• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - رضایت‌مندی دانشجویان دختر کرکوک عراق از خدمات آموزشی کوتاه‌مدت و ارتباط آن با کیفیت آموزش در واحد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
        نایله عزتی
        دیدگاه و رضایت دانشجویان از ارکان مهم و لازم در ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده در دانشگاه‌ها می‌باشد. این مطالعه با هدف بررسی رضایت‌مندی دانشجویان دختر از خدمات آموزشی کوتاه‌مدت و ارتباط آن با کیفیت آموزش در واحد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز انجام شد.این پژوهش در سال چکیده کامل
        دیدگاه و رضایت دانشجویان از ارکان مهم و لازم در ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده در دانشگاه‌ها می‌باشد. این مطالعه با هدف بررسی رضایت‌مندی دانشجویان دختر از خدمات آموزشی کوتاه‌مدت و ارتباط آن با کیفیت آموزش در واحد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز انجام شد.این پژوهش در سال 1398 به صورت مطالعه‌ی توصیفی مقطعی انجام گرفت. جامعه پژوهش، دانشجویان پرستاری دختر واحد کرکوک عراق بودند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرشسنامه بر اساس ابزار کیفیت خدمات مشتمل بر سه قسمت مشخصات دموگرافیک، ابعاد کیفیت و رضایت‌مندی از کیفیت خدمات ارائه شده بود. در آنالیز داده‌ها از نرم افزار آماریSpss ، آمارهای توصیفی، تحلیلی مانند آزمون آنالیز واریانس یک‌طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده گردید.میانگین امتیازات دانشجویان از کیفیت کلی خدمات آموزشی 1.31 بود. بر حسب ضریب همبستگی پیرسون، بین ابعاد کیفیت خدمات و رضایت‌مندی دانشجویان با یکدیگر در سطح (p) ABSTRACT: Students' viewpoints and satisfaction are important and necessary in assessing the quality of educational services provided in universities. The aim of this study was to investigate the satisfaction of female students from short-term educational services and its relationship with the quality of education in Islamic Azad University of Tabriz. This descriptive cross-sectional study was conducted in 2019. The research population included female nursing students in the Kirkuk University in Iraq. Data collection tool was a questionnaire based on the service quality tools. It consisted of three parts: demographic characteristics, educational service quality dimensions, and service quality satisfaction. Spss statistical software was used for data analysis, descriptive, inferential and analytical statistics such as one-way analysis of variance, Pearson correlation coefficient and multivariate linear regression analysis. Average students' satisfaction scores about general quality of educational services was 1.31. According to Pearson's correlation coefficient, there was a direct correlation and statistically significant relationship between dimensions of service quality and student's satisfaction (p <0.05). Composite regression analysis, showed a significant statistical relationship between dimensions of educational services and the quality of educational services, (p <0.05). To improve the quality of educational services, better monitoring and evaluation, long-term training courses, strengthen client honor implementation plan, expert teachers and educators are effective. Coordination between educational programs and facilities, using efficient instructors and professors with high social term, good dealing with students and using the same evaluation methods, are fruitful and can be used in other educational areas at other universities. Keywords: satisfaction, educational services, Quality of education. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی مقایسه‌ای‌ اثربخشی واقعیت درمانی و درمان وجودی بر بهزیستی روانشناختی زنان مبتلا به سرطان سینه
        سمیه افشارپور علی نقی اقدسی
        < p>هدف از پژوهش حاضر، مقایسه‌ اثربخشی واقعیت درمانی و درمان وجودی بر بهزیستی روانشناختی زنان مبتلا به سرطان سینه بود. روش پژوهش، به روش نیمه آزمایشی همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل و گمارش تصادفی انجام گرفت. جامعه آماری مطالعه، شامل زنان مبتلا به سرطا چکیده کامل
        < p>هدف از پژوهش حاضر، مقایسه‌ اثربخشی واقعیت درمانی و درمان وجودی بر بهزیستی روانشناختی زنان مبتلا به سرطان سینه بود. روش پژوهش، به روش نیمه آزمایشی همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل و گمارش تصادفی انجام گرفت. جامعه آماری مطالعه، شامل زنان مبتلا به سرطان سینه شهرستان خوی در نه ماهه اول سال 1397 بود. افراد نمونه در مرحله نخست به صورت نمونه‌گیری هدفمند از بیمارستان شهید مدنی خوی که تحت عمل و شیمی درمانی قرار گرفته‌ بودند، انتخاب شدند و پس از تکمیل مقیاس‌ بهزیستی روانشناختی به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (12نفر) و آزمایش (12 نفر) گمارده شدند. داده‌های حاصل با آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین دو روش درمان (واقعیت درمانی و درمان وجودی) در پس‌آزمون ابعادی از قبیل استقلال، پذیرش خود، تسلط محیطی، رابطه‌ی مثبت با دیگران، بعد داشتن هدف در زندگی و رشد شخصی (05/0 P > ) وجود ندارد. بنابراین، نتیجه گرفته می‌شود، هر دو روش واقعیت درمانی و درمان وجودی برای افزایش بهزیستی روانشناختی تاثیر یکسانی داشته و می‌توانند مکمل هم مورد استفاده قرار گیرند.AbstractThe purpose of this study was to compare the effectiveness of reality therapy and existential therapy on the psychological well-being of women with breast cancer. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test with control group and random assignment. The statistical population of the study included women with breast cancer in Khoy city in the first nine months 2018. The subjects were selected by purposeful sampling from the Khoy Shahid Madani Hospital undergoing surgery and chemotherapy. After completing the psychological well-being scale with random assignment in control (n = 12) and experimental (n = 12) groups. They were assigned. The data were analyzed by analysis of covariance. The results showed that there was no significant difference between the two treatment modalities (reality therapy and existential therapy) in post-test dimensions such as Independence, self acceptance, environmental mastery, positive relationship with others, goal pursuit in life, and personal growth (P> 0.05). Thus, it is concluded that both reality therapy and existential therapy have the same effect on enhancing psychological well-being and can be used as a complement.Key words: Reality therapy, Existential therapy, Psychological well-being, Breast Cancer, Women. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - برساخت هویت اجتماعی و نمایش بدن (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه تهران)
        میلاد پوررجبی علی اکبر مجدی
        هدف این مقاله بررسی شیوه برساخت هویت از طریق مصرف بدن، مخصوصاً نمایش آن به‌صورت کالا، درمیان دختران دانشجو است. از آنجا که بدن امروزه مرکز ثقل توجهات و به منزله یک ابزار برای رسیدن به فرصت‌ها و امتیازات اجتماعی در میان دانشجویان تعریف می‌شود نمایش آن به‌شدت درمیان دانشج چکیده کامل
        هدف این مقاله بررسی شیوه برساخت هویت از طریق مصرف بدن، مخصوصاً نمایش آن به‌صورت کالا، درمیان دختران دانشجو است. از آنجا که بدن امروزه مرکز ثقل توجهات و به منزله یک ابزار برای رسیدن به فرصت‌ها و امتیازات اجتماعی در میان دانشجویان تعریف می‌شود نمایش آن به‌شدت درمیان دانشجویان دختر رایج شده است، بررسی و تحلیل آن می‌تواند زوایایی نهفته این گرایش را آشکار کند. در جهان مدرن امروز مقوله برساخت هویت در بین دانشجویان خصلتی پیچیده و چندلایه به خود گرفته است.در این مطالعه بر مبنای نمونه‌گیری نظری با 45 مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند از دختران دانشجو مرحله مصاحبه به حد اشباع رسید. تجزیه‌وتحلیل محتوای مصاحبه‌ها برمبنای تحلیل موضوعی صورت گرفت. نتایج مبین آن است که دختران دانشجو با مصرف بدن عملاً دغدغه‌ها و مسائل خود را مطرح می‌کنند. بدن ابزاری است که آنها از طریق آن زندگی خود را معنادار و هویت خویش را غنی می‌کنند. دختران دانشجو با استفاده از پوشش و لباس‌ها، به مثابه پدیدهای جهانی، محلی گرایی خود را نیز ثابت می‌کردند. وجود گفتمان‌های غالب و گاه متعارض در نحوه تفسیر و قرائت فهم زندگی از سوی دانشجویان تأثیرگذار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - اثربخشی درمان فراشناختی بر عدم تحمل ابهام دانش آموزان با علایم وسواس فکری-عملی
        احد آهنگر فاطمه اسدی سکینه سلامت
        هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان فراشناختی بر عدم تحمل ابهام دانش آموزان با علایم وسواس فکری-عملی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مشغول تحصیل در مدارس دوره دوم متوسطه شهر خ چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان فراشناختی بر عدم تحمل ابهام دانش آموزان با علایم وسواس فکری-عملی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مشغول تحصیل در مدارس دوره دوم متوسطه شهر خوی به تعداد 4558 نفر بود. از این جامعه، نمونه ای به حجم 30 نفر با تشخیص اختلال وسواس-جبری با استفاده از اجرای پرسشنامه وسواس فکری عملی ییل براون (Y-BOCS) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. شرکت کنندگان دو گروه در مراحل پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه عدم تحمل ابهام (IUS) را تکمیل و در این اثناء آزمودنی های گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش های مربوط به درمان فراشناختی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که درمان فراشناختی منجر به تفاوت معنی‌دار بین گروه‌ها در نمره کل عدم تحمل ابهام و مولفه های آن شامل ناتوانی برای انجام عمل، استرس آمیز بودن بلاتکلیفی، منفی بودن رویدادها و ابهام در مورد آینده شده است (05/0p < /p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - طرحواره جنسی و رضایت جنسی در زنان بارور و نابارور
        راضیه جماعتی اردکانی رویا برزگری نجمه نصیرپور مجید سلیمانی
        یکی از نیازهای اساسی هر فرد و جنبه مهم زندگی مشترک بین زوجین، نیاز جنسی و کیفیت ارضای آن است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌‌ای و رابطه بین طرحواره جنسی و رضایت جنسی در زنان بارور و نابارور در شهر یزد است. این مطالعه از نوع علی- مقایسه‌ای و همبستگی است که 2۷۳ نفر از زن چکیده کامل
        یکی از نیازهای اساسی هر فرد و جنبه مهم زندگی مشترک بین زوجین، نیاز جنسی و کیفیت ارضای آن است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌‌ای و رابطه بین طرحواره جنسی و رضایت جنسی در زنان بارور و نابارور در شهر یزد است. این مطالعه از نوع علی- مقایسه‌ای و همبستگی است که 2۷۳ نفر از زنان بارور و نابارور مراجعه‌کننده به بیمارستان مادر شهر یزد به پرسشنامه-های طرحواره جنسی و رضایت جنسی زنان به صورت داوطلبانه پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون t برای گروه‌های مستقل، آزمون همبستگی پیرسون، و رگرسیون همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین طرحواره جنسی زنان بارور و نابارور تفاوت معناداری وجود ندارد (۶۷/۰ =p). میانگین نمرات رضایت جنسی در زنان بارور (۱۰/۵۷) و زنان نا‌بارور (۵۸/۵۳) باهم تفاوت معنادار دارند (۰۵/۰=p). هم‌چنین بین مولفه‌های طرحواره جنسی (پرشور- عاشقانه و صریح- باز) با رضایت جنسی در زنان بارور و نابارور رابطه معنادار بود (۰۰۱/۰=p). نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که طرحواره پرشور- عاشقانه و صریح- باز قادر به پیش‌بینی رضایت جنسی زنان است. بر اساس پژوهش حاضر می‌توان گفت زنانی که طرحواره‌های جنسی مثبت دارند از روابط زناشویی خود به دلیل صمیمیت، صراحت و راحت بودن، رضایت بیشتری کسب می-کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - اثربخشی آموزش مهارت‌های جنسی بر صمیمیت و پرخاشگری دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد تبریز
        صبا جدیری ابوالقاسمی امیر پناه‌علی
        هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های جنسی بر صمیمیت و پرخاشگری دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد تبریز بود. روش این پژوهش نیمه‌آزمایشی بود. جامعه آماری ما در این پژوهش کلیه دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد تبریز می‌باشد. نمونه پژوهش شامل 30 زوج بود که به روش در دسترس چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های جنسی بر صمیمیت و پرخاشگری دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد تبریز بود. روش این پژوهش نیمه‌آزمایشی بود. جامعه آماری ما در این پژوهش کلیه دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد تبریز می‌باشد. نمونه پژوهش شامل 30 زوج بود که به روش در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزارهای لازم در این پژوهش پرسشنامه صمیمیت زناشویی و پرسشنامه سنجش پرخاشگری می‌باشد. به منظور اجرای پژوهش پس از گمارش آزمودنی‌ها در هر یک از گروه‌های آزمایش و کنترل، در ابتدا پرسش‌نامه صمیمیت زناشویی و پرخاشگری به هر دو گروه ارائه شد تا آن‌ها را تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش در معرض 6 جلسه 2 ساعته آموزش جنسی قرار گرفت (هفته‌ای یک جلسه) و گروه کنترل نیز در این مدت به زندگی روزمره خود پرداختند. یک هفته پس از اتمام جلسات آموزش جنسی، دوباره پرسشنامه صمیمیت زناشویی و پرخاشگری به هر دو گروه ارائه شد تا دوباره آن را تکمیل کنند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های جنسی بر افزایش صمیمیت و کاهش پرخاشگری دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد تبریز تأثیر معناداری دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های ارتباط جنسی مطلوب برای دانشجویان متأهل می‌تواند با بهبود مشکلات و تعارضات زناشویی و افزایش صمیمیت زناشویی و کاهش پرخاشگری، زمینه‌ساز بهبود کیفیت رابطه و افزایش دوام زندگی زناشویی آن‌ها شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تفاوت‌های جنسیتی طرحواره‌های ناسازگار اولیه در پیش بینی طلاق عاطفی زوجین
        علی دره کردی فاطمه مهدی زاده
        توجه به روابط زناشویی به عنوان اساسی‌ترین کارکرد خانواده از اهیمت بالایی برخوردار است. تلاش در جهت شناسایی عوامل موثرتر در بهبود روابط زناشویی می‌تواند به بهبود مداخلات روان-شناختی در این زمینه کمک کند. هدف از تحقیق حاضر مقایسه جنسیتی طرحواره‌های ناسازگار اولیه در پیش ب چکیده کامل
        توجه به روابط زناشویی به عنوان اساسی‌ترین کارکرد خانواده از اهیمت بالایی برخوردار است. تلاش در جهت شناسایی عوامل موثرتر در بهبود روابط زناشویی می‌تواند به بهبود مداخلات روان-شناختی در این زمینه کمک کند. هدف از تحقیق حاضر مقایسه جنسیتی طرحواره‌های ناسازگار اولیه در پیش بینی طلاق عاطفی زوجین بود. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه اماری کلیه زوجین 25 تا40 ساله شهر رفسنجان بودند. حجم نمونه 205 زوج بود که بصورت دردسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه طلاق عاطفی گاتمن (2008) و پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه یانگ (1988) بودند. جهت تحلیل داده ها از رگرسیون با روش گام به گام استفاده گردید. نتایج نشان داد که در نمونه زنان حوزه‌های طرحواره‌ای بریدگی، دیگرجهت مندی و عملکرد مختل و در نمونه مردان طرحواره‌های حوزه بریدگی، گوش بزنگی و محدودیت مختل به ترتیب بیشترین توان پیش بینی در طلاق عاطفی را داشته‌اند. براساس نتایج بدست آمده می‌توان گفت در مداخلات زناشویی بهتر است ضمن بهبود طرحوار های بریدگی در زوجین؛ در زنان تاکید روی طرحواره‌های دیگرجهت مندی و عملکرد مختل و در مردان تاکید رو طرح‌واره‌های گوش بزنگی و محدودیت مختل باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مقایسه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه وبهزیستی روانشناختی در زنان با روابط فرا زناشویی ، مطلقه و عادی
        رمضان حسن زاده نیلا کوچکسرایی محمدکاظم فخری
        پژوهش حاضر باهدف مقایسه طرح‌واره‌های اولیه وبهزیستی روانشناختی در زنان دارای روابط فرا زناشویی ، مطلقه و عادی طراحی و اجراشده است. روش پژوهش از نوع پس رویدادی یا علی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل سه گروه از زنان مطلقه وزنان دارای روابط فرا زناشویی که به‌صو چکیده کامل
        پژوهش حاضر باهدف مقایسه طرح‌واره‌های اولیه وبهزیستی روانشناختی در زنان دارای روابط فرا زناشویی ، مطلقه و عادی طراحی و اجراشده است. روش پژوهش از نوع پس رویدادی یا علی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل سه گروه از زنان مطلقه وزنان دارای روابط فرا زناشویی که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس و گروه زنان عادی که به‌صورت تصادفی انتخاب‌شده‌اند. گروه زنان عادی پرسشنامه نگرش به خیانت را پرکرده تا مشخص شود که درگیر روابط عاطفی نباشند و در پایان هر سه گروه پرسشنامه طرح‌واره‌های اولیه یانگ وبهزیستی روانشناختی را پر کردند. در پاسخ به فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه طرح‌واره‌های ناسازگاراولیه وبهزیستی روانشناختی در زنان عادی وزنان دچار روابط فرا زناشویی ومطلقه تفاوت معناداری وجود دارد، از روش های آمار استنباطی و مقایسه میانگین گروه ها استفاده شد. درمجموع نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه وبهزیستی روانشناختی در زنان با روابط فرا زناشویی ، مطلقه و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. پرونده مقاله