تثلیث در عهد جدید و نگاه قرآن کریم در این زمینه
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیمحمدرضا رحیمی 1 , عباس همامی 2
1 - عضو هیأت علمی و مربی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
2 - عضو هیأت علمی و استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در عهد جدید عیسی مولود مقدس، بنده خدا، پسر انسان، مسیح، منجی، شبان نیکو، صورت خدای نادیده، پسر خدا، کلمه خدا و نهایتاً در انجیل یوحنا و نوشتههای او و رسالههای پولس و اعتقادنامهها، عیسی خدا نامیده میشود. اما در قرآن کریم عیسی علیه السلام با عنوان پیامبر بزرگ، پیامبر اولو العزم، روح الله، کلمة الله، مؤید به روح القدس، دارای خلقتی استثنایی و معجزه آسا، عبد و بنده خدا، نشانه نزدیکی قیامت ذکر شده است و فرزند خدا و یا خدا معرفی نمیشود. روش این مقاله، ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- تحلیلی و در عین حال تاریخی و مقایسهای (تطبیقی)و کتابخانهای و در مواردی هم معناشناختی است. آنچه در عهد جدید (در بخش عیسی خدایی آن) موجود است تثنیه است نه تثلیث، یعنی فقط از پدر و پسر سخن به میان آمده است. قرآن بر اساس نظام توحیدی، با صراحت و قاطعانه به انکار و نقد آموزه تثلیث پرداخته و با رد هرگونه اعتقاد به الوهیت عیسی مسیح علیه السلام یا همانیِ الله و مسیح، این عقیده را کفرآمیز و شرک آلود و غلوآمیز خوانده است.
In New Testament Jesus is called “holy born”, “Lord’s servant”, “human’s son”, “Christ”, “savior”, “good shepherd”, “Lord’s son” and in Gospel of John and his writings He is called “Lord”. But in Holy Quran Jesus is called “Great Messenger”, “Determined Messenger”, “God’s soul”, “God’s words”, “and God’s servant” and is not titled as God or His son. The method of this research is descriptive – analytical as well as historical and comparative. In New Testament – in Jesus part – the dual aspect is expressed not the trinity; in other words only “Father” and “Son” are stated. Holy Quran mentions trinity decisively.