امروزه سرعت تحولات تحقیقات علمی و اقدامات عملی در زمینه توسعه پایدار، هنوز اجازه نداده است که نقش حسابداری در این حیطه بوضوح نشان داده شود. بنابراین هدف این پژوهش تبیین مفهوم حسابداری پایداری به کمک تئوری های هنجاری و اثباتی و بر اساس اصول توسعه پایدار است و تلاش می کند چکیده کامل
امروزه سرعت تحولات تحقیقات علمی و اقدامات عملی در زمینه توسعه پایدار، هنوز اجازه نداده است که نقش حسابداری در این حیطه بوضوح نشان داده شود. بنابراین هدف این پژوهش تبیین مفهوم حسابداری پایداری به کمک تئوری های هنجاری و اثباتی و بر اساس اصول توسعه پایدار است و تلاش می کند بوسیله تئوری های هنجاری بر مبنای استدلال قیاسی (کل به جزء)، جهت گیری ها و اصول مطلوب تغییر و تحولات حسابداری پایداری را شناسایی نماید. علاوه بر این هدف اصلی این مقاله، ارائه الگوی مفهومی حسابداری پایداری بعنوان راهکار هنجاری است. این مقاله براساس روش کتابخانه ای و با استفاده از تحلیل قیاسی و توصیفی- تفسیری برآن است تا به تبیین حسابداری پایداری و سیر تحولات آن در سیستم حسابداری از منظر دانش بپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد در الگوی پیشنهادی حسابداری پایداری، تمرکز بر محور پاسخگویی منطبق با نیاز کاربران به گونه ای است که گزارش ها بتوانند جوانب محیطی و تاثیرات اجتماعی پیرامون شاخص ها و کارایی اقتصادی، اجتماعی و محیطی را شناسایی و افشاء کنند. همچنین یافته ها نشان داد در حوزه حسابداری پایداری لازم است به توسعه و بسط مبانی مفهوم سازی حسابداری با درنظر گرفتن زمینه های سازمانی و اجتماعی نیز توجه شود. نتایج تحقیق می تواند پیشرفت آینده، اهمیت و مشخصات حسابداری پایداری را در کسب و کار مشخص کند و ازاین رو به سهامداران و ذینفعان کمک کند تا از دستاوردهای شرکت برای توسعه پایدار بهره مند شوند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر ارزشیابی کیفیت درونی برنامه درسی رشته حسابداری مدیریت در ایران با استفاده از عناصر 9 گانه برنامه درسی در الگوی فرانسیس کلاین (1991) است. نمونه آماری این تحقیق شامل 300 نفر از دانشجویان از ترم سوم تا فارغ التحصیلان رشته حسابداری مدیریت است که به روش انتساب چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر ارزشیابی کیفیت درونی برنامه درسی رشته حسابداری مدیریت در ایران با استفاده از عناصر 9 گانه برنامه درسی در الگوی فرانسیس کلاین (1991) است. نمونه آماری این تحقیق شامل 300 نفر از دانشجویان از ترم سوم تا فارغ التحصیلان رشته حسابداری مدیریت است که به روش انتساب متناسب در نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند و46 نفر از مدرسین رشته حسابداری مدیریت که به روش هدفمند انتخاب شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد از دیدگاه اساتید، در برنامه درسی رشته حسابداری مدیریت عناصر هدف، فعالیت های یادگیری و گروه بندی در سطح نامطلوب؛ عناصر محتوا، راهبردهای تدریس، زمان، ارزشیابی و مواد و منابع آموزشی در سطح متوسط و عنصر مکان نیز در سطح مطلوب قرار دارد. از دید دانشجویان نیز عناصر گروه بندی، مواد و منابع آموزشی در سطح متوسط و مابقی عناصر در سطح مطلوب قرار دارند.
پرونده مقاله
در این پژوهش با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل عاملی و روش دلفی متغیرهای تأثیرگذار بر ریسک اعتباری انتخاب و وارد مدل تحلیل پوششی داده ها شده است و امتیازات کارایی شرکت های حقوقی و اعتباری بانک تجارت و پذیرفته شده در بورس با اس چکیده کامل
در این پژوهش با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل عاملی و روش دلفی متغیرهای تأثیرگذار بر ریسک اعتباری انتخاب و وارد مدل تحلیل پوششی داده ها شده است و امتیازات کارایی شرکت های حقوقی و اعتباری بانک تجارت و پذیرفته شده در بورس با استفاده از آن ها به دست آمد و سپس رتبه بندی توسط مدل موسسه ی فیچ انجام و با استفاده از نتایج به پیش بینی جابجایی مشتریان در گروه های مختلف با استفاده از فرآیند زنجیره مارکوف پرداخته شده است. نتایج حاصل از تحلیل پوششی داده ها حاکی ازآن است که در رویکرد مالی 7 شرکت و در رویکرد ترکیبی 12 شرکت کارا تشخیص داده شد. نتایج حاصل از زنجیره مارکوف حاکی از پیش بینی میانگین احتمال توقف در رتبه فعلی در سال 1400 در حالت مالی برابر 46 درصد و در حالت ترکیبی برابر 53 درصد و میانگین احتمال بهبود وضعیت شرکت ها 23 درصد و میانگین احتمال نزول وضعیت برابر 20 درصد پیش بینی می گردد.
پرونده مقاله
ارزیابی عملکرد، به عنوان ابزاری برای آگاهی از میزان موفقیت سازمان ها در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده و عاملی در تصمیم گیری های مدیران،یکی از نیازهای همیشگی سازمان ها بوده است.هدف اصلی این پژوهش شناسایی شاخص های ارزیابی عملکرد و تبیین مدل مناسب ارزیابی عملکرد در ساز چکیده کامل
ارزیابی عملکرد، به عنوان ابزاری برای آگاهی از میزان موفقیت سازمان ها در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده و عاملی در تصمیم گیری های مدیران،یکی از نیازهای همیشگی سازمان ها بوده است.هدف اصلی این پژوهش شناسایی شاخص های ارزیابی عملکرد و تبیین مدل مناسب ارزیابی عملکرد در سازمان تأمین اجتماعی می باشد. پژوهش حاضر براساس هدف پژوهش کاربردی و همچنین براساس روش پژوهش با رویکرد آمیخته و یا ترکیبی با راهبُرد اکتشافی متوالی است. گردآوری دادههای مورد نیاز از طریق ابزارهای پژوهش کیفی (مصاحبه) و پژوهش کمی (پرسشنامه) انجام گردید. در بخش کمّی میتوان پژوهش حاضر را از نوع پژوهش های غیرآزمایشی (توصیفی) و از نوع پیمایشی دانست. برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه این پژوهش در چهار فاز انجام گرفته است فاز اول شناسایی و رتبه بندی نقاط قوت و ضعف سازمان تأمین اجتماعی و فاز دوم آزمون دلفی برای شناسایی شاخص های موثر بر ارزیابی عملکرد در تأمین اجتماعی و فاز سوم تحلیل عاملی اکتشافی و تعیین ابعاد ارزیابی عملکرد در تأمین اجتماعی و نهایتا فاز چهارم معادلات ساختاری و تحلیل مسیر.نتایج نشان داد با توجه به اینکه آماره تی برای تمامی متغیرها بزرگتر از 96/1 می باشد و همچنین با توجه به مثبت بودن ضرایب مسیر، متغیرهای (ارتباط با جامعه، خدمات بیمه ای و درمانی، رعایت حقوق گیرنده خدمت، مدیریت زیرساخت، مدیریت و رهبری و نیروی انسانی) از عوامل تشکیل دهنده سیستم ارزیابی عملکرد در سازمان تأمین اجتماعی می باشند.
پرونده مقاله
در حرفه حسابرسی ماهیت قراردادهای روانکاوانه تاحد زیادی به دلیل تناقض با محتوای حرفه حسابرسی مبنی بر حفظ استقلال رفتار حرفهای حسابرس، متفاوت از سایر ساختارهای رفتار سازمانی میباشد. قراردادهای روانکاوانه در تعاملات بین فردی در حسابرسی موضوعی مهم و قابل توجه محسوب میشود چکیده کامل
در حرفه حسابرسی ماهیت قراردادهای روانکاوانه تاحد زیادی به دلیل تناقض با محتوای حرفه حسابرسی مبنی بر حفظ استقلال رفتار حرفهای حسابرس، متفاوت از سایر ساختارهای رفتار سازمانی میباشد. قراردادهای روانکاوانه در تعاملات بین فردی در حسابرسی موضوعی مهم و قابل توجه محسوب میشود، چراکه به واسطهی وجود ادراک منسجم و برابر از محتوا و ماهیت حرفه حسابرسی میتواند به تعامل متقابل بین حسابرس با شریک حسابرسی منتهی گردد. هدف این پژوهش الگوسازی کیفی/تعاملی () مضامینِ قراردادهای روانکاوانهی تعاملات فردیِ حسابرس با شرکاء میباشد. در این پژوهش در بخش اول تحلیلها اقدام به شناسایی مضامین مرتبط با قراردادهای روانکاوانهی تعاملات بین حسابرس با شریک از طریق تحلیل فراترکیب و دلفی گردید. براساس این تحلیل ۱۵ نفر از متخصصان و خبرگان حسابداری و مدیریت مالی در سطح دانشگاهی که از طریق روش نمونهگیری کیفی همگن انتخاب شده بودند، مشارکت داشتند. سپس براساس تحلیل پیوندی در بخش کمی که شامل تحلیل پیوندهای درونی و روابط بین پیوندها و تاثیرگذاری سیستمی پیوندها میباشد، با مشارکتِ ۲۰ نفر از شرکای حسابرسی که بیش از ۱۰ سال سابقهکاری داشتند، اقدام به تعیین مهمترین عنصر ارتباطی بین مضامینِ گزارهای قراردادهای روانکاوانهی تعامل بین حسابرس با شریک گردید. نتایج در بخش کیفی از وجود دو مضمون گزارهای تحت عناوین مضمونِ تلویحی و ضمنی در قراردادهای روانکاوانه حکایت داشت که براساس ۲۰ گزارهای که به حد کفایت نظری براساس تحلیل دلفی رسیدند، وارد فاز تحلیل پیوندی شدند. نتایج در بخش کمی نشان داد، در رابطه با مضامین تلویحی قراردادهای روانکاوی، محرک ترین گزاره کاریزماتیک بودن سبک شریک در تعامل با حسابرس میباشد که در نهایت به پیامدی همچون دستیابی به جایگاه هویت حرفهای حسابرسان منتهی میگردد. همچنین در رابطه با مضامین ضمنی قراردادهای روانکاوانه مشخص شد، محرکترین گزاره، تدوین دستورالعملهایی مشخصِ انجام کار حرفهای حسابرسان نسبت به شریک حسابرسی میباشد که پیامدِ تقویت باورهای حسابرس نسبت به ضوابط و رویههای حرفهای حسابرسی را در پی خواهد داشت.
پرونده مقاله
شیوههای گزارشگری مالی به عنوان یک راهبردِ اطلاعاتی، ضمن اینکه میتواند به افزایشِ تعاملِ ارتباطِ شرکت با ذینفعان کمک نماید، در عین حال میتواند بر مسیر آتی شرکت از نظر اتخاذِ سطحِ بهینه سرمایه در گردش، موثر باشد. گزارشگری بینامتنیّت مالی رویکردیِ سیستماتیک و مبتنی بر ا چکیده کامل
شیوههای گزارشگری مالی به عنوان یک راهبردِ اطلاعاتی، ضمن اینکه میتواند به افزایشِ تعاملِ ارتباطِ شرکت با ذینفعان کمک نماید، در عین حال میتواند بر مسیر آتی شرکت از نظر اتخاذِ سطحِ بهینه سرمایه در گردش، موثر باشد. گزارشگری بینامتنیّت مالی رویکردیِ سیستماتیک و مبتنی بر ادراک متعامل بین شرکت با ذینفعان محسوب میشود که امکانِ ارائه ی صورتهای مالیِ مقایسهپذیر را در یک بازار رقابتی فراهم مینماید و از طریق آن میتواند به دلیلِ ایجادِ اطمینان فزآینده در بازار، سیاستهای بهینه ی سرمایه در گردشِ شرکتهای فعال در صنعت فولاد را تحت تأثیر قرار دهد. هدف این پژوهش طراحیِ مدلِ شیوه گزارشگری بینامتنیّت مالی و تأثیر آن بر راهبردِ بهینه مدیریتِ سرمایه در گردش شرکتهای فعال در صنعت فولاد میباشد. روش شناسی این پژوهش آمیخته بود که در بخش کیفی از تحلیل گرندد تئوری براساسِ رویکردِ گلیزر جهتِ تدوینِ مدل و در بخش کمی از تحلیل واریانس استفاده شد. در واقع هدف از انجام تحلیل در بخش کیفی ارائه ی مدل و در بخش کمی، واکاوی تفاوتِ شیوههای گزارشگری بینامتنیّت مالی در اتخاذِ بهینه ی مدیریتِ سرمایه در گردش بود. جامعه هدف در بخش کیفی ۱۲ نفر از متخصصان دانشگاهی بودند که چه به لحاظ علمی و چه به لحاظ تجربی، خبره تلقی میشدند. فرآیندِ انتخاب افراد شیوهی نمونه گیری نظری براساس دانش تجربی در حرفه حسابداری بود. اما جامعه هدف در بخش کمی، مدیران بخشِ حسابداریِ شرکتهای فعال در صنعت فولاد بودند که براساس تجربههای کاری و سطح دانش فنی و تخصصی باتوجه به سطح خطا 5 درصدو توان آزمون 90 درصد، تعداد ۲ گروه۵۰ نفر تعیین براساس تفکیک متغیرهای جمعیت شناختی در خصوصِ تفاوتِ شیوه گزارشگری بینامتنیّت مالی بر مدیریتِ بهینهی سرمایه در گردش انتخاب و مشارکت داشتند. نتایج پژوهش در بخش کیفی از وجودِ ۲ مقوله، ۴ مولفه و ۲۲ کد مفهومی حکایت دارد که شیوه گزارشگری بینامتنیّت مالی را در قالبِ یک مدل پکپارچه ۴ ضلعی بسترسازی نموده است. همچنین نتایج در بخش کمی باتوجه به دو مقوله ی رویکردِ راهبردی و عملیاتیِ بینامتنیّت گزارشگری مالی نشان داد، رویکردِ بینامتنیّت راهبردی در گزارشگری مالی بر مدیریتِ بهینه سرمایه در گردش نسبت به رویکردِ بینامتنیّت عملیاتی در گزارشگری مالی تفاوتِ معناداری دارد.
پرونده مقاله
مدیریت هزینه یک سیستم برنامهریزی و کنترل هزینههاست که روشهای متفاوتی برای ایجاد آن وجود دارد. هر سازمانی با توجه به شرایط خودبایدروش مناسبتر را انتخاب کند. برهمین اساس، این مطالعه، به ارزیابی اثر بکارگیری روش های نوین مدیریت هزینه بر عملکرد دانشگاه ها در سال 1400 چکیده کامل
مدیریت هزینه یک سیستم برنامهریزی و کنترل هزینههاست که روشهای متفاوتی برای ایجاد آن وجود دارد. هر سازمانی با توجه به شرایط خودبایدروش مناسبتر را انتخاب کند. برهمین اساس، این مطالعه، به ارزیابی اثر بکارگیری روش های نوین مدیریت هزینه بر عملکرد دانشگاه ها در سال 1400 از میان 397 نفر از کارکنان و مدیران دانشگاه آزاد کرمانشاه پرداخته است. روش تحقیق در این مطالعه، از لحاظ هدف، کاربردی،از نظر نوع داده ها، از نوع تحقیقات کمی، و از لحاظ گردآوری داده ها، این مطالعه از نوع توصیفی و از بین روش تحقیق توصیفی نیز این مطالعه به دلیل استفاده از پرسشنامه جز تحقیقات پیمایشی محسوب می شود. همچنین در این مطالعه به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدلسازی ساختاری استفاده شده است. در این راستا، نتایج پژوهش حاضر نشان داده است که بکارگیری روش های نوین مدیریت هزینه، سبب ایجاد اثربخشی کنترل داخلی و قابلیت اطمینان تصمیم گیری شده و توسط این دو عامل مهم افزایش در سطح عملکرد سازمان(دانشگاه) را با خود به همراه دارد.
پرونده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، مطالعه نوع شناسی ویژگیهای ادراکی مدیران از کیفیت خدمات حسابرسی مستقل می باشد و هدف کاربردی آن، ارائه پیشنهادها و راهکارهای مناسب به مدیران جهت درک بهتر خدمات حسابرسی مستقل میباشد. روش پژوهش بهکارگرفته شده در این مطالعه کیفی میباشد. با استفاده از چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش، مطالعه نوع شناسی ویژگیهای ادراکی مدیران از کیفیت خدمات حسابرسی مستقل می باشد و هدف کاربردی آن، ارائه پیشنهادها و راهکارهای مناسب به مدیران جهت درک بهتر خدمات حسابرسی مستقل میباشد. روش پژوهش بهکارگرفته شده در این مطالعه کیفی میباشد. با استفاده از روش تحلیل کیفی فراترکیب مبادرت به استخراج شاخصها از مقالات و مطالعات پیشین نموده و از تعداد 82 مقاله به دست آمده، تعداد 42 مقاله نهایی جهت بررسی عوامل موثر نوع شناسی ویژگیهای ادراکی مدیران از کیفیت خدمات حسابرسی مستقل استفاده گردید. با مقولهبندی شاخصها و انجام آنتروپی شانون، محتوای طرح مورد تحلیل قرار گرفته، شاخص های اصلی شناسایی و میزان اهمیت هریک از شاخصها مشخص گردید. لازم به ذکر است، تحلیل دادههای پژوهش در فاز کیفی با نرمافزار MaxQDA انجام شده است. از 417 مقاله یافت شده، تعداد 55 مقاله مورد بررسی قرار گرفتند. با استناد به یافتههای پژوهش، تعداد 7 مقوله اصلی و 74 مقوله فرعی (کد) با استفاده از روش تحلیل کیفی فراترکیب از متون مقالات پیشین استخراج گردید. مقولههای اصلی استخراج شده عبارتند از: عوامل مدیریتی، عوامل شرکتی، ویژگی های فنی، روند حسابرسی قابل اعتماد، دانش شرکت و صنعت، آسانی معامله و مذاکره و ویژگی های اجتماعی.
پرونده مقاله
استراتژی شرکتهای بیمه در مقابله با تخلفات و تقلبات، بسیار حائز اهمیت میباشد. نداشتن چنین برنامهای برای جلوگیری از تقلبات بیمهای و پرداخت سریع خسارت بیمهگذاران، ممکن است در کوتاه مدت موجب رضایت مشتریان و افزایش پورتفوی شرکتها گردد؛ اما در بلندمدت عواقب ناگواری را ب چکیده کامل
استراتژی شرکتهای بیمه در مقابله با تخلفات و تقلبات، بسیار حائز اهمیت میباشد. نداشتن چنین برنامهای برای جلوگیری از تقلبات بیمهای و پرداخت سریع خسارت بیمهگذاران، ممکن است در کوتاه مدت موجب رضایت مشتریان و افزایش پورتفوی شرکتها گردد؛ اما در بلندمدت عواقب ناگواری را برای صنعت بیمه به همراه دارد. بهعبارت دیگر، هزینه پروندههای تقلب خسارت در طول زمان بهصورت افزایش حق بیمه و غیرمستقیم به بیمهگذاران منتقل میگردد. هدف از این مطالعه، ارائه مکانیزمی به شرکتهای بیمه جهت کشف تقلب است. دستیابی به این هدف از طریق الگوریتم بدون نظارت و جهت کشف ناهنجاری آشکار در مجموعه داده میباشد. استفاده از الگوریتم مزبور به علت تجمیعی بودن آن باعث افزایش دقت در تشخیص پروندههای مشکوک به تقلب و کاهش موارد مثبت کاذب میگردد. بر اساس نتایج مقاله خسارت وارده به راننده مقصر، نوع و کاربری خودرو، جنسیت زیاندیده از مهمترین شاخصها در کشف پروندههای مشکوک به تقلب هستند.
پرونده مقاله