Evaluation of success criteria of Theme parks in Iran (case study, construction of an ice cream park in Zone 11 of Isfahan Municipality)
Subject Areas : Urban and Regional Planning StudiesAliakbar Salaripour 1 , Zabihallah Beheshtizadeh 2 , Javad Mousavi 3
1 - Assistant Professor, Department of Urban Planning, Faculty of Architecture and Art, Guilan University, Rasht, Iran
2 - M.A in Urban Planning, Department of Urban Planning, Faculty of Architecture and Art, Guilan University, Rasht, Iran
3 - M.A in Urban Planning, Department of Urban Planning, Faculty of Architecture and Art, Guilan University, Rasht, Iran
Keywords: Delphi, branding, Success Criteria, Creative, Theme Parks,
Abstract :
Theme parks can be considered an attractive industry to create a fun and entertaining recreation in open or closed spaces. Lack of codified studies in Iran regarding the criteria for creating theme parks and not paying attention to the needs of those involved in the design and construction to the needs of visitors and tourists who are the main players in the industry network reveals the fact that without sufficient information and resources Had. According to studies conducted in other countries, the security index has been proposed as the most important measure of quality in service from the perspective of visitors. The present study is qualitative and examines the success criteria for the construction of creative projects, such as the construction of an ice cream park in District 11 of Isfahan Municipality. In this method, first 12 open questions were asked from experts and the review of the answers led to the determination of 12 criteria and 120 sub-criteria. Finally, the sub-criteria that scored an average score above 4.5 were selected as the most important indicators. In this research, the conceptual model, the result of coding and classification of criteria represent that the success of theme parks includes four main components of environment and landscape, location branding, health and economy that can be generalized in the construction of theme parks in Iranian cities. Emphasis on using the opinion of experts for design and construction, the use of local quality materials and also the security of return on investment is of particular importance for investors and creating security and attention to health issues is one of the most important indicators when providing services to visitors.
اﺑﻮاﻟﻘﯿﺴﯽ، اﻟﻬﻪ. (1393). ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﺷﻬﺮ ﺑﺎ روﯾﮑﺮد ﺷﻬﺮ ﺧﻼق در ﺷﻬﺮﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﯿﺎﻧﯽ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: ﺷﻬﺮ رودﺳﺮ. ﭘﺎﯾﺎنﻧﺎﻣﻪ منتشرنشده ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ، داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، تهران. ایران.
پرچکانی، پروانه. (1395). تبیین مولفههای فرهنگی در برندسازی پایدار مقاصد گردشگری معنوی .اولین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت (164-153)، تهران.
رﺑﺎﻧﯽ، رﺳﻮل؛ ﻧﻈﺮی، ﺟﻮاد و ﻣﺨﺘﺎری، ﻣﺮﺿﯿﻪ. (1390). ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﮐﺎرﮐﺮد ﭘﺎرک ﻫﺎی ﺷﻬﺮی، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ موردی: پارکهای شهر اصفهان. نشریه مطالعات و پژوهشهای شهری منطقهای، 3(10) ، 134-111.
رضوانی، محمدرضا؛ متکان، علی اکبر؛ منصوریان، حسین و ستاری، محمدحسین. (1388). توسعه و سنجش شاخصهای کیفیت زندگی شهری (شهر نورآباد، لرستان). فصلنامه مطالعات و پژوهشهای شهری، 1(2)،110-87.
رفیعیان نجفآبادی، محسن؛ بختیاری پور، فرمهر؛ عظیمی، الهه و دهقانی تلگردوئی، شیما. (1398). زمینه یابی شهر یزد جهت پیوستن به شبکه شهرهای خلاق یونسکو، کنفرانس ملی معماری و شهرسازی معاصر ایران، اهواز، ایران.
رحیمی، محمد؛ مردعلی، محسن؛ داها، الهام و فلاح زاده، عبدالرسول. (1392). شهرخلاق- مبانی نظری و شاخصها. مرکز مطالعات شهر تهران، دانش شهر، 196، 38-9.
زیاری، کرامتالله و احسانیفرد، علی اصغر. (1400). شهرهای کوچک با آرزوهای بزرگ؛ رتبه دار کردن هدفدار و خلاقانه شهرها با تکنیک تفسیری ساختاری ISM (مورد پژوهشی،شهر سمنان). برنامهریزی و آمایش فضا، 1(25)، 44-1.
سالاریپور، علی اکبر؛ حسام، مهدی؛ برادران، آرش و حمیدی، آرمان. (1399). تبیین راهبردهای توسعه گردشگری خلاق در شهر رشت. نشریه گردشگری شهری، 7(3)، 142-127.
شیعه، اسماعیل. (1383). مقدمهای بر برنامهریزی شهری. تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
شهابیان، پویان و رهگذر، عرفانه. (1391). پیوند محیط خلاق با شهر. فصلنامه منظر،4(19).73-67.
صابریفر، رستم و نیت مقدم، صالحه. (1397). تحلیل میزان موفقیت در دستیابی به شهرهای خلاق و نوآور (مطالعه موردی: شهر فردوس). مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی، 13(3)، 627-613.
عابدی، ﺳﭙﯿﺪه. (1389). ﭘﺎرک ﺷﻬﺮی، ﻓﺮﺻﺖ ﻣﺪﻧﯽ ﯾﺎ ﺗﻬﺪﯾﺪ ﺟﺎﻣﻌﻪ؟ﻣﻼﺣﻈﺎت اﻣﻨﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﻃﺮاﺣﯽ ﭘﺎرک ﺷﻬﺮی. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻨﻈﺮ، 2(10)، 69-68.
فرامرزپور، فاطمه و سعیدی, پرویز. (1402). تبیین ابعاد بازاریابی تجربی بر برندسازی گردشگری فرهنگی در شهرستان نیشابور. مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی، انتشار آنلاین. https://journals.iau.ir/article_701697.html
کاوسی، مسعود؛ صابری، حمید؛ مومنی، مهدی و خادم الحسینی، احمد. (1402). تعیین پیشرانهای کلیدی مؤثر بر توسعه گردشگری خلاق مبتنی با رویکرد آینده پژوهی (نمونه موردی: شهر ایذه). مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی, 18(4)، https://jshsp.rasht.iau.ir/article_695557.html
محمدی، جمال و حیدری بخش، مرضیه. (2013). بررسی نقش و جایگاه پارکها و فضای سبز شهر اصفهان در اختصاص اوقات فراغت شهروندان، مطالعه موردی: فضای سبز حاشیه ی زاینده رود). فصلنامه علمی-پژوهشی اطلاعات جغرافیایی سپهر، 22( 85)، 97-87.
ﻣﺤﻤﺪی ده ﭼﺸﻤﻪ، مصطفی و ﺣﻜﻴﻢ، مدیا. (1388). پایداری شهری در تهران از منظر پارکها و فضاهای سبزعمومیارزیابی بر اساس مدل ضریب پراکنده گی. مجله شهر نگار، شماره 52، 36-27.
یزدان پناه شاهآبادی، محمدرضا؛ سجادزاده، حسن و رفیعیان، مجتبی. (1398). تبیین مدل مفهومیبرندسازی مکان، مروری بر ادبیات نظری. باغ نظر،16(17).34-19.
Abd Razaka, A., Shamsudinb, M. F., & Abdul, R. M. (2020). The influence of atmospheric experience on Theme Park Tourist’s satisfaction and loyalty in Malaysia. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 6(9), 20-39.
Bomediano, M. R., & Cabaron, J. B. (2019). Measuring Service Quality from The Tourists Perspectives، A Case Study of Theme Park in Central Philippines. International Review of Humanities & Scientific, Volume 4،205-214.
Chen, Y. S., & Wu, S. T. (2021). An exploration of actor-network theory and social affordance for the development of a tourist attraction: A case study of a Jimmy-related theme park, Taiwan. Tourism Management, 82, 104206.
Fusco Girard, L., Baycan, T., & Nijkamp, P. (2012). Sustainable city and creativity. Promoting creative urban initiatives.
Hu, G. (2013). A research review on theme park. Business and Management Research, 2(4), 83-87.
Hernández, L., Baladrón, C., Aguiar, J. M., Carro, B., & Sánchez-Esguevillas, A. (2012). Classification and clustering of electricity demand patterns in industrial parks. Energies, 5(12), 5215-5228.
Landry, C. (2012). The creative city، a toolkit for urban innovators. Earthscan.
Landry, C., & Sterling V. (2006). The Art of City Making, London, Earthscan.
Lee, S. (2019, January). Systematic Approach to Theme Park. In Proceedings of the 2019 3rd International Conference on Management Engineering, Software Engineering and Service Sciences (pp. 190-197).
Li, B., Zhang, T., Hua, N., & Jahromi, M. F. (2021). Developing an overarching framework on theme park research: a critical review method. Current Issues in Tourism, 24(20), 2821-2837.
Lee, S., Jeong, E., & Qu, K. (2020). Exploring theme park visitors’ experience on satisfaction and revisit intention: A Utilization of experience economy model. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 21(4), 474-497.
Pikkemaat, B., & Schuckert, M. (2007). Success factors of theme parks–An exploration study. Turizam, međunarodni znanstveno-stručni časopis, 55(2), 197-208.
Milman, A. (2019). Visitor management in highly visited attractions، Lessons that practitioner can learn from the US theme park industry and the national parks. Overtourism, 104-124.
Milman, A., Okumus, F., & Dickson, D. (2010). The global theme park industry. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 2(3) ،220-237.
Raluca, D. C., & Gina, S. (2008). Theme park-the main concept of tourism industry development. Annals of the University of Oradea, Economic Science Series, 17(2), 641-646.
Shi, J. (2016, July). Landscape Design and Research of Future Urban Theme Parks. In 2016 5th International Conference on Social Science, Education and Humanities Research (SSEHR 2016) (pp. 1094-1097). Atlantis Press.
Zheng, Y., Wei, W., Line, N., & Zhang, L. (2021). Integrating the tourist gaze with the social servicescape: Implications for creating memorable theme park experiences. International Journal of Hospitality Management, 93, 102782.
_||_