وضعیت گردشگری روستایی و اقتصاد گردشگری در ایران
Subject Areas : Rural tourism and recreationفریده عظیمی 1 , ساموئل آوتسیان 2
1 - رئیس گروه پژوهش برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، ایران
2 - رئیس مرکز تحقیقات اقتصادی دانشگاه دولتی ارمنستان
Keywords: گردشگری, گردشگری روستایی, اقتصاد ایران, اقتصاد گردشگری,
Abstract :
در این مقاله محققین سعی کردهاند تا تحقیقی را در زمینه وضعیت گردشگری و گردشگری روستایی در ایران، وضعیت ورود و خروج توریست در ایران و همینطور عوامل بازدارنده بر اثرات مثبت اقتصادی گردشگری و گردشگری روستایی بر اقتصاد ایران انجام دهند. برای دستیابی به این اهداف از روش تحقیق اسنادی و همینطور برای یافتن عوامل بازدارنده بر اثرات مثبت اقتصادی گردشگری و گردشگری روستایی بر اقتصاد ایران از یافتههای پرسشنامهای استفاده کردهاند. جامعه آماری در این تحقیق مسئولین مرتبط با گردشگری و گردشگری روستایی بوده و نمونه آماری شامل 119 نفر از این افراد میباشند. روش آماری مورد استفاده روش آماری ناپارامتری و استفاده از آزمون کولموگروف- سمیرنوف میباشد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که درصد سهم ایران از گردشگری در تولید ناخالص داخلی در سالهای 2014 – 2003 خیلی کم بوده و تغییرات آن در این سالها از هیچ تناسبی برخوردار نیست. هیچ اطلاعات و آمار دقیقی در زمینه گردشگری روستایی و گردشگران روستایی در ایران وجود ندارد. پنج اولویت اول در زمینه عوامل بازدارنده بر اثرات مثبت اقتصادی گردشگری و گردشگری روستایی بر اقتصاد ایران شامل: کمبود سیاستگذاریها و برنامههای کلان در زمینه گردشگری و گردشگری روستایی، هماهنگی ضعیف بین دولت، بخش خصوصی و مردم محلی در برنامهریزی و مدیریت پروژههای گردشگری و گردشگری روستایی، تغییرات مدیریتی مکرر در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، عدم وجود معیارهای صحیح برای انتخاب مدیران و مدیران اجرایی، و اثرات تحریمها بر برنامههای گردشگری میباشند. علاوه بر این، اثرات عوامل سیاسی نیز در ارتباط با وضعیت اقتصاد گردشگری در ایران مهم هستند.
Alefnews (2013). 8 years inconsistency in incoming ٍtourism statistics. Retrieved from http://alef.ir/vdcae0n 6049na01. k5k4.html?18773
Cheong, W. M. (2009). Employment Characteristics and Trends of Tourism-related Industries. Research and Statistics Department of Macao, China. Macao Monetary Research Bulletin, 13, 67-89.
Eman, A. (2012). Economic impact of tourism. Retrieved from https://www.slideshare.net/EmanAbbas/economic-impact-of-tourism-13613739
Hall, C.M., & Page, S.J. (2002). Managing urban tourism. Prentice Hall, UK.
Kamali, Y. (2008). 20-year-old tourism landscape. Retrieved from http://www.aftabir.com/articles /view/economy_ marketing_business/ tourism/c2c1197917263
Niayesh, U. (2014). Iran shares less than 0.01 percent of world’s $6500 billion tourism earnings. Retrieved from http://en.trend.az/iran/2300 042.html
Riley, M., Ladkin, A., & Szivas, E. (2002). Tourism employment: Analysis and planning (Vol. 6). Channel View Publications.
Smeral, E. (1998). The impact of globalization on small and medium enterprises: New challenges for tourism policies in European countries. Tourism Management, 19(4), 371-380.
Statistical Center of Iran. (2012). 17 Culture & Tourism. Retrieved from http://www.amar.org.ir/Portals/1/yearbook/ 1391/17.pdf
Tasnimnews. (2013). The changes of 19 head manager and assistant of the Cultural Heritage and Tourism Organization in two years. Retrieved 20 April 2014from http://mobile.tasnimnews. com/fa/1392/03/13/62653
Tourism Economics. (2012). Tourism economic impacts. Retrieved from http://www.tourismeconomics.com/economic-impact/tourism-economic-impact
Trading Economics. (2015). Iran GDP. Retrieved from http://www.tradingeconomics.com/ iran/gdp
Vellas, F. (2011). The indirect impact of tourism: an economic analysis. Third Meeting of T20 Tourism Ministers, Paris, France, Toulouse University.
WTTC. (2014). World Travel & Tourism Council, Travel & Tourism Economic Impact 2014,World.
WTTC. (2015). World Travel & Tourism Council, Travel & Tourism Economic Impact 2015,World.