• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - سیستم پیش‌بینی کننده استنتاج فازی حکمرانی خوب در مبارزه با فساد اداری
        حامد رحمانی مرتضی موسی‌خانی غلامرضا معمارزاده طهران
        امروزه همواره واژه فساد را در بسیاری از سرخط‌های خبری می‌توان دید تنها با مراجعه به مطبوعات و انواع رسانه‌های جمعی می‌توان به افزایش فساد در سازمان‌ها و دیگر نهادها صحه گذاشت. چندی پیش با اعلام ‌شاخص‌های درک فساد، ایران جزء کشورهای با فساد بالا معرفی گردید. این پژوهش با چکیده کامل
        امروزه همواره واژه فساد را در بسیاری از سرخط‌های خبری می‌توان دید تنها با مراجعه به مطبوعات و انواع رسانه‌های جمعی می‌توان به افزایش فساد در سازمان‌ها و دیگر نهادها صحه گذاشت. چندی پیش با اعلام ‌شاخص‌های درک فساد، ایران جزء کشورهای با فساد بالا معرفی گردید. این پژوهش با یک بررسی گسترده در ادبیات پژوهش‌های پیشین در پی ایجاد مدلی جامع جهت سنجش فساد اداری می‌باشد و در آن با تعریف مجموعه‌های فازی عوامل موثر بر فساد اداری که شامل متغییرهای پیش‌بینی‌کننده حکمرانی خوب بانک جهانی می‌باشد از عواملِ حق اظهار نظر و پاسخگویی؛ ثبات سیاسی و عدم خشونت؛ اثربخشی دولت؛ کیفیت مقررات و حاکمیت قانون استفاده شده است. در این پژوهش تمامی ‌ابعاد مختلف حکمرانی خوب برای مبارزه با فساد به‌عنوان ورودی سیستم استنتاج فازی و از فساد اداری به‌عنوان خروجی در سیستم استفاده شد و همچنین پس از آن توابع عضویت و قواعد فازی‌، سیستم استنتاج فازی سنجش فساد اداری با استفاده از ‌شاخص‌های حکمرانی خوب طراحی گردیده و در پایان نیز خروجی مدل با نظر خبره‌ها مقایسه گردید. در این پژوهش قاعده نویسی با استفاده از نظرات پنج نفر از اساتید دانشگاه به دست آمد. یافته‌های پژوهش نشان داد که نتایج حاصل از نظر خبره‌ها و نتایج حاصل از سیستم استنتاج فازی به یکدیگر نزدیک بوده که این نشان از اعتبار مناسب سیستم دارد و می‌توان گفت که یکی از مهمترین دلایل این اعتبار، شناسایی سنجه‌های مناسب برای پیش‌بینی است که در پژوهش حاضر این سنجه‌ها از بانک جهانی استخراج گردید. نتایج به‌دست آمده نشان از آن دارد که شاخص حاکمیت قانون در حکمرانی تاثیر به‌سزایی در خروجی مدل یعنی کاهش فساد اداری دارد و با افزایش و کاهش آن میزان فساد پیش‌بینی شده در سازمان افزایش و کاهش می‌یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی رابطه بین اصول سازمان یادگیرنده و تعهد سازمانی کارکنان (مطالعه موردی شرکت توزیع نیروی برق منطقه‏ای فارس)
        سارا ریواز ملیحه نیک کار مژده ریواز فریبا تابع بردبار
        مطالعه حاضر با هدف بررسی همبستگی بین اصول سازمان یادگیرنده و تعهد سازمانی کارکنان شرکت توزیع نیروی برق منطقه ای فارس (توصیفی-همبستگی) انجام شد. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی-پژوهشی است.جامعه آماری کارکنان شرکت برق منطقه ای فارس (350 نفر) و حجم نمونه پژوهشی 170 نفر به صو چکیده کامل
        مطالعه حاضر با هدف بررسی همبستگی بین اصول سازمان یادگیرنده و تعهد سازمانی کارکنان شرکت توزیع نیروی برق منطقه ای فارس (توصیفی-همبستگی) انجام شد. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی-پژوهشی است.جامعه آماری کارکنان شرکت برق منطقه ای فارس (350 نفر) و حجم نمونه پژوهشی 170 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه های تعهد سازمانی آلن و می یر و سازمان یادگیرنده سنگه بود. تحلیل یافته ها از طریق آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام گردید. نتایج نشان داد که بین سازمان یادگیرنده و تعهد سازمانی رابطه معنادار مثبت وجود دارد. بیشترین و کمترین نوع تعهد به ترتیب مربوط به تعهد عاطفی و مستمر می باشد. بیشترین و کمترین نمره کارکنان از نظر مولفه های سازمان یادگیرنده به ترتیب مربوط به نگرش سیستماتیک و مدل های ذهنی می باشد. ابعاد تعهد سازمانی با سن، جنس، سابقه خدمت و تحصیلات ارتباط معنادار نشان دادند، در حالی که مولفه های سازمان یادگیرنده با تاهل و سابقه خدمت ارتباط آماری معنادار نشان دادند. وجود ارتباط بین سازمان یادگیرنده و تعهد سازمانی را می توان این گونه تفسیر کرد وقتی فرد دیدگاه مثبتی در مورد تقویت و افزایش اطلاعات خود در سازمان داشته باشد، نسبت به آن سازمان علاقه مند می شود و در نتیجه برای رساندن سازمان به اهداف خود تلاش می نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تاثیر ابعاد سیاست‌های کلی نظام اداری در حوزه منابع انسانی بر نگهداشت کارکنان دانش‌محور در بدنه نظام آموزش عالی، ایران
        مرضیه محمدی مسعود پورکیانی
        هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر ابعاد سیاست‌های کلی نظام اداری در حوزه منابع انسانی بر نگهداشت کارکنان دانش‌محور در بدنه نظام آموزش عالی ایران می‌باشد. تحقیق حاضر از نوع پژوهش های توصیفی- همبستگی می‌باشد که به روش پیمایشی انجام شده است. همچنین این پژوهش از نظر هدف، کاربرد چکیده کامل
        هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر ابعاد سیاست‌های کلی نظام اداری در حوزه منابع انسانی بر نگهداشت کارکنان دانش‌محور در بدنه نظام آموزش عالی ایران می‌باشد. تحقیق حاضر از نوع پژوهش های توصیفی- همبستگی می‌باشد که به روش پیمایشی انجام شده است. همچنین این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل شامل رؤسا و معاونین دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر تهران می‌باشد که با استفاده جدول کرجسی و مورگان، 217 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده‌اند. ابزارگردآوری داده‌ها، پرسشنامه می باشد و به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان داد که اجرای سیاست‌های کلی نظام اداری در حوزه منابع انسانی در بدنه نظام آموزش عالی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و اعمال این سیاست‌ها، بر نگهداشت کارکنان دانش‌محور در بدنه نظام آموزش عالی تاثیر مثبت می‌گذارند. همچنین در این پژوهش، ابعاد سیاست‌های کلی نظام اداری در حوزه منابع انسانی در راستای تاثیرگذاری بر ماندگاری کارکنان دانش‌محور نظام آموزش عالی، الویت بندی شده اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - نقش رفتارشهروندی سازمانی در ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
        نیلوفر میرسپاسی حاجیه رجبی فرجاد مرضیه ابراهیمیان
        باتوجهبه اهمیت رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان و نقش آنها در موفقیت سازمان ها،در این پژوهش به نقش رفتار شهروندی سازمانی در ارزیابی عملکرد کارکنان پرداخته شدهاست. هدف علمی از انجام این تحقیق شناسایی و تبیین ارتباط مابین 5 عامل رفتارشهروندی سازمانی و ارزیابی عملکرد چکیده کامل
        باتوجهبه اهمیت رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان و نقش آنها در موفقیت سازمان ها،در این پژوهش به نقش رفتار شهروندی سازمانی در ارزیابی عملکرد کارکنان پرداخته شدهاست. هدف علمی از انجام این تحقیق شناسایی و تبیین ارتباط مابین 5 عامل رفتارشهروندی سازمانی و ارزیابی عملکردکارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر می‌باشد.روش بررسی این مطالعه به صورت توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جهت سنجش رفتارشهروندی سازمانی از پرسشنامه استاندارد پادساکف استفاده و برای سنجش عملکردکارکنان از پرسشنامه استاندارد پترسون استفاده شده است که روایی از طریق محتوایمورتایید قرارگرفته است و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ با ضریب 892/0مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان دانشگاه آزاد اسلامیواحد اسلامشهر که 180 نفر می‌باشند و با استفاده از جدول مورگان برای تعیین حجمنمونه 118 نفر مورد بررسی و آزمون قرارگرفته است. به جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار Spss و جهت آزمون فرضیه‌ها از آزمون کولموگوروف اسمیرنوف: (آزمون k-s) استفاده شده است. نتایج به دست آمده: بین نوع دوستی و عملکردرابطه مستقیم و بین وجدان وعملکرد و گذشت و فداکاری با عملکرد و رفتار مدنی وعملکرد و درنهایت بین ادب و ملاحظه با عملکرد ارتباط معنادار وجود دارد و در حقیقتطبق فرضیه اصلی تحقیق هر پنج مولفه نوع دوستی، وجدان، گذشت، رفتار مدنی و ادب باعملکرد کارکنان معنادار می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تأثیر استفاده از ظرفیت‌های سازمانی برای افزایش ارزش مشتری (مطالعه موردی: مدیران و کارشناسان بازاریابی بانک سپه)
        حسین وظیفه دوست مریم عبدلی
        اهمیت نقش مشتری در مدیریت یک شرکت در طی بیست سال اخیر رو به فزونی بوده است. ظرفیت های سازمانی یک شرکت چه با جهت گیری درونی و چه بیرونی برای افزایش خلق ارزش مشتری ضروری است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر ظرفیت‌های سازمانی (مدیریت دانش، بازارگرایی و مدیریت ارتباط با چکیده کامل
        اهمیت نقش مشتری در مدیریت یک شرکت در طی بیست سال اخیر رو به فزونی بوده است. ظرفیت های سازمانی یک شرکت چه با جهت گیری درونی و چه بیرونی برای افزایش خلق ارزش مشتری ضروری است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر ظرفیت‌های سازمانی (مدیریت دانش، بازارگرایی و مدیریت ارتباط با مشتری) بر خلق ارزش برای مشتری در صنعت بانکداری می‌باشد. این مطالعه با استفاده از طرح پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی، مبتنی بر روش همبستگی می‌باشد. جامعه آماری منتخب، مدیران و کارشناسان بازاریابی شعب بانک سپه در کلان شهر تبریز می‌باشند و با استفاده از پرسشنامه، اطلاعات مورد نظر مشتریان جمع‌آوری گردید. پایایی همه متغیر در دامنه قابل‌ قبول قرار دارند. برای آزمون مدل از روش کمترین مربعات جزیی و نرم‌افزار PLS-Graph استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت دانش بر بازارگرایی و مدیریت ارتباط با مشتری تاثیر مثبت و همچنین بازارگرایی، مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت دانش بر خلق ارزش بر مشتری تأثیر مثبت دارد. بر اساس نتایج تحقیق به طور کلی می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری نمود که در عصر حاضر پرداختن به بازاریابی مبتنی بر دانش، یک ضرورت می‌باشد و استفاده از آن به عنوان یکی از مهمترین مزیت‌های رقابتی کسب و کارها محسوب می‌گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تاثیر مولفه‌های مدیریت دانش بر تقلب گزارش‌های مالی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
        مهدی ابراهیمی قدرت الله طالب نیا
        امروزه با توجه به گسترش رقابت بین سازمان‌ها و افزایش اهمیت موفقیت سازمان‌ها در این عرصه، سازمان‌ها را به سوی استفاده از یکی از مهم ترین منابع خود یعنی مدیریت دانش سوق داده است. فناوری‌های جدید به سازمانها این امکان را می‌دهند تا سیستم‌های مدیریت دانش را به منظور ذخیره و چکیده کامل
        امروزه با توجه به گسترش رقابت بین سازمان‌ها و افزایش اهمیت موفقیت سازمان‌ها در این عرصه، سازمان‌ها را به سوی استفاده از یکی از مهم ترین منابع خود یعنی مدیریت دانش سوق داده است. فناوری‌های جدید به سازمانها این امکان را می‌دهند تا سیستم‌های مدیریت دانش را به منظور ذخیره و اشاعه اطلاعات ساختار نیافته مورد استفاده قرار دهند. دراین پژوهش، تاثیر مولفه‌های مدیریت دانش بر تقلب گزارش‌های مالی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان داد که خلق دانش، ارزشیابی دانش، ارائه دانش، توزیع دانش و کاربرد دانش بر کاهش تقلب گزارشهای مالی شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران اثرگذار هستند. مشخص شد که عامل کاربرد دانش بیشترین تاثیر پیش بینی و معنی دار را بر روی کاهش تقلب گزارشگری مالی دارد. پرونده مقاله