• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی کارکنان در رابطه فرهنگ سازمانی با انگیزش شغلی
        سیدمحمدحسین حسینی روش مهسا نخعی مقدم
        هدف از پژوهش حاضر، طراحی و برازش الگویی ساختاری از روابط علّی بین فرهنگ سازمانی با انگیزش شغلی و میانجی‌گری توانمندسازی روانشناختی است. این پژوهش از نوع مقطعی- توصیفی است. آزمودنی‌های این تحقیق 226 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان هستند که با روش تم چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، طراحی و برازش الگویی ساختاری از روابط علّی بین فرهنگ سازمانی با انگیزش شغلی و میانجی‌گری توانمندسازی روانشناختی است. این پژوهش از نوع مقطعی- توصیفی است. آزمودنی‌های این تحقیق 226 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان هستند که با روش تمام شمار انتخاب گردیده و سپس پرسش‌نامه‌های فرهنگ سازمانی دنیسون، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و انگیزش شغلی رابینسون را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل تأیید عاملی و الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد که تحلیل‌های الگویابی معادلات ساختاری، برازندگی الگو را مورد حمایت قرار دادند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که فرهنگ سازمانی به صورت غیرمستقیم از طریق توانمندسازی روانشناختی با انگیزش شغلی رابطه مثبت و معناداری دارند؛ لذا پیشنهاد می‌شود که مدیران با فراهم آوردن فرهنگی که در آن، کارها به صورت تیمی، توزیع اطلاعات عادلانه، تصمیم‌گیری مشارکتی، ارتباطات باز، پاداش‌های متناسب با عملکرد و جلسات اثربخش برگزار می‌شوند، زمینه را برای توانمندکردن کارکنان و به تبع آن افزایش انگیزش بوجود آورند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی رابطه مولفه های سبک رهبری اخلاقی ادراک شده توسط کارکنان با مولفه های توانمند سازی روانشناختی
        غلامرضا کاشانی محمدرضا حاجی انزهایی
        توانمند سازی روانشناختی به عنوان یک بر انگیزاننده ی درونی به کارکنان این اجازه را می دهد که با استفاده از حس اعتماد به نفس و استقلال در شغل، خودکارآمدی را تقویت کنند. رهبران اخلاقی از طریق گفت و گو و تعامل با کارکنان، شغل آن ها را معنی دار کرده و به آن شکل می دهند لذا ر چکیده کامل
        توانمند سازی روانشناختی به عنوان یک بر انگیزاننده ی درونی به کارکنان این اجازه را می دهد که با استفاده از حس اعتماد به نفس و استقلال در شغل، خودکارآمدی را تقویت کنند. رهبران اخلاقی از طریق گفت و گو و تعامل با کارکنان، شغل آن ها را معنی دار کرده و به آن شکل می دهند لذا رهبران اخلاقی به پیروانشان در تفسیر این که چطور کار آن ها معنی دار و تاثیر گذار است کمک می کنند که این دو از مولفه های مهم توانمند سازی روانشناختی است. در همین رابطه هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مولفه های رهبری اخلاقی با مولفه های توانمند سازی روانشناختی است. جامعه آماری تحقیق شرکت ایساکو در شهر تهران است و تعداد نمونه از طریق جدول مورگان به تعداد 265 نفر به صورت تصادفی ساده با استفاده از جدول اعداد تصادفی بدست آمد. روایی (همگرا و واگرا) و پایایی (بارعاملی، ضریب پایایی مرکب و ضریب آلفای کرونباخ) بدست آمده از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری حاکی از آن است که ابزار اندازه‌گیری از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. تحلیل داده‌ها با نرم افزار پی ال اس و معنی‌داری روابط میان متغیرهای مکنون با استفاده از آماره تی صورت گرفت. نتایج نشان داد درک کارکنان از نمایش رفتار اخلاقی رهبر با مولفه های خودمختاری و اثرگذاری توانمندسازی روانشناختی و درک ارتقا رفتار اخلاقی پیروان توسط رهبران با مولفه های معناداری شغل و شایستگی توانمند سازی روانشناختی رابطه معنی دار از نوع مثبت دارد و نشان می دهد درک همزمان کارکنان از نمایش رفتار اخلاقی رهبر و ارتقا رفتار اخلاقی پیروان توسط رهبر برای توانمند سازی روانشناختی ضروری است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - نقش واسطه ای توانمندسازی روان‌شناختی در رابطه حمایت اجتماعی ادراک‌شده و روحیه کارآفرینی دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند
        ریحانه ابراهیم آبادی علی عسگری فاطمه طاهرپور
        پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای توانمندسازی روان‌شناختی دررابطه حمایت اجتماعی ادراک‌شده و روحیه کارآفرینی دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی-‌ همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند به تعداد 8304 نفر که با استفاده از چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای توانمندسازی روان‌شناختی دررابطه حمایت اجتماعی ادراک‌شده و روحیه کارآفرینی دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی-‌ همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند به تعداد 8304 نفر که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 380 نفر انتخاب گردید. برای سنجش متغیر حمایت اجتماعی ادراک‌شده از پرسش‌نامه زیمت و همکاران (1988)، توانمندسازی روان‌شناختی از پرسش‌نامه اسپریتزر و میشرا (1995) و روحیه کارآفرینی از پرسش‌نامه وطن‌خواه و رضایی‌مقدم (1394) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. در خصوص الگوی معادلات ساختاری هنگامی که متغیر حمایت اجتماعی ادراک‌شده، متغیر پیش‌بین در نظر گرفته شد و روحیه کارآفرینی متغیر ملاک بودند از برازش خوبی برخوردار بود و روابط بین مؤلفه‌های حمایت اجتماعی ادراک‌شده و روحیه کارآفرینی در سطح 0/05 معنادار بود. یافته‌ها در مورد متغیر میانجی نشان داد که توانمندسازی روان‌شناختی نقش میانجی ایفا می‌کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - نقش مدیریت استعداد در اجرای اثربخش استراتژی
        محمدحسن مرشدی تنکابنی
        هدف این پژوهش، مطالعة نقش مدیریت استعداد در اجرای اثربخش استراتژی است. جامعة آماری که توانایی پاسخگویی به پرسشنامه‌های مربوط به موضوع مورد بررسی را داشتند شامل420 نفر از کارکنان دانشگاه ایلام بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 201 نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نم چکیده کامل
        هدف این پژوهش، مطالعة نقش مدیریت استعداد در اجرای اثربخش استراتژی است. جامعة آماری که توانایی پاسخگویی به پرسشنامه‌های مربوط به موضوع مورد بررسی را داشتند شامل420 نفر از کارکنان دانشگاه ایلام بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 201 نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. این پژوهش به‌لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامۀ مدیریت استعداد و اجرای اثربخش استراتژی است. جهت تعیین روایی پرسشنامه‌های مذکور از روایی محتوایی استفاده شد و برای سنجش پایایی، از طریق روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفتند که به ترتیب 0/887 و 0/910 بدست آمد. برای تحلیل داده‌های بدست آمده از روش معادلات ساختاری با بکارگیری نرم‌افزار آماری لیزرل استفاده شد. یافته‌ها نشان می‌دهند که بین عوامل مدیریت استعداد و اجرای اثربخش استراتژی روابط معناداری وجود دارد. بنابراین انتظار عملکرد با ضریب تأثیر 0/74، انتظار تلاش با ضریب تأثیر 0/77، اثرات اجتماعی با ضریب تأثیر 0/70 و شرایط تسهیل‌گر با ضریب تأثیر 0/48 در اجرای اثربخش استراتژی تأثیر معناداری دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - پیش بینی توانمندسازهای روانشناختی از طریق مدیریت دانش در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس
        امید صفری غلامرضا صفری فاطمه حسینی
        پژوهش حاضر با هدف پیش بینی توانمندسازهای روانشناختی از طریق مدیریت دانش در کارکنان اداراه کل ورزش و جوانان فارس انجام شد. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری، تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 114نفر است که تمام کارکنان به عنوان چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف پیش بینی توانمندسازهای روانشناختی از طریق مدیریت دانش در کارکنان اداراه کل ورزش و جوانان فارس انجام شد. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری، تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 114نفر است که تمام کارکنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه های استاندارد مدیریت دانش (شرون لاسون ،2003) و توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر ،1995) بود. برای توصیف داده‌ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی داده‌ها از روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت دانش قابلیت پیش بینی و تاثیر گذاری 0/53 بر توانمندسازهای روانشناختی آزمودنی ها را دارد و همچنین از بین مولفه های مدیریت دانش تنها مولفه کاربرد دانش قابلیت پیش بینی و تاثیر گذاری 0/31 بر توانمندسازهای روانشناختی آزمودنی ها را دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تأثیر سازگاری شغلی بر ارتقای شغلی با میانجی‌گری خودشیرینی سازمانی و تعدیل‌کنندگی حمایت‌شغلی
        داریوش طهماسبی آقبلاغی زهره رحیمی غلامرضا سلیمی
        هدف پژوهش حاضر مشخص کردن تأثیر سازگاری شغلی بر ارتقای شغلی به‌واسطه خودشیرینی و تعدیل‌کنندگی حمایت شغلی است. این پژوهش از نوع همبستگی است و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده ‌شده است. روایی محتوایی آن با نظر متخصصان، استادان دانشگاهی و کارشناسان خبره تأیید شد. پا چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر مشخص کردن تأثیر سازگاری شغلی بر ارتقای شغلی به‌واسطه خودشیرینی و تعدیل‌کنندگی حمایت شغلی است. این پژوهش از نوع همبستگی است و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده ‌شده است. روایی محتوایی آن با نظر متخصصان، استادان دانشگاهی و کارشناسان خبره تأیید شد. پایایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ در سطح مناسبی قرار داشت. تعداد 76 نفر از کارمندان بانک مسکن استان سمنان نمونه آماری این پژوهش را تشکیل دادند و روش نمونه‌گیری در این پژوهش در دسترس(اتفاقی) بوده است. یافته‌های پژوهش، پس از تحلیل مسیر نشان داد سازگاری شغلی تأثیر مثبت و معناداری بر خودشیرینی و ارتقای شغلی دارد، همچنین تأثیر مثبت خودشیرینی بر ارتقای شغلی نیز مورد تأیید قرار گرفت. ولی حمایت شغلی نتوانست تعدیل‌کننده‌ای برای تأثیر سازگاری شغلی بر ارتقای شغلی باشد و فرضیه پایانی که نقش میانجی گری خودشیرینی بین سازگاری شغلی بر ارتقای شغلی بود، تایید شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - نقش واسطه ای جو اخلاق سازمانی در رابطه بین هوش معنوی و سرمایه فکری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس
        سیروس حدادنیا نیما شهیدی
        هدف از انجام این پژوهش پیش بینی سرمایه فکری بر اساس هوش معنوی با واسطه گری جو اخلاقی سازمان است. روش این پژوهش، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی و جامعه آماری، شامل تمامی اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به تعداد 2874 نفر در سال تحصیلی 96-97 هستند. ر چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش پیش بینی سرمایه فکری بر اساس هوش معنوی با واسطه گری جو اخلاقی سازمان است. روش این پژوهش، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی و جامعه آماری، شامل تمامی اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به تعداد 2874 نفر در سال تحصیلی 96-97 هستند. روش نمونه گیری، تصادفی خوشه ای است که به صورت طبقه ای اعمال گردید. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 377 نفر محاسبه گردید. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه سرمایه فکری بتیس و همکاران، جو اخلاق سازمانی کولن و برانسون و هوش معنوی آمرام استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری، ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون بارون و کنی و تحلیل مسیر و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین هوش معنوی و سرمایه فکری وجود دارد. بین هوش معنوی و جو اخلاق سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت و همچنین جو اخلاق سازمانی با کنترل هوش معنوی، سرمایه فکری را پیش بینی می کند و معیارهای اخلاقی از قدرت پیش بینی کننده بیشتری برخوردار است و نقش واسطه ای جو اخلاق سازمانی نیز در ارتباط بین هوش معنوی و سرمایه فکری مورد تایید قرار گرفت. پرونده مقاله