• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - طراحی مدل توسعه شایستگی کارکنان با استفاده از کانون ارزیابی و توسعه
        مصطفی عابدی اردکانی محمدعلی سرلک حسن درویش حسن فراتی
        پژوهش حاضر با هدف "طراحی مدل توسعه شایستگی کارکنان با استفاده از کانون ارزیابی و توسعه" انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات اکتشافی، با هدف کاربردی و به صورت آمیخته انجام شد. در ابتدا با بررسی ادبیات موضوع پژوهش و سپس با روش دلفی، ابعاد و شاخص‌های توسعه شایستگی کارکنان، چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف "طراحی مدل توسعه شایستگی کارکنان با استفاده از کانون ارزیابی و توسعه" انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات اکتشافی، با هدف کاربردی و به صورت آمیخته انجام شد. در ابتدا با بررسی ادبیات موضوع پژوهش و سپس با روش دلفی، ابعاد و شاخص‌های توسعه شایستگی کارکنان، شناسایی و در گام بعد، اجرای معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری در حوزه کیفی شامل 14 نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی و در بخش کمی شامل کلیه کلیه کارکنان دستگاههای وابسته به قوه قضاییه استان یزد به تعداد 650 نفر و با استفاده از معادله کوکران، 241 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار 22SPSS و نرم‌افزار PLS Smart نسخه 2 و لیزرل استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش برای مدل پیشنهادی 6 بعد و 32 شاخص شناسایی و ابعاد اصلی مدل شامل عوامل ساختاری، زمینه‌ای، رفتاری، عوامل مربوط به ویژگی‌های ارزیابان، ویژگی‌های ارزیابی شوندگان و ابزارهای سنجش شایستگی شناسایی شد که بیشترین میانگین مربوط به ابعاد "عوامل زمینه‌ای" و " رفتاری" و کمترین بعد مربوط به "ویژگی ارزیابان" می‌باشد. همچنین ضمن شناسایی شاخص‌های هرکدام از ابعاد براساس ضرایب بارعاملی تحلیل عاملی تائیدی شاخص های مربوطه شناسایی و رتبه بندی گردید. پیشنهاد می‌گردد به منظور توسعه منابع انسانی و سنجش شایستگی‌های کارکنان دستگاه‌های مورد مطالعه، پیاده سازی کانون ارزیابی در دستور کار قرار گرفته و به منظور توسعه شایستگی کارکنان، توجه به عوامل ساختاری، زمینه‌ای و رفتاری برای زمینه‌سازی استقرار مدل پیشنهادی بسیار راهگشا می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت عملکرد در صنعت بیمه کلیدی ترین ابزار سرمایه انسانی (مطالعه موردی: شرکت بیمه ایران)
        مهنوش اصغرزاده اسدا... مهرآرا مجتبی طبری مهنوش اصغرزاده
        هدف: در پژوهش حاضر هدف بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت عملکرد در صنعت بیمه است. برای انجام این مطالعه، تلاش شده تا وضعیت موجود عملکرد صنعت بیمه، از زوایای مختلف موشکافی شده، تغییر و تحولات آن موردبررسی قرارگرفته و متناسب با شاخص‌ها، مؤلفه‌ها و عوامل موثر و ویژگی‌های درون و ب چکیده کامل
        هدف: در پژوهش حاضر هدف بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت عملکرد در صنعت بیمه است. برای انجام این مطالعه، تلاش شده تا وضعیت موجود عملکرد صنعت بیمه، از زوایای مختلف موشکافی شده، تغییر و تحولات آن موردبررسی قرارگرفته و متناسب با شاخص‌ها، مؤلفه‌ها و عوامل موثر و ویژگی‌های درون و برون‌سازمانی شرکت‌های فعال در صنعت بیمه ایران، یک مدل و الگوی جامع و یکپارچه مدیریت عملکرد ارائه شود.روش تحقیق: این مطالعه از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده‌ها، از نوع توصیفی و از شاخه میدانی به شمار می‌رود. روش انجام تحقیق نیز به صورت پیمایشی بوده است. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان صنعت بیمه تشکیل می‌دهند.نتایج: نتایج یافته‌ها حاکی از این است که تمامی متغیرهای احصا شده در قالب سطوح مذکور، به عنوان متغیرهایی که باید در طراحی مدل مطلوب موردتوجه قرار گیرند، مورد تائید قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه قدر مطلق مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگ‌تر از مقدار بحرانی 1.96 و نیز تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگ‌تر از 0.3 به دست آمد، لذا هیچ‌کدام از روابط رد نشده و تمامی متغیرها و روابط تائید شد؛ بنابراین درنهایت مدل اولیه تحقیق نیز تائید گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارائه مدلی جهت بررسی نقش سرمایه فکری و اجتماعی در مولفه‌های اقتصاد دانش بنیان در ایران
        عاطیه صفردوست محسن پورقاسم رضا سلامی
        اقتصاد دانش‌بنیان باعث بالا رفتن توان رقابتی کشورها، افزایش رشد اقتصادی و درآمد می شود. در اقتصاد مبتنی بر دانش از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده می‌شود و موفقیت یک سازمان به تواناییش درمدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد. یکی از قابلیت‌های مهم سازم چکیده کامل
        اقتصاد دانش‌بنیان باعث بالا رفتن توان رقابتی کشورها، افزایش رشد اقتصادی و درآمد می شود. در اقتصاد مبتنی بر دانش از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده می‌شود و موفقیت یک سازمان به تواناییش درمدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد. یکی از قابلیت‌های مهم سازمانی که می‌تواند به سازمان‌ها در خلق و تسهیم دانش کمک بسیار نماید و برای آن‌ها در مقایسه با سازمان‌های دیگر مزیت سازمانی پایدار ایجاد کند، سرمایه اجتماعی است که می تواند سطح تعامل افراد و سازمان‌ها را در تولید دانش بالا ببرد و زمینه‌های تحقق اقتصاد دانش‌محوردر کشور را مهیا کند. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی در اقتصاد مبتنی بر دانش می‌باشد. یافته‌های بدست آمده نشان می‌دهند که تمامی فرضیات پژوهش مورد تایید قرار می‌گیرند و مولفه‌های سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری نقش موثری در اقتصاد دانش-بنیان دارند. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد که سرمایه اجتماعی از طریق بهبود و ارتقای سرمایه های فکری می تواند نقش موثرتری در اقتصاد دانش بنیان ایفا نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی مدل اشتیاق شغلی در شرایط کرونا در بخش بانکداری
        آتنا خرمی محمد جواد تقی پوریان بهزاد فرخ سرشت معصومعلی سلیمیان
        در حالی که جهان با اپید‌می ‌روزافزون کرونا ویروس – کوید 19 دست به گریبان است، تأثیرات مختلف این اپید‌می‌ بر سازمان‌ها‌‌ روز به روز عیان‌تر ‌می‌شود. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل اشتیاق شغلی ‌‌‌در شرایط کرونا در بخش بانکداری‌ می‌باشد. در بخش کیفی با 15 نفر از مدیران و چکیده کامل
        در حالی که جهان با اپید‌می ‌روزافزون کرونا ویروس – کوید 19 دست به گریبان است، تأثیرات مختلف این اپید‌می‌ بر سازمان‌ها‌‌ روز به روز عیان‌تر ‌می‌شود. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل اشتیاق شغلی ‌‌‌در شرایط کرونا در بخش بانکداری‌ می‌باشد. در بخش کیفی با 15 نفر از مدیران و معاونین در بخش بانکداری دولتی و خصوصی مصاحبه عمیق انجام شد که با نرم‌افزار مکس‌کیودا، مصاحبه‌ها‌‌ تحلیل شدند. یافته‌ها‌‌ی بخش کیفی نشان داد که 157 کد باز و 6 کد محوری برای مؤلفه‌ها‌‌ی اشتیاق شغلی در شرایط کرونا استخراج گردید. در بخش کمی، نمونه آماری با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 384 نفر انتخاب گردید. برای تعیین ‌‌‌روایی و پایایی از روایی سازه، همگرا، واگرا و پایایی مرکب استفاده شد و سپس ‌‌‌برای تعیین روابط درونی بین این مؤلفه‌ها‌‌ با نظر 10 تن از خبرگان با روش مدلسازی ساختاری تفسیری و به وسیله نرم‌افزار متلب بررسی گردید و در نهایت برای آزمون مدل پیشنهادی جدید اشتیاق شغلی از معادلات ساختاری با نرم‌افزار آموس استفاده شد. یافته‌ها‌‌ نشان داد که برای افزایش اشتیاق شغلی در شرایط کرونایی باید بر اشتیاق ادراکی تمرکز کرد که بدین منظور برای تقویت آن مدیران باید بر اشتیاق‌ها‌‌ی ارزشی، معنوی، مالی، به عنوان اولویت کار خود تأکید نمایند. همچنین دو مؤلفه دیگر از این مدل (اشتیاق حمایتی، اشتیاق روحی) به عنوان‌ میانجی عمل‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - طراحی الگوی تطبیقی درک مدیران و کارکنان از نقش تأثیر فعالیت‌های مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجیگری فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی و حفظ کارکنان در دانشگاه‌های آزاد استان فارس
        عادل کولک حسن سلطانی
        زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه و آزمون تجربی الگوی تطبیقی درک مدیران و کارکنان از چگونگی تأثیر فعالیت‌های مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجیگری فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی و حفظ کارکنان در دانشگاه‌های آزاد استان فارس بود. روش شناسی: روش پژوهش از ن چکیده کامل
        زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه و آزمون تجربی الگوی تطبیقی درک مدیران و کارکنان از چگونگی تأثیر فعالیت‌های مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجیگری فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی و حفظ کارکنان در دانشگاه‌های آزاد استان فارس بود. روش شناسی: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و ازنظر گردآوری داده‌ها، روش آمیخته اکتشافی بود. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران و کارکنان خبره دانشگاه‌های آزاد استان فارس بود که از بین آنها تعداد 10 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین، در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان (شامل اعضای هیئت‌علمی) دانشگاه-های آزاد استان فارس بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با تخصیص متناسب تعداد 357 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. یافته ها: نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که از دیدگاه مدیران دو متغیر فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی بر رابطه بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمان اثر میانجی و معنادار دارد اما حفظ کارکنان بر رابطه مذکور اثر میانجی ندارد. نتیجه گیریهمچنین، مشخص که از دیدگاه کارکنان، هر سه متغیر فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی و حفظ کارکنان روی رابطه مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی از دیدگاه کارکنان اثر واسطه‌ای و معنادار دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی مدیریت سرمایه انسانی در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب
        علیرضا پورعسکری حسن رنگریز علیرضا اسلامبولچی علی اصغری صارم
        هدف از پژوهش حاضر بررسی مدیریت سرمایه انسانی در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب است. این پژوهش از نظر هدف، توسعه ای از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت، کمّی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از کارکنان رسمی شاغل در شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب می باشد که تعداد آنها بر چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر بررسی مدیریت سرمایه انسانی در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب است. این پژوهش از نظر هدف، توسعه ای از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت، کمّی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از کارکنان رسمی شاغل در شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب می باشد که تعداد آنها برابر 985 نفر بوده و 388 نفر از آنها به روش غیراحتمالی در دسترس و پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مرحله کیفی، مورد استفاده قرار گرفته است. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای تخصصی آمار شامل SPSS25 و SmartPLS3 و روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های تحقیق حاضر نشان داد که عوامل علّی شناسایی شده با مدیریت سرمایه انسانی در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب رابطه معناداری دارند. همچنین رابطه مدیریت سرمایه انسانی با راهبردها، و راهبردها با پیامدها رابطه معناداری دارند. رابطه عوامل زمینه ای و مداخله گر با راهبردها نیز مورد تایید قرار گرفته است. پرونده مقاله