On the Status of Rural Tourism and Tourism Economy in Iran
محورهای موضوعی : Rural tourism and recreationفریده عظیمی 1 , ساموئل آوتسیان 2
1 - رئیس گروه پژوهش برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، ایران
2 - رئیس مرکز تحقیقات اقتصادی دانشگاه دولتی ارمنستان
کلید واژه: Tourism, Rural tourism, Iran economics, tourism economy,
چکیده مقاله :
In this paper the researchers tried to study the status of tourism and rural tourism economy in Iran the condition of entry and exit of tourists in Iran, as well as the inhibiting factors affecting their positive impacts on Iran economic status. To achieve this objective, the researchers used documentary research methods. In addition, the researchers used a field research method based on the data obtained from a questionnaire in an attempt to find the inhibiting factors affecting positive impacts of tourism and rural tourism on Iran economics. The population of this study involve in tourism and rural tourism authorities. The sample of the population consist of 119. The statistical methods used in the study include the non-parametric statistics (Kolmogrove Smirnove). Findings revealed that Iran’s percent share of tourism contribution to GDP in the years 2003-2014 was very low and its changes in these years have been disproportionate. No special information and detailed statistics were presented that have helped clarified the status of rural tourism and rural tourists in Iran. The first five priorities in the field of inhibiting factors affecting positive impacts of tourism on Iran economics were lack of major plans and policies for tourism and rural tourism development, weak cooperation between the government, private sector and local people in planning, managing the tourism and rural tourism projects, frequent change in the authorities of cultural heritage, handicraft and tourism organization, lack of correct criteria for choosing managers and executive directors, and the effects of the sanctions on tourism programs. Furthermore, political factors were found to be important in regard to their effect on the situation of tourism economics in Iran.
در این مقاله محققین سعی کردهاند تا تحقیقی را در زمینه وضعیت گردشگری و گردشگری روستایی در ایران، وضعیت ورود و خروج توریست در ایران و همینطور عوامل بازدارنده بر اثرات مثبت اقتصادی گردشگری و گردشگری روستایی بر اقتصاد ایران انجام دهند. برای دستیابی به این اهداف از روش تحقیق اسنادی و همینطور برای یافتن عوامل بازدارنده بر اثرات مثبت اقتصادی گردشگری و گردشگری روستایی بر اقتصاد ایران از یافتههای پرسشنامهای استفاده کردهاند. جامعه آماری در این تحقیق مسئولین مرتبط با گردشگری و گردشگری روستایی بوده و نمونه آماری شامل 119 نفر از این افراد میباشند. روش آماری مورد استفاده روش آماری ناپارامتری و استفاده از آزمون کولموگروف- سمیرنوف میباشد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که درصد سهم ایران از گردشگری در تولید ناخالص داخلی در سالهای 2014 – 2003 خیلی کم بوده و تغییرات آن در این سالها از هیچ تناسبی برخوردار نیست. هیچ اطلاعات و آمار دقیقی در زمینه گردشگری روستایی و گردشگران روستایی در ایران وجود ندارد. پنج اولویت اول در زمینه عوامل بازدارنده بر اثرات مثبت اقتصادی گردشگری و گردشگری روستایی بر اقتصاد ایران شامل: کمبود سیاستگذاریها و برنامههای کلان در زمینه گردشگری و گردشگری روستایی، هماهنگی ضعیف بین دولت، بخش خصوصی و مردم محلی در برنامهریزی و مدیریت پروژههای گردشگری و گردشگری روستایی، تغییرات مدیریتی مکرر در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، عدم وجود معیارهای صحیح برای انتخاب مدیران و مدیران اجرایی، و اثرات تحریمها بر برنامههای گردشگری میباشند. علاوه بر این، اثرات عوامل سیاسی نیز در ارتباط با وضعیت اقتصاد گردشگری در ایران مهم هستند.
Alefnews (2013). 8 years inconsistency in incoming ٍtourism statistics. Retrieved from http://alef.ir/vdcae0n 6049na01. k5k4.html?18773
Cheong, W. M. (2009). Employment Characteristics and Trends of Tourism-related Industries. Research and Statistics Department of Macao, China. Macao Monetary Research Bulletin, 13, 67-89.
Eman, A. (2012). Economic impact of tourism. Retrieved from https://www.slideshare.net/EmanAbbas/economic-impact-of-tourism-13613739
Hall, C.M., & Page, S.J. (2002). Managing urban tourism. Prentice Hall, UK.
Kamali, Y. (2008). 20-year-old tourism landscape. Retrieved from http://www.aftabir.com/articles /view/economy_ marketing_business/ tourism/c2c1197917263
Niayesh, U. (2014). Iran shares less than 0.01 percent of world’s $6500 billion tourism earnings. Retrieved from http://en.trend.az/iran/2300 042.html
Riley, M., Ladkin, A., & Szivas, E. (2002). Tourism employment: Analysis and planning (Vol. 6). Channel View Publications.
Smeral, E. (1998). The impact of globalization on small and medium enterprises: New challenges for tourism policies in European countries. Tourism Management, 19(4), 371-380.
Statistical Center of Iran. (2012). 17 Culture & Tourism. Retrieved from http://www.amar.org.ir/Portals/1/yearbook/ 1391/17.pdf
Tasnimnews. (2013). The changes of 19 head manager and assistant of the Cultural Heritage and Tourism Organization in two years. Retrieved 20 April 2014from http://mobile.tasnimnews. com/fa/1392/03/13/62653
Tourism Economics. (2012). Tourism economic impacts. Retrieved from http://www.tourismeconomics.com/economic-impact/tourism-economic-impact
Trading Economics. (2015). Iran GDP. Retrieved from http://www.tradingeconomics.com/ iran/gdp
Vellas, F. (2011). The indirect impact of tourism: an economic analysis. Third Meeting of T20 Tourism Ministers, Paris, France, Toulouse University.
WTTC. (2014). World Travel & Tourism Council, Travel & Tourism Economic Impact 2014,World.
WTTC. (2015). World Travel & Tourism Council, Travel & Tourism Economic Impact 2015,World.