مقدمه: بیماری کووید-19، یک بیماری تنفسی است که در اثر سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس-2 ایجاد شده است. پیشبینی تعداد موارد جدید و مرگومیر میتواند گام مفیدی در پیشبینی هزینهها و امکانات مورد نیاز در آینده باشد. هدف از این مطالعه مدلسازی، مقایسه عملکرد مدلها و پیشبینی چکیده کامل
مقدمه: بیماری کووید-19، یک بیماری تنفسی است که در اثر سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس-2 ایجاد شده است. پیشبینی تعداد موارد جدید و مرگومیر میتواند گام مفیدی در پیشبینی هزینهها و امکانات مورد نیاز در آینده باشد. هدف از این مطالعه مدلسازی، مقایسه عملکرد مدلها و پیشبینی موارد جدید بستری و مرگومیر در آینده نزدیک است.
روش پژوهش: در این مقاله 9 تکنیک پیشبینی بر روی دادههای کووید-19 شهرستان بهاباد استان یزد تحت آزمایش قرار گرفت و با استفاده از معیارهای ارزیابی میانگین مربعات خطا (MSE)، جذر میانگین مربعات خطا (RMSE)، میانگین قدر مطلق خطا (MAE) و میانگین درصد قدرمطلق خطا (MAPE) مدلها باهم مقایسه شدند.
یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد، بهترین مدل با توجه به معیارهای ارزیابی مذکور برای پیشبینی موارد تجمعی بستری کووید-19 مدل هموارسازی اسپلاین مکعبی و برای موارد تجمعی فوت مدل رگرسیون KNN میباشد. همچنین مدل شبکههای عصبی اتورگرسیو و مدل تتا برای موارد بستری و برای موارد فوت مدل شبکههای عصبی اتورگرسیو دارای بدترین عملکرد را در میان دیگر مدلها دارا میباشد.
نتیجه گیری: این مطالعه میتواند درک مناسبی از روند شیوع بیماری کووید-19 در این منطقه ارائه کند تا با اتخاذ اقدامات احتیاطی و تدوین سیاست های مناسب بتوان به نحو احسن از این بیماری عبور کرد. همچنین برخلاف مطالعات دیگر این مطالعه، از 9 تکنیک متفاوت و مقایسه آنها، استفاده کرده است که به نوبه خود ضریب اطمینان را در تصمیمگیری بالا برده است. همچنین نکتهای که حائز اهمیت میباشد این است که باید دادهها در زمان واقعی بروز شوند.
پرونده مقاله
مقدمه: با توجه به پیامدهای روانشناختی منفی میگرن، پژوهش حاضر با هدف مقایسه درمان شناختی - رفتاری، حساسیتزدایی با حرکات چشم و پسخوراند زیستی بر حملات میگرن، حساسیت اضطرابی، کیفیت خواب و زندگی زنان مبتلا به میگرن انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیش چکیده کامل
مقدمه: با توجه به پیامدهای روانشناختی منفی میگرن، پژوهش حاضر با هدف مقایسه درمان شناختی - رفتاری، حساسیتزدایی با حرکات چشم و پسخوراند زیستی بر حملات میگرن، حساسیت اضطرابی، کیفیت خواب و زندگی زنان مبتلا به میگرن انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه پژوهش همه زنان مبتلا به سردردهای میگرنی مراجعهکننده به کلینیک چشمآنداز آینده شهر تهران در سال 1399 بودند که تعداد 60 نفر از آنها با نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و بهصورت تصادفی در چهار گروه مساوی گمارده شدند. گروه درمان شناختی - رفتاری 11 جلسه 90 دقیقهای بهصورت گروهی، گروه حساسیتزدایی با حرکات چشم و بازپردازش 12 جلسه 90 دقیقهای بهصورت انفرادی، گروه پسخوراند زیستی 15 جلسه 45 دقیقهای بهصورت انفرادی آموزش دید و در این مدت گروه گواه آموزشی ندید. دادهها با فرم یادداشت روزانه سردرد، سیاهه حساسیت اضطرابی، شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ و پرسشنامه کیفیت زندگی جمعآوری و با روش تحلیل واریانس چندگانه در نرمافزار SPSS نسخه 25 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که در هر دو مرحله پسآزمون و پیگیری در تعداد و شدت حملات میگرن تاثیر هر سه روش مداخله بیشتر از گروه گواه و تاثیر درمان شناختی - رفتاری بیشتر از حساسیتزدایی با حرکات چشم و بازپردازش و پسخوراند زیستی بود (0/05>p)، اما بین دو روش حساسیتزدایی با حرکات چشم و بازپردزاش و پسخوراند زیستی تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<p). در مدت حملات میگرن تاثیر هر سه روش مداخله بیشتر از گروه گواه و تاثیر درمان شناختی - رفتاری بیشتر از حساسیتزدایی با حرکات چشم و بازپردازش و پسخوراند زیستی و تاثیر حساسیتزدایی با حرکات چشم و بازپردازش بیشتر از پسخوراند زیستی بود (0/05>p). همچنین، در هر دو مرحله پسآزمون و پیگیری در حساسیت اضطرابی و کیفیت خواب تاثیر هر سه روش مداخله بیشتر از گروه گواه بود (0/05>p)، اما بین روشها تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<p). علاوه بر آن، در هر دو مرحله پسآزمون و پیگیری در کیفیت زندگی تاثیر هر سه روش مداخله بیشتر از گروه گواه و تاثیر درمان شناختی - رفتاری بیشتر از حساسیتزدایی با حرکات چشم و بازپردازش و پسخوراند زیستی بود (0/05>p)، اما بین دو روش حساسیتزدایی با حرکات چشم و بازپردزاش و پسخوراند زیستی تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<p).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، درمانگران و متخصصان سلامت میتوانند از هر سه روش درمان شناختی - رفتاری، حساسیتزدایی با حرکات چشم و بازپردازش و پسخوراند زیستی بهویژه درمان شناختی - رفتاری برای بهبود حملات میگرن، حساسیت اضطرابی، کیفیت خواب و کیفیت زندگی زنان مبتلا به میگرن استفاده نمایند.
پرونده مقاله
مقدمه: مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان کمک میکند اطلاعات مهم و مفید را یافته، گزینش، سازماندهی و منتشر کند مقاله حاضر با هدف بررسی تاثیرات مدیریت دانش در سازمان و شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد سرمایه فکری در یکی از بیمارستانهای شهر تهران انجام شده است.
روش پژوهش: چکیده کامل
مقدمه: مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان کمک میکند اطلاعات مهم و مفید را یافته، گزینش، سازماندهی و منتشر کند مقاله حاضر با هدف بررسی تاثیرات مدیریت دانش در سازمان و شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد سرمایه فکری در یکی از بیمارستانهای شهر تهران انجام شده است.
روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی و همبستگی میباشد. پس از مطالعه پیشینه موضوع و بررسی الگوهای موجود در مورد مدیریت دانش و سرمایه فکری و شکل گیری چارچوب نظری، متغیرهای مهم تحقیق شناسایی و فرضیات تحقیق مشخص گردید. جامعه آماری پژوهش، شامل محققین و کارکنان یکی از بیمارستانهای شهر تهران میباشد. با استفاده از جدول کرجس و مورگان و بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده (80=n) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه مدیریت دانش پروست و همکاران (2000) و سرمایه فکری بوتیس (1998) میباشد.
یافتهها: روایی پرسشنامهها توسط 10 نفر از افراد خبره مورد تایید قرار گرفت و از طریق آزمون آلفای کرونباخ پایایی هر دو پرسشنامه به ترتیب 0/78 و 0/80 به دست آمد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که هر یک از ابعاد (ارزیابی ، هدف، شناسایی، کسب، توسعه، تسهیم، نگهداری و استفاده) مدیریت دانش بطور مستقیم با عملکرد سرمایه فکری تاثیر مثبت داشته است.
نتیجه گیری: از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت که هر یک از سازمانها به منظور بهبود عملکرد فکری در سازمان خود باید در جهت ارتقای هر یک از ابعاد مدیریت دانش برنامه ریزیهای لازم را بعمل آورند.
پرونده مقاله
مقدمه: امروزه، گردشگری سلامت یک مفهوم نسبتاً جدید با کاربرد سریع در حال رشد است. بنابراین، هدف مطالعه حاضر تعیین عوامل موثر بر کارآفرینی در حوزه گردشگری سلامت است.
روش پژوهش: مطالعه حاضر یک مطالعه کاربردی میباشد که به صورت مرور نظامند (مرور حیطهای) انجام شد. برای گرد چکیده کامل
مقدمه: امروزه، گردشگری سلامت یک مفهوم نسبتاً جدید با کاربرد سریع در حال رشد است. بنابراین، هدف مطالعه حاضر تعیین عوامل موثر بر کارآفرینی در حوزه گردشگری سلامت است.
روش پژوهش: مطالعه حاضر یک مطالعه کاربردی میباشد که به صورت مرور نظامند (مرور حیطهای) انجام شد. برای گردآوری دادهها، پایگاههای اطلاعاتی PubMed، Scopus، Web of Science، Proquest، و Google Scholar در آگوست 2022 و جهت دستیابی به تمامی مستندات علمی در این زمینه بدون محدودیت زمانی و با کلیدواژههای کارآفرینی و گردشگری سلامت جستجو شدند. نرمافزار EndNote 20 برای مدیریت و غربالگری مقالات استفاده شد. موارد تکراری، اسکرین عناوین و چکیده، مشخصات مطالعات و مهمترین نتایج حاصل از آنها در فرم گردآوری داده ثبت شد. تحلیل دادههای کیفی به صورت متا سنتز انجام شد که از جمله روشهای تحلیل محتواست و برای تحلیل دادهها از نرم افزار MaxQda 2018استفاده شد.
یافتهها: از 2942 مقاله شناسایی شده، 27 مقاله ورود مطالعه شدند. بیشتر این مطالعات از کشور ایران، چین، روسیه انجام شده بودند. مهمترین عوامل موثر بر کارآفرینی گردشگری سلامت شامل برنامهریزیهای راهبردی، تامین خدمات پشتیبانی همچون اقامتگاه و بیمه، دسترسی به مراکز درمانی باکیفیت، ارائه خدمات باکیفیت، بازاریابی و تبلیغات مناسب، و استفاده از فناوریهای جدید اطلاعاتی و ارتباطی در دسترسی به خدمات بود.
نتیجهگیری: مدیران و سیاستگذاران سلامت لازم است که به واسطه نهادهای بالادستی زمینه تعیین قوانین و استانداردهای گردشگری سلامت، همکاری بین نهادهای دولتی و خصوصی، ارائه راهکارهایی به منظور نهادینه سازی گردشگری سلامت به ویژه در مناطق دارای پتانسیلهای گردشگری را مورد توجه قرار دهند. این کار مستلزم تامین منابع مالی و انسانی کافی و تقویت مهارتها و تفکرات کارآفرینانه در علاقمندان به این حوزه و بازاریابی در این خصوص است.
پرونده مقاله
مقدمه: آنچه که سازمانهای عصر حاضر به شدت به آن نیازمند بوده تا بتوانند در بازارهای پویا و پیچیده جایگاه و مزیت رقابتی کسب نمایند؛ توان تولید محصولات و خدمات جدید و منحصربفرد و قابل رقابت در بازارهای متغیر است. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر نوآور چکیده کامل
مقدمه: آنچه که سازمانهای عصر حاضر به شدت به آن نیازمند بوده تا بتوانند در بازارهای پویا و پیچیده جایگاه و مزیت رقابتی کسب نمایند؛ توان تولید محصولات و خدمات جدید و منحصربفرد و قابل رقابت در بازارهای متغیر است. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر نوآوری بازاریابی در سازمانهای خدمات درمانی میباشد.روش پژوهش:با استفاده از تکنیک دلفی به شناسایی عوامل موثر بر نوآوری بازاریابی در سازمانهای خدمات درمانی پرداختیم. عوامل موثر بر نوآوری بازاریابی در سازمانهای خدمات درمانی در قالب یک پرسشنامه در اختیار نمونه آماری قرار گرفت تا میزان موافقت افراد نمونه با هر کدام از این عوامل و روشها سنجیده شود. با کمک تکنیک تاپسیس عوامل شناخته شده تأیید شده را رتبهبندی نمودیم.یافتهها: طبق یافته های این پروژهش عوامل موثر بر نوآوری بازاریابی در سازمانهای خدمات به ترتیب به تکنولوژیکی، رقابتی، سیاسی، قانونی و اقتصادی و اجتماعی تقسیم میگردد.نتیجهگیری:توجه به مبحث آیندهنگری و تفکر بلندمدت و استفاده از نوآوری در بازاریابی در دستور کار سازمان قرار گیرد. به محیط درونی و بیرونی سازمان و تحلیل آنها برای انتخاب و اجرای پیشنهادات نوآورانه در سازمان (متناسب با اولویتبندی عوامل اثرگذار بر بازاریابی اجتماعی) و فرهنگ سازمانیِ مولد و تشویقکننده خلاقیت و نوآوری در سازمان توجه ویژه گردد.
پرونده مقاله
مقدمه: تبلیغات ویروسی به عنوان یک استراتژی کارآمد در ارتقا سطح سلامت اجتماعی جامعه نقش به سزایی را ایفا میکنند. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی مقالات حوزه تبلیغات ویروسی و شناسایی و اولویتبندی شاخصها در حوزه سلامت اجتماعی است.
روش پژوهش: در این مطالعه با مروری سیس چکیده کامل
مقدمه: تبلیغات ویروسی به عنوان یک استراتژی کارآمد در ارتقا سطح سلامت اجتماعی جامعه نقش به سزایی را ایفا میکنند. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی مقالات حوزه تبلیغات ویروسی و شناسایی و اولویتبندی شاخصها در حوزه سلامت اجتماعی است.
روش پژوهش: در این مطالعه با مروری سیستماتیک و با توجه به دستورالعمل PRISMA به بررسی مقالات چاپ شده در حوزه بازاریابی ویروسی طی فاصله زمانی 2001 تا 2022 میلادی در پایگاه Wos پرداخته و دادهها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی هدایت گردید. سپس با استفاده از غربالگری فازی شاخصهای موثر شناسایی و با بکارگیری روش فازی اولویتبندی شدند.
یافتهها: با تحلیل محتوا کیفی مقالات منتخب، 26 شاخص استخراج و با استفاده از روش غربالگری فازی 17 شاخص به عنوان شاخصهای موثر شناسایی و با روش فازی اولویتبندی شدند.
نتیجهگیری: حوزه سلامت اجتماعی به شکل مداوم در جستجوی راههایی برای هماهنگ نمودن خود با فناوریهای جدید است. بنابراین استفاده اصولی و صحیح از تبلیغات ویروسی میتواند به عنوان چشم اندازی جدید در حوزه سلامت اجتماعی در نظر گرفته شود. نتایج پژوهش نشان داد از بین 17 شاخص تایید شده، اطلاعرسانی، خلاقیت، قابل اعتماد بودن منبع، نوآوری در پیام و دسترسپذیری به ترتیب بیشتری ظرفیت و شاخصهای تخصصی بودن پیام، خیال پردازی، محرک اجتماعی، تعاملی بودن و نیت درک شده منبع کمترین ظرفیت را میتوانند در ارتقا و رشد چشمگیر سلامت اجتماعی داشته باشند.
پرونده مقاله