• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی میزان بهرهمندی دانشجویان کارشناسی رشته ارتباطات اجتماعی شهر تهران از برنامه های شبکههای رادیویی ایران
        سیدوحید سیدوحید افسانه مظفری فاطمه توکلی
        هدف از انجام تحقیق حاضر شناخت میزان بهره مندی دانشجویان رشته ارتباطات اجتماعی شهر تهران از شبکه های رادیویی ایراناست. برای انجام این تحقیق در مراحل اولیه منابع موجود در رابطه با موضوع مطالعه و بررسی شده است، مهمترین نظریه هایی که دراین تحقیق آمده است نظریه های مخاطب شنا چکیده کامل
        هدف از انجام تحقیق حاضر شناخت میزان بهره مندی دانشجویان رشته ارتباطات اجتماعی شهر تهران از شبکه های رادیویی ایراناست. برای انجام این تحقیق در مراحل اولیه منابع موجود در رابطه با موضوع مطالعه و بررسی شده است، مهمترین نظریه هایی که دراین تحقیق آمده است نظریه های مخاطب شناسی است.چارچوب نظری تحقیق شامل نظریه استفاده و خشنودی و نظریه کارکرد رسانهمی شود. میزان بهره مندی از شبکه های رادیویی متغیر وابسته و میزان اوقات فراغت، زمان استفاده، مکان استفاده و میزان رضایت ازشبکه های رادیویی مهمترین متغیرهای مستقل تحقیقند.روش تحقیق پیمایش و تکنیک چمع آوری داده ها پرسشنامه است . جامعهآماری در این تحقیق شامل 1294 دانشجوی کارشناسی رشته ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی و شرق است،حجم نمونه نیز با توجه به فرمول کوکران 204 به دست آمده است و نمونه گیری به روش احتمالی طبقه بندی شده صورت گرفتهتجزیه و تحلیل شده اند. مهمترین نتایج تحقیق نشان می دهد که : SPSS است.و در آخر داده های به دست آمده از طریق نرم افزار- بین دو متغیر میزان استفاده از رادیو و میزان رضایت از برنامه های آن همبستگی وجود دارد. با بالا رفتن میزان استفاده از رادیو، میزانرضایت از برنامه های رادیو نیز بیشتر می شود و برعکس.- بین میزان استفاده از رادیو و میزان اوقات فراغت همبستگی معناداری وجود ندارد.- بین دو متغیر انواع استفاده از برنامه های رادیویی و میزان استفاده از رادیو تفاوت معناداری وجود ندارد.- بین دو متغیر جنسیت و انواع استفاده از برنامه های رادیویی تفاوت معناداری وجود دارد.- میان دو متغیر مکان گوش دادن به رادیو ومیزان استفاده از شبکه های رادیویی تفاوت معناداری وجود ندارد.- میان دو متغیر زمان گوش دادن به رادیو ومیزان استفاده از شبکه های رادیویی تفاوت معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی نقاط ضعف تبلیغات
        عبدالرضا شاه محمدی محمد حسینی
        رسانه های گروهی وسایلی هستندکه از طریق آنها، ارتباط جمعی امکان پذیر می شود. امروزه وسایل ارتباط جمعی از طریق انتقالاطلاعات و مبادله افکار، نقش بسیار مهمی را در شکل دهی به افکار عمومی مردم جهان بازی می کنند. بر این اساس می توان گفت کهدنیای امروزی انسان ها، محصور در دنیای چکیده کامل
        رسانه های گروهی وسایلی هستندکه از طریق آنها، ارتباط جمعی امکان پذیر می شود. امروزه وسایل ارتباط جمعی از طریق انتقالاطلاعات و مبادله افکار، نقش بسیار مهمی را در شکل دهی به افکار عمومی مردم جهان بازی می کنند. بر این اساس می توان گفت کهدنیای امروزی انسان ها، محصور در دنیای ارتباطات و اطلاعات شده که با ابزار و وسایل گوناگون اطلاعاتی و ارتباطی، ذهنانسان ها را در راستای اهداف از پیش تعیین شده خود حرکت میدهند. امروز ما در عصر ارتباطات به سر می بریم. دورانی که مشخصهبارز آن تلاش برای باورهای همگانی است. تبلیغ یکی از وسایل ارتباطی در دست بسیاری از دست اندرکاران صنعت رسانه می باشدکه می تواند تاثیر خوبی بر مخاطبان داشته باشد. تبلیغ و تبلیغات تبلیغ ریشه درزندگی اجتماعی انسانها دارد عملی است که در آنفروشنده یا تولید کننده ای با انجام امری سعی می کند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند.انجام این عمل با روش هایگوناگونی انجام می شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - امکان سنجی پیاده سازی روابط عمومی الکترونیک دردانشگاه آزاد اسلامی(موردمطالعه: واحد تهران شرق- قیام دشت)
        سیدعلی رحمانزاده سید محمود هاشمی
        امروزه در جوامع پیشرفته سازمان ها با استراتژی استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در قلمرو اهداف خود در حرکتهستند. در این میان روابط عمومی در هر سازمان یکی از اساسی ترین و مهم ترین واحد سازمانی به منظور اطلاع رسانی و پل ارتباطیقوی مابین کارکنان سازمان و محیط بیرونی چکیده کامل
        امروزه در جوامع پیشرفته سازمان ها با استراتژی استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در قلمرو اهداف خود در حرکتهستند. در این میان روابط عمومی در هر سازمان یکی از اساسی ترین و مهم ترین واحد سازمانی به منظور اطلاع رسانی و پل ارتباطیقوی مابین کارکنان سازمان و محیط بیرونی سازمان نقش ایفا می کنند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی (پیمایشی) بوده و در آناز طریق پرسشنامه های محقق ساخته که نخست روایی و پایایی آن تعیین گردیده، اطلاعات لازم از اعضای جامعه آماری گردآوریمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و اطلاعات در دو (spss) گردیده و با توجه به توصیفی بودن تحقیق، با استفاده از نرم افزارآماریبخش ارایه گردیده اند. بخش نخست این اطلاعات مربوط به آمار توصیفی می باشد که در آن فراوانی و درصد جنسیت، وضعیتتاهل، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، پست سازمانی، میزان آموزش ها و... مربوط به افراد مورد مطالعه در قالب جداول و اشکال بهتصویر کشیده شده و در بخش دوم دیدگاه های اعضای نمونه آماری در قالب جداول آماری ارایه شده است. در خاتمه به جمع بندیاطلاعات حاصله از انجام تحقیق پرداخته و فرضیات هفتگانه تحقیق مطرح و نتایج نهایی راجع به آزمون هر یک از آن فرضیات مطرحشده است. با توجه به نتایج تحقیق، فن آوری اطلاعات (اینترنت) نقش اساسی در توسعه سازمانی در حوزه ارتباطات درون سازمانی وحوزه ارتباطات برون سازمانی، داشته و این سازمان ها به دلایل مختلف مدیریتی و سیاستگذاری از ظرفیت های کامل خود برای بهرهبرداری از فن آوری اطلاعات بهره نمی برند. از طرفی نتایج حاصله از تحقیق نشان دهنده ی این مطلب می باشد که آموزش افراد دردردانشگاه آزاد اسلامی ناکافی بوده و چنانچه این آموزش ها با شیوه های مناسب تری ارایه گردند نقش بیشتری در توسعه سازمانیخواهند داشت. از سویی استفاده از فن آوری اطلاعات (اینترنت) موجب بالا رفتن بهره وری در دردانشگاه آزاد اسلامی شده و هرچهمیزان آموزش از نظر کمی و کیفی بیشتر باشد مقاومت در برابر رشد و توسعه در کارکنان نیز به همان نسبت کاهش خواهد یافت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی رابطه میان تماشای تبلیغات تلویزیون با میزان مصرف گرایی
        لیلا نیرومند سمیه تاجیک اسماعیلی نازنین ملکیان سبیکه شاه کوهی
        هدف کلی از انجام این تحقیق بررسی رفتار مصرفی مخاطبان، بعد از تماشای آگهی های تجاری تلویزیون می باشد و اینکه تا چهمیزان بینندگان این گونه تبلیغات، به خرید ترغیب می شوند. این تحقیق به روش پیمایشی صورت گرفته و ج ام ع ه آم اری ، خ ا نواره ایش ه ری تهران م ی باش ن د به ت ع د چکیده کامل
        هدف کلی از انجام این تحقیق بررسی رفتار مصرفی مخاطبان، بعد از تماشای آگهی های تجاری تلویزیون می باشد و اینکه تا چهمیزان بینندگان این گونه تبلیغات، به خرید ترغیب می شوند. این تحقیق به روش پیمایشی صورت گرفته و ج ام ع ه آم اری ، خ ا نواره ایش ه ری تهران م ی باش ن د به ت ع داد 342 نم و نه . در ای ن ت ح ق ی ق س ع ی گ ردی ده با م راج ع ه ح ض وری از طری ق پ رس ش ن ام ه به ج م ع آوری اطلاع اتپ رداخ ته شود .طرح تحقیق به بررسی نقش و تاثیر آگهی های تجاری تلویزیون در مصرف گرایی بینندگانمی پردازد.با توجه به یافته های حاصل از پرسشنامه و تجزیه و تحلیل آماری، نتایج حاصل گردید . نتایج نشانگر آنست که آشنابودن با ناممحصول به طور نسبی بر خرید آن محصول موثر است و پخش تبلیغات بازرگانی از تلویزیون، بر جستجوی محصول مورد نظر درهنگام خرید به طور نسبی تاثیرگذار است. بیشترین نسبت مخاطبان زمان پخش آگهی، موسیقی موجود در آگهی ها و وجود طنز درفیلم های تبلیغاتی را بیشترین عامل جلب توجه می دانند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی سازوکارهای ارتباطی پست مدرن در فیلم آلزایمر
        علی سمیعی علی طاهری
        این مقاله با هدف بررسی ساز و کارهای ارتباطی پست مدرن در فیلم آلزایمر انجام شده است. در بخش نظری آن، نظریههای پست مدرنیسم از جمله میشل فوکو، لیوتار، ژاک دریدا، ژان بودریار، فردریک جمیسون و... مورد مطالعه واقع شدهاست و مفاهیم و مضامین اصلی سینمای پست مدرن از آنها استخراج چکیده کامل
        این مقاله با هدف بررسی ساز و کارهای ارتباطی پست مدرن در فیلم آلزایمر انجام شده است. در بخش نظری آن، نظریههای پست مدرنیسم از جمله میشل فوکو، لیوتار، ژاک دریدا، ژان بودریار، فردریک جمیسون و... مورد مطالعه واقع شدهاست و مفاهیم و مضامین اصلی سینمای پست مدرن از آنها استخراج شده است. روش این تحقیق تحلیل محتوای کمی وکیفی می باشد. واحد تحلیل در این تحقیق، صحنه های فیلم مشتمل بر 64 صحنه می باشد و روش نمونه گیری در آن بهشده است و در قالب جداول توصیفی SPSS صورت کل شماری است. در پایان، داده های به دست آمده وارد نرم افزارانجام شده است. سپس با توجه به نتایج به دست آمده، میزان به کارگیری مضامین پست مدرن در این فیلم مورد تحلیل واقعشده است.طبق نتایج به دست آمده از این تحقیق، از بارزترین ویژگی های این فیلم که آن را به سینمای پست مدرن نزدیک می کند،بی پاسخ ماندن کشمکش های ذهنی مخاطب، معمولی جلوه دادن شخصیت ها، در هم شکستن فراروایت ها، درکمتفاوت از عشق، نشان دادن مفاهیمی چون عشق و نفرت در قالب تصاویر، آشفتگی معنا، امکان برداشت های متفاوتمخاطبان از صحنه ای واحد، سکوت معنادار نقش ها و جستجوی وجود با کنار زدن حجاب موجودیت می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - شفافیت اطلاعاتی، کارویژة اصلی رسانه های جمعی در برابرافکارعمومی (باتاکیدبرهدفمندی یارانه ها)
        فیروز دیندار فرکوش روح الله احمد زاده کرمانی هومن الوندی
        یکی از مهمترین کارویژه های رسانه ها در جوامع مردمسالار شفافیت و پاسخگویی است.شفافیت مستلزم عینیت و عدم پنهانکاری و پاسخگویی به معنای به رسمیت شناختن حق دسترسی شهروندان به اطلاعات و آگاهی یافتن در مورد نحوة ایفای تکالیف نمایندگیاجزای حکومت و پذیرش حق نظارت آنان بر نهادها چکیده کامل
        یکی از مهمترین کارویژه های رسانه ها در جوامع مردمسالار شفافیت و پاسخگویی است.شفافیت مستلزم عینیت و عدم پنهانکاری و پاسخگویی به معنای به رسمیت شناختن حق دسترسی شهروندان به اطلاعات و آگاهی یافتن در مورد نحوة ایفای تکالیف نمایندگیاجزای حکومت و پذیرش حق نظارت آنان بر نهادها و سازمانهای حکومتی است. در ارتباط میان رسانه و افکارعمومی، در حالتیرسانه دست بالا را دارد و در جایی و حالتی افکارعمومی. در جایی که افکارعمومی انفعالی مطلق، عمل می کند ، هیچ وقت نمی توانداز محیط خود تصویر درستی پیدا کند؛ زیرا رسانه به شکل حرفه ای عمل می کند، به همین دلیل این نقش مدام دست به دست می شود،گاهی افکارعمومی حرف اول را می زند و گاهی رسانه. دیگرآنکه دراین پژوهش نگرش پذیرش گرا به ، شفافیت اطلاعات منابعاطلاعاتی، بیشترمعتقداست تانگرش انتقادگرا ؛ارسال صریح اخبار ازسوی رسانه ها با نتیجه گیری رسانه همراه است یعنی پیامدهایمثبت طرح بیشترمنعکس می شودودرنتیجه نگرش نیزبیشترهمسازگراوپذیرشگرا خواهدشد. اما چنانچه شفافیت درهیچکدام ازرسانه هاازسوی افکارعمومی دیده نشود نگرشها منتقدانه خواهد شد که رسانه دراین مرحله نتیجه گیری رادراختیارافکارعمومی می گذاردوخود ازنتیجه گیری سرباز می زند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی میزان و عوامل اعتماد شهروندان جوان تهران به تلویزیون بی بی سی فارسی
        سروناز تربتی فضه نصیریان
        اعتماد مخاطب به رسانه محصول ارائه اخبار و اطلاعات درست با منابع مشخص، عدم سوگیری، سرعت انتشار اخبار، همگامی رسانهباتکنولوژی های روز و دیگر عوامل مرتبط با خبررسانی است. تهیه خبر و خبر رسانی از رسالت های اصلی وسایل ارتباط جمعیاست.لذا این وسایل تلاش دارند تا نیاز های خبری چکیده کامل
        اعتماد مخاطب به رسانه محصول ارائه اخبار و اطلاعات درست با منابع مشخص، عدم سوگیری، سرعت انتشار اخبار، همگامی رسانهباتکنولوژی های روز و دیگر عوامل مرتبط با خبررسانی است. تهیه خبر و خبر رسانی از رسالت های اصلی وسایل ارتباط جمعیاست.لذا این وسایل تلاش دارند تا نیاز های خبری مخاطبان خود را تامین نمایند. علی رغم رشد وتوسعه وسایل ارتباط جمعی در دههکنونی،تلویزیون به دلیل همراه داشتن ویژگی صوت وتصویر به صورت همزمان و امکان پخش مستقیم و وسیع ، همچنان یکی ازموثرترین و شاید با نفوذترین وسایل به حساب می آید . (بیریوکف ، 1372 ، ص 208 ) شبکه های تلویزیونی به منظور بقا و حفظمخاطبان خود مجبور به کسب آخرین و تازه ترین خبرهای جهان هستند تا آن را به شیوه های نو و متفاوت از دیگر رسانه ها به بینندگانخود ارائه دهند. در این راستا شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی انتشار اخبار را در رأس فعالیت های خود قرار داده و تلاش داردنیازهای خبری مخاطبان خود را در سریع ترین زمان تأمین کند.این تحقیق با استفاده از نظریه مسئولیت اجتماعی به بررسی میزان و عوامل اعتماد شهروندان جوان تهران به اخبار تلویزیون بی بی سیفارسی پرداخته است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش و با ابزار پرسش نامه انجام شده است. جمعیت نمونه شامل 401 نفر ا زجوانان 18 تا 35 سال شهر تهران بوده است.شیوه نمونه گیری به روش تصادفی انجام گرفت. نتایج نشان می دهد در میان شبکه هایمورد بررسی، شبکه بی بی سی از درصد بیننده بیشتری برخوردار است. همچنین نتایج نشان می دهد که سرعت پخش خبر، بیان درستواقعیت ها و پاسخگویی به نیازهای خبری از جمله عملکردهای بی بی سی فارسی است که از سوی جوانان درحد خوب و خیلی خوبنسبت به سایر شبکه ها ارزیابی شده است. تقریباً بیش از نیمی از جوانان عملکرد بی بی سی را نسبت به بی طرفی در اخبار، سانسورنکردن خبرها و عدم پخش اخبار متناقض و ارائه تحلیل های درست درحد خوب و خیلی خوب ارزیابی کرده اند . جوانان از لحاظاولویت دسترسی به منابع خبری و کسب اطلاعات و اخبار ابتدا شبکه بی بی سی فارسی و در مرتبه های بعد شبکه خبر، صدای آمریکا وشبکه من و تو را انتخاب کرده اند و این نشانگر آن است که میزان اعتماد جوانان به اخبار بی بی سی فارسی نسبت به دیگر شبکه هایمورد بررسی بیشتر بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مقایسه چالشها و فرصتهای شغلی زنان روزنامهنگار با زنان غیر روزنامهنگار در حوزه ارتباطات
        محمد دادگران علی دلاور افسانه شمس غیاثوند
        هدف از انجام این تحقیق مقایسه چالشها و فرصتهای شغلی زنان روزنامهنگار با زنان غیرروزنامهنگار در حوزه ارتباطاتاست. مهمترین متغیر های بررسی شده مهمترین نظریهها در این تحقیق شامل نظریههای جامعه اطلاعاتی، نظریه شکاف آگاهی و نظریهرضایت شغلی می شود. از متغیرهای مورد بررسی در ا چکیده کامل
        هدف از انجام این تحقیق مقایسه چالشها و فرصتهای شغلی زنان روزنامهنگار با زنان غیرروزنامهنگار در حوزه ارتباطاتاست. مهمترین متغیر های بررسی شده مهمترین نظریهها در این تحقیق شامل نظریههای جامعه اطلاعاتی، نظریه شکاف آگاهی و نظریهرضایت شغلی می شود. از متغیرهای مورد بررسی در این تحقیق می توان از رضایت شغلی، امنیت شغلی، ارتقا شغلی، دسترسی بهاطلاعات و اینترنت، همچنین حقوق و مزایای شغلی نام برد. این تحقیق با روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه صورت گرفته است.جامعه آماری در این تحقیق زنان روزنامهنگار و غیر روزنامهنگار در حوزه ارتباطات شهر تهران هستند و حجم نمونه برابر با 138 نفرمی باشد که نیمی روزنامهنگار و نیم دیگر غیر روزنامهنگارند. روش نمونه گیری در پژوهش حاضر نمونه گیری غیراحتمالی سهمیه ایانجام شده است. مهمترین نتایج تحقیق حاکی از آن است که: SPSS می باشد و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار- دسترسی به اطلاعات و اینترنت برای زنان روزنامهنگار و غیر روزنامهنگار تقریبا یکسان است.- رضایت شغلی زنان غیر روزنامهنگار از زنان روزنامهنگاران بیشتر است.- زنان غیر روزنامهنگار بیشتر از زنان روزنامهنگار، از مزایای شغلی خود رضایت دارند.- زنان غیر روزنامهنگار از زنان روزنامهنگار رضایت بیشتری از حقوق خود دارند.- زنان غیرروزنامهنگار بیشتر از زنان روزنامهنگار، امکان ارتقای شغلی بیشتری دارند.- بین امنیت شغلی زنان روزنامهنگار با زنان غیرروزنامهنگار تفاوت معناداری وجود ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - بررسی ساختارشبکه های اجتماعی فلیکسترو فتکی
        بهاره بخشی مریم طاهریان عارف واحد ناوان
        شبکه اجتماعی متشکل ازافرادی است که به وسیله وابستگی های خاصی به یکدیگر مرتبط شده اند . هرشبکه اجتماعی فرهنگارتباطی خاص خود را دارد. آشنایی با ساختار و عملکرد این شبکه ها کمک بسیار زیادی به کاربران می کند تا شبکه مورد نیاز خودرا جستجو نموده و برای رسیدن به اهداف خود از ا چکیده کامل
        شبکه اجتماعی متشکل ازافرادی است که به وسیله وابستگی های خاصی به یکدیگر مرتبط شده اند . هرشبکه اجتماعی فرهنگارتباطی خاص خود را دارد. آشنایی با ساختار و عملکرد این شبکه ها کمک بسیار زیادی به کاربران می کند تا شبکه مورد نیاز خودرا جستجو نموده و برای رسیدن به اهداف خود از این شبکه ها کمک بگیرند. شبکه های اجتماعی اینترنتی عموما سرویس های مبتنیبر وب هستند. سرویس آنلاین، سایتی محسوب می شوند که مردم در آنها می توانند، نظرات، علاقه مندی ها و در یک کلام محتواایجاد و با دوستان و سایرین به اشتراک بگذارند.سایت فلیکستر یک سایت فیلم اجتماعی است که به کاربران اجازه می دهد رتبه فیلمها را به اشتراک بگذارند، فیلم های جدید را پیداکنند، دانش خود را درمورد فیلمها زیاد کنند و با افراد دیگری که به فیلم علاقه دارند آشنا شوند. فتکی یک وب سایت به اشتراکگذاری عکس های دیجیتال، ویدئو است. فتکی یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی تصویری محسوب می شود پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - بررسی واقعیت های فرهنگی تاجیکستان در مطبوعات ایران
        مهناز ظاهری مراد مرادی
        از آن جا که رسانه ها منعکس کننده آراواطّلاعات فرهنگی و دانستنیهای گوناگون از هر جامعه می باشند، با بررسی وارزیابی محتوایآنها می توان به عناصر فرهنگی واجتماعی و شرایط تعامل فرهنگی بین جوامع پی برد.آن چه که به حفظ هویت فرهنگی، حفظ مرزها،اقتدار ملّی، نیروی انسانی کارآمد و چکیده کامل
        از آن جا که رسانه ها منعکس کننده آراواطّلاعات فرهنگی و دانستنیهای گوناگون از هر جامعه می باشند، با بررسی وارزیابی محتوایآنها می توان به عناصر فرهنگی واجتماعی و شرایط تعامل فرهنگی بین جوامع پی برد.آن چه که به حفظ هویت فرهنگی، حفظ مرزها،اقتدار ملّی، نیروی انسانی کارآمد و درآمد اقتصادی کمک کند تعامل میان کشورهای در حال رشد و توسعه، به خصوص تعاملکشورهای همجوار در یک منطقه یا ناحیه جغرافیایی است.در این پژوهش با استفا ده از روش تحلیل محتوای،رویکرد این تحقیق ازنوع استنباطی وازدو تکنیک مقوله ای وارزیابی استفاده شد. واحد تحلیل در این پژوهش واحد خبر یا پیام خواهد بود.جامعه آماری دراین پژوهش روزنامه های ج.ا.ا هستند.نتایج بدست آمده نشان می دهدکه میان مقولات قابل توجه در زمینه فرهنگ ومحتوی مطالب وجهت گیری در ارائه مطالب و روزنامه ومجلات رابطه وجود داردو محتوی با تاکید بر مناسبات وسبک ا رائه مطالب وروزنامهومجلات رابطه معنا داری وجود دارد.1 پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - بررسی نقش رسانه ملی در کنترل بحران آب تهران در سال 1380
        اسماعیل کاوسی مینو حیدری روچی
        هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی نقش رسانه ملی در کنترل بحران آب تهران در سال 1380 می باشد، شرکت آب و فاضلاباستان تهران در سال 80 با بحران آب مواجه شد که مهمترین عوامل آن عبارتند از: پدیده خشکسالی های پی در پی، رشد بی رویه جمعیت،افزایش بی رویه مصرف آب و به ویژه عدم توا چکیده کامل
        هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی نقش رسانه ملی در کنترل بحران آب تهران در سال 1380 می باشد، شرکت آب و فاضلاباستان تهران در سال 80 با بحران آب مواجه شد که مهمترین عوامل آن عبارتند از: پدیده خشکسالی های پی در پی، رشد بی رویه جمعیت،افزایش بی رویه مصرف آب و به ویژه عدم توازن و تعادل بین منابع و مصارف که با مدیریت جامع، برنامه ریزی اصولی و از همه مهمترهمکاری، هماهنگی و همسویی با رسانه ها به خصوص رسانه ملی توانست با اطلاع رسانی به موقع به مخاطبان، تاثیر زیادی بر افکار عمومیبگذارد وآنها را با برنامه های خود همسو و همراه کند.پیشینه پژوهش: رسانه های جمعی نقش حیاتی در زندگی افراد جامعه دارند. کارکردهای وسایل ارتباط جمعی و الگوهای رفتاری آنان بهطور کل بر اساس نیازهای جامعه تعیین می شود. لذا وسایل ارتباط جمعی با موقعیت و پایگاه خاصی که در جامعه دارند درصدد پاسخگوییانتظارات و نیازهای مخاطبان می باشند.گفتنی است در زمینه بحران، پژوهش هایی انجام شده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:''بحران آب چالش بزرگ خاورمیانه در قرن 21 "؛ این تحقیق توسط آقای مصطفی نوری گهر دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرانمرکزی انجام شده است.این پژوهش به بررسی بحران آب به عنوان چالش بزرگ خاورمیانه در قرن 21 پرداخته است که به روش کتابخانهای انجام شده است."بحران آب در خاورمیانه با تاکید بر آبهای ایران " ؛این تحقیق توسط خانم ثریا دژبان خان ،دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران مرکزی است . هدف پژوهش شناسایی ریشه بحران آب در منطقه و تاثیر حرکات منطقه ای در مورد آب به منظوررفع بحران و ارائه چاره جویی برای همکاری منطقه ای است که به روش کتابخانه ای انجام شده است. با توجه به موارد بالاتاکنون در این زمینه پژوهشی انجام نشده است که نویسنده در این پژوهش نقش رسانه ملی را در کنترل بحران آب تهران درسال 80 مورد بررسی قرار داده است.روش پژوهش: روش تحقیق در این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر روش اجراهمبستگی است که برای جمع آوری اطلاعات پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است.جامعه آماری: در این پژوهش کلیه مهندسین، متخصصین و کارشناسان شرکت آب و فاضلاب استان تهران هستند، که کار آماری برروی پرسشنامه ها هم در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است.یافته ها: با استفاده از آزمون پیرسون مشخص شد که چهار شاخصه متغیر مستقل ( رسانه ملی ) با کنترل بحران آب تهران رابطه معناداریوجود دارد. یعنی از مجموع چهار فرضیه که سنجش وجود رابطه بین میزگرد مطبوعاتی، کنفرانس خبری، تهیه خبر و گزارش، زیرنویسکردن برنامه ها است با کنترل بحران آب تهران تایید شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - نقش رسانه های جمعی در کنترل فساد اداری
        حسن گیوریان
        این مقاله به منظور بررسی نقش وتأثیر رسانه های جمعی در کنترل فساداداری در سازمانهای دولتی انجام شده است.رسانه های جمعیدر سه مؤلفه شفافیت،سرعت واستقلال در ارائه اخبار ،گزارش ها و....مورد توجه قرار گرفته است.روش پژوهش حاضر به طور غی رتجربی وتوصیفی-پیمایشی بوده و ابزار گرد چکیده کامل
        این مقاله به منظور بررسی نقش وتأثیر رسانه های جمعی در کنترل فساداداری در سازمانهای دولتی انجام شده است.رسانه های جمعیدر سه مؤلفه شفافیت،سرعت واستقلال در ارائه اخبار ،گزارش ها و....مورد توجه قرار گرفته است.روش پژوهش حاضر به طور غی رتجربی وتوصیفی-پیمایشی بوده و ابزار گرد آوری اطلاعات در پاسخ به سؤالات تحقیق ،پرسشنامه می باشد که میان دانشجویانانجام spss کارشناسی ارشد مدیریت دولتی توزیع شده است.تحلیل اطلاعات با استفاده از روش های آمار استنباطی ،بوسیله نرم افزارشده است.یافته های تحقیق نشان می دهد رسانه های جمعی می توانند نقش مهمی در کنترل فساد اداری داشته باشند.در خاتمه مقاله باتوجه به یافته های پژوهشی پیشنهاداتی در ارتباط باهرکدام ازمؤلفه بیان شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - بررسی میزان رعایت اصول صحیح خبرنویسی در بین چهار روزنامه پرشمار صبح تهران
        محمدرضا رسولی حسین نوری هشجین
        محقق در این پژوهش به بررسی میزان رعایت اصول صحیح خبرنویسی در بین چهار روزنامه پرشمار صبح تهران پرداخته است. هدفاصلی این پژوهش بررسی میزان رعایت اصول صحیح خبرنویسی در بین روزنامههای کشور است که برای بررسی این هدف، هفتفرضیه مطرح شده است. 96 شماره چهار روزنامه ایران، همشهر چکیده کامل
        محقق در این پژوهش به بررسی میزان رعایت اصول صحیح خبرنویسی در بین چهار روزنامه پرشمار صبح تهران پرداخته است. هدفاصلی این پژوهش بررسی میزان رعایت اصول صحیح خبرنویسی در بین روزنامههای کشور است که برای بررسی این هدف، هفتفرضیه مطرح شده است. 96 شماره چهار روزنامه ایران، همشهری، مردمسالاری و آرمان روابط عمومی طی سال 1389 جامعه آماریما را تشکیل میدهد. روش نمونهگیری در این پژوهش به این ترتیب است که ابتدا 12 ماه سال را به چهار فصل تقسیم و بر اساس اینتقسیمبندی از فصل اول، ماه اول، هفته چهارم؛ از فصل دوم، ماه دوم، هفته دوم؛ از فصل سوم، ماه سوم، هفته سوم و از فصل چهارم،ماه اول، هفته اول را انتخاب کردیم. تحلیل محتوا روش آماری این پژوهش و اجرای آن با شیوه پرسشنامه معکوس است. بر اساسنتایج به دست آمده از فرضیهها همه آنها تایید شد. بنابراین بین نوع روزنامه و ماهیت خبر، ساختار خبری، جهتگیری مطلب، نشانگاهمطلب، ارزشهای خبری، موضوع مطلب و اندازه تیترهای انتخابی رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که باوجود تلاشهای صورت گرفته در دو دهه اخیر برای آموزش روزنامهنگاران در کشور به نظر میرسد که این تلاشها تاثیری درکیفیت کار روزنامهها از نظر رعایت اصول صحیح و حرفهای خبرنویسی نداشته و یا کم بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - رسانه ای شدن سیاست
        طاهره آذری ابتسام رضوی دینانی
        بر اساس تعاریف ارائه شده توسط محققان، رسانه ای شدن سیاست، ورود ناخوانده روابط عمومی ها، متخصصان چرخش افکار وجنجال سازان به فرآیند سیاسی است و آن را ضرورتی می دانند که در دموکراسی های لیبرال نقشی اساسی ایفا می کند تاسیاستمداران بتوانند از این طریق رضایت تولید کنند و توده چکیده کامل
        بر اساس تعاریف ارائه شده توسط محققان، رسانه ای شدن سیاست، ورود ناخوانده روابط عمومی ها، متخصصان چرخش افکار وجنجال سازان به فرآیند سیاسی است و آن را ضرورتی می دانند که در دموکراسی های لیبرال نقشی اساسی ایفا می کند تاسیاستمداران بتوانند از این طریق رضایت تولید کنند و توده ها را هدایت و رهبری کنند. متخصصان ارتباطات اکنون به طور معمولمورد مشورت قرار می گیرند تا راجع به آنچه که از نظر سیاسی امکانپذیر است یا به عبارتی تا چه حد می توان مردم را رهبری وهدایت کرد، سیاستمداران را آگاه کنند. اگر متخصصان ارتباطات، به سیاستمداران اعلام کنند که نمی توانند موافقت، رضایت و یاانفعال مردم را نسبت به یک سیاست مطرح شده بدست آورند، در اغلب موارد، آنان عقب نشینی می کنند. متخصصان چرخش افکارو جنجال سازان در انجام برنامه های خود از تکنیکهای مختلفی استفاده می کنند و رسانه های را به طور موثری به کار می گیرند اماگاهی نیز تلاشهایشان با شکست مواجه می شود. افشای عوامفریبی متخصصان چرخش افکار خسارات زیادی برای نظامهای لیبرالدموکراسی به بار می آورد چرا که از مشروعیت نظام کاسته شده و باعث بدبینی و بی تفاوتی رای دهندگان می گردد. پرونده مقاله