• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - رابطه اخلاق شهروندی ، مشارکت اجتماعی و اعتماد در بین شهروندان تبریز
        سیمین دخت نعمت اللهی بناب
        اخلاق شهروندی ، مجموعه ای از مبانی ، معیارها و هنجارهایی است که بر رفتار، روابط و مناسبات اجتماعی شهروندان حاکم است . اخلاق شهروندی بعنوان یک متغیر اجتماعی با عوامل مختلفی در ارتباط است که برخی ازاین عوامل می توانند در ارتقای اخلاق شهروندان نقش موثری داشته باشند . یکی ا چکیده کامل
        اخلاق شهروندی ، مجموعه ای از مبانی ، معیارها و هنجارهایی است که بر رفتار، روابط و مناسبات اجتماعی شهروندان حاکم است . اخلاق شهروندی بعنوان یک متغیر اجتماعی با عوامل مختلفی در ارتباط است که برخی ازاین عوامل می توانند در ارتقای اخلاق شهروندان نقش موثری داشته باشند . یکی از عوامل مهم ، سرمایه اجتماعی و ابعاد آن می باشد . مطالعة حاضر با هدف تعیین رابطه اخلاق شهروندی، مشارکت اجتماعی و اعتماد در بین شهروندان تبریز به انجام رسیده است . روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر زمان یک بررسی مقطعی بود .روش جمع آوری داده ها ، پیمایش از نوع همبستگی بود . جامعه آماری ، شهروندان منطقه سه شهرداری تبریز با64 هزار خانوار بود . بر اساس جدول مورگان ، حجم نمونه 330 نفر تعیین شد . نمونه گیری به روش تصادفی سیستماتیک انجام شد . ابزار گرد آوری داده ها ، پرسشنامه محقق ساخته بود . یافته های بدست آمده نشان داد که رابطه معنی داری بین اخلاق شهروندی ، مشارکت اجتماعی و اعتماد در بین شهروندان منطقه سه شهرداری تبریزوجود دارد . تفاوت معناداری در اخلاق شهروندی ، با توجه به سطح تحصیلات و شغل شهروندان وجود نداشت . با توجه به ارتباط معنی دار اخلاق شهروندی و مشارکت اجتماعی و اعتماد در بین شهروندان ، برقراری انسجام اجتماعی و اعتماد متقابل بین افراد جامعه ، تقویت نهادهای دموکراتیک وکارامدتر و پاسخگوتر کردن این نهادها ضرورت دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارایه مدل شهود کارآفرینی سازمانی در بانک ملی ایران از دیدگاه جامعه شناسی سازمان ها
        محمد محمدی فریدون آزما علی اصغر بیانی سامره شجاعی
        برای شهود کارآفرینی، داشتن یک الگو اهمیت دارد و می‌توان بر مبنای شاخص‌های مدل، به ارائه الگو برای شهود کارآفرینی سازمانی در بانک ملی ایران پرداخت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت اکتشافی می‌باشد. در این تحقیق با استفاده از مصاحبه و مطالعه مبانی نظری و تحقیق چکیده کامل
        برای شهود کارآفرینی، داشتن یک الگو اهمیت دارد و می‌توان بر مبنای شاخص‌های مدل، به ارائه الگو برای شهود کارآفرینی سازمانی در بانک ملی ایران پرداخت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت اکتشافی می‌باشد. در این تحقیق با استفاده از مصاحبه و مطالعه مبانی نظری و تحقیقات انجام شده به استخراج شاخص‌های شهود کارآفرینی سازمانی پرداخته شد و با رویکرد دلفی فازی از اعضای خبرگان منتخب، الگوی شهود کارآفرینی سازمانی در بانک ملی ایران با چهل و دو شاخص شناسایی و با هفت بُعد سبک شناختی شهودی، ریسک‌پذیری، تخصص شهودی، بینش شهودی، تشخیص فرصت، تحمل ابهام و قضاوت شهودی ارائه شده است. مدل ارائه شده می‌تواند به صورت بومی در بانک ملی ایران بکار گفته شود و زمینه را جهت توسعه کارآفرینی سازمانی در این بانک فراهم نموده و آنها را قادر سازد تا ضمن آسیب شناسی جامع سیستم مدیریت، طرح‌ها و اقدامات بهبود را استخراج نموده و موقعیت خود را در فرایند بلوغ سازمانی مورد ارزیابی قرار دهد . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - سبک زندگی و مدیریت بدن: مطالعه ای جامعه شناختی (مطالعه موردی: زنان شهر رفسنجان)
        محمدعلی امیرپورسعید بهناز سیفی احمد رضایی
        تصویر بدن ساختاری چند بعدی است که به درک و نگرش فرد درباره اندازه و شکل بدن فرد اشاره دارد. مدیریت بدن و ظاهر امروزه اهمیت مطالعاتی خاصی را در بین پدیده های اجتماعی کسب کرده است. در دوران مدرن، نوع مدیریت کردن ظاهر بدن به منزله یک معرف هویتی، نقشی اساسی در قضاوت های دیگ چکیده کامل
        تصویر بدن ساختاری چند بعدی است که به درک و نگرش فرد درباره اندازه و شکل بدن فرد اشاره دارد. مدیریت بدن و ظاهر امروزه اهمیت مطالعاتی خاصی را در بین پدیده های اجتماعی کسب کرده است. در دوران مدرن، نوع مدیریت کردن ظاهر بدن به منزله یک معرف هویتی، نقشی اساسی در قضاوت های دیگران از فرد و بازنمایی شخصیت افراد پیدا کرده است. اینگونه بازنمایی و نگرش ها نسبت به بدن و ظاهر افراد از سبک های خاص زندگی نشأت میگیرد. در این پژوهش سعی شده است تا با بهره گیری از نظریات بوردیو، فوکو و گیدنز رابطۀ بین ابعاد مختلف سبک زندگی و مدیریت بدن مورد بررسی قرار گیرد. جامعه آماری پژوهش را زنان شهرستان رفسنجان تشکیل میدهند که براساس فرمول کوکران تعداد 383نفر به عنوان نمونه آماری از طریق نمونه گیری تصادفی مورد مطالعه قرار گرفته اند. یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزارSpss تحلیل شده اند. نتایج بدست آمده نشان میدهد که بین شاخص های سبک زندگی(مصرف فرهنگی، الگوهای خرید و اوقات فراغت) و مدیریت بدن رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج معنادار بودن رابطه بین مدیریت بدن و سن را نشان میدهد. تفاوت میزان مدیریت بدن بر حسب متغیر وضعیت تأهل معنی دار نیست. همچنین ضرایب رگرسیونی نشان می دهد که حدود30 درصد از واریانس مدیریت بدن توسط متغیرهای مستقل این تحقیق تبیین میشوند که متغیر الگوهای خرید بیشترین میزان پیش بینی را دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تحلیل آدرنویی از نظریه صنعت فرهنگ و کالا سازی در موسیقی ایران از منظر جامعه شناسی
        میثم میریان هومان اسعدی شهلا اسلامی
        نظریه صنعت فرهنگ به عنوان یکی از مهمترین دیدگاه های فلسفی فیلسوفان مکتب فرانکفورت با محوریت مفهوم کالایی شدن هنر در تولید اثر هنری و سطحی شدن فرهنگ در مقابل هنر و فرهنگ نخبه گرا و والا قرار گرفته است؛ از این منظر، شکل نو ظهوری از موسیقی عامه پسند به عنوان نمونه ای از کا چکیده کامل
        نظریه صنعت فرهنگ به عنوان یکی از مهمترین دیدگاه های فلسفی فیلسوفان مکتب فرانکفورت با محوریت مفهوم کالایی شدن هنر در تولید اثر هنری و سطحی شدن فرهنگ در مقابل هنر و فرهنگ نخبه گرا و والا قرار گرفته است؛ از این منظر، شکل نو ظهوری از موسیقی عامه پسند به عنوان نمونه ای از کالاهای بی ارزش فرهنگی توانست بر زندگی توده ها تسلط یابد که از رهگذر آن هرگونه اهتمام به خرد ورزی را در درون طبقه ای از مردم که بنابر نظر آدرنو جامعه بدون طبقه هستند از بین خواهد رفت. آنچه در اینجا به عنوان موضوع اصلی پژوهش مد نظر قرار گرفته چگونگی روند تاثیر نظریه صنعت فرهنگ بر موسیقی ایرانی در جنبه های مختلف از جمله ردیف موسیقی ایرانی است که طی دهه های 60 میلادی و تحت تاثیر مارکسیست های نو در ایران شروع گردیده است. همچنین در این پژوهش سعی گردیده تا با ارائه تحلیلی ساختارمند در مورد روند کالایی شدن موسیقی عامه پسند ایرانی بر اساس نظریه صنعت فرهنگ، جنبه هایی چون استاندارد سازی و تولید و تکثیر انبوه آثار هنری توسط رسانه های جمعی و نظام سلطه بازار مد نظر قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارزیابی تاثیرات اجتماعی گردشگری از دیدگاه جامعه شناسی
        حسن موثقی
        با یک نگاه گذرا می‌توان فهمید که منافع صنعت گردشگری تنها گذراندن اوقات فراغت و تفریح و سیاحت نیست و گردشگری از نیرو و توانی برخوردار است که می‌تواند موجب تحول در فرهنگ‌ها و ارتقاء تمدن‌های بشری گردد و زمینه‌ساز تفاهم بین ملت‌ها و دولت‌ها و گروه‌های متنوع انسانی شود. وجو چکیده کامل
        با یک نگاه گذرا می‌توان فهمید که منافع صنعت گردشگری تنها گذراندن اوقات فراغت و تفریح و سیاحت نیست و گردشگری از نیرو و توانی برخوردار است که می‌تواند موجب تحول در فرهنگ‌ها و ارتقاء تمدن‌های بشری گردد و زمینه‌ساز تفاهم بین ملت‌ها و دولت‌ها و گروه‌های متنوع انسانی شود. وجود اقوام مختلف و فرهنگ‌های متمایز از هم نه تنها مشکل‌ساز نیست بلکه زمینه‌ساز و فرصتی است برای آشنایی بیشتر و تقرب انسان‌ها به یکدیگر که می‌تواند موجب بهبود حیات جوامع انسانی گردد که در این ارتباط نقش تاثیرگذار جامعه شناسی گردشگری در این زمینه بسیار ملموس است. با این حال صنعت رایج گردشگری هر روز بیشتر از قبل در حال رونق است و صلح و دوستی که گمشده انسان‌هاست با ترویج این صنعت استقرار خواهد یافت. پژوهش پیش‌رو ثابت خواهد کرد که نقش فرهنگ‌سازی و فرهنگ پذیری در گردشگری غیر قابل انکار است و برخورد دوستانه و توام با صمیمیت گردشگران با مردم بومی و محلی اثبات کننده ارزش‌های جامعه شناختی، اجتماعی و فرهنگی گردشگری است که می‌تواند به نیرویی برای ترویج موازین حقوق بشر مبدل شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - نقش اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی بر رضایتمندی ورزشکاران
        حامد عبادی باربین سعید صادقی بروجردی رضا صابونچی
        هدف پژوهش حاضر، تاثیر اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی بر رضایتمندی ورزشکاران بوده است که از نظر هدف کاربردی و از نگاه روش، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل ورزشکاران منتخب شاغل در باشگاه های ورزشی کشور در رشته های انفرادی کشتی، کارات چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، تاثیر اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی بر رضایتمندی ورزشکاران بوده است که از نظر هدف کاربردی و از نگاه روش، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل ورزشکاران منتخب شاغل در باشگاه های ورزشی کشور در رشته های انفرادی کشتی، کاراته، تکواندو و رشته های تیمی والیبال، بسکتبال، هندبال (592 ورزشکار) بود که در سال 1397 به رقابت می پرداختند که به روش نمونه گیری احتمالی – تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه های اخلاق حرفه ای کادوزیر (2002) با 16 گویه که 8 بعد مسئولیت پذیر، صادق بودن، عدالت و انصاف، وفاداری، برتری جویی رقابت، احترام به دیگران، همدردی با دیگران، رعایت و احترام نسبت به ارزش ها و هنجارهای اجتماعی. مسئولیت اجتماعی کارول (1991) با 25 سوال در 4 بعد اخلاقی، بعد قانونی، بعد بشردوستانه و بعداقتصادی و رضایتمندی ورزشکاران ریمر و چلادورلی (۱۹۸۸) با 14 سوال صورت پذیرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی با نرم افزار Smart pls نسخه 8/2/3 استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که اخلاق حرفه ای اثری مثبت و معنی دار بر مسئولیت اجتماعی دارد (449/0=736/8،t=β). تاثیراخلاق حرفه ای بر رضایتمندی ورزشکاران مثبت و معنی دار بود (141/0=803/3،t=β). یافته ها نشان داد که مسئولیت اجتماعی بر رضایتمندی ورزشکاران اثر معناداری دارد (735/0=340/23،t=β). در نهایت اثر اخلاق حرفه ای بر رضایتمندی ورزشکاران با نقش میانجی مسئولیت اجتماعی تایید گردید (700/0=082/8،t=β). با توجه به نتایج پژوهش می توان نتیجه گرفت که مدیران باشگاه‌های کشور می‌توانند از فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی ورزشکاران خود به ‌منظور ترویج یک رفتار سازمانی مطلوب و افزایش رضایتمندی ورزشکاران در جهت کسب نتایج مثبت باشگاه ها استفاده کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارزیابی کیفیت فضاهای عمومی شهری بر مبنای دیدگاه جنسیتی (مطالعه موردی: شهر جدید عالیشهر)
        سروش گرمسیری‌نژاد احمدعلی خرم بخت مرضیه موغلی
        عدم دسترسی عادلانه به فضاهای شهری موجب ایجاد توانایی‌ها و حقوق متفاوت جنسیتی می‌شود. در این راستا، اگرچه ممکن است فضا به اشتراک گذاشته شود و جنسیت‌ها در آن سهیم شوند، ولی این مسئله بسته به مکان‌ها و زمان‌های مختلف متفاوت خواهد بود. در این بین، بیشتر زنان با محدودیت فضای چکیده کامل
        عدم دسترسی عادلانه به فضاهای شهری موجب ایجاد توانایی‌ها و حقوق متفاوت جنسیتی می‌شود. در این راستا، اگرچه ممکن است فضا به اشتراک گذاشته شود و جنسیت‌ها در آن سهیم شوند، ولی این مسئله بسته به مکان‌ها و زمان‌های مختلف متفاوت خواهد بود. در این بین، بیشتر زنان با محدودیت فضایی و زمانی سهیم شدن فضاهای شهری روبه‌رو می‌باشند. بنابراین سنجش نگرش جنسیتی از کیفیت فضاهای عمومی شهری و شناسایی نقاط ضعف این فضاها می‌تواند به ارتقای آنها و طراحی فضاهای مناسب برای آنها منجر گردد. با توجه به اهمیت موضوع، هدف از تحقیق حاضر ارزیابی نگرش جنسیتی از کیفیت فضاهای عمومی شهر جدید عالیشهر بوده است. بنابراین روش تحقیق از نظر هدف کاربردی-توسعه‌ای و از نظر ماهیت تحلیلی-اکتشافی می‌باشد که به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون T-test در نرم‌افزار SPSS استفاده شده است. جامعه‌ی آماری تحقیق نیز شامل شهروندان بالای 15 سال شهر جدید عالیشهر بوده که حجم نمونه بر مبنای مدل کوکران 384 نفر تعیین گردیده است. یافته‌های تحقیق با بررسی 15 متغیر در 4 شاخص اصلی عملکردی-کالبدی، انعطاف‌پذیری، اجتماعی-تعلق مکانی و امنیت و احساس آرامش روحی-روانی نشان می‌دهد که تنها 3 متغیر از نظر بانوان شهر جدید عالیشهر در فضاهای عمومی مناسب بوده و به‌طور کلی کیفیت فضاهای عمومی این شهر برای آنها مطلوب نمی‌باشد. همچنین بر مبنای آزمون دو نمونه‌ای مستقل t، فرض برابری میانگین‌ها (H0) رد می‌شود و قابل بیان است که تفاوت قابل ملاحظه‌ای از نظر رضایت از میزان کیفیت فضاهای عمومی شهر (رضایت بیشتر مردان) وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - ارائه مدل و شناسایی فاکتورهای تشکیل دهنده ارتقاء سرمایه اجتماعی در وزارت نیرو
        فاطمه قیومی تورج مجیبی جواد رضاییان علی مهدیزاده اشرفی
        پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ارتقاء سرمایه اجتماعی در وزارت نیرو و در دو مرحله طراحی چارچوب مفهومی پژوهش و اعتبارسنجی چارچوب مفهومی انجام شد. بخش اول جامعه آماری پژوهش عبارت بود از اساتید، مدیران و کارشناسان در زمینه سرمایه اجتماعی، که تعداد 11 نفر به عنوان نمونه انتخاب چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ارتقاء سرمایه اجتماعی در وزارت نیرو و در دو مرحله طراحی چارچوب مفهومی پژوهش و اعتبارسنجی چارچوب مفهومی انجام شد. بخش اول جامعه آماری پژوهش عبارت بود از اساتید، مدیران و کارشناسان در زمینه سرمایه اجتماعی، که تعداد 11 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. بخش دوم جامعه آماری شامل کلیه کارکنان به تعداد 244 نمونه انتخاب شد. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه دلفی و پس از شناسایی مولفه‌ها، شاخص‌ها و معیارها به منظور تایید آنها از پرسشنامه ای با طیف 5 گزینه ای لیکرت استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از شاخص CVR و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌هابا استفاده از تکنیک دلفی، آزمون t تک نمونه ای و مدل معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS و Lisrel انجام شد.[1] پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - بررسی وجوه معنا شناختی حضور توغ در هنرهای تجسمی ایران معاصر (بررسی موردی نقاشی- ارتباط تصویری - طراحی)
        تیلا اصغرزاده منصوری محمد عارف پرناز گودرزپروری
        هدف از پژوهش‌ حاضر کشف رابطه‌ی بین علامت (به عنوان یک نمونه از صنایع دستی فلزی ایرانی- اسلامی) با هنرهای تجسمی حیطه‌ی مذهبی در سال‌های اخیر کشور است. طوق (توغ) از دیرباز یکی از ابزارهای مخصوص عزاداری سیدالشهدا در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است. در سده‌ی نهم و دهم هـ.ق ش چکیده کامل
        هدف از پژوهش‌ حاضر کشف رابطه‌ی بین علامت (به عنوان یک نمونه از صنایع دستی فلزی ایرانی- اسلامی) با هنرهای تجسمی حیطه‌ی مذهبی در سال‌های اخیر کشور است. طوق (توغ) از دیرباز یکی از ابزارهای مخصوص عزاداری سیدالشهدا در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است. در سده‌ی نهم و دهم هـ.ق شاهد حضور توغ در نگارگری‌های ایرانی هستیم. و بعدها در دوران پهلوی نیز حضور چشمگیری در نقاشی مکتب سقاخانه به عنوان عنصری از هنر عامیانه مردم ایران داشته است. اما بعد از انقلاب اسلامی ایران بخصوص در سال‌های اخیر شاهد حضور گسترده علامت در طراحی زیر شاخه‌های مختلف ارتباط تصویری (همچون پوستر، تصویرسازی، آرم و لوگو و ...) نقاشی، دکوراسیون، طراحی زیورآلات و مد و لباس بوده‌ایم. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی سعی دارد به پاسخ سئوالاتی همچون چگونگی حضور علامت در این آثار و معناشناسی صورت‌های مختلف این علامت‌ها در ترکیب با دیگر آثار هنرهای تجسمی بپردازد. شیوه جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای و میدانی بوده و نتیجه‌ی حاصله نشان می‌دهد در سال‌های اخیر علامات عاشورایی علاوه بر کاربرد اصلی خود (ابزار عزاداری) دچار دگرگونی‌هایی نیز شده و کارکردهای جدیدی به خود گرفته است و در گرافیک مذهبی بارزتر از بقیه موارد خودنمایی می‌کند. در ضمن یکی از اصلی‌ترین عناصر طراحی زیورآلات مذهبی با عنوان پلاک مذهبی بوده و در کل به عنوان یکی ازنمادهای اصلی هنر شیعی در جهان به شمار می‌رود. پرونده مقاله