• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش
        شبنم ملکشاهی رمضان جهانیان مهتاب سلیمی زهرا لبادی
        هدف پژوهش،شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش بود.روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و نوع داده، آمیخته و روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری ، در بخش کیفی، 20نفر از متخصصان دانشگاهی و خبرگان آموزشی، به روش نمونه گیری هدفمند، بر چکیده کامل
        هدف پژوهش،شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش بود.روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و نوع داده، آمیخته و روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری ، در بخش کیفی، 20نفر از متخصصان دانشگاهی و خبرگان آموزشی، به روش نمونه گیری هدفمند، بر اساس اصل اشباع در نظر و در بخش کمی، 4115 نفر از مدیران و معاونان اداره کل و نواحی چهارگانه آموزش و پرورش و مدارس استان البرز را تشکیل دادند. حجم نمونه با فرمول کوکران، 351 نفر، از روش نمونه گیری تصادفی ساده ،انتخاب شدند.ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه های نیمه ساختاریافته و تحلیل محتوای اسناد و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته، 93گویه ای بودکه روایی آنان با تایید خبرگان دانشگاهی، متخصصان مدیریت آموزشی و تحلیل عاملی تائیدی انجام شدو پایایی آنان با استفاده از آلفای کرونباخ، 984/0تعیین گردید.تحلیل داده ها، برای تعیین و اولویت بندی ابعاد و مولفه ها، با استفاده از معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم و دو نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد، ابعادو مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش، دارای5بعد ویژگی های شخصیتی، دانش های مدیریتی، رهبری، مدیریت منابع انسانی، مهارت و توانایی تفکر و اندیشه فلسفی و93مولفه بود.نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد، ابعاد و مولفه های پیشنهادی به لحاظ نظری، از اعتبار کیفی و کمی لازم، برخوردار است و می تواند به عنوان چارچوب و مبنایی، برای تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش کشور، مورد استفاده قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی نحوۀ ادراک رفتار آوایی ناظران در ارتباط با رفتار آوایی کارکنان نقش تعدیلی جنسیت و میانجی اعتماد به ناظران
        مصطفی حیدری هراتمه
        هدف تحقیق حاضر بررسی نحوۀ ادراک رفتار آوایی ناظران در ارتباط با رفتار آوایی کارکنان خود به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با اعتماد به ناظران است و به طور خاص، نقش تعدیلی جنسیت را در ارتباط بین اعتماد به ناظر و رفتار آوایی کارکنان بررسی می-کند. نحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی چکیده کامل
        هدف تحقیق حاضر بررسی نحوۀ ادراک رفتار آوایی ناظران در ارتباط با رفتار آوایی کارکنان خود به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با اعتماد به ناظران است و به طور خاص، نقش تعدیلی جنسیت را در ارتباط بین اعتماد به ناظر و رفتار آوایی کارکنان بررسی می-کند. نحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات و داده ها به ترتیب توصیفی- پیمایشی و پرسشنامه و از نوع علی است جامعه آماری تحقیق شرکت ملی نفت ایران شامل 250 نفر که به صورت تصادفی ساده ، نمونه ی 148 تعیین و تشویق به پاسخ دهی شدند .جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد رفتار آوایی ناظران و کارکنان ماینس و پودساکوف (2014) و اعتماد به ناظر مک‌آلیستر (1995) و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل‌ رگرسیون سلسله-مراتبی و فرایند ماکرو هایز استفاده شد. نتایج نشان داد : رفتار آوایی کارکنان به شکلی مثبت با رفتار اوایی کارکنان همراه است، اعتماد به ناظر در میانۀ ارتباط میان رفتار آوایی ناظر و رفتار آوایی کارکنان قرار دارد؛ جنسیت ارتباط میان اعتماد به ناظر و رفتارهای آوایی کارکنان را تعدیل می‌کند و جنسیت تأثیر غیرمستقیم رفتار آوایی ناظر را بر رفتار آوایی کارکنان از طریق اعتماد به ناظر تعدیل می‌کند. مطالعه حاضر درک کارکنان را از رفتار آوایی ناظران بررسی می‌کند که این رفتار کارکنان را در جهت ارتقا تشویق می‌کند، بدین‌وسیله درکی دقیق از عواملی را ارائه می‌کند که رفتار آوایی کارکنان را آسان می‌کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بومی سازی آموزش منابع انسانی با رویکرد توسعه شبکه های اجتماعی و جامعه
        حسن سلطانی کیمیا مختاری
        هدف این پژوهش بررسی بومی سازی آموزش منابع انسانی با رویکرد توسعه شبکه های اجتماعی و جامعه می باشد. روش پژوهش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر 112 نفر از دانشجویان دا چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی بومی سازی آموزش منابع انسانی با رویکرد توسعه شبکه های اجتماعی و جامعه می باشد. روش پژوهش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر 112 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان بوده، که با استفاده از جدول مورگان 92 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید و روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس می‌باشد. ابزار گرد آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه استاندارد لی(2021) بوده است. جهت سنجش روایی پرسشنامه از آزمون های روایی واگرا و روایی همگرا در نرم افزار SPSS و SMART PLS استفاده شده است. همچنین از آزمون آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی پرسشنامه استفاده شد که این مقدار برای تک تک متغیرها بالاتر از 70/0 بوده، که نشان از تایید پایایی پرسشنامه دارد. یافته‌های پژوهش نشان دهنده آن است که بومی سازی آموزش با رویکرد توسعه شبکه‌های اجتماعی و جامعه تاثیر معنادار دارد. با توجه به این‌که یافته‌های پژوهش نشان دهنده آن است که بومی سازی آموزش الکترونیکی در بین دانشجویان با رویکرد توسعه شبکه-های اجتماعی و جامعه تاثیر معناداری دارند، می‌توان با استفاده از شیوه‌های مختلف که در قسمت پیشنهادات ارائه شده است، این تاثیرات را افزایش داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مبانی فلسفی الگوی پرورش تفکر راهبردی مدیران دانشگاه سیستان و بلوچستان
        حامد ریگی محمد حاجی زاد لادن سلیمی
        پژوهش حاضر به بررسی مبانی فلسفی الگوی پرورش تفکر راهبردی دانشگاه سیستان و بلوچستان می‌پردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی است که به روش آمیخته (کیفی و کمّی) انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 14 نفر از اساتید چکیده کامل
        پژوهش حاضر به بررسی مبانی فلسفی الگوی پرورش تفکر راهبردی دانشگاه سیستان و بلوچستان می‌پردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی است که به روش آمیخته (کیفی و کمّی) انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 14 نفر از اساتید خبره و برجسته با مرتبه علمی دانشیار و استاد شاغل در دانشگاه سیستان و بلوچستان می‌باشد. که با تکنیک گلوله برفی بصورت هدفمند انتخاب شدند؛ و در بخش کمّی جامعه آماری شامل 369 نفر از اعضای هیئت‌علمی 12 دانشکده دانشگاه سیستان و بلوچستان با مرتبه علمی مربی، استادیار، دانشیار و استاد می‌باشند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 188 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر حسب دانشکده و مرتبه علمی انتخاب گردیدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاری و در بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته بود. یافته-های نشان داد مبانی فلسفی الگوی پرورش تفکر راهبردی مدیران دانشگاه سیستان و بلوچستان شامل 18 مؤلفه اصلی نگرش فلسفی، نگرش سیستمی و مفهومی، دوراندیشی و آینده نگری، ویژگی‌های رفتاری، عوامل انگیزشی، عوامل ساختاری، فرهنگ دانشگاهی، یادگیری سازمانی، تفکر انتقادی، محیط پیرامونی، محیط سازمان، تعارض سازمانی، تصمیم‌گیری هوشمندانه، اصلاح ساختارهای سازمانی، استعدادیابی و شایسته پروری، طراحی استراتژی-های خلاقانه، پرورش مدیران استراتژیست، ایجاد مزیت رقابتی می‌باشد. نتایج پژوهش نشان داد که مدیران دانشگاهی، باید دارای درکی کلی از محیط دانشگاه باشند، آنها باید خلاق بوده و دارای چشم اندازی برای آینده سازمان باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارائه مدل رهبری معنوی با راهبردهای مقام معظم رهبری و مدیریت جهادی در مدیران دانشگاه های علوم پزشکی کرمان
        اسماء سعیدی سنجر سلاجقه یاسر سالاری حمیدرضا ملائی
        مطالعه حاضر با هدف بررسی مدل رهبری معنوی بر اساس راهبردهای مقام معظم رهبری با تکیه بر مدیریت جهادی در مدیران دانشگاه های علوم پزشکی استان کرمان انجام شده است. مطالعه حاضر، مقطعی با تحقیق بر روی 156 نفر از مدیران عالی، میانی و عملیاتی دانشگاه های علوم پزشکی استان کرمان ا چکیده کامل
        مطالعه حاضر با هدف بررسی مدل رهبری معنوی بر اساس راهبردهای مقام معظم رهبری با تکیه بر مدیریت جهادی در مدیران دانشگاه های علوم پزشکی استان کرمان انجام شده است. مطالعه حاضر، مقطعی با تحقیق بر روی 156 نفر از مدیران عالی، میانی و عملیاتی دانشگاه های علوم پزشکی استان کرمان انجام شد. اطلاعات پژوهش از سه پرسشنامه رهبری معنوی، راهبردهای مقام معظم رهبری، مدیریت جهادی جمع آوری شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS ویراست 23 و Smart PLS ویراست 2/2 در سطح معناداری 05/0 ≥ P، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بین راهبردهای مقام معظم رهبری ( 05/0 > P ، 707/0 = β) و رهبری معنوی رابطه معناداری وجود دارد و همچنین رابطه معناداری بین مدیریت جهادی ( 05/0 > P ، 204/0 = β) با رهبری معنوی برقرار است. حصول مقدار 740/0 برای GOF نشان از برازش بسیار قوی این مدل است. نتایج این پژوهش نشان داد، مدیران دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یکی از عوامل و نهادهای اصلی در شرایط مهار کرونا به شمار می آیند، آنها می توانند با نصب العین قراردادن رهبری معنوی، راهبردهای مقام معظم رهبری و بکارگیری اصول مدیریت جهادی وی، کارآمدی و موفقیت خود را در شرایط مهار کرونا به مرحله ظهور برسانند و جامعه را از چالش ها، مشکلات و موانع مختلف به سلامت عبور داده و اهداف متعالی حوزه بهداشت و درمان را محقق سازند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تأثیر مدیریت دانش ضمنی و رهبری معنوی بر عملکرد سازمانی
        امیر کاظمی نرگس لاریجانی
        هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش ضمنی و رهبری معنوی بر عملکرد سازمانی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان گیلان و مازندران می‌باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها توصیفی - پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل 4800 نفر از کارکنان دانشگاه‌‌ها آزاد اس چکیده کامل
        هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش ضمنی و رهبری معنوی بر عملکرد سازمانی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان گیلان و مازندران می‌باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها توصیفی - پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل 4800 نفر از کارکنان دانشگاه‌‌ها آزاد اسلامی استان گیلان و مازندران می‌باشد. تعداد نمونه شامل 360 نفر بودند که به‌روش نمونه‌گیری غیراحتمالی دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه از نوع استاندارد بود که روایی آن به‌روش صوری و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ بررسی شد. جهت تحلیل داده‌‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت دانش ضمنی و ابعاد آن (اجتماعی سازی، برونی سازی، ترکیب سازی، درونی سازی) بر عملکرد سازمانی تأثیر معناداری دارند. همچنین رهبری معنوی تأثیر معناداری بر عملکرد سازمانی داشته است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که توجه به مدیریت دانش سازمانی، مخصوصاً دانش ضمنی و همچنین ایجاد معنویت در محیط کار و وجود رهبران معنوی در سازمان‌ها که می‌توانند عملکرد سازمانی را ارتقاء دهند، حائز اهمیت هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مؤلفه های سازنده برای بهره وری حکمران خوب در دولت کارآفرین و ارائه الگوی کاربردی مرتب
        هادی ابوالفتحی
        امروزه دولت‌ها برای جلب و توسعه سرمایه‌های مادی و انسانی و رسیدن به خودکفایی در خصوص اشتغال و کسب درآمد، علاوه بر شناسایی ویژگی‌های دولت کارآفرین و حکمران خوب باید الگویی طراحی کنند تا حکمران خوب بتواند در حوزه کارآفرینی نیز کارآمد و اثربخش باشد، هدف پژوهش ارائه الگوی ت چکیده کامل
        امروزه دولت‌ها برای جلب و توسعه سرمایه‌های مادی و انسانی و رسیدن به خودکفایی در خصوص اشتغال و کسب درآمد، علاوه بر شناسایی ویژگی‌های دولت کارآفرین و حکمران خوب باید الگویی طراحی کنند تا حکمران خوب بتواند در حوزه کارآفرینی نیز کارآمد و اثربخش باشد، هدف پژوهش ارائه الگوی ترکیبی دولت کارآفرین و حکمرانی خوب در بدنه دولت جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر داده آمیخته اکتشافی از نظر ماهیت در بعد کیفی داده بنیاد و در بعد کمی، مقطعی است. جامعه آماری در بعد کیفی خبرگان حوزه با مدرک دکتری رشته مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 33 نفر و در بعد کمی، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی دولت به تعداد 400 نفر است. حجم نمونه در بخش کیفی 30 نفر و در بخش کمی 196 نفر است. ابزار سنجش در بخش کیفی یک فرم مصاحبه است که بر اساس کدگذاری باز و محوری تهیه شده، با تعداد 2 بعد، 23 مؤلفه و 145 شاخص نهایی شد. در بخش کمی نیز فرم مصاحبه، توسط پژوهشگر به پرسشنامه تبدیل و به کمک آزمون عاملی تأییدی تجزیه و تحلیل شد که با اختلاف 6 مؤلفه و 38 شاخص، مورد تأیید قرار گرفت. یافته‌های پژوهش در بخش کیفی نشان داد که الگوی ترکیبی دولت کارآفرین و حکمرانی خوب در بدنه دولت جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر 2 بعد با تعداد 23 مؤلفه و 145 شاخص، نتیجه بعد کیفی مورد تأیید قرار گرفته که تعداد 6 مؤلفه و 38 شاخص در بعد کمی، کمتر از بعد کیفی است. پرونده مقاله