• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مقایسه اثربخشی کلاس درس معکوس و کلاس درس مبتنی بر شبکه های اجتماعی، بر خلاقیت و یادگیری خود راهبر هنرجویانِ هنرستان های پسرانه شهرستان آبدانان
        هوشنگ خشنود سعید بختیارپور ساسان باوی رضا پاشا
        هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی کلاس درس معکوس و کلاس درس مبتنی بر شبکه های اجتماعی، برخلاقیت و یادگیری خود راهبر هنرجویان پسر هنرستان های شهرستان آبدانان در درس دانش فنی کامپیوتر انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی کلاس درس معکوس و کلاس درس مبتنی بر شبکه های اجتماعی، برخلاقیت و یادگیری خود راهبر هنرجویان پسر هنرستان های شهرستان آبدانان در درس دانش فنی کامپیوتر انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان آبدانان بودند. دراین طرح 60 دانش آموز به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در 3 گروه: کلاس درس معکوس، کلاس درس مبتنی بر شبکه های اجتماعی و کلاس درس سنتی (گروه کنترل) قرار گرفتند، پرسشنامه های خلاقیت تورنس و یادگیری خودراهبر فیشر به صورت پیش آزمون و پس آزمون برای گروه ها اجرا شد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره بیانگر تاثیر معنی دار و مثبت آموزش به روش کلاس درس معکوس وکلاس درس مبتنی برشبکه های اجتماعی روی متغیرهای خلاقیت و یادگیری خودراهبر می باشد. همچنین نتایج نشان داد که کلاس درس معکوس در مقایسه با کلاس درس مبتنی بر شبکه های اجتماعی، موجب اثرگذاری مثبت بیشتری بر خلاقیت و یادگیری خودراهبر شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - شناسایی عوامل مؤثر خلاقانه در تدوین شبکه‌های یادگیری پژوهشی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر تهران
        لیلا مصدق بابک نصیری فرقانی افسانه زمانی مقدم
        هدف: پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر خلاقانه در تدوین شبکه های یادگیری دانشجویی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر تهران میپردازد.روش: برای انجام پژوهش از رویکرد پژوهش آمیخته استفاده گردید. جامعه پژوهش در بخش کیفی، شامل کلیه صاحبنظران، اساتید و مدیران ارشد حوزه مدیریت‌آموز چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر خلاقانه در تدوین شبکه های یادگیری دانشجویی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر تهران میپردازد.روش: برای انجام پژوهش از رویکرد پژوهش آمیخته استفاده گردید. جامعه پژوهش در بخش کیفی، شامل کلیه صاحبنظران، اساتید و مدیران ارشد حوزه مدیریت‌آموزشی و یادگیری است که در زمینه یادگیری مجازی تجربه و حضور دارند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند با 15 نفر از صاحب‌نظران مصاحبه شد. جامعه آماری در مرحله کمی کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی 251 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه بدون ساختار بود. به‌منظور گردآوری داده‌های کمی نیز از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد که گویه‌های آن برگرفته از نتایج تحلیل داده‌های کیفی در مرحله اول بود. در پژوهش حاضر از روش سه‌بعدی نگری برای اعتباربخشی به داده‌ها استفاده‌شده است. همچنین در بخش کیفی از روش بازخورد مشارکت‌کننده نیز استفاده شد. در بخش کمی نیز ابتدا از روایی صوری برای سنجش روایی پرسشنامه و سپس از ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه استفاده شد که 89% بود. به‌منظور تحلیل یافته‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه کیفی، از روش تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز ، استفاده شد. برای تحلیل داده‌های کمی نیز از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر مؤثر بر ایجاد شبکه‌های یادگیری دانشجویی عبارتند از: 1- انگیزه‌های دانشجویان 2- برنامه‌ریزی شبکه‌های یادگیری 3- شبکه‌سازی و پشتیبانی 4- امکانات و تدارکات و 5-. مدیریت دانش. توجه به این عوامل می‌تواند در راستای ایجاد شبکه‌های یادگیری دانشجویی در تحصیلات تکمیلی و بهبود یادگیری شبکه‌ای دانشجویان بسیار موثر و سودمند باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تحلیلی بر اثربخشی تکنیک‌های آموزش خلاقیت بر طراحی معماری با تأکید بر فرایند ایده‌یابی و ‏ایده‌پردازی
        مهناز طالبی میر سعید موسوی کامبیز پوشنه
        هدف: هدف این پژوهش اثربخشی تکنیک‌های آموزش خلاقیت بر طراحی معماری موردبررسی و تحلیل قرارگرفته است روش پژوهش:روش این پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه آزمایشی و کنترل است .روش نمونه‌گیری در این پژوهش به‌صورت تصادفی و بر اساس انتخاب واحدترم یک دانشجویان مع چکیده کامل
        هدف: هدف این پژوهش اثربخشی تکنیک‌های آموزش خلاقیت بر طراحی معماری موردبررسی و تحلیل قرارگرفته است روش پژوهش:روش این پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه آزمایشی و کنترل است .روش نمونه‌گیری در این پژوهش به‌صورت تصادفی و بر اساس انتخاب واحدترم یک دانشجویان معماری طرح3 در نیمسال اول 96-97 از نمونه‌های در دسترس به تعداد مجموعاً 40 نفر در دو گروه بوده است . در گروه آزمایش شیوه آموزش مبتنی بر تکنیک‌های خلاقیت و در گروه کنترل آموزش رایج دنبال شده است. ابزار سنجش خلاقیت در هر دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون پرسشنامه تورنس و آزمون ترسیمی مبتنی بر 4 مؤلفه خلاقیت بوده است و داده‌های پژوهش با استفاده از مقایسه میانگین و انحراف معیار ...در نرم‌افزار spss تحلیل‌شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشانگر ارتقا خلاقیت مبتنی بر آموزش تکنیک‌های خلاقیت در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می‌باشد. با این تفاوت که تکنیک بارش فکری در حوزه ایده یابی مطرح و در زمان کوتاه مدت قابل تحقق بوده و در مقابل تکنیک اسکمپر در حوزه ایده پردازی مطرح و در بازه زمانی طولانی مدت قابل دستیابی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله بر خلاقیت و انعطاف پذیری شناختی در دبیران درس کار و فناوری
        آرزو امیدپور سلیمان کابینی مقدم حجت اله میاندهی
        زمینه: سازمان آموزش و پرورش باید تغییرات عمده ای را در درون خود ایجاد کند تا بتواند با تغییرات زودهنگام در جوامع اطلاعاتی، خود را هماهنگ کرده و پاسخگوی نیازهای افرد و جامعه باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش حل مسئله بر خلاقیت و انعطاف پذیری شناختی در بین دبی چکیده کامل
        زمینه: سازمان آموزش و پرورش باید تغییرات عمده ای را در درون خود ایجاد کند تا بتواند با تغییرات زودهنگام در جوامع اطلاعاتی، خود را هماهنگ کرده و پاسخگوی نیازهای افرد و جامعه باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش حل مسئله بر خلاقیت و انعطاف پذیری شناختی در بین دبیران درس کار و فناوری انجام شد. روش: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و پیگیری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دبیران زن درس کار و فناوری ناحیه 1 رشت در سال تحصیلی 1398-1399 به تعداد 146 نفر بود. برای نمونه گیری، تعداد 30 نفر دبیر داوطلب واجد شرایط که نمره کمتر از 120 در پرسشنامه های خلاقیت عابدی (1372) و کمتر از 80 در انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) کسب کرده بودند، مشخص و سپس به صورت تصادفی در 2 گروه مطالعه وارد شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت مداخله آموزشی حل مسئله دزوریلا و گلدفرید (1971) قرار گرفت. به منظور بررسی میزان سنجش پایداری نتایج، 1 ماه بعد از اجرای پس آزمون از گروه های مورد آزمایش، آزمون پیگیری به عمل آمد. داده ها از طریق آزمون های آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد برای متغیر خلاقیت اثر گروه (001/0P˂ و 571/0Eta=)، اثر زمان (001/0P˂ و 613/0Eta=) و اثر متقابل گروه × زمان (0.001˂Pو Eta=0.608)معنادار بود. همچنین برای متغیر انعطاف پذیری شناختی اثر گروه (0.001˂Pو Eta=0.609)، اثر زمان (0.001˂P و Eta=0.653) و اثر متقابل گروه در زمان(0.001˂Pو Eta=0.612)معنادار بود. از طرفی نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی حاکی از تفاوت معنادار میانگین های گروه آزمایش در مراحل پیش آزمون با پس آزمون 0.001˂P و پیش آزمون با پیگیری 0.001˂P برای متغیرهای خلاقیت و انعطاف پذیری شناختی بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که برای افزایش خلاقیت و انعطاف پذیری شناختی در بین دبیران درس کار و فناوری می توان مهارت های آموزش حل مسئله را به‌کار برده و از اثرات ماندگار آن استفاده نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - واکاوی عوامل مؤثر بر نوآوری وب سایت های فروش اینترنتی با رویکرد سلامت محوری مشتریان در دوران کرونا با رویکرد کیفی و کمی
        مجتبی نصیری حسین وظیفه دوست محمد علی نسیمی حسین دیده خانی
        زمینه: همه کشورها از تبعات کرونا ضرر های جبران ناپذیری را متحمل شده اند و از طرفی جبران خسارت زمان زیادی را می طلبد، لذا استفاده از مدل های نوین خرید اینترنتی به منظور حفظ سلامت مشتریان می تواند بسیار کارساز باشد.هدف: این پژوهش با هدف واکاوی عوامل موثر بر نوآوری وب سایت چکیده کامل
        زمینه: همه کشورها از تبعات کرونا ضرر های جبران ناپذیری را متحمل شده اند و از طرفی جبران خسارت زمان زیادی را می طلبد، لذا استفاده از مدل های نوین خرید اینترنتی به منظور حفظ سلامت مشتریان می تواند بسیار کارساز باشد.هدف: این پژوهش با هدف واکاوی عوامل موثر بر نوآوری وب سایت های فروش اینترنتی با رویکرد سلامت محوری مشتریان در دوران کرونا با بکارگیری تکنیک فراترکیب و روش بهترین- بدترین انجام شد.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهش‌های توسعه‌ای است. جامعه آماری در بخش کیفی تعداد 126 مقاله مستند بود که در نهایت به 33 مقاله مرتبط با موضوع انتخاب شد و در بخش کمی نیز 5 فروشگاه اینترنتی منتخب که با روش نمونه گیری در دسترس10 نفر به عنوان خبره انتخاب شدند. داده ها با استفاده از هفت گام باروسو و ساندلوسکی در فراترکیب و روش بهترین- بدترین در بخش کمی با استفاده نرم افزارهای مکس کیودا، اس پی اس اس و لینگو تحلیل شد.یافته‌ها: عوامل موثر بر نوآوری وب سایت های فروش اینترنتی در 5 مقوله (ویژگی های وب سایت، ویژگی های مشتریان، عوامل محیطی، ادراکات مشتریان، مزیت های خرید اینترنتی) و در16 کد محوری و 81 کد باز معرفی شدند و اولویت بندی آن ها به ترتیب (ویژگی های وب سایت 0.427، ویژگی های مشتریان 0.321، عوامل محیطی 0.129، مزیت های خرید اینترنتی 0.08و ادراکات مشتریان 0.042) ارائه شد.نتیجه‌گیری: مدیران کسب و کارها با به کارگیری عوامل موثر بر نوآوری وب سایت های فروش اینترنتی با اولویت سلامت محوری مشتریان در دوران کرونا به عنوان یک اقدام مهم می توانند بر نگرش و ذهنیت مشتریان تاثیر گذاشته و به منظور اقدامی پیشگیرانه، سلامتی آن ها را تضمین نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - شناسایی عوامل موثر بر ایجاد رفتار نوآورانه در دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران)
        فرنیا آملی ناصر عباس‌زاده محمد علی حسینی
        زمینه: رفتارهای نوآورانه دانشجویان می تواند در راستای حرکت و پویایی دانشگاه نقش موثری ایفا کند، در نتیجه شناسایی عوامل موثر بر آن می تواند راهگشای مسایل پیش روی نظام آموزش عالی باشد.هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر ایجاد رفتارهای نوآورانه در دانشجویان صورت پ چکیده کامل
        زمینه: رفتارهای نوآورانه دانشجویان می تواند در راستای حرکت و پویایی دانشگاه نقش موثری ایفا کند، در نتیجه شناسایی عوامل موثر بر آن می تواند راهگشای مسایل پیش روی نظام آموزش عالی باشد.هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر ایجاد رفتارهای نوآورانه در دانشجویان صورت پذیرفت. روش: این پژوهش‌ از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی و در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران بودند و جامعه آماری در بخش کمی شامل دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران بودند. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند از نظر نوع نظری با 12 نفر استفاده شد و در بخش کمی تصادفی طبقه ای بود که تعداد 382 نفر به عنوان نمونه آماری جهت بررسی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی و پایایی ابزارهای گردآوری داده های پژوهش مورد تایید قرار گرفت، تجزیه و تحلیل داده ها از در بخش کیفی از طریق کد گذار باز و در بخش کمی از طریق تحلیل عاملی اکتشافی در نرم افزار SPSS21 انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد که عوامل موثر بر ایجاد رفتار نوآورانه سه عامل سازمانی (ساختار سازمان، فرهنگ سازمانی، منابع مالی و انسانی، سیاست دانشگاه و گروه محوری)، آموزشی(روش تدریس، محتوای آموزشی و اساتید دانشگاه) و فردی(تلاش و پشتکار، انگیزه و ویژگی شخصیتی) بود. بعد سازمانی با بارعاملی 0.941 دارای بیشترین سهم و بعد فردی با بارعاملی 0.752دارای کمترین سهم است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که رفتارهای نوآروانه دانشجویان تحت تاثیر عوامل مختلفی هستند این عوامل در سه حوزه کلان سازمانی، آموزشی و فردی گسترده شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مدل علّی نوآوری کاری بر اساس میزان آگاهی از ابعاد شهروند الکترونیک با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی خلاق و رایانه در معلمان دوره متوسطه اول
        علی عبدی نیلوفر رستمی
        هدف: هدف از این پژوهش مدل علّی نوآوری کاری بر اساس میزان آگاهی از ابعاد شهروند الکترونیک با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی خلاق و رایانه در معلمان دوره متوسطه اول شهرکرمانشاه بود. روش: پژوهش حاضر با توجه به هدف آن از نوع کاربردی و شیوه اجرای آن توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه چکیده کامل
        هدف: هدف از این پژوهش مدل علّی نوآوری کاری بر اساس میزان آگاهی از ابعاد شهروند الکترونیک با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی خلاق و رایانه در معلمان دوره متوسطه اول شهرکرمانشاه بود. روش: پژوهش حاضر با توجه به هدف آن از نوع کاربردی و شیوه اجرای آن توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش معلمان دوره‌ی متوسطه ‌اول مشغول به تدریس در سطح شهرکرمانشاه به صورت تقریبی، تعداد965 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داده‌اند که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای (برحسب جنسیت)، تعداد 275 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شده‌اند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش، پرسشنامه‌های شهروند الکترونیک الدوساری و همکاران (2020)؛ رفتار نوآورانه کانتر(1988)؛ خودکارآمدی خلاق بیگیتو (2006) و خودکارآمدی رایانه‌ای مورفی و همکاران (1989) بود. یافته‌ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری نشان دادند که ابعاد شهروند الکترونیک بر نوآوری کاری، خودکارآمدی خلاق و رایانه اثر مستقیم دارد. همچنین خودکارآمدی خلاق و رایانه بر نوآوری کاری اثر مستقیم دارند. همچنین اثر غیر مستقیم ابعاد شهروند الکترونیک با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی خلاق و رایانه بر نوآوری کاری معنادار است. در کل نتیجه شده است، مدل مفهومی ابعاد شهروند الکترونیک بر نوآوری کاری با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی خلاق و رایانه با مدل تجربی برازش دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد می‌شود مسئولان آموزش ‌و ‌پرورش با فراهم آوردن امکانات و شرایط لازم در رابطه با بالا بردن سطح میزان آگاهی معلمان از ابعاد شهروند الکترونیک و خودکارآمدی خلاق و رایانه آنان، زمینه‌های نوآوری کاری آنان را در فضای ICT افزایش دهند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خلاقیت هیجانی
        علی قاسمی پروین کدیور هادی کرامتی مهدی عربزاده
        هدف پژوهش: هدف از پژوهش، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل است.روش پژوهش: روش پژوهشی حاضر از نوع توصیفی – همبستگی است. شرکت کنندگان شامل501 معلم( 298 مرد و 203 زن) با دامنه سنی 24 تا 56 سال از بین جامعه آماری آموزش و پرورش شهرستانهای پارسیان، عسلوی چکیده کامل
        هدف پژوهش: هدف از پژوهش، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل است.روش پژوهش: روش پژوهشی حاضر از نوع توصیفی – همبستگی است. شرکت کنندگان شامل501 معلم( 298 مرد و 203 زن) با دامنه سنی 24 تا 56 سال از بین جامعه آماری آموزش و پرورش شهرستانهای پارسیان، عسلویه، بخشهای شیبکوه، کوشکنار و چاه مبارک دراستانهای هرمزگان و بوشهر به روش تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه خلاقیت هیجانی پاسخ دادندیافته ها: روایی پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی شد. تحلیل عامل اکتشافی به روش عامل یابی مؤلفه اصلی وچرخش به شیوه پروماکس اجرا شد و سه مؤلفه آمادگی، نوآوری و اصالت/ اثر بخشی استخراج شدند. شاخصهای برازش بدست آمده از تحلیل عامل تأییدی نشان داده که داده های تجربی پژوهش با مدل نظری سه عاملی خلاقیت هیحانی برازش قابل قبولی دارد. مقدار پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفا کرونباخ برای پرسشنامه کل،آمادگی، نوآوری و اصالت/اثربخشی به ترتیب مقدار 0/88، 0/80، 0/78 و 0/83 بدست آمد که مطلوب و قابل قبول بود.نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پرسشنامه خلاقیت هیجانی از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و قابلیت کاربرد در پژوهشهای آموزشی و روانشناختی جامعه معلمان دبیرستان ایران دارد.تعمیم نتایج پژوهش به معلمان ابتدایی و اساتید دانشگاه با احتیاط صورت گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - متغیرهای اثرگذار بر عملکرد اخلاقی مدیران مالی و رؤسای حسابداری جهت نوآوری در بورس تهران
        سعید صفانیا سینا خردیار کیهان آزادی علی دلاور
        هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای اثرگذار بر عملکرد اخلاقی مدیران مالی و روسای حسابداری جهت نوآوری در بورس تهران انجام شد. روش : جامعه پژوهش شامل دو بخش کیفی و کمی بود؛ در بخش کیفی، تعدادی از اساتید و مدیران مالی و روسای حسابداری با بیش از 20 سال سابقه و در بخش چکیده کامل
        هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای اثرگذار بر عملکرد اخلاقی مدیران مالی و روسای حسابداری جهت نوآوری در بورس تهران انجام شد. روش : جامعه پژوهش شامل دو بخش کیفی و کمی بود؛ در بخش کیفی، تعدادی از اساتید و مدیران مالی و روسای حسابداری با بیش از 20 سال سابقه و در بخش کمی نیز تعداد 500 نفر از مدیران مالی و رؤسای حسابداری به روش طبقه ای تصادفی از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ محقق ساختۀ عملکرد مدیران و پرسشنامه قضاوت اخلاقی جیمز رست (1979) بود. یافته ها : نتایج آزمون همبستگی حاکی از آن بود که بین سن مدیران و سابقه کار ایشان با عملکرد اخلاقی رابطه معنی داری وجود ندارد و در مورد هر دو متغیر (p>0.05) است . جهت پیش بینی عملکرد نیز نتایج مدل ترسیم شده حاکی از کقایت مدل بود و همچنین ضریب استاندارد پیش بینی برابر با0.34و مقدار آمارۀ تی برابر با 4.57 حاکی از آن است که این ضریب پیش بینی معنی دار بوده است و رعایت اصول اخلاقی بر عملکرد اخلاقی مدیران تأثیر معنی داری خواهد داشت. نتیجه گیری : رعایت اصول اخلاقی به تنهایی چیزی حدود 11 درصد از تغییر عملکرد مدیران را پیش بینی می کند. پرونده مقاله