Compilation of agricultural products bundling model
Subject Areas : marketingAbas papi 1 , Fereydoun Omidi 2 , ُSoheila Zarinjoy Alvar 3
1 - Department of Business Management, Khoramshahr International Branch, Islamic Azad University, Khoramshahr, Iran
2 - َAssistant Professor, Department of Management, Khoramshahr International Branch, Islamic Azad University, Khoramshahr, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Management, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran
Keywords: Bundling of government support, international markets, exporting companies, competitive advantage,
Abstract :
The aim of this research is to Compilation of agricultural products bundling modelThis research is fundamental in terms of its purpose and qualitative in terms of method, and the foundation's data theorizing approach has been used. The participants in this research include all the experts of the exporting companies of agricultural products in Khuzestan province with at least 10 years of export experience. This research is applied in terms of objective and in terms of qualitative method and the foundation's data theorizing approach has been used. The participants in this research include all the experts of agricultural products exporting companies in Khuzestan province with at least 10 years of export experience.In this part, in the open coding stage, 389 codes extracted from 16 semi-structured interviews with knowledgeable experts and specialists in the research field were converted into 110 more abstract concepts and finally 31 dimensions and 13 main categories in the form of a paradigm model under the title of management, the following factors structure of export, political factors, economic factors, social and cultural factors, laws and government administrative system, government economic policies, export marketing strategy, government support strategies, This can create a good competitive advantage over other competitors and lead to export growth, and according to the conditions of the region, it is possible to use the maximum capacity to achieve efficiency. Used in the export of agricultural products.
گلکاران مقدم، سمیرا. (1399). بررسی ابزارها و مشوق های صادراتی در کشور، نشریه بررسی بازرگانی، 8 (103). 29-45
استرواس، آن سلم؛ کربین، جولیت (1397). مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریهی زمینهای، مترجم ابراهیم افشار، چاپ هفتم، تهران، نشر نی.
افشاری مفرد، مسعود، عادلی نیک، حامد، شیخ علیشاهی، محمد، (۱۴۰۰). اولویت بندی ابزارهای سیاستی حمایت از صادرات محصولات با فناوری بالا، دو ماهنامه بررسی های بازرگانی، ۱۸(۱۰۵)، ۱-۳۰.
جشاری، سهیلا؛ اسفندیاری، مرضیه (1401). تدوین راهبردهای کلان توسعه صادرات محصولات کشاورزی با رویکرد آینده پژوهی، مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی ،12(42) : 100-116
حسین پور،داوود، شریف زاده،فتاح، سید نقوی،میرعلی، صدر نفیسی،سیروس (۱۴۰۰). ارایه چارچوب خط مشی های دولت در افزایش توان رقابت ملی در بازارهای برون مرزی خدمات مهندسی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، ۱۶(۶۲)، ۸۳-۱۱۶
دانایی فرد ، حسن ؛ الوانی ،سید مهدی ؛ آذر، عادل (1389) روش شناسی پژوهشهای کیفی در پژوهشهای مدیریت، رویکردی جامعه ، تهران ، انتشارات صفار
دانایی فرد ، حسن ؛ امامی ، سید مجتبی (1386) .استراتژیهای پژوهش کیفی ، تأملی بر نظریه پردازی داده بنیاد ، اندیشه مدیریت ، ص 69-97
روشندل اربطانی ، طاهر ؛ محمود زاده ، احد (1396).طراحی مدل تبلیغات از طریق رسانههای اجتماعی بهمنظور تأثیر بر تمایل مشتریان ، نشریه مدیریت بازرگانی ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، دوره 9 ، شماره 4 ، ص 763-786
سیف اللهی، ناصر، باشکوه، محمد، و محمدخانی، رحیم. (1400). طراحی الگوی مفهومی عوامل موثر توسعه صادرات محصولات کشاورزی: ارائه نظریه ی داده بنیاد. مدیریت کسب و کار بین المللی، 4(4 )، 111-131.
عسگری نژاد، منیره. (1396). رابطه توسعه فناوری اطلاعات با عدم تمرکز در تصمیم گیری, بهبود فرایندهای کاری و بهره وری سازمانی مورد مطالعه: فرماندهی انتظامی استان همدان. پژوهش های مدیریت انتظامی (مطالعات مدیریت انتظامی)، 12(1 )، 137-154
عیوضی نژاد، سلمان؛ اکبری، محسن(1400). طراحی مدل ریسک ادراکشده خریداران کالاهای برند غیرمعروف در شبکه اجتماعی اینستاگرام: مبتنی بر نظریه داده بنیاد، فصلنامه مدیریت برند،8(25)،109-148
فراست خواه ، مقصود . (1398) . روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریه بر پایه (گرندد تئوری GTM)، تهران ، نشر آگاه
فرهادی نژاد ، محسن ؛ لگزیان ، محمد؛ کفاش پور ، آذر ؛ منصوریان ، یزدان (1393) .مدیریت دولتی اثربخش در سازمانهای ایرانی ، نظریه پردازی داده بنیاد ، فصل نامه مدیریت سازمانهای دولتی ، سال سوم ، شماره 9، ص 55-70
موسوی، سیده نسیم، موسوی، سید نجم الدین، ساعدی، عبداله، موید، انیس. (1400). شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار بر باندلینگ اجتماعی با استفاده از رویکرد دلفی فازی. تحقیقات بازاریابی نوین، 11(3)، 1-22
Afshari Mofard, Masoud, Adeli Nik, Hamed, Sheikh Alishahi, Mohammad,( 2021). Prioritization of policy tools to support the export of high-tech products, bimonthly business reviews, 18(105): 1-30. (in Persian)
Aquilante, Tommaso. Ferran Vendrell-Herrero, Bundling and exporting: Evidence from German SMEs.( 2021). Journal of Business Research,(132): 32-44, ISSN 0148-2963, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.03.059.
Askari Nejad, Monira. (2016). The relationship between the development of information technology and the lack of focus in decision-making, improvement of work processes and organizational productivity studied: Police Command of Hamedan Province. Police Management Researches (police management studies), 12(1): 137-154. (in Persian)
Ayozhinejad, Salman; Akbari, Mohsen .(2021). Designing the perceived risk model of buyers of unknown brand goods in the Instagram social network: based on foundational data theory, Brand Management Quarterly, 8(25): 109-148. (in Persian)
Cao, Qingning. Yuanzhao Tang, Sandun Perera, Jianqiang Zhang, Manufacturer- versus retailer-initiated bundling: Implications for the supply chain.( 2022) .Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, (157): 102552, ISSN 1366-5545, https://doi.org/10.1016/j.tre.2021.102552.
Choi, H. S. & Chen, C. (2019). The Effects Of Discount Pricing And Bundling On The Sales Of Game As A Service: An Empirical Investigation, Journal of ElFectronic Commerce Research, 20(1): 21-34.
Danai Fard, Hassan; Alwani, Seyed Mehdi; Azar, Adel. (2012) .Qualitative Research Methodology in Management Research, Community Approach, Tehran, Safar Publishing House. (in Persian)
De Corniere, A. & Taylor, G. (2017). Application Bundling in System Markets . CEPR Discussion Paper No. DP12129, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2999658
De Corniere, A. & Taylor, G. (2021). Upstream Bundling and Leverage of Market Power. The Economic Journal, ueab024, https://doi.org/10.1093/ej/ueab024.
DOI: 10.22108/nmrj.2021.127204.2370.
Farhadinejad, Mohsen; Legzian, Mohammad; Kafashpour, Azar; Mansourian, Yazdan .(2013). Effective government management in Iranian organizations, Foundation Data Theorizing, Journal of Government Organizations Management, third year,(9): 55-70. (in Persian)
Farstkhah, Maqsood; (2018). Qualitative research method in social sciences with an emphasis on grounded theory (Grand Theory GTM), Tehran, Aghaz publication
Ferreira, S. D. & Antunes, C. (2020). Estimating the price range and the effect of price bundling strategies: An application to the hotel sector, European Journal of Management and Business Economics, 29(2): 2444-8494.
Golkaran Moghadam, Samira. (2019). Survey of export tools and incentives in the country, Journal of Business Review, 8 (103): 29-45.(in Persian)
Hosseinpour, Dawood, Sharifzadeh, Fattah, Seyyed Naqvi, Mir Ali, Sadr Nafisi, Siros. (2021). Presenting the framework of government policies in increasing national competitiveness in the overseas markets of engineering services, Iranian Management Sciences Quarterly, 16(62): 83-116. (in Persian)
Huang, Yeu-Shiang Jyh-Wen Ho, Guan-Jin Wu, A study on promotion with strategic two-stage customized bundling. (2022). Journal of Retailing and Consumer Services, (68): 103004, ISSN 0969-6989, https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2022.103004
Jeshari, Sohaila; Esfandiari, Marzieh. (2022). Compilation of macro strategies for the development of agricultural products export with a future research approach, strategic studies of public policy, 12(42): 116-100. (in Persian)
Kim, Seho. Changhee Lee, Jongsu Lee, Junghun Kim, Over-the-top bundled services in the Korean mode l. (2021). Telematics and Informatics, (6): 101599, ISSN 0736-5853, https://doi.org/10.1016/j.tele.2021.101599.
Klumpenhouwer, Willem. Wei Huang, A flexible framework for measuring accessibility with destination bundling.(2021) .Journal of Transport Geography, (91): 2021, 102949, ISSN 0966-6923, https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2021.102949.
Kotzeva, R., Kovo, D., Lorincz, S., Sapi, G., Sauri, L. & Valletti T. (2019). Recent developments at DG competition: 2018/2019. Review of Industrial Organization 55 (4): 551–578
Li, S., Lai, M. and Xue, W. (2018). Bundling strategy and channel competition in supply chains with complementary products, Procedia Computer Science, (126): 1730-1739.
Lune, H.; Berg, B.L., (2017). Qualitative research methods for the social sciences. London: Pearson Education, 9th Edition.
Markus Dertwinkel-Kalt, Christian Wey, Multi-product bargaining, bundling, and buyer power.(2020).Economics Letters, (188): 108936, ISSN 0165-1765, https://doi.org/10.1016/j.econlet.2019.108936.
Mousavi, Seyedah Nasim, Mousavi, Seyed Najmuddin, Saedi, Abdullah, Moyed, Anis. (2021). Identifying and prioritizing factors affecting social bundling using the fuzzy Delphi approach. Modern Marketing Research, 11(3): 1-22. (in Persian)
Nogueira Carlos, B. (2018). Retail Product Bundling –A new approach, https://www.sas.com.
Parker, D.A., Taylor, G., & Bagby, R.M. (2001). The relationship between emotional intelligence and alexithymia. Personality and Individual Differences,(30): 107–115
Plananska, Jana, Gamma, Karoline. (2022). Product bundling for accelerating electric vehicle adoption: A mixed-method empirical analysis of Swiss customers. Renewable and Sustainable Energy Reviews, Renewable and Sustainable Energy Reviews,( 154): 111760.
Roshandel Arbatani, Tahir; Mahmoudzadeh, Ahad. (2016). Designing an advertising model through social media in order to influence customers' desire, Business Management Journal, Faculty of Management, University of Tehran, 9(4): 763-786. (in Persian)
Saifullahi, Nasser, Bashkoh, Mohammad, and Mohammadkhani, Rahim. (2021). Designing a conceptual model of the effective factors of the development of agricultural products export: presenting the foundational data theory. International Business Management, 4(4): 111-131. (in Persian)
SID. https://sid.ir/paper/513861/fa
SID. https://sid.ir/paper/961424/fa
Strauss, Anne Salem; Corbin, Juliet. (2017). Fundamentals of Qualitative Research Techniques and Stages of Grounded Theory Production, translated by Ebrahim Afshar, 7th edition, Tehran, Nei Publishing. (in Persian)
Yang, L., Ji, J. & Chen, K. (2018). Advertising games on national brand and store brand in a dual-channel supply chain, J. Ind. Manag. Optim,( 14): 105-134.
Yassine, N., AlSagheer, A. & Azzam, N. (2018). A bundling strategy for items with different quality based on functionsinvolving the minimum of tworandom variables. International Journal of Engineering Business Management, (10): 1-9.
Zhang, Qing. Yini Zheng, Pricing strategies for bundled products considering consumers’ green preference.(2022) .Journal of Cleaner Production, (34): 130962, ISSN 0959-6526, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.130962
Compilation of agricultural products bundling model
Abstract
The aim of this research is to Compilation of agricultural products bundling modelThis research is fundamental in terms of its purpose and qualitative in terms of method, and the foundation's data theorizing approach has been used. The participants in this research include all the experts of the exporting companies of agricultural products in Khuzestan province with at least 10 years of export experience. This research is applied in terms of objective and in terms of qualitative method and the foundation's data theorizing approach has been used. The participants in this research include all the experts of agricultural products exporting companies in Khuzestan province with at least 10 years of export experience.In this part, in the open coding stage, 389 codes extracted from 16 semi-structured interviews with knowledgeable experts and specialists in the research field were converted into 110 more abstract concepts and finally 31 dimensions and 13 main categories in the form of a paradigm model under the title of management, the following factors structure of export, political factors, economic factors, social and cultural factors, laws and government administrative system, government economic policies, export marketing strategy, government support strategies, value creation, improvement of economic conditions, creation of competitive advantage and bundling of government support with the approach Creating a competitive advantage in international markets have been identified.Supporting bundling of agricultural products increases the strength of exports in terms of reducing prices and increasing diversity. This can create a good competitive advantage over other competitors and lead to export growth, and according to the conditions of the region, it is possible to use the maximum capacity to achieve efficiency. Used in the export of agricultural products.
Keywords: Bundling of government support, international markets, exporting companies, competitive advantage.
تدوین مدل باندلینگ محصولات کشاورزی
چکیده:
هدف از این پژوهش تدوین مدل باندلینگ محصولات کشاورزی می باشد. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر روش کیفی و از رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد استفاده شده است، مشارکت کنندگان در این پژوهش شامل کليه خبرگان شرکتهای صادرکننده محصولات کشاورزی استان خوزستان با سابقه صادراتی حداقل 10 سال میباشند.در این قسمت در مرحله کدگذاری باز 389 کد استخراج شده از 16 مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و متخصصان آگاه حوزه پژوهش به 110 مفهوم انتزاعی تر تبدیل شده و در نهایت 31 بعد و 13 مقوله اصلی در قالب یک مدل پارادایمی تحت عنوان مدیریتی، عوامل زیر ساختی صادرات، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی و فرهنگی، قوانین و نظام اداری دولتی، سیاست های اقتصادی دولت، راهبرد بازاریابی صادرات، راهبردهای حمایتی دولت، ارزش آفرینی، بهبود شرایط اقتصادی، ایجاد مزیت رقابتی و باندلینگ حمایت های دولتی با رویکرد ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای بین المللی شناسایی شده اند. باندلینگ حمایتی محصولات کشاورزی افزایش قدرت پذیری صادرات را از لحاظ کاهش قیمت و افزایش تنوع ایجاد میکند این امر میتواند مزیت رقابتی خوبی نسبت به سایر رقبا ایجاد و به رشد صادرات منجر شود و با توجه شرایط منطقه می توان از حداکثر ظرفیت در جهت رسیدن به بازدهی در صادرات محصولات کشاورزی استفاده نمود.
واژههاي كليدي: : باندلینگ حمایتهای دولتي، بازارهای بینالمللی، شرکتهای صادرکنند، ، مزیت رقابتی
مقدمه
امروزه در حوزه جهاني شدن محيط اقتصادي شركتهاي صادراتي در عملكرد اقتصادي و اجتماعي كشورها نقش ويژهاي ايفا ميكنند. رقابت در بازارهاي بينالمللي شديد است و شركتها بايد به بهترين وجه توانايي خود را در اين محيط پويا هدايت كنند (مونتيرو و همکاران1، 2019). در این میان سیاستگذاران و مدیران دولتی در سراسر کشورهای مختلف برنامههای مختلفی را از طریق ابتکارات عمومی و خصوصی ایجاد کردهاند که هدف آن کمک به شركتهاي صادراتي برای تحریک ابتکارات بینالمللی و غلبه بر ناکامیهای عملیاتی در صادرات است. دولتها در راستای حمایت از فعالیت های صادراتی و به دلیل اهمیت بالای صادرات، اقدام به استفاده از مشوقها و برنامههای حمایتی خاصی میکنند که به برنامههای تشویق صادرات معروف هستند (گلکاران مقدم، ۱۴۰۰). از طرفی، باندلینگ معمولاً به عنوان راهبرد بازاریابی در نظر گرفته میشود. در این میان، به منظور افزایش تمایل خرید و رضایت مصرفکننده، شرکتهای پیشگام و موفق، محصولات را به روش باندلینگ سفارشی بفروشند، که با استفاده از آن، مصرفکنندگان مجازند محصولات مورد نظر خود را برای تشکیل یک بسته انتخاب کنند. با این حال، چنین راهی باید با یک ابزار استراتژیک کارآمد انجام شود (هانگ و همکاران، 2022). اهداف اصلی راهبرد باندلینگ گسترش قدرت انحصاری شرکت در یک بازار به بازار دیگر برای پذیرش تفاوت قیمتها، پیشگیری از ورود یک رقیب به بازار و همچنین ایجاد اتحاد راهبردی است. در عمل، حمایتهای دولتی مختلفی وجود دارند که مکمل یکدیگر هستند و میتوان آنها را در یک بسته قرار داد. (نوگویراکارلوس2، 2018).
هنگامی که در باندلینگ محصولات با یکدیگر ارتباط دارند، اثربخشی آن بیشتر است.به دلیل اثربخشی باندلینگ،درحوزههای گوناگون استفاده شده است (چوی و چن3، 2019). باندلینگ عبارت است از راهبرد بازاریابی دو یا چند محصول و یا خدمات به صورت یک مجموعه؛ اما تعاریف متعدد باعث ایجاد مسائل و مشکلات معنایی میشوند زیرا اگر این اصطلاح به طور دقیقی به کار گرفته شود، هر چیزی میتواند یک «بسته» باشد؛ بنابراین، واضح است که مسئلهای واقعی در تعریف باندلینگ و به خصوص مرزهای آن وجود دارد. باندلینگ محصولات، کالاها و خدمات موضوع پژوهشی مهمی در بازاریابی محسوب می شود (دیکسون و ورما4، 2019). باندلینگ راهبرد بازاریابی متداولی است که شامل ارائۀ دو یا چند خدمت برای فروش به صورت یک آیتم داده میشود. یک شرکت به چند دلیل درگیر راهبرد باندلینگ حمایت های دولتي میشود. ممکن است بستههای باندلینگ به منظور پشتیبانی تصمیمات راهبرد هدایت شده به سمت افزایش قدرت بازار سامان ارائه شوند. بسته های باندلینگ همچنین ممکن است برای اهداف افزایش راندمان و کارایی ارائه شوند که شامل بهبود در کیفیت، صرفه جویی در هزینه و کارایی در قیمتگذاری میشوند (یاسین و همکاران5، 2018). به سبب وابستگی اقتصاد ایران به نفت از یک طرف و نوسانات قیمت نفت در بازارهای جهانی، بسیاری از ناهنجاریهای حاکم بر این بازار به اقتصاد کشورهای متکی به نفت لطمه می زند؛ بنابراین صادرات غیرنفتی اهمیت بسزایی در ثبات اقتصادی دارد و در این میان، صادرات محصولات کشاورزی نقش قابل توجهی در صادرات غیرنفتی داشته و صادرات این بخش نسبت به بخشهای دیگر از ثبات بیشتری برخوردار است. بررسی صادرات محصولات کشاورزی طی سال های اخیر نشان می دهد که صادرات محصولات کشاورزی همراه از رشد برخوردار بوده است. در ایران نگرش کلی دربارهی نوع کالای صادراتی به گونهای است که به علت ارزشافزوده، همواره صادرات بخش صنعتی موردتوجه بیشتر سیاستگذاران قرارگرفته و به صادرات محصولات کشاورزی توجه کمتری شده است. درحالی که شرایط آب و هوایی ایران باعث موقعیت ممتاز محصولات کشاورزی از لحاظ قیمت و کیفیت شده است (سیفالهی و همکاران،1400). ایران در تولید 22 محصول مهم کشاورزی در میان هفت کشور برتر قرار داشته و جایگاه سیزدهم را در خاورمیانه و آفریقای شمالی به خود اختصاص داده است و کشورهای چین، ایاالت متحده و برزیل جایگاه اول تا سوم تولیدکننده محصولات کشاورزی در دنیا هستند (2020, iran/org.fao.www ). جمهوری اسلامی ایران کشوری با مزیت نسبی طبیعی، از جمله اقلیمهای آب و هوایی متنوع، منابع ژنتیکی متنوع گیاهی، دامی و آبزیان است که منابع تولید مناسبی دارد. ایران در بخش تولید محصولات کشاورزی، قیمت و کیفیت دارای موقعیت ممتازی نسبت به کشورهای درحال توسعه است.با وجود کیفیت و میزان تولید بالا، میزان صادرات و درآمد آن در مقایسه با بعضی از کشورها که تولید کمتر و کیفیت پایینی از کشورمان دارند بسیار پایینتر است. بر طبق آمارهای سال 98 میزان صادرات محصولات کشاورزی حدود 4 میلیارد و 765 میلیون دلار بوده است و حدود 20 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان را شامل میشود و میزان واردات محصولات کشاورزی 8 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است می توان با برنامه ریزی و تدوین استراتژی مناسب، رقابتپذیری محصولات کشاورزی را در سطح بازارهای جهاتی افزایش و بهبود نمود، بنابراین میزان صادرات محصولات کشاورزی را افزایش داد.هم چنین باتوجه به اهمیت باندلینگ حمایت های دولتي،لازم است مدیران به بهترین شکل دربارۀ چگونگی طراحی باندلینگ مؤثر اطلاعات کسب کنند وآگاه شوند. یکی از چالشهای اصلی باندلینگ سنّتی این است که مشوقهای ارائه شده، غیرضروری و فراتر از نیاز واقعی بوده است به طوری که میتوان بعضی موارد را کاهش داد یا حتی حذف نمود و علاوه بر این باید مشوقها باید طوری طراحی گردند که مکمل همدیگر بوده تا جایی که از آنها به عنوان مزیت رقابتی در بازارهای بین المللی حدکثر بهره رابرد.باندلینگ، کاربرد گسترده ای درصنایع کالا و خدمات مشتری دارد زیرا ممکن است باعث کسب درآمد بیشتر ازطریق راهبردهای مدیریت درآمد شود. همچنین، ممکن است به فروش بیشتر و سریعتر منجر شود که می تواند بهبود در گردش کالا در ی دورۀ مالی استفاده از ظرفیت خدمت و درنهایت سودآوری را در پی داشته باشد ( موسوی و همکاران، 1400). در بسیاری از بازارها،شرکت برای قرار گرفتن در بهترین جایگاه ها رقابت می کنند. اگر یک شرکت چند محصولی برای زیر مجموعه ای از محصولات خود با رقابت مواجه شود، باید از شیوه باندلینگ اجتماعی استفاده کند تا بتواند در جایگاه متناسب رقابتی قرار گیرد )دکورنیر و تیلور6 ،2021) بنابراین، از طریق راهبرد باندلینگ، تولیدکننده کالای انحصاری می تواند پیشنهادات کارمزد رقبا را کاهش دهد و در نتیجه هنگام عقد قرارداد با خرده فروش، مازاد بیشتری را به دست آورد (کوتزوا و همکاران7، 2019).دراین راستاوباتوجه به اهمیت موضوع دراین پژوهش ودلایلی که درقسمت بالابه آنها پرداخته شدهنوزباندلینگ درکشاورزی نتوانسته جایگاه اصلی خود را در کشور پیدا کند تا درنهایت به عنوان یک مزیت رقابتی موجب متمایزشدن محصولات کشاورزی کشور در صادرات کالابه کشورهای دیگرعمل کند. لذا این مساله باعث شد پژوهش حاضر به دنبال تدوین مدل باندلینگ حمایت های دولتي بارویکرد مزیت رقابتی در بازارهای بین المللی به ویژه در مورد شرکتهای صادرکننده محصولات کشاورزی استان خوزستان بپردازد.
مبانی نظری
باندلینگ: عبارت است از بازاریابی دو یا چند محصول (کالا و خدمت) در یک بسته با تخفیف وباندلینگ حمایتی.معمولاً به عنوان راهبرد بازاریابی در نظر گرفته میشود. (نوگویراکارلوس، 2018). باندلینگ، روش بازاریابی پرکاربردی در سطح جهان است که به منظور افزایش فروش انجام می شود و در این روش دویاچند محصول مجزا در ی بسته ارائه می شوند ( موسوی و همکاران، 1400). اندلينگ اجتماعي بـه مفهـوم قيمـت گـذاري و فـروش يـك گـروه كـالا بـه صـورت خـانوادگي و بـا قيمت گذاري مشترك است. در اين راهبرد شركت پكيجي از محصولات ارائه شده را با قيمت پـايين تـر عرضه مي كند(یاسین،2018).باندلينگ اجتماعي تمايل به توسعه استراتژي هاي بازاريابي و فروش در قالب ارائه پكيجي از محصولات مكمل با قيمت پايين تر در حالت فروش تكي است)یانگ وهمکاران8، 2018).باندلينگ ارائه يك پكيج چند محصولي است كه داراي مجموعه متنوعي از توليدات شركت اسـت، كـه مي توانند علاوه بر حجم فروش و تحكيم موقعيت رقابتي خود سود سرشاري را براي شركت به ارمغـان آورد(دکورنیر9،2017).
مزیت رقابتی: به عقیده ی پورتر، مزیت رقابتی در مرکزیت عملکرد بنگاه رقابتی قرار دارد. وی مطرح میکند که مزیت رقابتی ارزش های قابل ارائه ی بنگاه برای مشتریان است به نحوی که ارزش های ایجاد شده از هزینه های مشتری بالاتر باشند(حمیدی و همکاران ، 1397). طّی سال های اخیر، مزیت رقابتی در مرکز بحث استراتژی های رقابتی قرار گرفته و بحث های زیادی درباره ی مزیت رقابتی مطرح شده است. با این وجود، ارائه ی یک تعریف دقیق از مزیت رقابتی مشکل است. از یک طرف، مزیت رقابتی به معنای بازده بیش از حدّ معمول تلقی شده و از طرف دیگر، مزیت رقابتی به عملکرد بازار سرمایه و انتظارات مرتبط شده است. اما رایج ترین تعریف مزیت رقابتی در حوزه ی استراتژی رقابت و در چارچوب خلق ارزش، هر آن چه موجب شود درآمد بیش از هزینه ی افزایش یابد، تجلی پیدا میکند(سرا10،2003).به عقیده ی پورتر، مزیت رقابتی در مرکزیت عملکرد بنگاه رقابتی قرار دارد. وی مطرح میکند که مزیت رقابتی ارزش های قابل ارائه ی بنگاه برای مشتریان است به نحوی که ارزش های ایجاد شده از هزینه های مشتری بالاتر باشند(حمیدی و همکاران ، 1397).
پیشینه پژوهش
نتایج تحقیق هانگ و همکاران (2022) در پژوهشی تحت عنوان «مطالعه ای در مورد ارتقاء باندلینگ سفارشی دو مرحله ای استراتژیک» به بررسی باندلینگ، نشان میدهد که وقتی مصرفکنندگان در ترجیحات خود بسیار حساس هستند، استفاده از یک استراتژی باندلینگ سفارشی سودآورتر خواهد بود. با این حال، در یک حالت شدید، زمانی که ارزش درک شده مصرفکننده از محصول افزودنی و ارتباط محصول هر دو بالا باشد، استراتژی سنتی فروش فردی سود بیشتری نسبت به استراتژی بستهبندی سفارشی به دست میآورد. همچنین نتایج تحقیق ژانگ و همکاران (2022) نیز نشان داد که استراتژی قیمت گذاری یکنواخت یک تصمیم قیمت گذاری پایدار را تضمین می کند هنگامی که ترجیح مصرف کنندگان برای مصرف سبز متوسط باشد، استراتژی قیمت گذاری یکنواخت بر استراتژی قیمت گذاری متمایز برای شرکت حاکم است، در حالی که برای مصرف کنندگان و جامعه، استراتژی قیمت گذاری متمایز بهتر است. نتایج تحقیق کائو و همکاران (2022) نیز نشان می دهد که در حالی که سازنده همیشه از شروع باندلینگ سود می برد، این لزوما برای خرده فروش صدق نمی کند. جالب اینجاست که وقتی هزینهها نسبتاً بالا باشد، خردهفروش از باندلینگ آغاز شده توسط سازنده سود میبرد، اما از باندلینگ آغاز شده توسط خردهفروش آسیب میبیند. همچنین آکودیلانته و همکاران (2021) نیز در تحقیق خود نشان داد که اولاً، باندلینگ یک فعالیت نسبتاً نادر است که به طور نابرابر در بخشها پخش شده است. دوم، شرکتهای کوچک و متوسط که محصولات و خدمات را باندلینگ میکنند، مولدتر از آنهایی هستند که محصولات و خدمات را جداگانه میفروشند. سوم، با استفاده از تحلیل رگرسیون و تکنیکهای تطبیق، متوجه میشویم که باندلینگ محصول-خدمت به شدت با سطوح بالاتر شدت صادرات مرتبط است. کیم و همکاران (2021) نیز در پژوهشی تحت عنوان «خدمات باندلینگ برتر در بازار پخش و مخابرات کره: تجزیه و تحلیل ترجیحات مصرف کننده با استفاده از مدل لاجیت ترکیبی» به بررسی پدیده باندلینگ نشان دادند که مصرفکنندگان وقتی با خدمات باندلینگ برتر همراه میشوند، انتظار تخفیف بیشتری برای خدمات تلویزیون پولی دارند و هر چه در حال حاضر از خدمات همراه بیشتری استفاده کنند، حساسیت کمتری نسبت به نرخ تخفیف دارند. کلامپن هویر و همکاران11 (2021) نیز در پژوهشی تحت عنوان «یک چارچوب انعطافپذیر برای اندازهگیری دسترسی با باندلینگ مقصد» نشان دادند از آنجا که این رویکرد از منابع داده باز موجود در اکثر حوزههای قضایی استفاده میکند، میتوان آن را به راحتی در مناطق مختلف شهری، مجموعههای مقصد و معیارهای دسترسی به کار برد تا داستان جامعتری از دسترسی حملونقل در شهرها بیان کند. مارکوس و همکاران (2020) نیز پژوهشی تحت عنوان «چانه زنی، باندلینگ و قدرت خرید چند محصول» انجام دادند، نتایج نشان داد که جداسازی قراردادها زمانی که شرکت خریدار دارای قدرت چانهزنی کافی (نش) (یعنی قدرت خریدار) باشد، منجر به کاهش سطح تولید تحریف شده نیز میشود. فريرا و آتونز (2020 )نیز در پژوهشي به بررسي تخمين محدوده قيمت و اثر استراتژي هاي باندلينگ اجتمـاعي قيمت؛ كاربرد در بخش هتل پرداخته اند كه نتايج استراتژي باندلينگ اجتماعي نشان مي دهد كه مشتريان هتل هـاي پـنج ستاره حساسيت كمتري نسبت به باندلينگ اجتماعي با شيوه هاي تركيبي دارند. جشاری و اسفندیاری (1401) در پژوهشی به استخراج پیشرانهای مهم توسعه صادرات، تدوین سناریوها و ارائه راهبردهای مهم برای توسعه صادرات بخش کشاورزی می پردازد از بین پیشرانهای مهم پنج پیشران مهمترین بودند: تقویت ساختاری و محتوایی در حوزه بازاریابی، بستهبندی بر اساس سلایق بازار، تولید محصولات با کیفیت صادرات محور، برقراری روابط تجاری قوی با کشورها، تشکیل اتحادیه صنفی صادرکنندگان. همچنین نتایج تحقیق افشاری مفرد و همکاران (1400) نیز در پژوهشی با عنوان «اولویتبندی ابزارهای سیاستی حمایت از صادرات محصولات با فناوری بالا»، نشان دادند پنج ابزار اولویتدار شامل ایجاد موسسات خصوصی مستقل در کشورهای هدف صادراتی به منظور ارایه خدمات تخصصی بازاریابی یا مشاوره بازار به شرکت های دانش بنیان ایرانی، حمایت از تاسیس دفتر نمایندگی شرکت ها در بازارهای هدف، ارایه خدمات پیش نیاز صادراتی، اعطاء کمک هزینه اخذ گواهینامه ها و استانداردهای صادراتی بین المللی مانند CE و برگزاری دوره های آموزشی برای انتقال تجربیات صادرکنندگان بزرگ به شرکت های تولیدکننده محصولات با فناوری بالا می باشند. حسین پور و همکاران (1400) در پژوهشی تحت عنوان «ارایه چارچوب خطمشیهای دولت در افزایش توان رقابت ملی در بازارهای برون مرزی خدمات مهندسی» به بررسی حمایتهای دولتي در بحث صادرات پرداختند. یافته های پژوهش نشان میدهد ابعاد خطمشیهای دولت، عبارتند از: اصلاح ساختاری ساز و کارها در تامین مالی؛ ایجاد شرکت های بزرگ مقیاس مهندسی با تغییر پارادیم به بین المللی سازی؛ دگرگون سازی ساز و کارهای حمایتی دولت خصوصا در روابط خارجی؛ سازمان دهی نوین در عرصه مدیریت صادرات خدمات مهندسی؛ و لزوم تغییر نگرش به جایگاه صادرات خدمات مهندسی. بررسي ادبيات و پيشينه پژوهش نشانگر آن است كه راهبرد باندلينگ به اشـكال مختلـف و متعـدد مـورد بررسي قرار گرفته است. نكته قابل تأمل در اين باب آن است كه پژوهشي كه مبادرت به ارائه مدل باندلينگ خدمات دولتی در صنعت کشاورزی نموده باشد، يافت نمـي شـود. اولـين سـري پـژوهش هـاي صـورت گرفتـه درخصوص باندلينگ اجتماعي همچون آدامز و يلن12 (1998) به تأثيرات باندلينگ اجتماعي بر كاهش ناهمگوني هاي مصرف كنندگان يا اين كه باندلينگ اجتماعي ابزار قدرتمندي بـراي تحريك مازاد مصرف كننده است و مي تواند رفاه اجتماعي را بهبود بخشد، داشته است. هم چنين پژوهش هاي جديد مانند فريرا و آتونز13 (2020 ) كه به بررسي تخمين محدوده قيمت و اثرات استراتژي هاي باندلينگ اجتماعي، هو و مزونو14 (2021) با بررسي باندلينگ و تصميمات قيمت گذاري، هوانگ و همكاران (2021 ) و اثرات مثبت باندلينگ بر سود و رفاه اجتماعي مورد بررسي قرار گرفته است، بيشتر حوزه محتوايي قيمت، سود و قيمت گذاري مد نظر بوده است. لذا با توجه به بررسـي ادبيات و پيشينه پژوهش، خلأ تئوريك و شكاف تحقيقاتي مشهود بوده تا اين پژوهش بر آن شود كه مدل باندلينگ حمایت های دولتی را ارایه نماید.
روش شناسی پژوهش
این پژوهش از جنبه جهتگیری پژوهش به عنوان یک پژوهش بنیادی است .از حیث روششناسی، پژوهشی کیفی است که از رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد (رويكرد سيستماتيك اشتراوس15 و کور بین16،1990 و1998) جهت تحلیل داده ها استفاده می نماید، داده های مورد نیاز با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش نمونهگیری گلوله برفی تا رسیدن به حد اشباع نظری انجامگرفته است. مشارکت کنندگان در این پژوهش شامل کليه مدیران شرکتهای صادرکننده محصولات کشاورزی استان خوزستان با سابقه صادراتی حداقل 10 سال میباشند. جمع آوری و اکتشاف اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته تا مصاحبه 16 ادامه پیدا کرد زیرا ادامه مصاحبه منجر به ظهور داده های جدیدی نگردید لذا مصاحبه خاتمه یافت. مشخصات جمعیت شناختی مشارکتکنندگان پژوهش در جدول 1 ارائه شده است.
جدول 1. مشخصات جمعیت شناختی مشارکتکنندگان
تعداد | سابقه خدمت | تعداد | تحصیلات | تعداد | سن | تعداد | جنسیت |
11 | 15-13 | 9 | کارشناسی ارشد | 3 | 40-31 | 12 | مرد |
4 | 25-16 | 7 | دکتری | 13 | 50-41 | 4 | زن |
1 | 25 به بالا |
|
جهت بررسی و اطمینان از پایایی و روایی در پژوهشهای کیفی از روشهای خاص و مخصوص رویکرد کیفی استفاده میگردد(گوبا و لينكلن17 ،1989). محاسبه پایایی بین دو کدگذار در جدول 2 ارائه شده است:
جدول 2 : محاسبه پایایی بین دو کدگذار
عنوان مصاحبه | تعداد کل کدها | تعداد توافقات | تعداد عدم توافقات | پایایی دو کدگذار(درصد) |
4 | 34 | 15 | 19 | 87/0 |
7 | 64 | 30 | 34 | 94/0 |
11 | 56 | 27 | 29 | 95/0 |
فراوانی | 154 | 72 | 82 | 92/0 |
با توجه به جدول محاسبه پایایی بین دو کدگذار تعداد کدها 154 است همچنین تعداد توافقات 72 و عدم توافقات 82 کد است که با توجه به محاسبه پایایی بین دو کدگذار طبق فرمول هولستی 92/0 است که با توجه به اینکه مقدار پایایی بیشتر از 70/0 است فرض توافق بین محقق و کدگذار دوم، مورد تائید است. فرمول هولستی برای تعیین پایایی دادههای اسمی برحسب «درصد توافق مشاهدهشده18» طبق فرمول زیر محاسبه می شود:
PAO = 2M / (N1+N2) رابطه (1)
روش تحلیل دادهها
در این پژوهش جهت تحلیل داده ها براساس رویکرد کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و انتخابی، داده ها به طور متناوب و مستمرمورد بازبینی و پالایش قرار گرفتند. مقولههای بهدستآمده حاصل از کدگذاری ها در قالب شش بعد عوامل علی، مقوله اصلی، عوامل مداخلهگر، بستر و زمینه، راهبردها و پیامدها دستهبندی شدند که نتایج نهایی آن منجر به ارائه مدل باندلینگ حمایت های دولتي با رویکرد مزیت رقابتی در بازارهای بین المللی گردید.
یافتههای پژوهش
اولین مرحله از تجزیه و تحلیل مصاحبه ها در روش داده بنیاد مربوط به کدگذاری باز است،که محقق با ذهنی باز و بدون هیچ محدودیتی در تعداد کدها و مقوله ها اقدام به استخراج کدها و ساخت مقوله ها می کند کدگذاری باز، شامل یک فرایند تحلیلی است که از طریق آن ابتدا مفاهیم در داده ها کشف می شوند و سپس مفاهیم برای تشخیص دادن پدیده های مشابه با هم مقایسه شده و تحت عنوان مقوله طبقه بندی می شوند(استروس و کوربین، 1397). در این قسمت از مرحله کدگذاری باز 389 کد استخراج شده از 16 مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و متخصصان آگاه حوزه پژوهش به 110 مفهوم انتزاعی تر تبدیل شده و در نهایت به 31 بعد و 13 مقوله اصلی شناسایی شده اند. نمونهای از متن مصاحبه ها در جدول 3 ارائه شده است:
جدول 3. نمونهای از متون حاصل از مصاحبه ها
شاید بتوان گفت ناکافی بودن پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی در استان خوزستان یکی از این مشکلات باشد. در واقع ناکافی بودن امکانات نگهداری و حمل و نقل محصولات کشاورزی مانند کمبود کانتینرهای یخچال دار میتواند در این زمینه مشکلاتی را ایجاد کند. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی و هزینه های بالای حمل و نقل محصولات از مسیر هوایی و همچنین مشکلات نقل و انتقال بانکی از دیگر موارد تاثیرگذار بر صادرات محصولات کشاورزی استان خوزستان می باشند. در مجموع کشاورزی در استان خوزستان با مسایل و مشکلاتی از قبیل عدم ثبات، سلیقه ای و مقطعی بودن قوانین اثرگذار بر توسعه کشاورزی ،کارآمدی ضعیف سیاست های حمایت مالی و سیاست های پولی ،فراهم نبودن زمینه های لازم برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی ،غیر رقابتی بودن و انحصار گرایی زیاد در بازار کالا و خدمات کشاورزی، ضعف پوشش کافی و مناسب نظام حمایتی تامین اجتماعی و بیمه در بخش کشاورزی،عدم تناسب برنامه های آموزشی نظام آموزش کشاورزی کشور با نیازهای بازار کار و جامعه، کمبود نظام های اطلاع رسانی کشاورزی شفاف، کارآمد و به روز فرصت های بازار، وجود قوانین و تشریفات اداری زیاد و زمانبر پیش روی فعالیت های کارآفرینی کشاورزی پایدار روبرو است .
| ارائه امتیازاتی مانند تسهیلات مالی و بیمه ای در مقابل محصولات باکیفیت و نیز ارائه خدمات در جهت تسهیل روند صادرات و حمل و نقل محصولات کشاورزی و کمک به برقراری ارتباط با بخش های بین المللی می تواند شرکت ها را در جهت رقابت با یکدیگر به منظور افزایش صادرات محصولات کشاورزی هدایت کند. مشتری خارجی به دنبال قیمت کمتر و محصول با کیفیت تر است.کمکهایی مثل : واگذاری زمین، توزیع نهاده های کشاورزی به صورت ویژه، سرمایه در گردش، حذف تعرفه های گمرکی و.. ایجاد گذرگاههای مناسب برای صادرات محصولات کشاورزی فسادپذیر، ماشین آلات و تجهیزات لازم برای حمل ونقل، جاده های مواصلاتی مناسب برای صادرات، هزینه های پایین حمل ونقل. فناوری به روز بسته بندی، ایجاد فناوری مناسب فرآوری برای جلوگیری از صادرات خام و فله ای، فناوری مناسب برای تولید محصولات صادرات محور و استاندارد، خلاقیت و نوآوری. وجود افراد متخصص و کارشناس در امر صادرات در ادارات دولتی، وجود منابع و مراجع داخلی برای جمع آوری اطلاعات در مورد بازار هدف، انجام کارهای بازرگانی توسط رایزنان اقتصادی در سفارتخانه ها، پاسخگو بودن مدیران. انعطاف پذیری قوانین مالیات و گمرک. بسته بندی شکیل و مناسبهر اقدامی که بتواند به کم شدن قیمت نهایی محصول کمک کند و یا بتواند محصول را بهتر و با کیفیت تر به دست مصرف کننده خارجی برساند |
در مرحله دوم تحت عنوان کدگذار محوری، بعد از شناسایی كدهای باز در اين هنگام می بایست ارتباط آنها را با يكديگر در مرحلهي كدگذاري محوري صورت گيرد، در کدگذاری محوری با مجموعهای از کدها و مفاهیم اولیه مواجه خواهیم بود که نتیجه تحلیل و بررسیهای دقیق متون و دادههای حاصل از مصاحبهها در مرحله کدگذاری باز هستند در این مرحله، مفاهیم و مقولههای استخراجشده از مرحله کدگذاری باز تحت عنوان شرایط علی، پدیده محوری، بستر، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها شناسایی می شوند که در جدول 4 ارائه شده است:
جدول 4. مفاهيم و مقولههاي شناساییشده حاصل از کدگذاری
مقوله اصلی | مقولی فرعی | |
---|---|---|
عوامل علی
|
عوامل مدیریتی | عملکرد مدیریت درحمایت های صادراتی |
مدل های ذهنی مثبت مدیران | ||
عوامل زیر ساختی صادرات | زیرساختهای صنعت کشاورزی | |
پویایی بازار | ||
ناوگان حمل ونقل | ||
عوامل زمينهاي
|
عوامل سیاسی
| میزان حمایت دولت ازشرکت های صادراتی |
ارتباطات بین کشورهای هدف صادراتی | ||
اثربخشی تصمیمات دولت درباندلینگ محصولات کشاورزی | ||
عوامل اقتصادی
| توجه به تجارت (اقتصاد) باز | |
تشویق سرمایه گذاری | ||
عوامل اجتماعی و فرهنگی
| فرهنگ سازی درزمینه صادرات محصولات کشاوری | |
رعایت ملاحضات وحساسیت های فرهنگی کشورهای هدف | ||
رعایت ملاحظات اخلاقی | ||
عوامل مداخله گر
|
قوانین و نظام اداری دولتی | بروکراسی اداری زائد |
قانون گذاری درجهت حمایت ازصادرکننده | ||
برنامه های غیرموثرحمایتی دولت | ||
سیاست های اقتصادی دولت | سرمایه گذاری های زیربنایی و عمومی | |
متغیرهای اقتصادی | ||
عوامل راهبردی | راهبرد بازاریابی صادرات | نوآوری درطراحی بسته بندی |
طراحی برنامه بازاریابی صادرات محور | ||
راهبردهای حمایتی دولت | ارائه تسهیلات و مشوق های صادراتی | |
ایجادکار گروه رفع موانع صادراتی | ||
پیامدها
| ارزش آفرینی
| خلق ارزش در کسب و کار |
خلق ارزش برای مشتری | ||
بهبود شرایط اقتصادی
| رشد و رونق اقتصادي | |
اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم | ||
ایجاد مزیت رقابتی | جایگاه یابی مناسب نسبت رقب | |
مقوله محوری | باندلینگ حمایت های دولتی با رویکرد ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای بین المللی | ارائه يك پكيج چند محصولي كه داراي مجموعه متنوعي از توليدات شركت |
رفاه بیشتر مصرف کننده و کاهش فرآیند تصمیم گیری | ||
ارائه پكيجي از محصولات مكمل با قيمت پايين تر |
کدگذاری انتخابی سومین مرحله از روش گراندد تئوری است که این مرحله در واقع فرایند پالایش تئوری می باشد. کدگذاری انتخابی مرحله اصلی نظریه پردازی است. به عبارت دیگر، این مرحله از کدگذاری، فرایند یکپارچه سازی و بهبود مقوله ها برای شکل گیری نظریه می باشد که بر اساس نتایج دو مرحله قبلی کدگذاری به تولید تئوری پرداخته و به این ترتیب مقوله محوری را به شکلی نظام مند به دیگر مقوله ها ربط داده و آن روابط را در چارچوب یک روایت ارائه کرده و مقوله هایی که نیازمند بهبود و توسعه بیشتری هستند را اصلاح می کند. (دانایی فرد و امامی،1386)
شکل (1) مدل باندلینگ حمایتهای دولتي با رویکرد مزیت رقابتی در بازارهای بینالمللی شرکتهای صادرکننده محصولات کشاورزی استان خوزستان را نشان می دهد:
شکل 1: مدل باندلینگ حمایتهای دولتي با رویکرد مزیت رقابتی در بازارهای بینالمللی شرکتهای صادرکننده محصولات کشاورزی استان خوزستان حاصل از یافته های پژوهش
بحث و نتیجهگیری
در پژوهش حاضر جهت پاسخ به سؤال اصلی پژوهش مبنی بر تدوین مدل باندلینگ حمایتهای دولتي با رویکرد مزیت رقابتی در بازارهای بینالمللی، با استفاده از رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد، مدلی برای شرکتهای صادرکننده محصولات کشاورزی استان خوزستان طراحی گردید. پس از گردآوری دادها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته، داده های کیفی با دقت کدگذاری شدند و باندلینگ حمایت های دولتی با رویکرد ایجاد مزیت رقابتی به عنوان مقوله محوری مشخص گردید و بدین صورت کل جریان پژوهش بر اساس آن شکل گرفت و سایر مقوله ها طبق الگوی پارادایمی شامل علل، شرایط مداخلهگر و زمینهساز، راهبردها و پیامدها تعیین شدند. در جریان پژوهش متغیر هایی تحت عنوان شرایط علی (عوامل مدیریتی و عوامل زیر ساختی صادرات) شناسایی گردیدند که باعث شد تدوین مدل باندلینگ حمایت های دولتي با رویکرد مزیت رقابتی در بازارهای بینالمللی به مقولهای مهم تبدیل شود مدل های ذهنی مثبت مدیران به دلیل اینکه مدیران حوزه صادرات برای بالا بردن سطح دانش فنی و توانمند سازی دست اندرکاران و صادرکنندگان و نیز استفاده از ظرفیت های موجود در صادرات محصولات کشاورزی نگاه خوبی دارند و همچنین تلاش دارند برای بهبود و افزایش عملکرد در صادرات محصولات کشاورزی برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدتی انجام دهند لذا فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا با یکپارچه سازی حمایتهای دولتی شرایط را برای افزایش توان رقابتی شرکتهای صادر کننده محصولات کشاورزی بالا برد.
زیرساختهای صنعت کشاورزی وجلگه خوزستان به دلیل داشتن زمین های حاصلخیز و رودهای پرآب، سفره های زیر زمینی بسیار خوب و دریاچه های چندین سد بزرگ و بهره مندی از شبکه های آبیاری این دریاچه ها که سبب تولید محصولاتی با کیفیت بالا می شود و همچنین قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص در کنار خلیج فارس و دسترسی به آبهای آزاد و داشتن مرزهای آبی و خاکی و برخورداری از فرودگاهها و بنادر و خط رآهن و جاده ترانزیت شمال به جنوب ، این استان را شرایط بسیار ویژه ای داده است
در بازار محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استان خوزستان (عمدتا سبزی و سیفی) اولا باید محصولات باید به صورت تازه مصرف شوند و شرایط نگهداری بلند مدت ندارند ، خریدار به دنبال محصول تازه تر و با کیفیت تر تامین کننده مطمئن است . و دوم اینکه به دلیل ظرفیت بالای صادراتی و بازارهای جذاب شرکتهای بسیار بزرگی بخصوص در چند سال گذشته با قدرت زیاد وارد این بازار شده اند .سوم اینکه کشورهای رقیب برای تقویت صادرات برنامه های تشویقی و حمایتهای دولتی بسیار خوبی را برنامه ریزی و اجرا کرده اند که کار را برای شرکتهای دیگر سخت نموده است سبب شده است این بازار ، بسیار پویایی بالایی داشته باشد که هر کسی توان رقابت و ماندگاری در این بازار را نداشته باشد لذا می طلبد برنامه های متنوع و جامعی برای حمایت و توانمند سازی شرکتهای صادر کننده از سوی نهادهای تصمیم گیرنده تصویب و اعمال شود. به علت شرایط خاص نگهداری ،حمل ونقل و مصرف محصولات کشاورزی استان خوزستان (عمدتا سبزی و سیفی) که نقش بسیار زیادی در تازگی و مشتری پسندی آن دارد ، وجود شرایط برای حمل و نقل این محصولات از جمله مسیرهای دسترسی ، راه هها اعم از دریایی و هوایی و زمینی و ریلی و وسایل حمل و نقل و جابجایی این محصولات و همچنین پایانه های خاص این محصولات و در نظر گرفتن شرایط ویژه برای صادرات این محصولات، برنامه های حمایتی باید به شکلی باشند که بطور خاص ناوگان حمل و نقل این محصولات را مورد حمایت قرار داده و سبب بهبود آن شود. یکی مشارکت کنندگان در پژوهش در این خصوص عنوان کرده است که : پتانسیل عظیم حوزه کشاورزی نشان دهنده توانایی منطقه در تولید و صادرات محصولات با کیفیت دارد اما به دلیل ضعف هایی از جمله ضعف در بسته بندی ، ضعف در حمل و نقل ، ضعف در بازاریابی و... راندمان کار کشاورز را کاهش داده است به همین دلیل ضرورت حمایت دولت در زمینه های مذکور کاملاً احساس میشود.عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی و عوامل اجتماعی و فرهنگی بهعنوان شرایط زمینهای در این پژوهش ارائهشده اند، هر چقدر دستگاههای متولی و ارگانها و ادارات مربوطه به صورت هماهنگ تر و با برنامه ریزی درست و اصولی فعالیت نمایند و هرچقدر از جزیره ای عمل کردن ادارات دوری کنند و هر چقدر در وضع قوانین و مقررات شرایط صادر کنندگان هر حوزه بیشتر مد نظر قرار گیرد و مشوقها و حمایتهای دولتی به صورت نطام مند تر و با هدف تخصیص داده شود شرایط و زمینه برای باندلینگ حمایتهای دولتی بهتر خواهد بود. حمایت همه جانبه از صادر کنندگان محصولات کشاورزی باید در سیاستهای کلان حاکمیت و دولتها از جایگاه ویژهای برخوردار باشد. بدون شک یکی از شرایط لازم برای برقراری باندلینگ حمایتهای دولتی از صادر کنندگان محصولات کشاورزی برقراری روابط دیپلماتیک تجاری قوی و مناسب با کشورهای خریدار است. انجام اموری مانند قرار دادن رایزنهای اقتصادی قوی در سفارتخانه ها برای فراهم کردن حضور هیات تجاری و بازاریابی ، تسهیل شرایط فعالیت شرکتها در کشور هدف و ارائه مشاوره های درست و برداشتن موانع احتمالی ، فراهم کردن شرایط حضور در نمایشگاهها و نیز برگزاری نمایشگاهها در کشورهای هدف همگی به برقراری باندلینگ حمایتهای دولتی کمک شایانی خواهد نمود. تغییر سلیقه مشتری و افزایش استانداردهای کیفی بخصوی برای محصولات کشاورزی در کنار تحولات اقتصادی و برنامه های کشورهای دیگر برای حمایت از صادر کنندگانشان و توسعه صادرات و یادگیری و سازگاری با قوانین بازارهای بین المللی توسط آنها شرایط را به گونه ای رقم زده است که شرکتهای داخلی هم برای حضور در بازارهای بین المللی با چالشهای جدیدی روبرو باشند.تجمیع حمایتهای دولتی در صورتی سبب ایجاد مزیت رقابتی برای شرکتهای صادر کننده محصولات کشاورزی باشد ،باید به گونه ای اعمال شود که شرایط را برای جذب و تقویت سرمایه گذاری داخلی و خارجی بیش از پیش مهیا نماید و نیز باعث فراهم سازی شرایط برای آموزش های لازم در خصوص سرمایه گذاری شود. استفاده از مشاوره و نظر متخصیصن امر برای تولید و فرآوری و بسته بندی و فروش در کنار کشاورزان و صادر کنندگان قطعا به تولید محصول با کیفیت تر و ارزانتر و جذابتر برای مشتری خواهد انجامید که با حضور تاجران و صادر کنندگان بین المللی در داخل کشور این امر بهتر و بیشتر انجام خواهد شد و فرهنگ صادرات را دربین تولید کنندگان بالا خواهد برد.از آنجایی که ذائقه مشتری و بازار همیشه در حال تغییر بوده و همچنین لزوم جذب بیشتر مشتری در بازار فراهم ـوردن شرایط برقراری ارتباطات مستقیم بین فروشنده و مشتری است تا هم به نگرش و شناخت مشتری نزدیک شد و هم اعتماد مشتری را در بازار محصولات کشاورز جلب نمود لذا باید رعایت ملاحضات وحساسیت های فرهنگی کشورها در باندلینگ حمایتهای دولتی مد نظر قرار گیرد. تولید محصولات کشاورزی با رعایت استانداردهای جهانی و توجه سلامت مصرف کننده در کنار قیمت گذاری منصانه برای محصول یکی از شرایط اساسی در بازارهای بین المللی که چنانچه در نظر گرفته نشود باعث بروز خدشه به وجه شرکت و یا حتی کشور در بازار می شود که شاید جبران ناپذیر باشد لذا باید در باندلینگ حمایتهای دولتی این مهم در نظر گرفته شود .قوانین و نظام اداری دولتی وسیاست های اقتصادی دولت به عنوان عوامل مداخله گر تعیین و شناسایی شدند. قطعا یکی از عواملی که در برقراری باندلینگ حمایتهای دولتی برای شرکتهای صادر کننده محصولات کشاورزی خلل ایجاد می کند وجود بروکراسی اداری زائد مانند قوانین و تشریفات قانونی دست و پا گیر ، نظام بانکی و بیمه ای و گمرکی نا کارآمد و روند طولانی صدور مجوزات لازم است. بدلیل شرایط خاص محصولات کشاورزی که باید بصورت روزانه و تازه مصرف بشود، یکی دیگر از شرایطی که در برقراری باندلینگ حمایتهای دولتی تاثیر گذار خواهد بود توجه ویژه به ایمنی راهها و لزوم نوسازی ناوگان کشاورزی و حمل و نقل محصولات ، توسعه صنایع تبدیلی و توانمند سازی کشاورزان و صادرکنندگان در این زمینه است که متاسفانه این مهم بدلیل نداشتن برنامه مناسب و قوانین مدون و هدفمند این مهم کمتر مورد نوجه قرار گرفته است .عدم وجود برنامه های موثر دولتی برای تولید محصولات کشاورزی مانند برنامه الگوی کشت و یا توزیع نامناسب نهاده های کشاورزی و... و یا خلا های قانونی و اجرایی و نظارتی باندلینگ حمایتهای دولتی را باچالش جدی روبرو خواهد کرد .تحریم های اقتصادی تاثیر مستقیم بر صادرات محصولات کشاورزی وتبادلات مالی و بانکی و محدودیتهایی که در این بخش ایجاد شده یکی از عوامل مهم و موثردر جریان باندلینگ حمایتهای دولتی با رویکرد ایجاد مزیت رقابتی از صادرکنندگان است .عمده محصولات صادراتی در خوزستان و بویژه شمال خوزستان سبزی و صیفی است که شرایط نگهداری خاصی دارند و صادرات آنها نیازمند تمهیدات ویژه ای است نبود پایانه های صادراتی ، سرد خانه های صنعتی ، قیمت تمام شده محصول مشکلات گمرکی و... گریبانگیر صادر کنندگان است .راهبردهای بازاریابی صادرات و راهبردهای حمایتی دولت از جمله راهبردهای موثر در این پژوهش شناسایی شدند با توجه به موقعیت استراتژیک استان خوزستان، کیفیت محصولات کشاورزی استان در رقابت با محصولات مشابه و رقیب از کیفیت مطلوب تر برخوردار بوده مشتری پسند تر است و در بسیاری از بازارها مشتریان علاقه مند هستند محصولات کشاورزی استان خوزستان را به عنوان اولویت اول خود انتخاب کنند. یکی از دلایلی که سبب شده است شرکتهای صادر کننده محصولات کشاورزی استان خوزستان بازارهای خود را در چند سال گذشته بیش از پیش از دست بدهند عدم توجه به نوآوری در فرآوری بسته بندی است تا جایی که محصولات استان خوزستان بعضا بصورت فله ای صادر ودر کشورهای دیگر بسته بندی و به فروش می رسند. لذا توجه خاص و حمایت از شرکتها در امر فرآوری محصولات و بسته بندی می تواند به عنوان یک راهبرد هم برای شرکتهای صادر کننده محصولات کشاورزی و هم برای دولت به عنوان حامی شرکتها با آموزش ، وارد کردن فناوری و پرداخت تسهیلات مناسب مد نظر قرار گیرد. توجه به استانداردسازی محصولات براساس درخواست کشورهدف در این راستا اهمیت فراوانی دارد لذا توجه به این موضوع و تولید چنین محصولاتی با این کیفیت باید به عنوان یکی از راهبردهای باندلینگ حمایتهای دولتی با رویکرد ایجاد مزیت رقابتی برای شرکتهای صادر کننده محصولات کشاورزی مد نظر قرار گیرد. تقریباً یکی از ضعفهای تمامی شرکتهای صادراتی محصولات کشورزی عدم توجه به برنامه ریزی در حوزه بازاریابی است، انجام بازاریابی به صورت سنتی در بازارهای بین المللی جوابگوی این حجم از پویایی بازار نخواهد بود لذا هم شرکتها باید از روشهای نوین بازاریابی استفاده نمایند و هم دولت برنامه جامعی برای تقویت ساختاری و محتوایی حوزه بازاریابی شرکتهای صادر کننده محصولات کشاورزی در قالب یک راهبرد اصولی در نظر بگیرد. یکی دیگر از مشوقهای دولتی که می تواند به عنوان یک راهبرد برای باندلینگ حمایتهای دولتی با رویکرد ایجاد مزیت رقابتی در نظر گرفته شود تعدیل برخی قوانین بازدارنده و یا تصویب قوانین خاص برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی هر منطقه است. آگاهی رسانی، ارائه تسهیلات مالی و ارائه خدمات در جهت بهبود و تسهیل فرایند صادرات و نیز ارائه امتیازات در مقابل کیفیت محصولات تولیدی می تواند منجر به افزایش بازدهی و به دنبال آن افزایش رقابت در بخش صادرات می گردداعطای تسهیلات کم بهره، کمک به فروش و قیمت گذاری محصولات تولیدی و توزیع نهاده های کشاورزی و فراهم کردن شرایط لازم برای تردد مستقیم ماشین ها جهت حمل و تهیه مواد بسته بندی و کارتن ویژه برای بسته بندی در بسته های حمایتی برای صادرات محصولات کشاورزی از طرف دولت امری ضروری است. ارزش آفرینی، بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد مزیت رقابتی به عنوان پیامدهای پژوهش شناسایی گردیدند. چنانچه در باندلینگ حمایتهای دولتی برای صادرات محصولات کشاورزی موفقیتی حاصل شود علاوه بر اینکه باعث افزایش صادرات محصولات کشاورزی شده و به تبع آن سبب افزایش تولید و توانمند سازی تولید کنندگان (کشاورزان)محصولات صادرات محور در استان خوزستان خواهد شد و بدیهی است توجه به کشاورزی مدرن و استفاده از نهاده های با کیفیت بیش از پیش مورد توجه کشاورزان قرار خواهد گرفت و به علت جذابیت بازار ، افراد و سرمایه گذاران بیشتری برای حضور در این بازار راغب خواهند شد. قطعا یکی از پیامدهای باندلینگ حمایتهای دولتی با رویکرد ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای بین المللی محصولات کشاورزی معرفی شرکتهای صادر کننده ایرانی به عنوان شریک های اقتصادی قوی و تامین کنندگان خوش نام در این بازارها خواهد بود که به تبع آن نام و نشان برندهای ایرانی در این بازارها بیش از پیش دیده و شنیده خواهد شد و در بلند مدت هم سبب ایجاد تصویر مطلوبی از کشور خواهد شد . باندلینگ حمایتهای دولتی برای صادرات محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه باعث تقویت شرکتهای صادر کننده خواهد شد به دلیل بالا رفتن کیفیت محصول ، دسترسی سریع و پایدار به محصول مورد نظر با قیمت مناسب برای مشتریان هم ایجاد ارزش می کند که موجب وفاداری و رابطه بلند مدت با مشتریان خواهد شد. توسعه بخش كشاورزي همواره نقش مهمي در رشد اقتصادي و كاهش فقر داشته و در كشورهاي در حال توسعه هسته مركزي اقتصاد بوده است.قاعدتا" رشد صادرات محصولات کشاورزی بر اثر باندلینگ حمایتهای دولتی علاوه بر اینکه توان شرکتهای صادر کننده را بالا خواهد برد باعث ارز آوری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور شده و به خروج کشور از وضعیت صادرات تک محصولی( نفت ) کمک شایانی خواهد کرد و در کنار آن مشاغل جدید به طور مستقیم و غیر مستقیم افزایش خواهد یافت لذا می توان گفت یکی از پیامدهای باندلینگ حمایتهای دولتی قطعا" افزایش اشتغال خواهد بود. در مدل باندلینگ حمایتهای دولتی با رویکرد ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای بین المللی با ارایه برنامه های تشویقی، حمایتهای همه جانبه و اصولی توجه ویژه ای به کاهش قیمت نهایی محصولات کشاورزی ، افزایش کیفیت محصولات کشاورزی صادراتی استان خوزستان و زیرساختهای لازم برای نگهداری و حمل ونقل این محصولات و بازاریابی خوب و اصولی برای آنها در نظر گرفته و تعریف
می شود. لذا شاید اصلی ترین پیامد اجرای باندلینگ حمایتهای دولتی بالا رفتن جایگاه شرکتهای صادر کننده محصولات کشاورزی استان خوزستان در بازارهای بین المللی نسبت به سایر رقبا باشد و قاعدتا" سبب ایجاد مزیتهای رقابتی خوب و پایداری برای این شرکتها خواهد شد.
پیشنهادهات پژوهش
- توجه ویژه به تحقیقات بازاریابی و همچنین دیدگاه و نگرش مدیران و پاسخگویی بخصوص در نهادهای تصمیم گیرنده
-اتخاذ روندهای مدیریتی درست مانند برقراری روابط تجاری خوب با کشورهای هدف و نیز تربیت افراد حرفه ای برای مذاکرات اقتصادی
- ارائه حمایت های دولتی به صورت هدفمند در جهت بهبود کیفیت محصولات و بازدهی تولید
-برطرف کردن مشکلات اقتصادی شرکت ها و تدوین برنامه هایی در جهت ارائه تسهیلات مالی به این
بخش ها می تواند زمینه را برای ارائه باندلینگ حمایت های دولتی باشد
- در صورتی که ارائه باندلینگ حمایت های دولتی با نظر کارشناسان متخصص و در مناطق مناسب تدوین شود می تواند منجر به افزایش بازدهی و موفقیت صادرات در بازارهای بین المللی شود
- باندلینگ حمایتی محصولات کشاورزی افزایش قدرت پذیری صادرات را از لحاظ کاهش قیمت و افزایش تنوع ایجاد میکند این امر میتواند مزیت رقابتی خوبی نسبت به سایر رقبا ایجاد و به رشد صادرات منجر شود به ویژه اینکه استعداد کشاورزی خوزستان بیانگر آن است باندلینگ حمایتی دولت کاملا در منطقه به درستی اجرا میگردد.
- دولت به عنوان بزرگترین عامل تسهلگیر امر صادرات میتواند با ایفای نقش مثبت در جهت حمایت از کشاورز ظاهر شود، این تسهیلگری میتواند در جهت ایجاد بازار مصرفی برای کشاورز در کشور مقصد از طریق برگزاری نمایشگاه ، رایزنی دیپلماسی با کشور های مصرف کننده جهت تسهیل روند صادرات ، کمک به تسریع امور گمرکی و... باشد.
- آگاهی رسانی و اطلاع رسانی و توجیه مدیران در جهت این که استفاده از باندلینگ حمایتی می تواند منجر به افزایش سوددهی شرکت ها شود و همچنین ارائه تجربیات مشابه می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد
- اجرای باندلینگ حمایت های دولت باید با توجه شرایط مناطق صادر کننده محصولات ارائه شود تا بتوان از حداکثر ظرفیت در جهت رسیدن به بازدهی در صادرات محصولات کشاورزی استفاده نمود.
- حمایت دولت از کشاورزان میتواند به صورت کمک به کشاورز در جهت تسهیل در شرکت در نمایشگاه های خارجی ، مساعدت جهت کاهش تعرفه ها و کاهش روند اداری امر صادرات باشد
- باندلینگ حمایتهای دولتی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی بدلیل اینکه باعث تقویت و توان مضاعف شرکتهای صادراتی و به تبع آن افزایش کشاورزی و افزایش تولید خواهد شد و در کنار آن مشاغل دیگر هم رونق بیشتری خواهند گرفت
- لزوم ایجادکارگروه رفع موانع صادراتی جهت رفع موانع دیپلماسی تجاری با کشورهای هدف و مرتع ساختن مشکلات و موانع زیرساختها، ناوگان حمل و نقل، تولید تا صادرات و تشکیل ، حمایت و تقویت اتحادیه های صادر کنندگان در داخل و خارج کشور
محدودیتهای پژوهش
در پژوهش های مبتنی بر رویکرد داده بنیاد، داده های کیفی حاصل از مصاحبه براساس ديدگاهها و تجربيات افراد نسبتاً محدودی گردآوری شده است که اين مساله می تواند تعميم پذيری نظری يافته ها را تا حدودی با محدودیت روبرو کند.
منابع
گلکاران مقدم، سمیرا. (1399). بررسی ابزارها و مشوق های صادراتی در کشور، نشریه بررسی بازرگانی، 8 (103). 29-45
استرواس، آن سلم؛ کربین، جولیت (1397). مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریهی زمینهای، مترجم ابراهیم افشار، چاپ هفتم، تهران، نشر نی.
افشاری مفرد، مسعود، عادلی نیک، حامد، شیخ علیشاهی، محمد، (۱۴۰۰). اولویت بندی ابزارهای سیاستی حمایت از صادرات محصولات با فناوری بالا، دو ماهنامه بررسی های بازرگانی، ۱۸(۱۰۵)، ۱-۳۰.
جشاری، سهیلا؛ اسفندیاری، مرضیه (1401). تدوین راهبردهای کلان توسعه صادرات محصولات کشاورزی با رویکرد آینده پژوهی، مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی ،12(42) : 100-116
حسین پور،داوود، شریف زاده،فتاح، سید نقوی،میرعلی، صدر نفیسی،سیروس (۱۴۰۰). ارایه چارچوب خط مشی های دولت در افزایش توان رقابت ملی در بازارهای برون مرزی خدمات مهندسی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، ۱۶(۶۲)، ۸۳-۱۱۶
دانایی فرد ، حسن ؛ الوانی ،سید مهدی ؛ آذر، عادل (1389) روش شناسی پژوهشهای کیفی در پژوهشهای مدیریت، رویکردی جامعه ، تهران ، انتشارات صفار
دانایی فرد ، حسن ؛ امامی ، سید مجتبی (1386) .استراتژیهای پژوهش کیفی ، تأملی بر نظریه پردازی داده بنیاد ، اندیشه مدیریت ، ص 69-97
روشندل اربطانی ، طاهر ؛ محمود زاده ، احد (1396).طراحی مدل تبلیغات از طریق رسانههای اجتماعی بهمنظور تأثیر بر تمایل مشتریان ، نشریه مدیریت بازرگانی ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، دوره 9 ، شماره 4 ، ص 763-786
سیف اللهی، ناصر، باشکوه، محمد، و محمدخانی، رحیم. (1400). طراحی الگوی مفهومی عوامل موثر توسعه صادرات محصولات کشاورزی: ارائه نظریه ی داده بنیاد. مدیریت کسب و کار بین المللی، 4(4 )، 111-131.
عسگری نژاد، منیره. (1396). رابطه توسعه فناوری اطلاعات با عدم تمرکز در تصمیم گیری, بهبود فرایندهای کاری و بهره وری سازمانی مورد مطالعه: فرماندهی انتظامی استان همدان. پژوهش های مدیریت انتظامی (مطالعات مدیریت انتظامی)، 12(1 )، 137-154
عیوضی نژاد، سلمان؛ اکبری، محسن(1400). طراحی مدل ریسک ادراکشده خریداران کالاهای برند غیرمعروف در شبکه اجتماعی اینستاگرام: مبتنی بر نظریه داده بنیاد، فصلنامه مدیریت برند،8(25)،109-148
فراست خواه ، مقصود . (1398) . روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریه بر پایه (گرندد تئوری GTM)، تهران ، نشر آگاه
فرهادی نژاد ، محسن ؛ لگزیان ، محمد؛ کفاش پور ، آذر ؛ منصوریان ، یزدان (1393) .مدیریت دولتی اثربخش در سازمانهای ایرانی ، نظریه پردازی داده بنیاد ، فصل نامه مدیریت سازمانهای دولتی ، سال سوم ، شماره 9، ص 55-70
موسوی، سیده نسیم، موسوی، سید نجم الدین، ساعدی، عبداله، موید، انیس. (1400). شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار بر باندلینگ اجتماعی با استفاده از رویکرد دلفی فازی. تحقیقات بازاریابی نوین، 11(3)، 1-22
Afshari Mofard, Masoud, Adeli Nik, Hamed, Sheikh Alishahi, Mohammad,( 2021). Prioritization of policy tools to support the export of high-tech products, bimonthly business reviews, 18(105): 1-30. (in Persian)
Aquilante, Tommaso. Ferran Vendrell-Herrero, Bundling and exporting: Evidence from German SMEs.( 2021). Journal of Business Research,(132): 32-44, ISSN 0148-2963, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.03.059.
Askari Nejad, Monira. (2016). The relationship between the development of information technology and the lack of focus in decision-making, improvement of work processes and organizational productivity studied: Police Command of Hamedan Province. Police Management Researches (police management studies), 12(1): 137-154. (in Persian)
Ayozhinejad, Salman; Akbari, Mohsen .(2021). Designing the perceived risk model of buyers of unknown brand goods in the Instagram social network: based on foundational data theory, Brand Management Quarterly, 8(25): 109-148. (in Persian)
Cao, Qingning. Yuanzhao Tang, Sandun Perera, Jianqiang Zhang, Manufacturer- versus retailer-initiated bundling: Implications for the supply chain.( 2022) .Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, (157): 102552, ISSN 1366-5545, https://doi.org/10.1016/j.tre.2021.102552.
Choi, H. S. & Chen, C. (2019). The Effects Of Discount Pricing And Bundling On The Sales Of Game As A Service: An Empirical Investigation, Journal of ElFectronic Commerce Research, 20(1): 21-34.
Danai Fard, Hassan; Alwani, Seyed Mehdi; Azar, Adel. (2012) .Qualitative Research Methodology in Management Research, Community Approach, Tehran, Safar Publishing House. (in Persian)
De Corniere, A. & Taylor, G. (2017). Application Bundling in System Markets . CEPR Discussion Paper No. DP12129, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2999658
De Corniere, A. & Taylor, G. (2021). Upstream Bundling and Leverage of Market Power. The Economic Journal, ueab024, https://doi.org/10.1093/ej/ueab024.
DOI: 10.22108/nmrj.2021.127204.2370.
Farhadinejad, Mohsen; Legzian, Mohammad; Kafashpour, Azar; Mansourian, Yazdan .(2013). Effective government management in Iranian organizations, Foundation Data Theorizing, Journal of Government Organizations Management, third year,(9): 55-70. (in Persian)
Farstkhah, Maqsood; (2018). Qualitative research method in social sciences with an emphasis on grounded theory (Grand Theory GTM), Tehran, Aghaz publication
Ferreira, S. D. & Antunes, C. (2020). Estimating the price range and the effect of price bundling strategies: An application to the hotel sector, European Journal of Management and Business Economics, 29(2): 2444-8494.
Golkaran Moghadam, Samira. (2019). Survey of export tools and incentives in the country, Journal of Business Review, 8 (103): 29-45.(in Persian)
Hosseinpour, Dawood, Sharifzadeh, Fattah, Seyyed Naqvi, Mir Ali, Sadr Nafisi, Siros. (2021). Presenting the framework of government policies in increasing national competitiveness in the overseas markets of engineering services, Iranian Management Sciences Quarterly, 16(62): 83-116. (in Persian)
Huang, Yeu-Shiang Jyh-Wen Ho, Guan-Jin Wu, A study on promotion with strategic two-stage customized bundling. (2022). Journal of Retailing and Consumer Services, (68): 103004, ISSN 0969-6989, https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2022.103004
Jeshari, Sohaila; Esfandiari, Marzieh. (2022). Compilation of macro strategies for the development of agricultural products export with a future research approach, strategic studies of public policy, 12(42): 116-100. (in Persian)
Kim, Seho. Changhee Lee, Jongsu Lee, Junghun Kim, Over-the-top bundled services in the Korean mode l. (2021). Telematics and Informatics, (6): 101599, ISSN 0736-5853, https://doi.org/10.1016/j.tele.2021.101599.
Klumpenhouwer, Willem. Wei Huang, A flexible framework for measuring accessibility with destination bundling.(2021) .Journal of Transport Geography, (91): 2021, 102949, ISSN 0966-6923, https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2021.102949.
Kotzeva, R., Kovo, D., Lorincz, S., Sapi, G., Sauri, L. & Valletti T. (2019). Recent developments at DG competition: 2018/2019. Review of Industrial Organization 55 (4): 551–578
Li, S., Lai, M. and Xue, W. (2018). Bundling strategy and channel competition in supply chains with complementary products, Procedia Computer Science, (126): 1730-1739.
Markus Dertwinkel-Kalt, Christian Wey, Multi-product bargaining, bundling, and buyer power.(2020).Economics Letters, (188): 108936, ISSN 0165-1765, https://doi.org/10.1016/j.econlet.2019.108936.
Mousavi, Seyedah Nasim, Mousavi, Seyed Najmuddin, Saedi, Abdullah, Moyed, Anis. (2021). Identifying and prioritizing factors affecting social bundling using the fuzzy Delphi approach. Modern Marketing Research, 11(3): 1-22. (in Persian)
Nogueira Carlos, B. (2018). Retail Product Bundling –A new approach, https://www.sas.com.
Parker, D.A., Taylor, G., & Bagby, R.M. (2001). The relationship between emotional intelligence and alexithymia. Personality and Individual Differences,(30): 107–115
Plananska, Jana, Gamma, Karoline. (2022). Product bundling for accelerating electric vehicle adoption: A mixed-method empirical analysis of Swiss customers. Renewable and Sustainable Energy Reviews, Renewable and Sustainable Energy Reviews,( 154): 111760.
Roshandel Arbatani, Tahir; Mahmoudzadeh, Ahad. (2016). Designing an advertising model through social media in order to influence customers' desire, Business Management Journal, Faculty of Management, University of Tehran, 9(4): 763-786. (in Persian)
Saifullahi, Nasser, Bashkoh, Mohammad, and Mohammadkhani, Rahim. (2021). Designing a conceptual model of the effective factors of the development of agricultural products export: presenting the foundational data theory. International Business Management, 4(4): 111-131. (in Persian)
SID. https://sid.ir/paper/513861/fa
SID. https://sid.ir/paper/961424/fa
Strauss, Anne Salem; Corbin, Juliet. (2017). Fundamentals of Qualitative Research Techniques and Stages of Grounded Theory Production, translated by Ebrahim Afshar, 7th edition, Tehran, Nei Publishing. (in Persian)
Yang, L., Ji, J. & Chen, K. (2018). Advertising games on national brand and store brand in a dual-channel supply chain, J. Ind. Manag. Optim,( 14): 105-134.
Yassine, N., AlSagheer, A. & Azzam, N. (2018). A bundling strategy for items with different quality based on functionsinvolving the minimum of tworandom variables. International Journal of Engineering Business Management, (10): 1-9.
Zhang, Qing. Yini Zheng, Pricing strategies for bundled products considering consumers’ green preference.(2022) .Journal of Cleaner Production, (34): 130962, ISSN 0959-6526, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.130962
[1] -Monteiro et al
[2] - Nogueira Carlos
[3] -Choi and Chen
[4] -Yasin et al
[6] - De Cornière and Taylor
[7] -Kotzeva et al
[8] -Yang et al
[9] - de Corniere
[10] - srrra
[11] - Klumpenhouwer
[12] - Adams and Yellen
[13] - Ferreira and Atones
[14] - Ho and Masono
[15] -Straus
[16] -Corbin
[17] - Goba and Lincoln
[18] - Percentage of Agreement Observation