از اواسط قرن بیستم، پژوهشهای مستشرقان درباره تمدنها و ادیان شرقی، بهویژه دین اسلام، در مسیر تازهای گام برداشت که بیشتر متأثر از اندیشههای تحلیلیمسلکان در حوزه دینشناسی و زبانشناسی بود. در دو سه دهه اخیر، اندیشهوران متعددی در غرب با رویکرد انتقادی، پژوهشهای ت چکیده کامل
از اواسط قرن بیستم، پژوهشهای مستشرقان درباره تمدنها و ادیان شرقی، بهویژه دین اسلام، در مسیر تازهای گام برداشت که بیشتر متأثر از اندیشههای تحلیلیمسلکان در حوزه دینشناسی و زبانشناسی بود. در دو سه دهه اخیر، اندیشهوران متعددی در غرب با رویکرد انتقادی، پژوهشهای تازهای را در خصوص تاریخ قرآن، اصالت و حجیت آن آغاز نمودند. این رویکرد جدید، با انتشار آثار برخی از قرآنپژوهان آلمانی بهویژه کریستوف لوکسنبورگ، به طور جدی مطرح شد و موضعگیریهای مختلفی را در غرب دامن زد. اساس علمی پژوهشهای مستشرقان در خصوص قرآن، مبانی معرفتی و زبانی مدرن در هرمنوتیک و زبانشناسی است و از این رو، با تأکید بر عدم قدسیت متون مقدس، به قرآنپژوهی روی آوردهاند. اما علیرغم تلاش قرآنپژوهان غربی در ارائه رویکردی انتقادی نسبت به قرآن، بیشترِ پژوهشهای ایشان، امروزه به تصریح بسیاری از اخلافشان در غرب، با کاستیهای مختلفی روبهرو میباشد. در این جستار، تلاش نگارنده بر آن بوده تا با بررسی مهمترین و مطرحترین آثاری که امروزه در فضای قرآنپژوهی در غرب مطرح هستند، به ارزیابیِ تحلیل قرآنپژوهان غربی از پنج مسأله مهم در خصوص قرآن بپردازد و در این میان، به برخی کاستیهای و چالشهای پیش روی ایشان در امر قرآنپژوهی اشاره کند.
پرونده مقاله
مسأله نفس یا روح در قرآن کریم و آتمن در اوپنیشادها از جمله آموزههای اساسی و زیربنایی برای شناخت انسان و معارف پیوندیافته با او هستند. شناخت صحیح و روشن از حقیقت "روح" یا "آتمن"، کلید فهم بسیاری از اصول و مبانی دینی در اسلام و هندوئیسم محسوب میشود. در این پژوهش با تتبع چکیده کامل
مسأله نفس یا روح در قرآن کریم و آتمن در اوپنیشادها از جمله آموزههای اساسی و زیربنایی برای شناخت انسان و معارف پیوندیافته با او هستند. شناخت صحیح و روشن از حقیقت "روح" یا "آتمن"، کلید فهم بسیاری از اصول و مبانی دینی در اسلام و هندوئیسم محسوب میشود. در این پژوهش با تتبع در موارد کاربرد واژه نفس و روح در آیات قرآن و پس از آن با ذکر بندهائی از اوپنیشادهای متقدم به بررسی و تجزیه و تحلیل واژه روح یا نفس انسان میپردازیم. نگاشته حاضر در تلاش است که با روش توصیفی- تطبیقی به بررسی آیاتی که در آنها واژه روح مرتبهای جاودان و غیرمادی از وجود معرفی میگردد که در پیکر انسان جریان یافته است و از آن با عنوان "روح نفخهای" یاد میکند و از سوی دیگر با بیان بندهایی از اوپانیشادهای کهن که آتمن را امری نامیرا در انسان میداند و آن را به "نفس ناطقه" تفسیر میکند بپردازد. بر آیند این فرآیند اقرار به اشتراک در امر استکمال نفس و جاودانگی روح انسان یا آتمن در هر دو آئین میباشد.
پرونده مقاله
سنتهای الهی عبارتاند از روشهایی که خدای متعال امور عالم و آدم را بر پایه آنها تدبیر و اداره میکند. یکی از مهمترین سنن الهی، سنت امداد است. بر مبنای این سنت، خداوند متعال تمامی بندگان خویش را اعم از خوبان و بدان، در راه دستیابی به اهدافشان، یاری میرساند و آنان را چکیده کامل
سنتهای الهی عبارتاند از روشهایی که خدای متعال امور عالم و آدم را بر پایه آنها تدبیر و اداره میکند. یکی از مهمترین سنن الهی، سنت امداد است. بر مبنای این سنت، خداوند متعال تمامی بندگان خویش را اعم از خوبان و بدان، در راه دستیابی به اهدافشان، یاری میرساند و آنان را در به ثمر نشستن تلاشهایشان کمک میکند. آیات مختلفی در خصوص این سنت الهی نازل شده است. بر مبنای این آیات، سنت امداد، به اعتبارات مختلفی قابل تقسیم است و از این رو بر گونههای محتلفی انقسام میشود. همچنین سنن دیگری در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفتهاند که با توجه به جهت مشترکشان با سنت امداد میتوان آنها را سنن همعرض این سنت الهی دانست. در این پژوهش که با روش کتابخانهای و رویکردی توصیفی- تحلیلی سامان یافته، علاوه بر تأملی در مفهوم سنت و گونههای سنت امداد، به سنتهای همعرض آن نیز پرداخته میشود و در عین حال، نتایج اعتقاد به سنت امداد مورد بررسی قرار میگیرند که در پی این بررسیها، ماهیّت دقیق این سنت الهی روشن میگردد.
پرونده مقاله
مهمترین مسأله در مقابله با جرایم سایبری پیشگیری اجتماعی است که از جمله راهکارهای پیشگیری از جرایم رایانهای محسوب میگردند و همچنین تهیه پیشنویس قانون مبارزه با جرائم رایانهای که در دستور کار قوه قضاییه، مجلس و دولت قرار گرفته است. با توجه به این امر موفقیت هر سیاستی چکیده کامل
مهمترین مسأله در مقابله با جرایم سایبری پیشگیری اجتماعی است که از جمله راهکارهای پیشگیری از جرایم رایانهای محسوب میگردند و همچنین تهیه پیشنویس قانون مبارزه با جرائم رایانهای که در دستور کار قوه قضاییه، مجلس و دولت قرار گرفته است. با توجه به این امر موفقیت هر سیاستی اهتمام به آموزش خانواده و آموزش کودکان و نوجوانان، تربیت نیروی انسانی متخصص در مقابله با این جرایم و در نهایت سازماندهی جدید نیروی انتظامی و قوه قضاییه برای تأسیس پلیس سایبر و دادسرای جرایم سایبر است. این تحقیق از نوع کاربردی و روش انجام تحقیق توصیفی- تحلیلی است. این پژوهش با توضیح مختصری پیرامون مفاهیم، نظریههای مرتبط با جرم جعل هویت اشاره و رویکردها و کارکردهای پیشگیری وضعی را مورد کنکاش قرار داده است و مهمترین راهبردهای سیاستگذاری اجتماعی در حوزه فضای مجازی با رویکرد پیشگیری وضعی را مورد بحث قرار میدهد، و سرانجام با پرداختن به حق استفاده شهروندان از فضای مجازی از منظر قرآن به این مهم دست یافته شده است که دولت باید با توجه به تأکید آیات قرآنی، فرهنگ استفاده از فضای مجازی را در کشور نهادینه سازد تا بتواند گامی در جهت کاهش جرایم رایانهای بردارد.
پرونده مقاله
به دلیل گستردگی بکارگیری مجاز در قرآن کریم توجه به آن برای درک حقایق قرآنی ضروری است. در این مقاله روشهای ترجمه قرآن و مفهوم و اقسام مجاز، مورد بررسی قرار گرفته و آنگاه با روش استقرائی- استنتاجی، مجازهای مفرد مرسل سوره یوسف جهت تبیین شیوه ترجمه آن در ترجمههای منتخب که چکیده کامل
به دلیل گستردگی بکارگیری مجاز در قرآن کریم توجه به آن برای درک حقایق قرآنی ضروری است. در این مقاله روشهای ترجمه قرآن و مفهوم و اقسام مجاز، مورد بررسی قرار گرفته و آنگاه با روش استقرائی- استنتاجی، مجازهای مفرد مرسل سوره یوسف جهت تبیین شیوه ترجمه آن در ترجمههای منتخب کهن(طبری، سور آبادی، میبدی، ابوالفتوح رازی) مورد بررسی قرار گرفته است. حاصل این پژوهش مشخص میکند مترجمان مورد بحث روش یکسانی در ترجمه مجاز مفرد مرسل نداشتهاند، در برخی موارد مبدأ- محور و گاه مقصد- محور بودهاند. مترجمان ترجمه طبری بیشترین ترجمه تحت اللفظی را داشتهاند؛ سورآبادی بیشترین ترجمه محتوایی را ارائه نموده است. میبدی و ابوالفتوح رازی به یک نسبت به ترجمه تحت اللفظی، ترجمه محتوایی و تفسیری پرداختهاند. در ترجمه مجاز مفرد مرسل نمیتوان اسلوب مشخصی را ارائه داد بلکه از روشهای مختلف ترجمه می توان استفاده نمود.
پرونده مقاله
راجع به معنای حیات طیبه در میان مفسران اختلاف نظر وجود دارد. برخی آن را با سویههای اخروی مانند نعمت بهشت، معرفت الهی و طاعت خداوند تفسیر کردهاند و برخی نیز جنبههای دنیوی آن مانند قناعت، روزی طیب و رزق روزانه را به عنوان معنای حیات طیبه بر شمردهاند. برخی نیز با تفسیر چکیده کامل
راجع به معنای حیات طیبه در میان مفسران اختلاف نظر وجود دارد. برخی آن را با سویههای اخروی مانند نعمت بهشت، معرفت الهی و طاعت خداوند تفسیر کردهاند و برخی نیز جنبههای دنیوی آن مانند قناعت، روزی طیب و رزق روزانه را به عنوان معنای حیات طیبه بر شمردهاند. برخی نیز با تفسیر حیات طیبه به مفهومی مانند سعادت، در تعریف آن هر دو سویه دنیوی و اخروی را لحاظ نمودهاند. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی از نوع اسنادی انجام شده است؛ پس از بررسی و تحلیل روایات و تفاسیر موجود، نشان میدهد که اولاً تعابیر متنوعی که راجع حیات طیبه بیان شده است با یکدیگر قابل جمع میباشند و ثانیاً جایگاه ویژه قناعت در این دسته روایات و تفاسیر، گویای آن است که اگرچه قناعت به لحاظ مفهومی متباین از حیات طیبه است اما به لحاظ مصداقی با آن تطابق تام دارد به نحوی که میتوان قناعت را فصل مقوم و عنصر اصلی حیات طیبه به شمار آورد.
پرونده مقاله
بعضی از کودکان به دلیل شرایط خاص موجود در خانواده بیش از سایر همتایان خود در معرض بزهدیدگی قرار دارند؛ شناسایی این کودکان از طریق گزارشات مردمی، بستگان یا مدرسه و معرفی آنها به نهادها و مراکزی که باید به وسیله مقامات مسئول دولتی با به همت خیرین دایر شوند تا در جهت سیا چکیده کامل
بعضی از کودکان به دلیل شرایط خاص موجود در خانواده بیش از سایر همتایان خود در معرض بزهدیدگی قرار دارند؛ شناسایی این کودکان از طریق گزارشات مردمی، بستگان یا مدرسه و معرفی آنها به نهادها و مراکزی که باید به وسیله مقامات مسئول دولتی با به همت خیرین دایر شوند تا در جهت سیاست های پیشگیرانه از طریق حمایت و مراقبت از این کودکان گام بردارند، می تواند به عنوان راهکاری مؤثر به منظور پیشگیری از بزه دیدگی این کودکان در نظر گرفته شود؛ در همین راستا ، حمایت از صغار در آموزه های قرآنی تا آنجا اهمیت دارد که فروش مال او را جز با اجازه ولی جایز ندانسته و حتی ولی نیز در صورت عدم رعایت منافع و مصلحت طفل، از ولایت ساقط می شود؛ از طرف دیگر اقدامی که در آموزه های قرآنی مورد توجه و تأکید واقع شده، شناسایی، حفاظت و حمایت مادی و معنوی از کودکان آسیب پذیر به عنوان آماجی مناسب برای بزهکاران می باشد؛ در این مقاله به این حمایت ها که در آیات قرآن و برخی روایات آمده است اشاره خواهیم کرد آیات و روایاتی که حاوی تدابیری اند، برای پیشگیری از بزهدیدگی کودکانی که به عنوان آماج ضعیف شناخته شده اند.
پرونده مقاله
یکی از مهمترین جنبههای اعجاز زبانی قرآن، موسیقی دلنشین آن است که یکی از مؤلفههای آن، القای معانی دینی میباشد. پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی رابطه معنا و آوا در مفاهیم مربوط به موضوعات اخلاقی و معاد بپردازد و تأثیر آن را در پذیرش و اندازه انگیختگی توسط خواننده یا چکیده کامل
یکی از مهمترین جنبههای اعجاز زبانی قرآن، موسیقی دلنشین آن است که یکی از مؤلفههای آن، القای معانی دینی میباشد. پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی رابطه معنا و آوا در مفاهیم مربوط به موضوعات اخلاقی و معاد بپردازد و تأثیر آن را در پذیرش و اندازه انگیختگی توسط خواننده یا شنونده بررسی کند. روش بکاررفته در این پژوهش، کتابخانهای، توصیفی- تحلیلی و آماری میباشد. نتایج حاصل از بررسی دادههای مورد نظر نشان داد که همخوانهای انسدادی در بیان مفهوم معاد بیشترین میزان بسامد و همخوانهای سایشی بیشترین میزان بسامد در بیان مفاهیم اخلاقی را دارا میباشند. این موضوع نشان میدهد که ارتباط مستقیمی بین مشخصههای آوایی و مفاهیم مورد نظر وجود دارد. بدین معنی که هر واکه و همخوان بیانگر یک احساس است. این مسأله، امری فطری است و تقریباً در تمام زبانهای دنیا وجود دارد و نشاندهنده این است که قرآن کریم از همه ظرفیتها و امکانات برای تبلیغ پیام سعادت بهرهمند است.
پرونده مقاله
یکی از مباحث مهم فلسفه و علوم انسانی مبحث زیبایی میباشد که قدمتی دوهزار ساله دارد. از نظر دانشمندان اسلامی و برخی فلاسفه زیبایی منحصر به زیبایی محسوس و فکری نیست بلکه نوعی دیگر از زیبای هست که از آن به زیبایی معقول یا حسن عقلی تعبیر میشود که یکی از انواع چهارگانه زیبا چکیده کامل
یکی از مباحث مهم فلسفه و علوم انسانی مبحث زیبایی میباشد که قدمتی دوهزار ساله دارد. از نظر دانشمندان اسلامی و برخی فلاسفه زیبایی منحصر به زیبایی محسوس و فکری نیست بلکه نوعی دیگر از زیبای هست که از آن به زیبایی معقول یا حسن عقلی تعبیر میشود که یکی از انواع چهارگانه زیبایی، و از همه آنها بالاتر میباشد. زیبایی معقول(حسن عقلی) به این معنا است که بعضی از کارها فی حد ذاته زیبا و جمیل است و جاذبه و کشش دارد و ستایش آفرین است و فقط عقل انسان آن را درک میکند و نیروی حس و قوه تخیّل در درک آن زیبایی نقشی ندارند. قرآن کریم به همه انواع زیبایی اشاره کرده است. در این پژوهش به تبیین زیبایی معقول، نسبی یا مطلق بودن زیبائی معقول و مصداقهای آن از منظر قرآن خواهیم پرداخت. مهمترین مصادیق زیبایی معقول در قرآن کریم عبارتاند از زیبایی عفو و اغماض، زیبایی صبر، زیبایی هجرت، و زیبایی ایمان.
پرونده مقاله
در عهد جدید عیسی مولود مقدس، بنده خدا، پسر انسان، مسیح، منجی، شبان نیکو، صورت خدای نادیده، پسر خدا، کلمه خدا و نهایتاً در انجیل یوحنا و نوشتههای او و رسالههای پولس و اعتقادنامهها، عیسی خدا نامیده میشود. اما در قرآن کریم عیسی علیه السلام با عنوان پیامبر بزرگ، پیامبر چکیده کامل
در عهد جدید عیسی مولود مقدس، بنده خدا، پسر انسان، مسیح، منجی، شبان نیکو، صورت خدای نادیده، پسر خدا، کلمه خدا و نهایتاً در انجیل یوحنا و نوشتههای او و رسالههای پولس و اعتقادنامهها، عیسی خدا نامیده میشود. اما در قرآن کریم عیسی علیه السلام با عنوان پیامبر بزرگ، پیامبر اولو العزم، روح الله، کلمة الله، مؤید به روح القدس، دارای خلقتی استثنایی و معجزه آسا، عبد و بنده خدا، نشانه نزدیکی قیامت ذکر شده است و فرزند خدا و یا خدا معرفی نمیشود. روش این مقاله، ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- تحلیلی و در عین حال تاریخی و مقایسهای (تطبیقی)و کتابخانهای و در مواردی هم معناشناختی است. آنچه در عهد جدید (در بخش عیسی خدایی آن) موجود است تثنیه است نه تثلیث، یعنی فقط از پدر و پسر سخن به میان آمده است. قرآن بر اساس نظام توحیدی، با صراحت و قاطعانه به انکار و نقد آموزه تثلیث پرداخته و با رد هرگونه اعتقاد به الوهیت عیسی مسیح علیه السلام یا همانیِ الله و مسیح، این عقیده را کفرآمیز و شرک آلود و غلوآمیز خوانده است.
پرونده مقاله
قرآن بیش از هر قومی به بیان سرگذشت قوم یهود یا بنی اسرائیل از زوایای مختلف پرداخته است. معیار قرآن در پرداختن به سرگذشت پیشینیان، عبرتآموزی به آیندگان و اصلاح رفتار آنان است، معیاری که در همه داستانهای قرآنی دیده میشود. با توجه به اهتمام فراوان قرآن به داستان بنی اسر چکیده کامل
قرآن بیش از هر قومی به بیان سرگذشت قوم یهود یا بنی اسرائیل از زوایای مختلف پرداخته است. معیار قرآن در پرداختن به سرگذشت پیشینیان، عبرتآموزی به آیندگان و اصلاح رفتار آنان است، معیاری که در همه داستانهای قرآنی دیده میشود. با توجه به اهتمام فراوان قرآن به داستان بنی اسرائیل این سؤال مطرح میشود که آنان چه ویژگیهای اخلاقی داشتهاند که اینهمه مورد توجه قرآن قرار گرفتهاند؟ در همین حال آیا این ویژگیها فقط در قرآن مطرح شده یا در تورات، کتاب آسمانی یهود نیز آمده است؟ با بررسی و جمع بندی آن دسته از آیات قرآن که درباره بنی اسرائیل سخن میگویند و تطبیق آن با عبارات تورات، میتوان به ویژگیهای اخلاقی آنان پی برد، ویژگیهایی که برخی از آنها به دوران موسی(ع) و برخی دیگر به دوران پیامبر اسلام(ص) بازمیگردد. گرچه ظاهر برخی از آیات قرآن و عبارات تورات، از برتری بنیاسرائیل بر دیگران سخن گفته است. با بررسی دقیق و همه جانبه درمییابیم که تصویری که قرآن و تورات از قوم بنی اسرائیل نشان دادهاند، در مجموع تصویری منفی و مذموم است.
پرونده مقاله
امروزه صلح و همزیستی چنان مورد توجه است که حقوقدانان و سیاستمداران را در حیطه بین المللی یا منطقهای برانگیخته تا به لوازم قانونی و اجرایی آن بیندیشند و راهکارهایی را جهت تحقّق آن ارائه کنند. اما باید دانست که آنچه در این تلاشها مغفول مانده، توجّه به تعالیم وحیانی است. چکیده کامل
امروزه صلح و همزیستی چنان مورد توجه است که حقوقدانان و سیاستمداران را در حیطه بین المللی یا منطقهای برانگیخته تا به لوازم قانونی و اجرایی آن بیندیشند و راهکارهایی را جهت تحقّق آن ارائه کنند. اما باید دانست که آنچه در این تلاشها مغفول مانده، توجّه به تعالیم وحیانی است. بر خلاف برخی از شرق شناسان و اسلامشناسان، که اسلام را دین جنگ طلب معرفی کردهاند، بسیاری از محقّقان معاصر اسلام معتقدند اسلام، دین صلح و همزیستی است و میتوان حکومتهای غیر اسلامی را به رسمیّت شناخت و روابط بین المللی دوستانهای با آنها برقرار کرد. قرآن کریم در مقام منبع مهم معرفتی و تربیتی، در آیات خود در تبیین چگونگی تعامل افراد انسانی با محور قراردادن اصل صلح و ثبات در جوامع، پیروان خویش را به رعایت آرامش و سلامت فرا خوانده است جستار حاضر بر آن است تا با بررسی آیات قرآن در ارتباط با صلح و همزیستی، ضمن بررسی مفهوم صلح، روشهای تربیتی استنباط شده را نیز بررسی کند. روش انجام پژوهش در این تحقیق، روش توصیفی- تحلیلی با بهره گیری از تحلیل محتوای کیفی بوده است که بعد از تحقیق، این نتیجه حاصل گردیده است که چندین واژه مرتبط با مفهوم صلح در قرآن وجود دارد که عبارتاند از صلح، سلم، هدنه و امنیت.
پرونده مقاله
مسأله امامت در تاریخ اندیشه اسلامی پیشینهای طولانی دارد. امامت به معنای رهبری و ریاست امت که طبعاً نوعی تبعیت و پیروی گروهی را به همراه دارد. امامت از یک سو پیشوایی و راهبری و از سوی دیگر تبعیت و پیروی است. اما اینکه این پشوایی و پیروی در چه قلمرویی باشد یا در چه بُعدی چکیده کامل
مسأله امامت در تاریخ اندیشه اسلامی پیشینهای طولانی دارد. امامت به معنای رهبری و ریاست امت که طبعاً نوعی تبعیت و پیروی گروهی را به همراه دارد. امامت از یک سو پیشوایی و راهبری و از سوی دیگر تبعیت و پیروی است. اما اینکه این پشوایی و پیروی در چه قلمرویی باشد یا در چه بُعدی از ابعاد زندگی دنیوی و اخروی انسان مطرح شود، موجب تفاوتهایی میان مذاهب مختلف اسلامی شده است. مذاهب امامیه، معتزله و اشاعره علیرغم شباهت در بعضی ویژگیهای امام، تفاوتهایی اساسی در این مسأله با یکدیگر دارند. تحلیل و نقد آراء کلامی این متکلمین و مفسرین اسلامی، موجب تبیین راه حق و جایگاه امامت میشود. این پژوهش با روش توصیف و تحلیل متن و به شیوه کتابخانهای، در صدد واکاوی فلسفه وجود و ویژگیهای امام از منظر سه متفکر برجسته اسلامی علامه طباطبایی شیعی، قاضی عبد الجبار معتزلی و قاضی باقلانی اشعری است. علامه حقیقت امامت را از سنخ ولایت تکوینی، هدایت باطنی و معنوی، وجوب عقلی علی الله دانسته، قاضی عبد الجبار آن را مسألهای اجرائی، عقلی و ضرورتی اجتماعی به منظور حفظ کیان اسلامی، و باقلانی نیز آن را فرعی فقهی و شرعی به منظور اداره امور جامعه اسلامی معرفی کرده است.
پرونده مقاله
این پژوهش در صدد تبیین جایگاه حجاب در کتب اربعه، صحاح سته و قرآن بوده و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی در پی پاسخ به این سؤال میباشد کهحجاب چگونه در کتب صحاح سته، کتب اربعه و قرآن تبیین شده است؟ قرآن کتاب هدایت و راهنمای بشر است که برنامه سعادت انسان در آن ارائه شده چکیده کامل
این پژوهش در صدد تبیین جایگاه حجاب در کتب اربعه، صحاح سته و قرآن بوده و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی در پی پاسخ به این سؤال میباشد کهحجاب چگونه در کتب صحاح سته، کتب اربعه و قرآن تبیین شده است؟ قرآن کتاب هدایت و راهنمای بشر است که برنامه سعادت انسان در آن ارائه شده است. با رجوع به آیات آن و فهم مطالب و عمل به دستوراتش میتوان راه کمال را پیمود و به فلاح و رستگاری رسید. یکی از بحثهایی که در آیات هدایتگر قرآن بیان شده، رعایت حیا و حجاب است و توجه به آثار و رهاوردهای آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان است. با توجه به موضوع این نتیجه حاصل شد که در قرآن آیاتی به حجاب اختصاص داده شده است و تفاسیر درباره آن آیات شریفه متفاوت است. حجاب یکی از مصادیق عام عفاف میباشد، و یکی از عوامل مؤثر در رشد و تعالی جوامع بشری و عاملی برای حفظ گوهر وجودی زن در جامعه است. همچنین حجاب و عفاف به یک معنا بوده و معنای عفاف والاتر از حجاب قرار دارد.
پرونده مقاله
مفهوم آزادی از جمله مباحث بسیار مهم و مطرح در بحث آزادی است. در پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی ابتدا دو مؤلفه اصلی آزادی(مفهوم آزادی، راهکارهای دستیابی به آزادی) را در مکتب انتقادی فرانکفورت که یک تفکر قرن بیستمی است بررسی کرده و پس از واکاوی مفهوم و مبنای چکیده کامل
مفهوم آزادی از جمله مباحث بسیار مهم و مطرح در بحث آزادی است. در پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی ابتدا دو مؤلفه اصلی آزادی(مفهوم آزادی، راهکارهای دستیابی به آزادی) را در مکتب انتقادی فرانکفورت که یک تفکر قرن بیستمی است بررسی کرده و پس از واکاوی مفهوم و مبنای آزادی در قرآن کریم، آزادی مد نظر مکتب فرانکفورت را مورد نقد قرار میدهیم. یافتههای پژوهش حکایت از آن دارد که مفهوم آزادی در مکتب فرانکفورت مفهومی اخلاقی و به معنای آزادی از مناسبات نظام اقتصادی سرمایه داری است و تمرکز صرف بر آزادی اجتماعی و رهایی از هرگونه قیود بیرونی دارد. در حالی که در اسلام محور مسائل اخلاقی، خود را فراموش کردن و رهایی از خود میباشد؛ قرآن کریم موانع آزادی را انسانهای دیگر و امیال و هواهای نفسانی انسان مطرح کرده و آزادی را در دو بُعد آزادی درونی(معنوی) و آزادی بیرونی(اجتماعی) مطرح میکند. مهمترین نقد وارد بر مفهوم آزادی در فرانکفورت عدم تأکید بر آزادی معنوی و آزادی درونی در کنار آزادی اجتماعی جهت دستیابی به کمال و حفاظت از حقوق جامعه و پایمال نشدن آن حقوق میباشد.
پرونده مقاله