• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - روش شناسی دانش ارتباطات؛ درآمدی بر روش شناسی اسلامی
        سید وحید عقیلی عبدالحسین خسروپناه امین طیب طاهر
        هدف اصلی این مقاله ترسیم چارچوب کلی بحث روش شناسی دانش ارتباطات و نشان دادنحوزه های مغفول علمی آن است . در این مقاله ابتدا به بحث چیستی روش پرداخ ته و تعریفی برگزیدهارائه می شود . این تعریف دارای دو بخش ابزار گردآوری اطلاعات و بخش فهم، توصیف و داوری نظریهاست. بر این اسا چکیده کامل
        هدف اصلی این مقاله ترسیم چارچوب کلی بحث روش شناسی دانش ارتباطات و نشان دادنحوزه های مغفول علمی آن است . در این مقاله ابتدا به بحث چیستی روش پرداخ ته و تعریفی برگزیدهارائه می شود . این تعریف دارای دو بخش ابزار گردآوری اطلاعات و بخش فهم، توصیف و داوری نظریهاست. بر این اساس هنگامی که باید به تعریف برگزیده از روش شناسی پرداخته شود، روش به معنایعام آن مدنظر قرار می گیرد . بدین ترتیب در ابتدا به دوازده ف ن پرکاربرد در پژوهش های ارتباطی ومثال هایی از استفاده شان پرداخته می شود . در ادامه این فنون به دو گروه تقسیم می گردند و اینکار ما را به کشف پارادایم های موجود در دانش ارتباطات رهنمون می سازد.توجه به پارادایم ها، و تفاوت های روش شناختی آنها، ضرورت پرداخت ن به روش شناسی های موجوددر ارتباطات را نشان می دهد . متمایز کردن پنج روش شناسی تبیینی (علّی و آماری )، ساختارگرایانه،پدیدارشناسانه، هرمنوتیکی و گفتمانی و تحلیل کاربرد این روش شناسی ها در نمونه هایی از پژوهشهای ارتباطی، در راستای پرداختن به بخش تفهیم و تفهم ی تعریف برگزیده صورت می پذیرد. در انتهانیز به ارائه درآمدی به روش شناسی مبتنی بر فلسفه اسلامی پرداخته می شود تا به رویکرد دستوریمد نظر تعریف برگزیده از روش شناسی نیز اشاره گردد و زمینه روش شناختی برای تولید دانشارتباطات بومی و اسلامی نیز تبیین شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ملاک های بازدارنده خبر در مطبوعات ایران
        محمد سلطانی فر مریم مزروعی
        هرگونه فعالیتی در جوامع از جمله فعایت های اجتماعی و سیاسی و بالتبع آن فعالیت هایرسانه ای، چه آشکار و چه پنهان، همواره تحت محدوده ای انجام می گیرد که از آن در ایران به عنوانخطوط قرمز نام برده می شود. خطوط قرمز تعیین کننده حدود و مرزهای هویتی جوامع می باشندکه هر گونه تخطی چکیده کامل
        هرگونه فعالیتی در جوامع از جمله فعایت های اجتماعی و سیاسی و بالتبع آن فعالیت هایرسانه ای، چه آشکار و چه پنهان، همواره تحت محدوده ای انجام می گیرد که از آن در ایران به عنوانخطوط قرمز نام برده می شود. خطوط قرمز تعیین کننده حدود و مرزهای هویتی جوامع می باشندکه هر گونه تخطی از آن نظام حاکم بر آن را به غیر از آن تبدیل می کند.در این تحقیق که توصیفی- پیمایشی و کم - ی کیفی می باشد، برای جمع آوری مطالب و تدوینچارچوب نظری از روش کتابخانه ای بهره گرفته شده است که علاوه بر مرور عوامل و ملاک هایبازدارنده خبر در مطبوعات، نظام های هنجاری حاکم بر رسانه ها تقسیم بندی شده توسط دنیس مککوئیل، مورد توجه قرارگرفته است و سپس با توجه به کمبود منابع مربوط به خطوط قرمز در ایران ونیز ابهام آن، به روش پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات تحقیق پرسشنامه ای با 36 سوال، طراحیشده براساس مقیاس لیکرت می باشد که سوالات آن از دل مصاحبه عمقی با تعدادی از روزنامه نگارنانتخاب شده است و با توجه به اینکه قصد تحقیق نظرسنجی از اهالی رسانه می باشد، لذا اساتیدارتباطات و روزنامه نگاری و نیز تعدادی از کارشناسان فعال در مطبوعات وروزنامه نگاران حرفه ای مدنظر قرار گرفته اند و تحقیق به صورت کل شماری از جامعه در دسترس انجام گرفته است.هدف تحقیق شناخت منابع صادرکننده خطوط قرمز و تا حدامکان تعیین حدود آن و کمترکردن خلا اطلاعاتی در این زمینه می باشدکه با توجه به یافته های پژوهش، خطوط قرمزخبر در ایرانتنها ریشه قوانین ندارند و عوامل دیگری دستاندرکار تعیین، تحدید یا گسترش این ملاکهایبازدارنده خبرمی باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - پادکست و روابط عمومی الکترونیک
        عصری را که در آن بسر می بریم را می توان عصر استفاده از تکنولوژی های نو و فرامدرن نامید .با ظهور عصر اطلاعات از روابط عمومی ها انتظار می رود که تنها محیط مناسبی را برای ایجاد تعاملدر قوانین بوجود آورند بلکه اصلاحات لازم رادر سازمان مربوطه برای اجرای نقش راهبردی و نظارتیع چکیده کامل
        عصری را که در آن بسر می بریم را می توان عصر استفاده از تکنولوژی های نو و فرامدرن نامید .با ظهور عصر اطلاعات از روابط عمومی ها انتظار می رود که تنها محیط مناسبی را برای ایجاد تعاملدر قوانین بوجود آورند بلکه اصلاحات لازم رادر سازمان مربوطه برای اجرای نقش راهبردی و نظارتیعملی کنند ؛ لذا آشنایی و معرفی و بررسی تکنولوژی های جدید یکی از شیوه های موثر در گسترششناخت و نحوه ی بکارگیری صحیح از این وسائل توسط مخاطبین عام و خاص رسانه در جهترسیدن به اهداف سازمانی و فردی می تواند مفید و عملیاتی تر باشد. .در این مقاله به بررسیشیوه های نو ین اطلاع رسانی نظیر پادکست و تاثیر آن در روابط عمومی الکترونیک برآمده ایم وسعی بر آن بوده است تا مزایا و موانع موجود را تاحدودی به تفصیل بیان داریم . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی جایگاه اجتماعی زن در آثار فیلمسازان زن و مرد(کافه ترانزیت و زیر پوست شهر)
        سید محمد دادگران شهین جلیلیان
        هدف از انجام این تحقیق، چگونگی بازنمایی موقعیت اجتماعی زنان در فیلم های ساخته شده توسطکارگردانان زن و مرد است. ضرورت انجام این تحقیق، وظیفه سینما در زدودن فرهنگ مرد سالاری ازجامعه است. نظریه های به کار رفته در این تحقیق شامل نظریه های فمینیستی، برجسته سازی وبازنمایی واق چکیده کامل
        هدف از انجام این تحقیق، چگونگی بازنمایی موقعیت اجتماعی زنان در فیلم های ساخته شده توسطکارگردانان زن و مرد است. ضرورت انجام این تحقیق، وظیفه سینما در زدودن فرهنگ مرد سالاری ازجامعه است. نظریه های به کار رفته در این تحقیق شامل نظریه های فمینیستی، برجسته سازی وبازنمایی واقعیت می شود. این تحقیق با روش تحلیل محتوا و با تکنیک دستورالعمل کدگذاری انجامشده است. جامعه آماری، دو فیلم کافه ترانزیت به کارگردانی کامبوزیا پرتویی و زیر پوست شهر بهکارگردانی رخشان بنی اعتماد است. واحد تحقیق صحنه است که به روش سرشماری همه 202صحنه فیلم ها کدگذاری شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارزیابی نقش رسانه ملی درتحقق مهندسیِ فرهنگ سازمانی
        اسماعیل کاوسی سید محمود هاشمی
        در این مقاله در راستای تبیین نقش رسانه ملی درتحقق مهندسیِ فرهنگ سازمانی ، نخستمفهوم مهندسی فرهنگ مطرح و فرایند آن تشریح و سپس به نقش رسانه ملی در توسعه ی فرهنگیاشاره شده ودر ادامه با توجه به نظرسنجی به عمل آمده ازدانشجویان رشته ی ارتباطات دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران ش چکیده کامل
        در این مقاله در راستای تبیین نقش رسانه ملی درتحقق مهندسیِ فرهنگ سازمانی ، نخستمفهوم مهندسی فرهنگ مطرح و فرایند آن تشریح و سپس به نقش رسانه ملی در توسعه ی فرهنگیاشاره شده ودر ادامه با توجه به نظرسنجی به عمل آمده ازدانشجویان رشته ی ارتباطات دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شرق در خصوص موضوع، نتایج حاصله ارائه شده است. با توجه به دادههایحاصله از جامعه آماری دربارهی تعیین اهمیت سطوح فرهنگ و مروری بر نتایج آزمون فرضیههامشخص شده است که سطح مصنوعات و نمادها از دیدگاه نخبگان، بیشترین تأثیر و اهمیت را درتحقق مهندسی فرهنگ سازمانی بر عهده داشته و مؤلفهی ارزشها در جایگاه دوم و مؤلفهی مفروضاتاساسی در جایگاه سوم قرار دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی نقش رسانه های جمعی در شکل گیری افکار عمومی نسبت به هدفمندی یارانه ها
        لیلا نیرومند سمیه تاجیک اسماعیلی هومن الوندی
        بررسی نقشها و کارکردهای اجتماعی وسایل ارتباط جمعی، در شرایط کنونی جامعه ایران، از چندجهت حائز اهمیت ویژه است. شناخت وظایف ارتباطات جمعی، پیش از هر چیز در آموزش تخصصیروزنامه نگاران و همچنین سایر ارتباط گران که برای تهیه، تولید، انتقال و پخش پیامهای ارتباطیآماده می شوند، چکیده کامل
        بررسی نقشها و کارکردهای اجتماعی وسایل ارتباط جمعی، در شرایط کنونی جامعه ایران، از چندجهت حائز اهمیت ویژه است. شناخت وظایف ارتباطات جمعی، پیش از هر چیز در آموزش تخصصیروزنامه نگاران و همچنین سایر ارتباط گران که برای تهیه، تولید، انتقال و پخش پیامهای ارتباطیآماده می شوند، ضرورت دارد . معرفی دقیق و جامع نقشها و وظایف اجتماعی مذکور، در دورهتحصیلات دانشگاهی دانشجویان روزنامه نگاری و سایر رشته های ارتباطی، به آنان امکان می دهد کهبا درک چگونگی تحول و توسعه وسایل ارتباط جمعی در جهان و ایران و توجه به شرایط تاریخی ومشخصات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جوامع معاصر، برای خدمت در هیأتهای تحریریه مطبوعات وخبرگزاریها و بخشهای خبری رادیو و تلویزیون و همچنین دفاتر روابط عمومی مؤسسات دولتی وخصوصی آمادگی پیدا کنند و آرمانها و هدفهای کلی حرفه ای خود را در راه مصالح و منافع عمومیکشور، به تحقق برسانند .فرضیه نگارنده این است که به نظر می رسد وسایل ارتباط جمعی از طریق ارائه واقعیتهای موردوفاق جامعه، تفسیر آن ها و ایجاد رابطه میان واقعیت های عینی و تجربیات مشترک افراد درمورد موضوع هدفمند سازی یاران ه هااطلاعاتی را منتقل می کنند . براین اساس در این پ ژوهش برآنیم تا به شناخت نقش رسانه های جمعی درشکل گیری افکار عمومی برسیم به همین منظور باموضوع قرار دادن هدفمندی یارانه ها نگارنده در تلاش است رابطه بین درآمد، تحصیلات، مذهب،نگرش سیاسی، وضعیت اشتغال ، جنس و منبع اطلاعاتی مورد استفاده را با نگرش افراد نسبت بههدفمند سازی یارانه ها مورد ارزیابی قرار دهد .در این پژوهش بیشتر پاسخگویان ما مرد، دارایتحصیلات دیپلم، شغل آزاد، اعتقادمذهبی متوسط ، نگرش سیاسی محافظه کاروبیشتر درطبقه یدرآمدی بین 201 تا 400 هزار تومان ( ماهانه) می باشند .همچنین بیشترین میزان استفاده از رسانههای جمعی درمیان پاسخگویان 6تا 216 ساعت در ماه میباشد و بیشتر افراد نسبت به ه دفمندییارانه ها نگرشی همسازگرادارند .همچنین ازمجموع 9 فرضیه ،هفت فرضیه معنادار وقابل تعمیم به0 بوده است بدین ترتیب / جامعه است ودو فرضیه رد شده است یعنی میزان معناداری آنها کمتراز 05نمی توان آنها را به کل جامعه آماری تعمیم داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رسانه ها و توسعه حقوق محیط زیست
        فرهاد دبیری عارف واحد ناوان
        در جهان امروز محیط زیست به یکی از مسایل مهم و نگران کننده تبدیل شده است. توجه بهمحیط زیست و مسایل مربوط به آن برای نخستین بار در رسانههای ایالات متحده آمریکا مطرح شد.دهه 60 دهه شکوفایی و در واقع سرآغاز جدی توجه به محیط زیست در رسانهها بود. کنفرانسهایمحیط زیستی در استکهل چکیده کامل
        در جهان امروز محیط زیست به یکی از مسایل مهم و نگران کننده تبدیل شده است. توجه بهمحیط زیست و مسایل مربوط به آن برای نخستین بار در رسانههای ایالات متحده آمریکا مطرح شد.دهه 60 دهه شکوفایی و در واقع سرآغاز جدی توجه به محیط زیست در رسانهها بود. کنفرانسهایمحیط زیستی در استکهلم، ریودوژانیرو و ژوهانسبورگ با سرو صدای زیاد رسانه ای برگزار شدند. درایران نیز توجه به مسایل محیط زیست به ویژه در دهه های اخیر افزایش یافته است به همین منظورقوانینی برای توجه رسانه به محیط زیست وضع گردیده است. در این نوشتار کوشش شده است تااهمیت رسانه و افکار عمومی در نهادینه کردن قوانین زیست محیطی و در نتیجه بسط حقوق محیطزیست مورد توجه قرار گیرد.نتایج این پژو هش نشان می دهد که در توسعه حقوق محیط زیسترسانهها از جایگاه ممتازی برخوردارند؛ بر همین اساس توجه به محیط زیست در برنامههای توسعهایکشور افزایش داشته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی موانع موجود در عدم تحقق تحول در جامعه اطلاعاتی
        حسن گیوریان
        تحول در فناوری اطلاعات و ورود به جامعه اطلاعاتی، همچون گذر از جامعه کشاورزی به جامعهصنعتی ، تمامی جنبه های حیات بشری را تحت تأثیر قرار داده و عرصه های سیاسی،اجتماعی،اقتصادی وفرهنگی را با انبوهی از فرصتها و چالش های اساسی مواجه ساخته است. در این تحقیق،فقدان برنامه های من چکیده کامل
        تحول در فناوری اطلاعات و ورود به جامعه اطلاعاتی، همچون گذر از جامعه کشاورزی به جامعهصنعتی ، تمامی جنبه های حیات بشری را تحت تأثیر قرار داده و عرصه های سیاسی،اجتماعی،اقتصادی وفرهنگی را با انبوهی از فرصتها و چالش های اساسی مواجه ساخته است. در این تحقیق،فقدان برنامه های منظم ، عدم آگاهی مدیران از اهمیت فناوری اطلاعات ، عدم بستر سازی فرهنگی وعدم وجود زیر ساخت های مخابراتی بعنوان موانع وچالش های پیاده سازی فناوری واطلاعات در قالبچهار فرضیه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. روش تحقیق بصورت توصیفی بوده و جامعه آماریشامل 80 نفر از کارشناسان فناوری اطلاعات ادارات و سازمانهای دولتی استان لرستان بوده که از میانآنان 51 نفر انتخاب شدند.فرضیات این تحقیق با استفاده از آزمون خی دو مورد بررسی قرار گرفته وهر چهار فرضیه تحقیق مورد تأیید واقع شدند.در پایان به منظور ایجاد تحول در روند پیاده سازی واستقرار فناوری اطلاعات پیشنهادات کاربردی ارایه گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - مدل مفهومی استفاده از فضای اینترنت توسط مخاطبان
        شهناز هاشمی فیروز دیندار فرکوش لیلا احمدی مرویلی
        اینترنت به عنوان یک پدیده جهانشمول فضایی را برای کاربران فراهم میکند که بتوانند تماماطلاعات و خدمات مورد نیاز خود را هر زمان و هر کجا و به هر میزان که بخواهند دریافت کنند.پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت به عنوان فضای مجازی، در بین دانشجویاندانشگاه ت چکیده کامل
        اینترنت به عنوان یک پدیده جهانشمول فضایی را برای کاربران فراهم میکند که بتوانند تماماطلاعات و خدمات مورد نیاز خود را هر زمان و هر کجا و به هر میزان که بخواهند دریافت کنند.پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت به عنوان فضای مجازی، در بین دانشجویاندانشگاه تهران میپردازد. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها ازطریق پرسشنامه محققساخته با ضریب پایایی(آلفای کرونباخ) 88 % تهیه شده که با توجه به مبانینظری تحقیق، یازده عامل سواد ارتباطی، مدت زمان استفاده، پایگاه اجتماعی خانواده، پایگاه اقتصادیخانواده، اعتماد به فضای مجازی، دسترسی به اینترنت، محل دسترسی به اینترنت، رضایت و خشنودیاز خدمات، سن، جنسیت و محل زندگی به عنوان متغیر مستقل در نظرگرفته است. جامعه موردمطالعه کلیه دانشجویان دانشگاه تهران ، 30000 دانشجو، است و حجم نمونه بر اساس فرمولکوکران، 379 دانشجو در نظر گرفته شده است. تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر اینترنت نشان داد که ازبین عوامل یازدهگانه سواد ارتباطی، مدت زمان استفاده از اینترنت، پایگاه اجتماعی خانواده، اعتماد بهفضای مجازی، دسترسی به اینترنت، محل دسترسی به اینترنت، رضایت و خشنودی از خدمات فضایمجازی، جنسیت و محل زندگی با استفاده از فضای مجازی رابطه مستقیم دارند و عوامل سن و پایگاهاقتصادی خانواده با استفاده از فضای مجازی رابطه ندارند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - سنجش میزان توجه مردم شهر مشهد به تبلیغات بازرگانی پخش شده از سیمای محلی
        عبدالرضا شاه محمدی نسرین احمدی اسکویی
        با وقوع انقلاب صنعتی در جهان، تولید کالا و خدمات روند رو به رشدی را نشان داده است. روندفزاینده استفاده از تلویزیون از دهه پنجاه میلادی به بعد در جهان، این وسیله ارتباطی را به عنوانیکی از مهمترین و تاثیرگذارترین وسیله ارتباط جمعی مبدل کرده است. صاحبان صنایع و خدمات بهمنظ چکیده کامل
        با وقوع انقلاب صنعتی در جهان، تولید کالا و خدمات روند رو به رشدی را نشان داده است. روندفزاینده استفاده از تلویزیون از دهه پنجاه میلادی به بعد در جهان، این وسیله ارتباطی را به عنوانیکی از مهمترین و تاثیرگذارترین وسیله ارتباط جمعی مبدل کرده است. صاحبان صنایع و خدمات بهمنظور معرفی و ارائه کالاها و خدمات خود از وسایل ارتباط جمعی استفاده کرده اند. این مقاله با هدفبررسی سنجش میزان توجه مردم شهر مشهد به تبلیغات بازرگانی پخش شده از سیمای محلی تدوینگردیده است. روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه حاوی بیست سوال بوده است. روشنمونه گیری در این تحقیق، روش تصادفی سیستماتیک بود. به این ترتیب که شهر مشهد به پنجمنطقه تقسیم و در هر منطقه هشتاد پرسشنامه به صورت تصادفی توزیع گردیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - بررسی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات بین فرهنگی در میان اقوام ایرانی از دیدگاه صاحب نظران
        سید علی رحمانزاده زهرا غفاری معین
        امروزه سرنوشت کشورها کاملاً با تحولاتی که در عرصه فرهنگ در سطوح ملی و فراملی رخمیدهد پیوند خورده است. کشورها و یا به عبارت دقیقتر دولت ملتها در جهان متغیر کنونی، واردفضایی شدهاند که اقدامات و فعالیتهایشان به طور اجتنابناپذیری تحت تأثیر تحولات عرصه فرهنگقرار دارد. اگر چ چکیده کامل
        امروزه سرنوشت کشورها کاملاً با تحولاتی که در عرصه فرهنگ در سطوح ملی و فراملی رخمیدهد پیوند خورده است. کشورها و یا به عبارت دقیقتر دولت ملتها در جهان متغیر کنونی، واردفضایی شدهاند که اقدامات و فعالیتهایشان به طور اجتنابناپذیری تحت تأثیر تحولات عرصه فرهنگقرار دارد. اگر چه بخشی از تحولات عرصه فرهنگ و سایر تحولات مرتبط با آن برای دولت ملتهااجتنابناپذیر بوده و آن ها خواه ناخواه مشمول تأثیراتی خواهند بود که در این عرصه رخ میدهد، ولیبخش قابل توجهی از این تحولات قابل درک و پیشبینی بوده و میتوان برای آن برنامهریزی کرد وتحت تأثیر نظارت و کنترل در آورد و در واقع آن را مدیریت کرد. .هدف این مقاله واکاوی و بررسی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات بین فرهنگی در میان اقوامایرانی، البته ازدیدگاه صاحب نظران حوزه ارتباطات و رسانه است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردیو از نظر شیوه ی گردآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر روش اجرا همبستگی میباشد. جامعه آماریانتخابی برای این پژوهش، کلیه اساتید حوزه رسانه و ارتباطات دانشکده صدا و سیما، در نظر گرفتهشده است و با توجه به این که تعداد آن ها 50 نفر است، کلیه اعضای جامعه آماری به عنوان نمونهانتخاب شده و لذا نمونهگیری هدفمند و کار به صورت تمام شماری صورت گرفته است.نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به آمار و ارقام به دست آمده از پژوهش، در نظر سنجی ایکه از اساتید حوزه ارتباطات و رسانه به انجام رسید، سیمای ملی جمهوری اسلامی ایران در راستایطراحی، ساخت و ارائه میزگرد های فرهنگی و اجتماعی، سریال های دینی(مذهبی)، برنامه هایکودکان و نوجوانان، ترانه و موسیقی و گزارش های ورزشی، همواره با در نظر داشتن ایجاد وحدت وانسجام ملی، زمینه را برای توسعه ارتبلطات بین فرهنگی فراهم ساخته است؛ و البته ساختسریال های خانوادگی در این راستا موفق عمل نکرده است. پرونده مقاله