• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی تأثیر نگرش‌ شغلی بر تسهیم دانش و ارتباط آن با رفتار شهروندی سازمانی در بانک قوامین
        سید مهدی الوانی احسان لرستانی
        هدف از این تحقیق مشخص نمودن مهمترین شاخص های مختلف نگرش های شغلی و میزان تاثیر این شاخص ها بر میزان تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی می باشد. سه شاخص وابستگی شغلی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی به عنوان مهمترین شاخص های نگرش شغلی انتخاب شدند و پس از تعیین و تایید شاخص های چکیده کامل
        هدف از این تحقیق مشخص نمودن مهمترین شاخص های مختلف نگرش های شغلی و میزان تاثیر این شاخص ها بر میزان تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی می باشد. سه شاخص وابستگی شغلی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی به عنوان مهمترین شاخص های نگرش شغلی انتخاب شدند و پس از تعیین و تایید شاخص های مرتبط با متغیرهای مستقل و وابسته با انجام تحلیل آماری بر روی داده های جمع آوری شده (آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر) مشخص گردید که از بین متغیرهای وابستگی شغلی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی، متغیر تعهد سازمانی بیشترین تاثیر را بر متغیر رفتار شهروندی سازمانی داشته است و وابستگی شغلی کمترین میزان را تاثیرگذار بوده است. همچنین از بین متغیرهای وابستگی شغلی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی، متغیر رضایت شغلی بیشترین تاثیر را بر متغیر تسهیم دانش داشته است و متغیر وابستگی شغلی کمترین تاثیر را دارا بوده و رفتار شهروندی سازمانی نیز تاثیر مثبت و معناداری بر تسهیم دانش در سازمان ها می گذارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارزیابی فنی و اقتصادی طرح های متقاضی وام با استفاده از تکنیک تحلیل شبکه ای فازی(FANP)
        زهرا امیری مقصود امیری
        در فرآیند اعطای تسهیلات، تصمیم گیری، اساسی ترین فعالیت سازمان به شمار می رود. انتخاب یک پروژه مطمئن و با ریسک پایین برای سرمایه گذاری یکی از عوامل مهم در موفقیت بانک ها در بخش تخصیص منابع است. ولی به دلیل شرایط متغیر اقتصادی، ناشناخته بودن و کم توجهی به بسیاری از عوامل چکیده کامل
        در فرآیند اعطای تسهیلات، تصمیم گیری، اساسی ترین فعالیت سازمان به شمار می رود. انتخاب یک پروژه مطمئن و با ریسک پایین برای سرمایه گذاری یکی از عوامل مهم در موفقیت بانک ها در بخش تخصیص منابع است. ولی به دلیل شرایط متغیر اقتصادی، ناشناخته بودن و کم توجهی به بسیاری از عوامل موثر بر موفقیت یک پروژه، انتخاب پروژه با مشکلات زیادی مواجه می باشد. همچنین با توجه به این که پرداخت تسهیلات، دارای روندی طولانی همراه با احتمال خطا و اشتباهات انسانی می باشد، لذا لزوم استفاده از یک سیستم پشتیبان که قادر به تحلیل اطلاعات و تصمیم گیری سریع با ضریب خطای پایین باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از سیستم پشتیبان تصمیم باعث انعطاف پذیری و سهولت اعطای تسهیلات می گردد و می تواند به کارشناسان در امر تصمیم گیری و انتخاب پروژه یاری رساند. در این تحقیق، معیارهای موثر در ارزیابی طرح های متقاضی وام شناسایی و تجزیه تحلیل می شوند و مدلی جهت ارزیابی طرح ها ارائه می شود. در تمام مراحل طراحی مدل از خبرویّت کارشناسان خبره اعتبارات استفاده شده است. در بخش ارزیابی، با استفاده از فرم نظرسنجی، ماتریس مقایسات زوجی و روش تحلیل شبکه ای فازی اوزان معیارها مشخص شده و با مشخص شدن ارزش هر معیار، نتیجه ی ارزیابی مشخص می شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی تاثیر مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی (مطالعه موردی: کارکنان شرکت مخابرات استان همدان)
        مهدی مرتضوی فرزانه منیریان
        با توجه به اینکه امروزه مدیریت دانش در سازمان ها اهمیت ویژه ای یافته است و مدیریت موفق دانش، مشخصه اصلی بقای یک سازمان است، جوامع علمی و تجاری هر دو براین باورند که سازمان هایی با قدرت دانش می توانند برتری های بلند مدت خود را در عرصه های رقابتی حفظ کنند. همچنین سازمان ه چکیده کامل
        با توجه به اینکه امروزه مدیریت دانش در سازمان ها اهمیت ویژه ای یافته است و مدیریت موفق دانش، مشخصه اصلی بقای یک سازمان است، جوامع علمی و تجاری هر دو براین باورند که سازمان هایی با قدرت دانش می توانند برتری های بلند مدت خود را در عرصه های رقابتی حفظ کنند. همچنین سازمان ها برای رویارویی و مقابله با عوامل عدم اطمینان، حفظ موقعیت و ایجاد خلاقیت و نوآوری جهت گسترش عرصه رقابتی خود باید مدیریت دانش و متقابلاً خلاقیت سازمانی کارکنان را به عنوان یک نیاز استراتژیک و ضروری جهت پیشگامی در عرصه رقابت پذیری، در زمره برنامه های اولویت دار خود قرار دهند.در این پژوهش تاثیر ابعاد مدیریت دانش شامل تولید و اکتساب دانش، ذخیره و سازماندهی دانش، به اشتراک گذاری دانش، ارزیابی دانش، بکارگیری دانش، به عنوان متغیر مستقل بر خلاقیت سازمانی کارکنان به عنوان متغیر وابسته بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شرکت مخابرات استان همدان می باشند و این پژوهش از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی است و پس از تعیین و تائید شاخص های مرتبط با متغیر مستقل و وابسته توسط خبرگان، پرسشنامه ای که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 938/0 اندازه گیری شده است؛ در نمونه آماری متشکل از 250 نفر که به روش تمام شماری نمونه گیری شده است توزیع گردید و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار LISRELبه منظور ارزیابی الگوی معادلات ساختاری و Spss به منظور تحلیل رگرسیون صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان داد، ابعاد مدیریت دانش شامل تولید و اکتساب دانش، ذخیره و سازماندهی دانش، به اشتراک گذاری دانش، ارزیابی دانش، بکارگیری دانش بر خلاقیت سازمانی تاثیر گذارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطه بین تعهد مدیریت به کیفیت خدمات و خروجی های سازمانی با توجه به نقش میانجی گر مشارکت مؤثر کارکنان در بانک های استان گیلان
        مهرداد گودرزوند چگینی ثمین یوسفی مهیار دلشاد
        امروزه رقابت برای بهبود کیفیت خدمات به عنوان یک مسئله راهبردی کلیدی برای سازمان هایی که در بخش خدمات فعالیت می کنند، شناخته شده است. سازمان هایی که به سطح بالاتری از کیفیت خدمات دست می یابند، سطوح بالاتری از رضایتمندی مشتریان را به عنوان مقدمه ای برای دستیابی به مزیت رق چکیده کامل
        امروزه رقابت برای بهبود کیفیت خدمات به عنوان یک مسئله راهبردی کلیدی برای سازمان هایی که در بخش خدمات فعالیت می کنند، شناخته شده است. سازمان هایی که به سطح بالاتری از کیفیت خدمات دست می یابند، سطوح بالاتری از رضایتمندی مشتریان را به عنوان مقدمه ای برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار خواهند داشت. رضایت مشتری به عنوان عامل کلیدی در شکل گیری تمایل خرید آتی مشتریان به شمار می رود. کیفیت کار و توانایی های بالای کارکنان عملیاتی از برتری شرکت ها جدا ناپذیر است؛ چرا که خدمات ارائه شده توسط چنین کارکنانی منعکس کننده ی تصویر سازمان است و رضایت مشتری از کیفیت خدمات را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از تحقیق حاضر، سنجش رابطه تعهد مدیریت به کیفیت خدمات با رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان از عملکرد خدمات در بانک های استان گیلان بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان و مشتریان بانک های استان گیلان بوده که از این میان تعداد 362 نفر از کارکنان و 397 نفراز مشتریان بانک ها به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری SEM و نرم افزار LISREL استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از وجود رابطه معنی دار و مثبت میان تعهد مدیریت به کیفیت خدمات و مشارکت موثر کارکنان بوده و همچنین نتایج نشان می دهد که مشارکت موثر کارکنان با رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان از عملکرد خدمات رابطه مثبت و معنی داری دارد. بنابراین با توجه نتایج مطالعه به طور کلی می توان گفت که تعهد مدیریت به کیفیت خدمات بر خروجی های سازمانی (رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان از عملکرد خدمات) در بانک های استان گیلان تاثیر مثبت دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رابطه با نام تجاری، محور ایجاد نام تجاری قوی در بانک های تجاری
        کامبیز حیدرزاده هنزائی جواد عباسی
        این پژوهش به شناسایی عوامل موثر بر ارزش ویژه نام تجاری بانک های تجاری و بررسی روابط آنان در قالب یک مدل ارزیاب نام تجاری پرداخته است و در پی آن می باشد که مدلی بومی برای صنعت بانکداری ایران ارائه نماید. بنابراین با روش تحقیق ترکیبی (کیفی وکمی) نخست از طریق مطالعات اکتشا چکیده کامل
        این پژوهش به شناسایی عوامل موثر بر ارزش ویژه نام تجاری بانک های تجاری و بررسی روابط آنان در قالب یک مدل ارزیاب نام تجاری پرداخته است و در پی آن می باشد که مدلی بومی برای صنعت بانکداری ایران ارائه نماید. بنابراین با روش تحقیق ترکیبی (کیفی وکمی) نخست از طریق مطالعات اکتشافی سه بعد ارزش ویژه نام تجاری، دانش نام و نشان تجاری و رابطه با نام تجاری در بانک های تجاری شناسایی گردید. در این تحقیق نمونه ای به تعداد 802 نفر از مشتریان بانک های خصوصی و دولتی در نظر گرفته شد و برای پاسخ به سئوالات تحقیق، داده های گردآوری شده با تکنیک های آماری مناسب تجزیه و تحلیل گردید. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مولفه های رابطه با نام تجاری نقش متغیر میانجی را ایفا می نماید. به عبارت دیگر، دانش نام تجاری بر رابطه مشتریان با نام تجاری بانک ها تاثیر مستقیم و مثبت می گذارد و پیامدهای ارزش ویژه نام تجاری بانک ها (تمایل به معرفی نام تجاری بانک و تمایل به استفاده از خدمات جدید بانک) به طور مستقیم متاثر از رابطه مشتریان با نام و نشان تجاری می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مدل ساختار علیّت بهره وری منابع انسانی، رضایت شغلی، رفتار شهروندی و تعهد سازمانی در صنعت آب و فاضلاب (مطالعه موردی: شرکت آب و فاضلاب استان البرز)
        علی بدیع زاده غلامرضا رضایی فر
        منابع انسانی توانمند در هر سازمان یکی از عوامل موثر در موفقیت آن سازمان بوده و بهره وری منابع انسانی به عنوان یک عامل کلیدی در سازمان مطرح است. هدف از این تحقیق مدل سازی رابطه علیّت میان بهره وری منابع انسانی، رضایت شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی است تا بتوا چکیده کامل
        منابع انسانی توانمند در هر سازمان یکی از عوامل موثر در موفقیت آن سازمان بوده و بهره وری منابع انسانی به عنوان یک عامل کلیدی در سازمان مطرح است. هدف از این تحقیق مدل سازی رابطه علیّت میان بهره وری منابع انسانی، رضایت شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی است تا بتوان با این شناخت به بهبود بهره وری منابع انسانی درشرکت آب و فاضلاب استان البرز کمک نمود. ابزار تحقیق پرسشنامه های استاندارد و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان رسمی و قراردادی شرکت آب و فاضلاب استان البرز بود. برای مدل سازی از روش حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. یافته ها نشان داد رابطه مثبت و معنی دار میان بهره وری منابع انسانی با رفتار شهروندی سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی وجود دارد و همچنین رابطه مثبت معنی دار میان تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی و رضایت شغلی و نهایتاً رابطه مثبت معنی دار میان رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد. در پایان پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - اندازه گیری میزان اتلاف چیدمان جریان تولید با استفاده از منطق فازی
        کیوان شاه قلیان میثم علیزاده سیاهکل
        یکی از مسائل مهم جهت کاهش اتلاف و به دنبال آن افزایش بهره‌وری در سازمان‌های تولیدی، داشتن چیدمان تولیدی روان و درست می‌باشد. بنابراین شناسایی و بررسی عوامل مانع تحقق بهره‌وری مورد انتظار در چیدمان جریان تولید، دارای اهمیت فراوان می‌باشد. یکی از این عوامل اتلاف است؛ سازم چکیده کامل
        یکی از مسائل مهم جهت کاهش اتلاف و به دنبال آن افزایش بهره‌وری در سازمان‌های تولیدی، داشتن چیدمان تولیدی روان و درست می‌باشد. بنابراین شناسایی و بررسی عوامل مانع تحقق بهره‌وری مورد انتظار در چیدمان جریان تولید، دارای اهمیت فراوان می‌باشد. یکی از این عوامل اتلاف است؛ سازمان‌ها می‌توانند با پیش‌رو قرار دادن الگوی تفکر ناب به بهره‌ور کردن چیدمان جریان تولید پرداخته و محصولات نهایی را با حداقل اتلاف تولید نمایند. آگاهی از میزان اتلاف به سازمان‌ها کمک می‌کند، تا با اتخاذ تصمیمات درست در جهت حذف مواردی که هیچ‌گونه ارزش افزوده‌ای در محصول ایجاد نمی‌کنند، اقدام نمایند. از آنجایی که اندازه‌گیری میزان اتلاف، بر مبنای دانش کارشناسان یا استدلال افراد صورت گرفته و این امر نیز با قضاوت‌های ذهنی، اطلاعات مبهم و متغیرهای زبانی در اکثر معیارها همراه است؛ لذا وجود یک تکنیک قوی که بتواند بر مبنای این اطلاعات مبهم به کار گرفته شود، کاملاً محسوس است؛ از اینرو سیستم استنتاج فازی پیشنهاد شده و جهت شبیه‌ سازی آن از نرم‌افزار Matlab استفاده شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی تاثیر مدیریت دانش مشتری بر بهبود روابط با مشتریان صنعتی(قطعه سازان خودرو مستقر در شهرک های صنعتی قزوین)
        محمد علی ولی پور اسماعیل ملک اخلاق رقیه پور حسن
        با توجه به اهمیت مشتری در دنیای رقابتی امروز، به ویژه در بازاریابی صنعتی، لازم است شرکت ها درک درستی از مشتریان و نیازهایشان داشته باشند. امروزه بیش از پیش به دانش تکیه شده؛ با تکیه بر دانش به عنوان عامل کلیدی رقابت پذیری در اقتصاد جهانی، شرکت ها ممکن است به دنبال عنصر چکیده کامل
        با توجه به اهمیت مشتری در دنیای رقابتی امروز، به ویژه در بازاریابی صنعتی، لازم است شرکت ها درک درستی از مشتریان و نیازهایشان داشته باشند. امروزه بیش از پیش به دانش تکیه شده؛ با تکیه بر دانش به عنوان عامل کلیدی رقابت پذیری در اقتصاد جهانی، شرکت ها ممکن است به دنبال عنصر اصلی باشند که دانش مشتری نامیده می شود. از طرفی چون مشتری در دستیابی به اهداف سازمان یک عضو کلیدی است، لازم است به دانش مشتری اهمیت بیشتری داده شود. بنابراین نیاز به مدیریت کردن دانش مشتری چالشی را پیشروی سازمان قرار می دهد که باید با آن روبرو شود. در این پژوهش به بررسی تاثیر مدیریت دانش مشتری بر ارتقاء روابط با مشتریان صنعتی پرداخته شده است. برای بررسی فرضیات از نرم افزار spss استفاده کردیم. بعد از بررسی نرمال بودن داده ها برای آزمون فرضیات از t-test تک نمونه ای و آزمون دو جمله ای، همچنین برای اولویت بندی متغیرها از آزمون فریدمن استفاده نمودیم. پرونده مقاله