• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی رابطه محتوای خبری رسانه ها بر امنیت اجتماعی )با تأکید بر اخبار شبکه ی1و2سیما(
        عصمت فاطمه بهرامی منیژه نویدنیا
        موضوع این پژوهش"بررسی محتوی خبری رسانه بر امنیت اجتماعی"می باشـد.هـدف ازانجـاماین پژوهش دستیابی به میزان تأثیر محتوای خبری رسانه ها بر امنیت اجتماعی است.دراین پـژوهشاز روش تحلیل محتوی استفاده شده است و جامعه آماریشاملاخبار ارائه شده در تلویزیـون شـبکه1و2به مدت1ماه)خرداد چکیده کامل
        موضوع این پژوهش"بررسی محتوی خبری رسانه بر امنیت اجتماعی"می باشـد.هـدف ازانجـاماین پژوهش دستیابی به میزان تأثیر محتوای خبری رسانه ها بر امنیت اجتماعی است.دراین پـژوهشاز روش تحلیل محتوی استفاده شده است و جامعه آماریشاملاخبار ارائه شده در تلویزیـون شـبکه1و2به مدت1ماه)خرداد(میباشد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اسـت.حجـم نمونـه بـر اسـاس90محتوای خبری که در1ماه جمع آوری شده ، محاسبه گردیده است.تجزیه و تحلیـل یافتـه هـا در دوسطح توصیفی و استنباطی صورت گرفته است.نتایج بدست آمده نشان داد بررسی رابطه متغیـرزمـان1.دانش آموختهیکارشناسی ارشد جامعه شناسی،گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاداسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران.2.استاد یار،گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران.10/بررسیرابطهمحتوای خبری رسانه ها باامنیت اجتماعیخبربا امنیت اجتماعی،بیانگر وجود رابطهیمعنی داری بـین ایـن دو متغیـر بـا ضـریب همبسـتگی59/0V=می باشد که حاکی از رابطه ای با شدت متوسط بود.همچنین بررسـی رابطـه متغیـر"نـوعخبر"با امنیت اجتماعی، نشان داد بین این دو متغیر، رابطه معنی دار در سـطح اطمینـان95%درصـدمی باشد.میزانهمبستگی این دو متغیر73/0V=بدست آمـد کـه همبسـتگی بسـیار قـوی بـین دومتغیر را نشان می داد.بدین معنا که میان نوع خبر وامنیت اجتماعی رابطه وجـود دارد.از آنجـایی کـهاین رابطه در سطح معناداری95%درصد معنادار است قابلیت تعمیم به جمعیت آمـاری را نیـز دارا مـیباشد.در نهایت سومین فرضیه نیز موردآزمون آماری قرار گرفت که بر اساس آن رابطه متغیرتأکیـداتخبریبا متغیر امنیت اجتماعی نشان داد با توجه به اینکه سـطح معنـاداری کـوچکتر از سـطح خطـااست لذا فرض صفر رد می شود.به عبارتی دیگر در سطح اطمینان95%درصد می توان گفـت کـه دادههای نمونه دلالت کافی برای تأیید فرض صفر را ندارد و بنابراین با95%درصد اطمینان می تـوان گفـتبین متغیر تأکیدات خبری و امنیت اجتماعی رابطه وجود دارد.میـزان همبسـتگی ایـن دو متغیـر69/0V=بدست آمد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نقش سیاست گذاری های آموزش و پرورش در کارآیی و اثر بخشی مدیران و مقایسه آن در مدارس دولتی و غیر دولتی
        فاطمه پرسته قمبوانی
        توجه به نیروی انسانی و مدیریت به عنوان دو اولویـت مهـم در سـند تحـول بنیـادین آمـوزشپرورش مطرح شده است که در هر دو مورد، نقش مدیران آموزشی در این امر نمود پیدا مـی کنـد.ازطرفی بررسی کارآیی و اثربخشی مدیران آموزشـی در مـدارس مـی توانـد نقـش سیاسـتگذاری هـایآموزش و پرورش چکیده کامل
        توجه به نیروی انسانی و مدیریت به عنوان دو اولویـت مهـم در سـند تحـول بنیـادین آمـوزشپرورش مطرح شده است که در هر دو مورد، نقش مدیران آموزشی در این امر نمود پیدا مـی کنـد.ازطرفی بررسی کارآیی و اثربخشی مدیران آموزشـی در مـدارس مـی توانـد نقـش سیاسـتگذاری هـایآموزش و پرورش را آشکار سازد.شرایط حاکم بر مدارس دولتی و غیر دولتی این شبهه را ایجـاد مـیکند کهآیا سیاستگذاری های آموزش و پرورش در مدیریتاین دو طیف مدارستفـاوتی ایجـاد مـیکند؟ لذا هدف این تحقیق بررسی نقش سیاستگذاری های آموزش و پـرورش در کـارایی و اثربخشـیمدیران و مقایسه آن در مدارس دولتی و غیر دولتی است.این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظـرروش، علی–مقایسه ای می باشد.جامعه آماری629مدیر در مدارس دولتی و غیر دولتـی نـواحی3و4شهر کرج می باشند.حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران242نفر برآورد شـده کـه بـه روش1.استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، گروه برنامه ریزی آموزشی، کرج–ایرانshaparasteh@yahoo.com30/نقش سیاستگذاری های آموزش و پرورش در کارآیی و اثر بخشیمدیران و مقایسه آن در مدارس دولتی و غیر دولتینمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده اند.ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته40آیتمی استکه ابعاد کارایی و اثربخشی مدیران را مورد سنجش قرار می دهد.نتایج تجزیـه و تحلیـل داده هـا بـراساس آمار توصیفی)میانگین(و استنباطی)tتک نمونه ای وtدو گروه مستقل(بیانگر این است کـههر دو گروه مدیران مدارس نقش سیاستگذاری آموزش و پرورش بر ارتقاء کارایی و اثربخشی را زیاد وخیلی زیاد می دانند.همچنین نتایج فوق نشان دهندهیتفاوت معنی دار در متغیـر کـارآیی مـدیرانمدارس بوده؛ مدیران مدارس غیر دولتی از میانگین کارایی بالاتری نسبت به مـدیران مـدارس دولتـیبرخوردار بوده اند که می توان آن را به بهره مندی بیشتر مدارس غیـر دولتـی در توانـایی اسـتفاده ازفناوری و در اختیار داشتن امور مالی بیشتر نسبت داد.درواقع مشارکت مالی مردمیدرمیزان کـارآییمدیران بی تأثیر نبوده در حالیکه این تفاوت در اثربخشی مدیران مدارس وجود ندارد.ایـن نتیجـه بـهاین معنی است که همه مدیران تلاش می کنند تا خـدمات یکسـانی را بـرای همـهیدانـش آمـوزانبرنامه ریزی و سازماندهی نمایند.آگاه نمودن مسئولین و سیاستگذاران آموزش و پـرورش بـرای رفـعاین تفاوت می تواند در سیاست های آینده نظام آموزشی تأثیرگذار باشد.واژه های کلیدی:کارآیی، اثربخشی، مدیران مـدارس دولتـی، مـدیران مـدارس غیـر دولتـی،سیاستگذاری آموزش و پرورش. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - رتبه بندی گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ابهر با استفاده از روشهای تصمیم گیری چند شاخصه
        بابک حاجی کریمی
        فرآیند ارزیابی، انتخاب و استخدام نیروی انسانی یکی از فرآیندهای پیچیده و بسیار مهم درسازمانهای دولتی است.اهمیت استخدام نیروی انسانی به این علت است که بهره وری سازمان بهبهره وری نیروی انسانی آن بستگی دارد و پیچیده، بدین علت که مستلزم ملاحظه بیش از یک معیارو در نتیجه قضاوت چکیده کامل
        فرآیند ارزیابی، انتخاب و استخدام نیروی انسانی یکی از فرآیندهای پیچیده و بسیار مهم درسازمانهای دولتی است.اهمیت استخدام نیروی انسانی به این علت است که بهره وری سازمان بهبهره وری نیروی انسانی آن بستگی دارد و پیچیده، بدین علت که مستلزم ملاحظه بیش از یک معیارو در نتیجه قضاوت و شهود تصمیم گیرندگان به هنگام ارزیابی و انتخاب نیروی انسانی است.قضاوتتصمیم گیرندگان مبتنی بر دانش مبهم و نامعلوم آنها است که از طریق واژههای زبانی بیان میگردد.در این تحقیق به منظور ارزیابی و رتبه بندی گروههای آموزشی دانشگاه آزاداسلامی واحد ابهر از1.استادیارگروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامیواحدابهر، زنجان، ایران 48/رتبه بندیگروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ابهر با استفاده از روشهای تصمیم گیری چند شاخصهتکنیک تصمیم گیریTOPSISو سایر تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه شاملSAW ,ELECTREاستفاده شده است.تصمیم گیری در تکنیکTOPSISبر مبنای اصلی بنیان گذاشته شده است که در آنباید دارای کمترین فاصله از راه حل ایده آل مثبت و بیشترین فاصله از راه حل ایده آل انتخابمنفی باشد.در همین راستا، تعداد7شاخص در قالب5گروه آموزشی کلی در نظر گرفته شده است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی تاثیر نقاشی درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان با توجه به کیفیت محیط کالبدی آنها
        الناز حسن پوربابایی جمال الدین سهیلی
        مشکلات رفتاری کودکان بخش قابل توجهی از اختلالات در دوران کودکی را به خود اختصاصداده است.روش های مختلفی برای درمان اختلالات وجود دارد که بهترین آنها هنر درمانی است.هدف، بررسی تاثیر نقاشی درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان با توجه به کیفیت محیط کالبدیآنهامی باشد.در این پژوهش چکیده کامل
        مشکلات رفتاری کودکان بخش قابل توجهی از اختلالات در دوران کودکی را به خود اختصاصداده است.روش های مختلفی برای درمان اختلالات وجود دارد که بهترین آنها هنر درمانی است.هدف، بررسی تاثیر نقاشی درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان با توجه به کیفیت محیط کالبدیآنهامی باشد.در این پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون30دانش آموز دارای اختلالاترفتاری3تا6سالدر دو مهد کودکدر استان قزوین انتخاب و هرکدام به دوگروه آزمایش و کنترلجایگزین شدند.در این پژوهش ازپرسشنامه مشکلات رفتاری شهیم فرم معلماناستفاده شد.نتایج1.دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاهآزاد اسلامی واحد قزوین.2.دکتری معماری، استادیار دانشکده معماری و شهرسازی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین. 70/بررسی تاثیر نقاشی درمانی برمشکلات رفتاری کودکان با توجه به کیفیت محیط کالبدی آنهابا استفاده از آزمونهای آماریtتوسط نرم افزارspssتحلیل شد.بررسی ها نشان داد:1.نقاشی درمانیبرمشکلاترفتاریکودکانگروهآزمایشدرهردومهدکودکتاثیردارد.2.در مقایسه دو مهدکودکنقاشی درمانی بر مشکلات رفتاری کودکانمهدآفتابگردانبهدلیلکیفیتفضاییمناسبترتاثیربیشتریداشتهاست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تاثیرسرمایه اقتصادی بر سرمایه فرهنگی،مورد مطالعه: معلمان استان همدان وشهرستان های تابعه
        مهرداد حسین پناهی ایرج ساعی ارسی ساسان ودیعه
        سرمایۀ فرهنگی یکی از انواع سرمایهای است که در تحلیل بوردیو)1977(مطرح شدهاست.به دنبال مطرح شدن مفهوم سرمایۀفرهنگی در حوزة جامعهشناسی، پژوهشهای مختلفیانجام شده است که با عناوین مختلف به بررسی رابطه بین سرمایۀ فرهنگی و دیگر متغیرها مانندموفقیت تحصیلی پرداختهاند.پژوهش حاضر چکیده کامل
        سرمایۀ فرهنگی یکی از انواع سرمایهای است که در تحلیل بوردیو)1977(مطرح شدهاست.به دنبال مطرح شدن مفهوم سرمایۀفرهنگی در حوزة جامعهشناسی، پژوهشهای مختلفیانجام شده است که با عناوین مختلف به بررسی رابطه بین سرمایۀ فرهنگی و دیگر متغیرها مانندموفقیت تحصیلی پرداختهاند.پژوهش حاضر به بررسیتاثیر سرمایه اقتصادی بر سرمایه فرهنگی معلمان استان همدانوشهرستان های تابعهدر بین نمونه376نفری پرداخته است و از نظریه سرمایه فرهنگی بوردیو1-دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران2-استادیار جامعه شناسی،گروه علوم اجتماعی-دانشکده علوم انسانی-دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر-ابهر-زنجان-ایران3.استادیارگروه جامع شناسی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران 88/تاثیر سرمایه اقتصادی بر سرمایه فرهنگی،مورد مطالعه:معلمان استان همدان وشهرستان های تابعهوتئوری مصرفگرایی جهت تنظیم فرضیه های پژوهش استفاده شده است.روش گردآوری دادهتنظیم گردیده است که به صورت پرسشنامه بسته و در طیف لیکرد می باشد ها پیمایش.جمعیت نمونه از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند ، از طریق نرم افزارspssوamosنسخه23وبا استفاده از فرمول های رگرسیون وتحلیل مسیر به تحلیل داده ها پرداخته شده کهدر نهایت این نتایج به دست آمده است ، به ازای یک واحد افزایش در سرمایه اقتصادی ، میزاندرآمد، میزان رفاه و قیمت مسکن به ترتیب27درصد ،18درصد ،28درصد و20درصدافزایش در سرمایه فرهنگی کاملا مشهود می باشد وبه این ترتیب می توان معنی دار بودن تاثیرمتغیر های مستقل بر متغیر وابسته)سرمایه فرهنگی(راتایید نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - اثربخشی آموزش مهارت های شناختی-ر فتاری بر افزایش رضایت جنسی و زناشویی زوجین
        ناهید کریمی وحیده باباخانی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های شناختی رفتاری بر افزایشرضایت جنسی و زناشویی زوجین انجام شد.پژوهش نیمه تجربیازنوعطرح گروهکنترل نابرابر بود.جامعه آماری شامل کلیه زوجین که در طی6ماه دوم سال92به دلیل اختلافات زناشویی از سویدادگاه خانواده به کلینیک مددکاری اج چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های شناختی رفتاری بر افزایشرضایت جنسی و زناشویی زوجین انجام شد.پژوهش نیمه تجربیازنوعطرح گروهکنترل نابرابر بود.جامعه آماری شامل کلیه زوجین که در طی6ماه دوم سال92به دلیل اختلافات زناشویی از سویدادگاه خانواده به کلینیک مددکاری اجتماعی ایران ارجاع داده شده بودند؛ که36زوج با روش نمونه١-کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی٢-عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد ابهر، گروه مشاوره، ابهر-ایران 110/اثربخشی آموزش مهارت های شناختی-ر فتاری بر افزایشرضایت جنسی و زناشویی زوجینگیریجایگزینیتصادفیو با توجه به ملاک های مورد نظر)دامنه سنی، مدت زمان ازدواج، سطحتحصیلات، برخورداری از سلامت روان و(...بعنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواهقرار گرفتند.سپس گروه آزمایش طی8جلسه60-90دقیقه ای تحت تأثیر متغیر مستقل)مهارتهای شناختی-رفتاری(قرار گرفت و پرسشنامه های رضایت جنسی برگ-کراس و رضایت زناشوییENRICHبعنوان ابزار پژوهش در مورد هر دو گروه، در جلسه اول و پس از اتمام دوره آموزشیمورد استفاده قرار گرفت.در پایان اطلاعات بدست آمده با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.اطلاعات بدست آمده نشان داد با کنترل پیش آزمون بین آزمودنی های گروهآزمایش وگروه گواه از لحاظ رضایت جنسی و رضایت زناشویی تفاوت معنی داری وجود دارد.به اینمعنا که قرار گرفتن گروه آزمایش تحت تأثیر متغیر مستقل موجب افزایش رضایت جنسی و زناشوییآن ها شده است.با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش می توان گفت آموزش مهارت هایشناختی-رفتاری موجب افزایش رضایت جنسی و زناشویی زوجین می شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مقایسهی بی تفاوتی سازمانی دبیران آموزش وپرورش بستان آباد بر اساس سبکهای رهبری عاملیت وخادمیت مدیران آنان
        طاهره گلشانی جهانگیر یاری
        پژوهش حاضر با هدف مقایسه بی تفاوتی سازمانی دبیران آموزش وپرورشبستان آباد بر اساس سبکهای رهبری عاملیتوخادمیت مدیران آنان انجام گرفته است.روشپژوهش توصیفی-پیمایشی می باشد.جامعه آماری تحقیق مدیران مدارس راهنمایی ومتوسطه شهرستان بستان آباد می باشند که تعداد آنها65مدیر و287دب چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف مقایسه بی تفاوتی سازمانی دبیران آموزش وپرورشبستان آباد بر اساس سبکهای رهبری عاملیتوخادمیت مدیران آنان انجام گرفته است.روشپژوهش توصیفی-پیمایشی می باشد.جامعه آماری تحقیق مدیران مدارس راهنمایی ومتوسطه شهرستان بستان آباد می باشند که تعداد آنها65مدیر و287دبیر بوده که بااستفاده از فرمول کوکران55مدیر و165دبیر بدست آمد.از میان دبیران مدارس به روشنمونه گیری تصادفی طبقه ای به ازای هر مدیر به تعداد3نفر از دبیران همان مدرسه جهتسنجش سبک رهبری مدیران وبی تفاوتی سازمانی دبیران انتخاب شده اند.برای جمع آوری1.تبریز واحد اسلامی آزاد دانشگاه علمی آموزشی مدیریت ارشد کارشناسی دانشجوی-تبریز-ایرانt-gholshani48@yahoo.com2.عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز-تبریز-ایران 126/مقایسهی بی تفاوتی سازمانی دبیران آموزش وپرورش بستان آباد بر اساس سبکهای رهبری عاملیت وخادمیت مدیران آنانداده ها از دو پرسشنامه سبک رهبری)میرزایی سقین سرا(و بی تفاوتی سازمانی)دانایی فردوهمکاران(استفاده گردید.پایایی پرسشنامه با استفاده از الفای کرونباخ برای سبک رهبری وبی تفاوتی سازمانی به ترتیب0.914و0.895بدست آمد برای تجزیه و تحلیل دادهها ازشاخصهای آماری توصیفی و شاخصهای آماری استنباطی، با استفاده از نرمافزارspssاستفاده شده است.یافتهها نشان می دهد که بین بی تفاوتی سازمانی دبیران و سبکهایعاملیت و خادمیت تفاوت معنی داری وجود دارد.همچنین بین بی تفاوتی دبیران نسبت بهمدیر ، سازمان، همکار و کار بر اساس سبکهای رهبری عاملیت وخادمیت تفاوت معنی داریوجود دارد.اما بین بی تفاوتیدبیران نسبت به ارباب رجوع بر اساس سبکهای رهبری عاملیتوخادمیت تفاوت معنی داری وجود ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی پدیده استفاده مشکل زا از اینترنت در دانشجویان دانشگاه پیام نور آبیک
        وحیده علی پور
        مطالعات نشان میدهند بین ویژگیهای خانوادگی و روانی افراد با نوع استفاده از اینترنترابطه وجود دارد.به همین منظور هدف از این پژوهش بررسی نقش ویژگیهایخانوادگی، سلامتروان در پیش بینی استفاده مشکل زا از اینترنت است.نمونه این پژوهش230دانشجو دانشگاه پیامنور آبیک بودند که به روش چکیده کامل
        مطالعات نشان میدهند بین ویژگیهای خانوادگی و روانی افراد با نوع استفاده از اینترنترابطه وجود دارد.به همین منظور هدف از این پژوهش بررسی نقش ویژگیهایخانوادگی، سلامتروان در پیش بینی استفاده مشکل زا از اینترنت است.نمونه این پژوهش230دانشجو دانشگاه پیامنور آبیک بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند.متغیرهای مذکور به ترتیبتوسط ابزارهای زیر مورد بررسی قرار گرفتند:مقیاس ساختار خانواده)FACES-III(، آزمونسلامت عمومی)12-GHQ(، و مقیاس کاربردمشکل زا از اینترنت)GPIUS.(کاربرد مشکلزا ازاینترنت شامل زیر مقیاسهای تنظیم خلق، بهرهوری اجتماعی، کاربرد اجباری، وقت مضاعف،1.عضو هیت علمی دانشگاه پیام نور 146/بررسی پدیده استفاده مشکل زا ازاینترنت در دانشجویان دانشگاه پیام نور آبیکنشانگان انزوا، آسودگی بینفردی است.در این تحقیق بررسی نتایج ضریب همبستگیپیرسون ورگرسیون چند متغیره نشان داد که:همبستگی خانواده، خرده مقیاسهای تنظیم خلق، بهرهوریاجتماعی، کاربرد اجباری، وقت مضاعف و نشانگان انزوا را پیشبینی نمود.اضطراب/افسردگی، خردهمقیاسهای تنظیم خلق، بهرهوری اجتماعی، وقت مضاعف، کاربرد اجباری، نشانگان انزوا را پیش بینینمود.بعلاوه ناکنشوری اجتماعی خرده مقیاس کارکرد اجتماعی را پیشبینی نمود.در مجموع می-توان نتیجه گرفت که کاربرد مشکلزا از اینترنت به نحو معناداری تحت تأثیر ویژگیهای خانوادگی وروانشناختی قرار دارند. پرونده مقاله