بارزترین نیازهاى جوانان جوامع اسلامی، نیازهاى روانى و فکرى است که اگر مورد غفلت و بى توجهى قرار گیرد، انحرافات و پیامدهاى ناگوارى را به همراه خواهد داشت. از جمله این پیامدها، فاجعه غربگرایى و بى هویتى جوانان است که به صورتهاى مختلف بروز مى کند. با توجه به اهمیت این مو چکیده کامل
بارزترین نیازهاى جوانان جوامع اسلامی، نیازهاى روانى و فکرى است که اگر مورد غفلت و بى توجهى قرار گیرد، انحرافات و پیامدهاى ناگوارى را به همراه خواهد داشت. از جمله این پیامدها، فاجعه غربگرایى و بى هویتى جوانان است که به صورتهاى مختلف بروز مى کند. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف اصلی پژوهش حاضر، ریشهیابی چالش غربگرایی جوانان کشورهای اسلامی است. روش پژوهش حاضر مطالعه کتابخانهای است. در پژوهش حاضر پس از بررسی سیر تاریخی جریان غربگرایى در ایران و ترکیه، عوامل سیاسى، اقتصادى، فرهنگى و اجتماعى غربزدگى و پیامدهاى جدایى دین و فرهنگ در جامعه، و عملکرد غرب در این زمینه تشریح شده است.
پرونده مقاله
کشف علل جنگ در راستای درک بهتر و در صورت امکان جلوگیری از وقوع آن، یکی از عوامل پیشبرنده دانش روابط بینالمللی است. رفتار هژمون و دولتخواهان هژمونی، دستمایه اصلی نظریههای هژمونیک روابط بینالمللی برای درک بهتر جنگهای هژمونیک، به ویژه جنگهایی که میان هژمون مسلط و دو چکیده کامل
کشف علل جنگ در راستای درک بهتر و در صورت امکان جلوگیری از وقوع آن، یکی از عوامل پیشبرنده دانش روابط بینالمللی است. رفتار هژمون و دولتخواهان هژمونی، دستمایه اصلی نظریههای هژمونیک روابط بینالمللی برای درک بهتر جنگهای هژمونیک، به ویژه جنگهایی که میان هژمون مسلط و دولت چالشگر خواستار هژمونی است. در این راستا، هدف اصلی مقاله حاضر، بررسی و نقد نظریات هژمونیک روابط بینالمللی پیرامون جنگ عراق در سال 2003 برمبنای رفتار هژمون یا دولتخواهان هژمونی با تأکید بر تأثیر رفتار ایالات متحده در جایگاه هژمون است. روش پژوهش مطالعه کتابخانهای و به صورت توصیفی تحلیلی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، هژمون جهانی و به طور خاص آمریکا، به دلیل فقدان گروه مرجعی از هژمونها که پذیرش منزلت هژمون در آن به صورت کامل، متقابل و مسالمتآمیز صورت پذیرد، دو گزینه پیش رو دارد: نخست اینکه هژمون برای اعمال بیشترین میزان نفوذ، اقتدار و رهبری میتواند از طریق اقدامات مسالمتآمیز مانند ترویج هنجارهای جدید و اعمال رهبری مشروع مبتنی بر معیارهای پذیرفتهشده از سوی دیگران عمل کند، یا در مسیری بسیار متفاوت به روش سنتی پیروزی در یک جنگ بزرگ یا توسل به زور در ابعاد محدود روی آورد. هرگاه وزن گزینه توسل به زور در سیاستگذاریهای هژمون بیشتر شود، شرایط احتمالی منجر به جنگ با احتمال بالاتری پدید خواهند آمد.
پرونده مقاله
منشور حقوق شهروندی در ایران، توسط دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور وقت در 29 آذر 1395، ابلاغ شد، این منشور مجموعهای از حقوق و آزادیهایی است که جنبه الزامآوری و استنادی آن، قابل تأمل است. بنابراین، پژوهش حاضر با فرض تساوی نسبت حقوق بشر و شهروندی در منشور حقوق شهروندی، جای چکیده کامل
منشور حقوق شهروندی در ایران، توسط دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور وقت در 29 آذر 1395، ابلاغ شد، این منشور مجموعهای از حقوق و آزادیهایی است که جنبه الزامآوری و استنادی آن، قابل تأمل است. بنابراین، پژوهش حاضر با فرض تساوی نسبت حقوق بشر و شهروندی در منشور حقوق شهروندی، جایگاه این منشور را در منابع حقوقی بررسی کرده است. روش پژوهش کتابخانهای و از نوع توصیفی- تحلیلی است. نتایج نشان داد، منشور حقوق شهروندی مانند حقهای بشر - شهروندی، لازمالاجرا بوده و با توجه به جنبه اعلامی این حقها، جز در موارد مغایرت با معاهدات حقوق بشری و قانون اساسی، قابل استناد است. همچنین، این منشور برخلاف ادعای خود، دستکم در حقوق داخلی، خطمشی یا برنامه نیست، زیرا هیچیک از قوای سهگانه نمیتواند از آن دست کشیده یا آن را محدود کند، با وجود این، انتظار مشروع محسوب میشود. منشور حقوق شهروندی را باید پنجرهای جدید در فهرست منابع حقوق ایران دید. بهرغم اینکه از نظر برخی صاحبنظران، منشور امری انتخاباتی و در واقع متعلق به امر و ساحت سیاسی است؛ اما به نظر میرسد بالعکس، منشور غالباً حقها و آزادیها را، طولی و عرضی گسترش داده و این توسعه به افزایش عمق حقوق ایران میانجامد.
پرونده مقاله
امروزه تکفیر و تروریسم در میان مسلمانان و مسیحیان به عنوان یک اندیشه انحرافی و خشونتآمیز، به ویژه در عرصه دینی - سیاسی وارد شده است و آشکار سازی ماهیت این فرقه های تکفیری - تروریستی اهمیت زیادی دارد. در این راستا، پژوهش حاضر با روش مطالعه کتابخانهای، به صورت توصیفی - چکیده کامل
امروزه تکفیر و تروریسم در میان مسلمانان و مسیحیان به عنوان یک اندیشه انحرافی و خشونتآمیز، به ویژه در عرصه دینی - سیاسی وارد شده است و آشکار سازی ماهیت این فرقه های تکفیری - تروریستی اهمیت زیادی دارد. در این راستا، پژوهش حاضر با روش مطالعه کتابخانهای، به صورت توصیفی - تحلیلی به بررسی زمینه های پیدایش تکفیر و تروریسم در میان مسلمانان و مسیحیان، به ویژه وجوه مشترک فرقه داعش و کوکلاکس کلان پرداخته است. برای این منظور، ابتدا ابعاد تاریخی تکفیر و تروریسم از گذشته تا امروز در میان مسلمانان و مسیحیان بررسی شده، و اعتقادات و اهداف مشترک فرقهای تکفیری تحلیل و بررسی شد.نتایج حاکی از آن است که نگرش فرقه های تکفیری در اسلام و مسیحیت ریشه دینی و مذهبی ندارد. وجوه مشترک این دو فرقه انحراف از اصل دین بوده، و رویکرد سیاسی، انگیزه خشونت و قدرت طلبی از وجوه مشترک آنها است. همچنین، انگیزه های سیاسی پشت پرده قدرت ها در تشدید بحران در کشورهای اسلامی بسیار نمود دارد. داعش و کوکلاکس کلان مورد تایید دین اسلام و مسیحیت نبوده، و ارتقای آگاهیهای سیاسی و شناخت ماهیت اصل دین از مهمترین روشهای مقابله با تکفیر است.
پرونده مقاله
در دهه 1950 منطقه اروپا اقدام به همگرایی در قالب جامعه اروپا کرد، در این زمینه دیدگاههای مختلفی از سوی صاحبنظران مطرح شد، از جمله اندرو موراوچیک با بررسی نقاط ضعف و قوت جامعه اروپایی نظریه بین حکومت گرایی لیبرال را مطرح کرد. از آنجا که این نظریه نسبت به سایر نظریات، ب چکیده کامل
در دهه 1950 منطقه اروپا اقدام به همگرایی در قالب جامعه اروپا کرد، در این زمینه دیدگاههای مختلفی از سوی صاحبنظران مطرح شد، از جمله اندرو موراوچیک با بررسی نقاط ضعف و قوت جامعه اروپایی نظریه بین حکومت گرایی لیبرال را مطرح کرد. از آنجا که این نظریه نسبت به سایر نظریات، به شکل عملیاتیتر، همگرایی را در اتحادیه اروپا به ویژه در زمینه سیاست مشترک کشاورزی نشان میدهد، پژوهش حاضر سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا را در قبال بحران سوریه براساس این نظریه بررسی کرده است. روش پژوهش، کتابخانهای و به صورت توصیفی- تحلیلی است. فرضیه مقاله این است که به دلیل رفتار متفاوت بازیگران عمده اتحادیه اروپا (انگلستان، آلمان و فرانسه) نسبت به بحران سوریه، سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا چندان برآورده نشده است. نتایج نشان داد، با درنظرگرفتن پیشفرضهایی مانند شناسایی دول به عنوان بازیگران اصلی همگرایی و عقلانی رفتارکردن آنها، نظریه بین حکومت گرایی لیبرال برخلاف سایر نظریههای مشابه، نگرشی واقع بینانهتر در امر همگرایی اروپایی دارد. در این نظریه همگرایی بین دولتها در سه مرحله شناسایی ترجیحات ملی، چانهزنی بین دولتها و انتخاب نهادی بررسی شد، که در میان نهادهای همگرا، سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا بعد از پیمان ماستریخت، اهمیت زیادی را نشان داد.
پرونده مقاله
قوم بلوچ یکی از اقلیتها و قومیتهای مهم ایران به شمار میآیند و در عین حال که توان همبستگی بالایی دارند، گاهی میتوانند چالشهایی را نیز برای دولت مرکزی به همراه داشته و زمینه استقلال و تجزیهطلبی آن کشور را ایجاد کنند. با توجه به اهمیت همبستگی ملی بلوچها با دولت مرکز چکیده کامل
قوم بلوچ یکی از اقلیتها و قومیتهای مهم ایران به شمار میآیند و در عین حال که توان همبستگی بالایی دارند، گاهی میتوانند چالشهایی را نیز برای دولت مرکزی به همراه داشته و زمینه استقلال و تجزیهطلبی آن کشور را ایجاد کنند. با توجه به اهمیت همبستگی ملی بلوچها با دولت مرکزی، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش قوم بلوچ در هویت و همبستگی ملی ایران به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. روش پژوهش مطالعه کتابخانهای و از نوع تحلیلی است. یافتهها حاکی از آن است، در منطقه سیستان و بلوچستان هیچگاه حرکتهای قومگرایانه، به معنای متعارف آن، صورت نگرفته است. از سوی دیگر، همبستگی ملی زمانی ایجاد میشود که فرد در جامعهای مانند ایران احساس دیگر بودن را نداشته باشد، در حالی که مردم سیستان و بلوچستان به دلیل محرومیتهای فراوانی که دارند، با این احساس بسیار آشنا هستند. بنابراین، حاکمیت، برای تقویت هویت و همبستگی ملی باید به فکر گستراندن امتیازات، امکانات و بودجه مناسب به همه نقاط کشور از جمله سیستان و بلوچستان باشد، وگرنه همبستگی ملی جای خود را به افتراق و چنددستگی میدهد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی عملکرد اقتصادی دولت ماهاتیر محمد در مالزی و سیدمحمد خاتمی در جمهوری اسلامی ایران براساس نظریه آدریان لفت ویچ مبنی بر نقش ساختار سیاسی و دولت در رشد و توسعه اقتصادی کشورها است. روش این پژوهش، مطالعه کتابخانهای و از نوع توصیفی - تحلیلی است. با چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی عملکرد اقتصادی دولت ماهاتیر محمد در مالزی و سیدمحمد خاتمی در جمهوری اسلامی ایران براساس نظریه آدریان لفت ویچ مبنی بر نقش ساختار سیاسی و دولت در رشد و توسعه اقتصادی کشورها است. روش این پژوهش، مطالعه کتابخانهای و از نوع توصیفی - تحلیلی است. با توجه به نقاط مشترک در اندیشه سید محمد خاتمی و ماهاتیر محمد پیرامون توسعه اقتصادی، در این پژوهش دلایل عملکرد ضعیفتر محمد خاتمی نسبت به همتای خود در مالزی بررسی شد. یافتهها حاکی از آن است که با وجود دیدگاههای اقتصادی مشابه خاتمی و ماهاتیر محمد، به دلیل عدم اقتدار و قدرت رئیس جمهور در تعیین سیاستهای اقتصادی کشور ایران، خاتمی نتوانست برنامههای اقتصادی خود را به طور کامل اجرا کند. در حالی که ساختار سیاسی و تبعیت سایر نهادهای سیاسی مالزی از ماهاتیر محمد باعث شد تا او، مالزی را به سمت توسعه اقتصادی با بهکارگیری برنامههای اقتصادی خود سوق دهد. بنابراین، توسعه اقتصادی ایران، مستلزم اجماع ملی و حمایت از سیاستهای اقتصادی تعیین شده میباشد. در مجموع باید گفت، توسعه اقتصادی نیازمند محیطی آرام و کمتنش، انسجام درونی نخبگان جامعه، تکثرگرایی سیاسی و مذهبی، ثبات سیاسی، و فرهنگ تلاش جمعی است.
پرونده مقاله