.J., & Hemmert, M. (2016). What drives the export performance of small and medium-sized subcontracting firms? A study of Korean manufacturers. International Business Review, 25(2), 511-521.
Mesgarian Gholami, A., Aghajani Rik, R., Dervishzadeh, F., & Nasir Ahmadi, A. (2017). Strategic analysis of tea industry in North of Iran using SWOT Model. Paper presented at 10th International Conference on Economics and Management (10 May, 2017), Rasht, Islamic Azad University of Rasht, Iran.
Mousavi Shahroudi, M., & Abbasi Mehr, N. (2016). Identification and prioritization of food industry products with competitive strategies in export development to help solve the country's unemployment and immigration problems. Paper presented at International Conference on Applied Research in Management and Accounting (9 September, 2016), Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
Movahedi, M., & Ghorbani Khoda Shahri, N. (2017). Comparative advantage of Iranian tea exports and its comparison with major exporting countries. Paper presented at 10th International Conference on Economics and Management (10 May, 2017), Islamic Azad University, Rasht Branch, Rasht, Iran.
Nankeli, M. (2017). A look at the tea economy in Iran and the world. Research Report, Political Affairs Directorate for Research on the Iranian Broadcasting Institute. Retrieved from http://www.iribnews.ir/files/fa/news/1396/9/28/1703882_347.pdf
Office of Economic Affairs, Deputy Director of Planning and Economic Affairs of the Ministry of Jihad-e-Agriculture.) 2016(. Report on the state of the tea industry in the country. Fourth Report, Retrieved from https://facility.maj.ir/Dorsapax/Data/Sub_46/File/3.pdf
Pinho, J. C., & Martins, L. (2010). Exporting barriers: Insights from Portuguese small-and medium-sized exporters and non-exporters. Journal of International Entrepreneurship, 8(3), 254-272.