• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی تأثیر سبک های رهبری و سرمایه فکری بر عملکرد مدیران مدارس
        محبوبه عبداللهی حسین سادات نجفی
        هدف پژوهش بررسی تأثیر سبک های رهبری و سرمایه فکری بر عملکرد مدیران مدارس منطقه 1 شهر تهران است. روش تحقیق توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری کلیه مدیران مدارس منطقه 1 شهر تهران به تعداد 200 نفر می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 132 نفر به عنوان نمونه انتخ چکیده کامل
        هدف پژوهش بررسی تأثیر سبک های رهبری و سرمایه فکری بر عملکرد مدیران مدارس منطقه 1 شهر تهران است. روش تحقیق توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری کلیه مدیران مدارس منطقه 1 شهر تهران به تعداد 200 نفر می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 132 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های سبک های رهبری باس و آوالیو (2003)با پایایی رهبری تحولی 92/0، رهبری تبادلی 87/0، سرمایه فکری بونتیس (1999)با پایایی 89/0و عملکرد مدیران نابدل(1386) با پایایی 84/0 بود. روایی ابزار توسط صاحبنظران تایید شد. برای تجزیه و تحلیل از آزمون رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد از میان ابعاد سبک رهبری تحول آفرین (نفوذ آرمانی و ملاحظه فردی) و از میان ابعاد سبک رهبری تبادلی(پاداش مشروط، مدیریت بر مبنای استثنا(فعال)، و از میان ابعاد سرمایه فکری (سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری) توانایی پیش بینی عملکرد مدیران مدارس منطقه 1 شهر تهران را دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تحلیل تأثیر پیشایندها بر پیامدهای نوآوری باز(مطالعه موردی: مؤسسات آموزش عالی)
        همایون قائدی آرش شاهین امیررضا نقش اکبر اعتباریان خوراسگانی
        به‌طور کلی، هدف از ‌این پژوهش، تحلیل تأثیر پیشایندهای نوآوری باز بر پیامدهای آن در مؤسسات آموزش عالی می باشد. این پژوهش پیامدها و پیشایندهای شناسایی شده در مؤسسات آموزش عالی را مورد بررسی قرار داده و از طریق SEM(مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی) تأثیر پیشایندهای نوآوری چکیده کامل
        به‌طور کلی، هدف از ‌این پژوهش، تحلیل تأثیر پیشایندهای نوآوری باز بر پیامدهای آن در مؤسسات آموزش عالی می باشد. این پژوهش پیامدها و پیشایندهای شناسایی شده در مؤسسات آموزش عالی را مورد بررسی قرار داده و از طریق SEM(مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی) تأثیر پیشایندهای نوآوری باز را بر پیامدهای آن تحلیل نموده است. به این منظور دانشگاههای منتخب استان اصفهان، برای مطالعه درنظر گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش تعداد1490 نفر بودند، که بعنوان نمونه تعداد306 نفرتعیین گردیدکه ازاین تعداد در نهایت306پرسشنامه جمع آوری شد. روائی محتوائی پرسشنامه از طریق نظرات متخصصان(7نفر)مورد بررسی قرارگرفت. درکنار روائی محتوائی جهت سنجش اعتبار ابزار پژوهش از شیوه روائی سازه وتکنیک تحلیل عاملی نیز استفاده گردید. با توجه به اینکه مقدار معناداری T در رابطه بین پیشایندهای نوآوری باز و پیامدهای نوآوری باز، بزرگتر از 96/1 بدست آمد، بنابراین ضریب اثر 791/0 در سطح اطمینان 95% معنادار بوده و تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته در مدل اصلی پژوهش مورد تایید قرار گرفت که نشان از تاثیرگذاری متغیر مستقل بر متغیر وابسته پیامدهای نوآوری باز و همچنین برازش بسیار خوب مدل با داده‌ها دارد. نقاط قوت و ضعف، موقعیت و جایگاه هر دانشگاه بررسی گردید و شکافهای بین مهارتهای داخلی و منابع مورد نیاز برای برقراری روابط توسعه مشترک شناسایی شد. ارتباطات مناسب و روشن بین دانشگاه و صنعت برقرار گردید و نیازهای کارکنان و دانشجویان در راستای رسیدن به موفقیت در دانشگاه ها نیازسنجی شد و در نتیجه ی این نیازسنجی، از مشارکت کارکنان و دانشجویان بهره برده و سپس نیازها تأمین گردید تا مدیران بستری فراهم نمایند برای همکاری با شبکه های دانشی مانند مراکز پژوهشی با رویکرد ایجاد شبکه و ارتباطات دانشی و فناوری با برگزاری همایش علمی و شناسایی افراد مهم هر حوزه دانشی. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - طراحی الگوی برنامه درسی اخلاق زیست محیطی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی در دوره متوسطه دوم
        هانیه خدادادی عصمت رسولی وحید فلاح
        هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی برنامه درسی اخلاق زیست محیطی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی در دوره متوسطه دوم است. در این پژوهش روش تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی مورد استفاده قرار گرفت. انتخاب مشارکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدف مند و معیار اشباع نظری بود چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی برنامه درسی اخلاق زیست محیطی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی در دوره متوسطه دوم است. در این پژوهش روش تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی مورد استفاده قرار گرفت. انتخاب مشارکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدف مند و معیار اشباع نظری بود که تعداد 15 نفر از اساتید و متخصصان برنامه درسی انتخاب شدند. در واقع، انتخاب مشارکت کنندگان بر اساس میزان تجارب آن ها در زمینه برنامه درسی بود. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی استفاده شده است. داده های بدست آمده از مصاحبه ها با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل مصاحبه های برگرفته از نظر متخصصان، حاکی از این است که برنامه درسی اخلاق زیست محیطی در دوره متوسطه دوم از مطلوبیت کافی برخوردار نبوده و دارای نقاط ضعفی است. هم چنین به ویژگی های عناصر برنامه درسی اخلاق زیست محیطی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی به ترتیب برای هدف، محتوا و راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی اشاره شد و الگوی برنامه درسی اخلاق زیست محیطی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی طراحی شد. نتایج نشان می دهد که تمامی عناصر و اجزا برنامه درسی در تعامل با یکدیگر هستند و بین برنامه درسی اخلاق زیست محیطی و برساختگرایی اجتماعی رابطه وجود دارد و برساختگرایی اجتماعی برای افزایش قابلیت های برنامه درسی اخلاق زیست محیطی کفایت لازم را دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارائه الگویی سازمان یادگیرنده در مدارس ابتدایی
        مریم السادات یحیی زاده واقفی محمد جواد صالحی احمد سعیدی سیف اله فضل الهی
        پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی سازمان یادگیرنده در مدارس ابتدایی شهر تهران انجام پذیرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی– بنیادی؛ از نظر روش جمعآوری دادهها توصیفی – همبستگی و از نظر نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود. جامعۀ آماری بخش کیفی پژوهش، شامل چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی سازمان یادگیرنده در مدارس ابتدایی شهر تهران انجام پذیرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی– بنیادی؛ از نظر روش جمعآوری دادهها توصیفی – همبستگی و از نظر نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود. جامعۀ آماری بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران آموزش و پرورش بود. در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقاطع ابتدایی شهر تهران به تعداد 905 بودند نمونه ها در بخش کیفی، با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت برآورد حجم نمونة مورد نیاز در بخش کمی پژوهش از روش محاسبه حجم نمونه در مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد و تعداد 310 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند. در بخش کیفی از مصاحبههای نیمهساختار یافته استفاده شد و در بخش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها مورد سنجش قرار گرفته و تایید گردید. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد بود. در بخش کمّی از روشهای آمار توصیفی و استنباطی(آزمونهایی نظیر همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مؤلفههای تشکیل دهنده سازمان یادگیرنده، شامل مؤلفههای تسلط فردی، الگوهای ذهنی، تفکر سیستمی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و فناوری اطلاعات بود. همچنین، مؤلفههای اثرگذار بر سازمان یادگیرنده د رمدارس ابتدایی شامل، مؤلفههای فرهنگ سازمانی، رهبری و نیروی انسانی بودند. علاوه بر این، در پژوهش حاضر الگوی سازمان یادگیرنده ارائه شد که علاوه بر مؤلفههای عنوان شده، عوامل تسهیلگر، سازوکار و موانع را نیز مورد بررس قرار داد و از برازش مطلوبی برخوردار بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی نقش میانجی رهبری تحول‌گرا و سلامت روانی در رابطه بین اشتیاق کارکنان و اعتماد سازمانی در مهدکودک و پیش دبستانی های استان فارس
        مرضیه حیدری زهرا حیدری
        این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی رهبری تحول‌گرا و سلامت روانی بین اشتیاق کارکنان و اعتماد سازمانی در مهدکودک و پیش دبستانی های استان فارس انجام شده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را مدیران و مربیان مهدکودک و پیش دبستانی های استان فارس تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها حدود40 چکیده کامل
        این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی رهبری تحول‌گرا و سلامت روانی بین اشتیاق کارکنان و اعتماد سازمانی در مهدکودک و پیش دبستانی های استان فارس انجام شده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را مدیران و مربیان مهدکودک و پیش دبستانی های استان فارس تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها حدود4000 نفر می‌باشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان نمونه 351 نفری به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. پایایی پرسشنامه به وسیله ضریب‌ آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن توسط روایی سازه و محتوایی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. با استفاده از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری فرضیات تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اشتیاق شغلی رابطه مثبت و معناداری با سلامت روانی، اعتماد سازمانی، و رهبری تحول گرا دارد. همچنین سلامت روانی با اعتماد سازمانی و رهبری تحول گرا با اعتماد سازمانی نیز رابطه مثبت داشتند. از طرفی سلامت روانی و رهبری تحول گرا نقش میانجی را بین اشتیاق کارکنان و اعتماد سازمانی ایفا می کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارائه الگوی جذب اعضای هیئت‌علمی در مؤسسات آموزش عالی با رویکرد تحلیل مضمون
        سید حسن علوی راد فرشته کردستانی یلدا دلگشایی اسد حجازی
        امروزه استخدام و به‌کارگیری سرمایه انسانی در سازمان‌ها به‌ویژه مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها تأکید بر ارزیابی کیفی متقاضیان و جذب افراد شایسته و توانمند دارد. بنابراین ارائه الگویی مناسب برای جذب هیئت‌علمی حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی جذب هیئت‌علمی در د چکیده کامل
        امروزه استخدام و به‌کارگیری سرمایه انسانی در سازمان‌ها به‌ویژه مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها تأکید بر ارزیابی کیفی متقاضیان و جذب افراد شایسته و توانمند دارد. بنابراین ارائه الگویی مناسب برای جذب هیئت‌علمی حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی جذب هیئت‌علمی در دانشگاه‌های غیردولتی هست. روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. جامعه آماری را اساتید، متخصصان و صاحبنظران مدیریت و برنامه ریزی دستگاه های خط مشی گذار در زمینه جذب و نگهداری منابع انسانی تشکیل می دهند که بااستفاده از روش نمونه‌گیری هذفمند با 16 نفر از آنان مصاحبه صورت پذیرفت؛ برای تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از روش تحلیل مضمون (تم) استفاده‌شد. نتایج با توجه به چهار مرحله فرآیند جذب شامل برنامه‌ریزی، نیرویابی، گزینش و به‌کارگماری تحلیل شد، در بخش برنامه‌ریزی 5 مؤلفه (تعیین نیاز، معیار اجتماعی، معیار فرهنگی، معیار اخلاقی و بودجه و مجوز جذب)، در بخش نیرویابی ، 2 مؤلفه (اعلام فراخوان و بررسی پرونده متقاضیان)، در بخش گزینش ، 3 مؤلفه(بررسی صلاحیت علمی و عمومی، استعلام از مراجع و صدور رأی هیئت اجرایی) و درنهایت در بخش به‌کارگماری ، 3 مؤلفه (اطلاع‌رسانی، رسیدگی به شکایات و صدور حکم) شناسایی و در قالب الگوی جذب هیئت‌علمی در دانشگاه‌های غیردولتی ارائه‌شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تبیین مفهوم هوش معنوی و تاثیر آن بر اخلاق حرفه ای کارکنان دانشگاه سیستان و بلوچستان
        نورمحمد یعقوبی نفیسه رستگار حمید علیزاده
        هدف از پژوهش حاضر، تبیین مفهوم هوش معنوی و تاثیر آن بر اخلاق حرفه ای کارکنان دانشگاه سیستان و بلوچستان پرداخته است. روش مورد استفاده در این پژوهش، از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعة آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه سیستان و بلوچستان، به تعداد 550 نفر تشکیل می دهند چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، تبیین مفهوم هوش معنوی و تاثیر آن بر اخلاق حرفه ای کارکنان دانشگاه سیستان و بلوچستان پرداخته است. روش مورد استفاده در این پژوهش، از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعة آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه سیستان و بلوچستان، به تعداد 550 نفر تشکیل می دهند که با استفاده از فرمول کوکران، 225 نفر از آن ها به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش 2 پرسش نامه هوش معنوی کینگ که شامل چهار مؤلفه بخشش، شکیبایی، تجربیات معنوی و خودآگاهی متعالی می باشد و پرسش نامه استاندارد اخلاق حرفه ای هیوود و همکاران، آرمیتو و همکاران و عباسی می باشد. جهت بررسی میزان تاثیر نیز از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که تأثیر شاخص‌های خودآگاهی متعالی، بخشش و شکیبایی بر اخلاق حرفه ای کارکنان دانشگاه سیستان و بلوچستان مورد تایید است و تنها مؤلفه تجربیات معنوی بر اخلاق حرفه ای کارکنان تاثیر معناداری ندارد. لذا می توان ادعا کرد که سازمان ها از طریق اهمیت دادن به تقویت هوش معنوی کارکنان خود و ایجاد واحدهایی جهت تنظیم منشور اخلاق حرفه ای در سازمان و اجرای آن، می توانند شاهد موفقیت های روزافزونی برای سازمان خود باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - نیازسنجی آموزشی مدیران دانشگاه علم و صنعت ایران بر اساس مدل شایستگی
        سمیه صحت طلب شاهرودی نادر گودینی
        هدف پژوهش حاضر ارزیابی مولفه های شایستگی مدیران دانشگاه علم و صنعت ایران و نیازسنجی آموزشی آن‌ها است. روش اجرای پژوهش از منظر گردآوری داده‌ها توصیفی و از نوع پیمایشی است. در این پژوهش گردآوری داده‌ها با استفاده از سه نوع پرسشنامه انجام شده است که برای کارکنان، مدیران ما چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر ارزیابی مولفه های شایستگی مدیران دانشگاه علم و صنعت ایران و نیازسنجی آموزشی آن‌ها است. روش اجرای پژوهش از منظر گردآوری داده‌ها توصیفی و از نوع پیمایشی است. در این پژوهش گردآوری داده‌ها با استفاده از سه نوع پرسشنامه انجام شده است که برای کارکنان، مدیران مافوق و مدیران دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی شده‌اند. جامعه آماری شامل تعداد 102 نفر از مدیران دانشگاه و تعداد 364 نفر کارکنان این دانشگاه بوده که بر اساس جدول محاسبه نمونه کوکران تعداد 188 نفر از کارکنان این دانشگاه و تمام ۱۰۲ نفر مدیران برای نمونه انتخاب شده‌اند. در نهایت با استفاده از مدل بازخور 360 درجه ابتدا به ارزیابی مولفه های شایستگی مدیران دانشگاه علم و صنعت ایران پرداخته شده است. سپس با توجه به نقاط ضعف و قوت مدیران، دوره های آموزشی مورد نیاز برای آنها پیشنهاد شده است. نتایج ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که کارکنان و زیردستان نمره متوسط و همچنین خود مدیران و مدیران مافوق نمرات عالی به مولفه های شایستگی مدیران داده‌اند. با توجه به بررسی نیاز آموزشی مدیران، برگزاری دوره‌های آموزش کار گروهی از دیدگاه هر سه گروه (زیردستان، مدیران و مدیران مافوق) برای مدیران دانشگاه علم و صنعت ایران ضرورت دارد. همچنین پس از آموزش کار گروهی، دوره‌های مهارت‌های مدیریتی از دیدگاه کارکنان و مدیران و افزایش دانش شغلی از دیدگاه مدیران مافوق مورد نیاز شناخته شده است. پرونده مقاله