• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نیازسنجی آموزشی مهارتهای مدیریتی مدیران ستادی و اجرایی استان گلستان و ارائه یک برنامه آموزشی ویژه آنان
        محمود ثمینی مصیب سامانیان
        تعیین نیازهای آموزشی اولین گام برنامه ریزی آموزش کارکنان و در واقع نخستین عامل ایجاد و تضمین اثربخش کارکرد آموزش و بهسازی است که اگر به درستی انجام شود مبنای عینی تری برای برنامه ریزی به عنوان نقشه اثربخشی فراهم خواهد شد و احتمال تطابق آن با نیازهای سازمان، حوزه های شغل چکیده کامل
        تعیین نیازهای آموزشی اولین گام برنامه ریزی آموزش کارکنان و در واقع نخستین عامل ایجاد و تضمین اثربخش کارکرد آموزش و بهسازی است که اگر به درستی انجام شود مبنای عینی تری برای برنامه ریزی به عنوان نقشه اثربخشی فراهم خواهد شد و احتمال تطابق آن با نیازهای سازمان، حوزه های شغلی و کارکنان و درنهایت اثربخشی آن افزایش خواهد یافت. این مقاله به شناخت نیازهای آموزشی مهارتهای مدیریتی مدیران ستادی، فرمانداران و معاونین استانداری گلستان و ارائه یک برنامه آموزشی ویژه آنان پرداخته است. اصطلاح مهارت که در این نوشتار مورد استفاده قرار گرفته است اشاره به تواناییهایی دارد که الزاماٌ ذاتی نیست اما قابل پرورش است. بخصوص در نحوه انجام وظیفه مشخص و نه در توانایی بالقوه او، انعکاس مییابد بنابراین ضابطه اصلی مهارت اقدام موثر در شرایط متغیر است. اساس این روش بر این اصل استوار است که مدیریت موثر نیازمند مهارتهای سه گانه قابل اکتساب می باشد و ضرورت باز شناختن صفات و کیفیتهای ویژه در مدیران را رد می کند و احتمالا برای مشاهده عمل مدیریت و ادراک آن شیوه سودمندتری ارائه میدهد. این روش ثمره مشاهده مستقیم مدیران در حین کار و بررسی نتایج پژوهشهایی است که عملاٌ در زمینه مدیریت است صورت پذیرفته است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، پیمایشی است که با کمک پرسشنامه محقق ساخته و اسناد و مدارک موجود، نیازهای آموزشیعالی و میانی دستگاه های اجرایی استان گلستان را نشان میدهد. در پایان با توجه به یافته ها، پیشنهادات کاربردی ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی شیوه های تامین منابع مالی در آموزش و پرورش از دیدگاه اولیا و کارشناسان
        مصطفی شیخ زاده
        این تحقیق تلاش می کند تا با شناسایی عوامل درآمدزا برای آمـوزش و پـرورش،منابع مالی موجود در جامعه را بررسی کرده و با توجه به امکانات موجود به جذب منابع دایمی و بیشتر برسد. نقش انواع خانواده و تعامل مردم در چگونگی جذب کمکهـ ای مـالیآموزش و پرورش از سئوالات اصلی پژوهش می ب چکیده کامل
        این تحقیق تلاش می کند تا با شناسایی عوامل درآمدزا برای آمـوزش و پـرورش،منابع مالی موجود در جامعه را بررسی کرده و با توجه به امکانات موجود به جذب منابع دایمی و بیشتر برسد. نقش انواع خانواده و تعامل مردم در چگونگی جذب کمکهـ ای مـالیآموزش و پرورش از سئوالات اصلی پژوهش می باشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل کارشناسان مالی و تربیتـی و اولیـای دانـشآموزان اسـتان آذربایجـان غربـی مـی باشـد. نمونـه آمـاری شـامل 600 نفـر از ا ولیـا وکارشناسان بوده و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای از مناطق شهری و روستایی انتخاب شده است برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه با طیف لیکرت بهره گرفته شده است. با یک مطالعه مقدماتی، روایی و اعتبار ابزار پـژوهش مـورد بررسـی قـرار گرفـت. جهـتتعیین همسانی درونی ماده های هر مقیاس به عنوان ضریب پایـانی هـر مقیـاس، ضـریبآلفای کرانباخ محاسبه گردید و میزان همبستگی برابر با 07% میباشد. برای بررسـی توصـیفی سـئوالات پـژوهش از جـداول و نمودارهـای مربـوط بـهفراوانی و درصد بهره گرفته شد و در بخش آمار استنباطی از آزمون مجذور کـادر نـرمافزار SPSS استفاده شد. روش تحقیق عبارت از روش توصیفی – پیمایشی می باشد. نتایج پژوهش نشان می دهد که بالا بودن مـدرک تحصـیلی (088/50= chi)، پـایینب ودن تع داد فرزن دان (87/67=chi) و همچن ین ب الا ب ودن درآم د (77/91=chi) از نظ ر کارشناسان در میزان کمک آنها به آمـوزش و پـرورش مـؤثر مـ یباشـ د. همچنـین نتـایجپژوش نشان می دهد که طرح عوارض ویـژه (35/72=chi از نظـر اولیـا و 28/96= chi از نظر کارشناسان) و وضع مالیات غیر مستقیم (43/64=chi از نظـر اولیـا و 55/03=chi از نظر کارشناسان) و وضع مالیات غیر مستقیم (43/64= chiاز نظـر اولیـا و 55/03=chi از نظر کارشناسان) از عوامل موثر در جذب درآمدهای مالی تلقی می گردد. در پیشنهادات تحقیق اعلام گردید که مسئولین آموزش و پرورش با نظـر سـنجیاز اولیا و افراد میتوانند به بررسی راه های جدید در جذب منابع مالی اقدام کنند. همچنـیناستفاده از امکانات سایر وزارتخانه ها و بالا بردن سطح آگاهیهای مردم به عنوان یکـی ازشاخص های اصلی در جذب منابع مالی می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان د بیرستان
        ابوالفضل کرمی
        بررسی جوامع پیشرفته نشان می دهد که همـه ایـن کشـورها از نظـام آموزشـیمؤثر و کارآمد برخوردار بوده اند. یکی از جلوه های نظام آموزشی موفق میزان پیشـرفتتحصیلی دانش آموزان آن نظام است. هدف این پژوهش بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانـشآموزان دبیرستانی بوده است. چکیده کامل
        بررسی جوامع پیشرفته نشان می دهد که همـه ایـن کشـورها از نظـام آموزشـیمؤثر و کارآمد برخوردار بوده اند. یکی از جلوه های نظام آموزشی موفق میزان پیشـرفتتحصیلی دانش آموزان آن نظام است. هدف این پژوهش بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانـشآموزان دبیرستانی بوده است. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسـر رشـت ههـاینظری دوره متوسـط عمـومی دولتـی شـهر تهـران در سـال تحصـیلی 28-18 کـه جمعـاً000/135 نفر بودند تشکیل می دادند و نمونه مورد پژوهش به تعداد 1200 نفر از 5 منطقه تهران به صورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. این پژوهش از نوع پژوهشهای پس رویـدادی و همبسـتگی اسـت و بـرای جمـعآوری داده ها از 5 ابزار اندازه گیری (پرسشنامه) و معـدل دانـش آمـوزان اسـتفاده شـدهاست. آزمونهای آماری به کـار رفتـه در ایـن پـژوهش آزمـونF,T ، تعقیبـی تـوکی،همبستگی و رگرسیون چند متغیره بوده است. در این پژوهش 41 فرضـیه مـورد آزمـونقرار گرفت و نتایج به شرح زیر بود: بین اضـطراب و سـبک اسـناد بیرونـی بـا پیشـرفتتحصیلی رابطه معنادار ولی معکوس (منفی) وجود دارد، بین نگرش دانش آموز بـه معلـمو درک دانش آموز از اهمیت تحصـیلات در جامعـه بـا پیشـرفت تحصـیلی رابطـه وجـود ندارد. در ده فرضیه باقی مانده بین پیشرفت تحصیلی و تک تک عوامل مطرح شده رابطـهمثبت معنادار وجود داشت. نتیجه حاصل از آزمون رگرسیون نشان داد که نگرش دانش آمـوز بـه تحصـیلبهترین پیش بین برای پیشرفت تحصیلی (12/0) و پس از آن نگـرش والـدین بـه تحصـیل(42/0) و در مرحله سوم عزت نفـس دانـش آمـوز (52/0) هرسـه بـا اثـر مثبـت و سـپسنگرش دانش آموز به معلم (62/0) که اثر منفی (معکوس) داشت. واژه های کلیدی: عزت نفس1، اضـطرا ب2، منبـع کنتـرل3، انگیـز ه4، پیشـرفت تحصـیلی5، پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده6، امکانات رفاهی7 پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی میزان گرایش به مطالعه غیر درسی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دو رود
        این تحقیق با هدف آگاهی از میزان گرایش به مطالعه کتب غیر درسی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود به شیوه توصیفی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 294 نفر می باشد که از این تعداد 126 نفر مرد و 168 نفر زن هستند. برای تجزیه و تحلیل داده ها نرم افزار آماری چکیده کامل
        این تحقیق با هدف آگاهی از میزان گرایش به مطالعه کتب غیر درسی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود به شیوه توصیفی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 294 نفر می باشد که از این تعداد 126 نفر مرد و 168 نفر زن هستند. برای تجزیه و تحلیل داده ها نرم افزار آماری SPSS مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان دهنده نکات ذیل می باشد: 1- میزان آشنایی دانشجویان با کتاب تا قبل از ورود به دانشگاه چندان رضایت بخش نبوده است. 2- دانشجویان گروه همسالان و دوستان خود را افرادی اهل مطالعه ندانسته اند. 3- اساتید و مدرسان دانشگاه در تشویق دانشجویان به مطالعه غیر درسی موفق عمل کرده اند . 4 - مهمترین دل مشغولی دانشجویان زن به ترتیب زندگی موفق و ازدواج و دانشجویان مرد ابتدا کار و پس از آن پیشرفت می باشد 5 - دانشجویان مطالعه غیر درسی را لذت بخش عنوان کرده اند . 6 - بیش از نیمی از جامعه آماری روزانه کمتر از یک ساعت از وقت خود را صرف مطالعه غیر درسی می کنند . 7- آموزش و یادگیری مهمترین انگیزه مطالعه غیر درسی دانشجویان تعیین شده است. گرانی کتاب از جمله عوامل بازدارنده خرید کتاب غیر درسی از سوی دانشجویان است 7- مطالعه غیر درسی پس از تماشای تلویزیون، فعالیتهای هنری و همنشینی با دوستان در رتبه چهارم قرار دارد . کلیدواژه: دانشجویان، کتابخوانی، مطالعه غیر درسی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - وضعیت تولید علم درایران درگروه علوم انسانی وموانع توسعه ی علمی در این گروه
        مصیب سامانیان
        یکی از شاخص های مهم و معتبر در تعیین میزان تولید علم در جهان، فعالیتهـایعلمی، تحقیقاتی دانشـگاهی اسـت. تـوان و ظرفیـت علمـی هـر کشـور یکـی از معیارهـایارزیابی میزان تسعه یافتگی آن کشـور بـه شـمار مـی رود و ارتقـای ایـن تـوان مسـتلزموضعیت تولید اطلاعات علمی است. در این چکیده کامل
        یکی از شاخص های مهم و معتبر در تعیین میزان تولید علم در جهان، فعالیتهـایعلمی، تحقیقاتی دانشـگاهی اسـت. تـوان و ظرفیـت علمـی هـر کشـور یکـی از معیارهـایارزیابی میزان تسعه یافتگی آن کشـور بـه شـمار مـی رود و ارتقـای ایـن تـوان مسـتلزموضعیت تولید اطلاعات علمی است. در این تحقیق با مراجعـه بـه سـه پایگـاه اطلاعـاتیScience Citation Index ، Social Science Citation Index و Art & Humanities کـــه از تولیـــداتInformation Science Institute م یباشد به مطالعه وضعیت علمی ایران پرداخته شده است. ابتدا بر اساس رکوردهای ثبت شده در این سه پایگاه به تجزیـه و تحلیـل وضـعیتتولید علمی ایران در سال 1999 و سپس به توزیع فراوانـ ی تولیـد علمـی ایـران در گـروهعلوم انسانی به تفکیک رشته هـای فرعـی آن در بـین61 کشـور، ا ز سـال 1981 تـا 2000 پرداخته شد که ایران با مشارکت در تولید 936 رکورد اطلاعاتی در مرتبه سـیزدهم قـراردارد. که در بین این پایگاهها ،SCI یا نمایه استنادی علوم با 938 رکـورد (9/96%) حـاویبیشترین تولیدات علمی ایران است و گـروه علـوم پایـه بـا 505 رکـور د (1/52%) و گـ روه تحصیلی علوم انسانی با 1/3 درصـد کمتـرین سـهم از تولـدات علمـی ایـران را بـه خـوداختصاص داده است. تولیدات گروه علوم انسانی با 03 رکورد اطلاعـاتی مجموعـاً در21 رشته موضوعی قرار گرفته اند و روانشناسی اجتماعی با 03 رکورد اطلاعاتی مجموعاً در 21 رشته موضوعی قـرار گرفتـ هانـ د و روانشناسـی اجتمـاعی بـا 6/56% دارای بیشـترینتولیدات این گروه بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارائه چارچوب نظری جهت کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) درمدیریت واحدهای دانشگاه آزاداسلامی
        مهدی کلانتری پریوش جعفری نادرقلی قورچیان
        دنیای پیچیده وفرامدرن هزاره سوم، دولت ها را با چالشهای زیادی مواجه ساخته است. برای پاسخ به چالشهای فعلی وآتی، فناوری اطلاعات وارتباطات به عنـوان ابـزاریقدرتمند برای غلبه بر محدودیتهای زمان ومکان، مورد توجه قـرار گرفتـه اسـت. کـاربردفناوری اطلاعات وارتباطات، امروزه تمامی چکیده کامل
        دنیای پیچیده وفرامدرن هزاره سوم، دولت ها را با چالشهای زیادی مواجه ساخته است. برای پاسخ به چالشهای فعلی وآتی، فناوری اطلاعات وارتباطات به عنـوان ابـزاریقدرتمند برای غلبه بر محدودیتهای زمان ومکان، مورد توجه قـرار گرفتـه اسـت. کـاربردفناوری اطلاعات وارتباطات، امروزه تمامی جنبه های زندگی را در برگرفته و همزمـان بـاسایر بخشها، در موسسات آموزش عالی نیز تحولات شگرفی ایجاد شـده اسـت. یکـی ازاین تحولات، استفاده از فناوری اطلاعـات وارتباطـات در مـدیریت دانشـگاه آزاداسـلامیاست که تا کنون تلاشی در این زمینه صورت نگرفته است و لازم اسـت ضـمن توجـه بـهرشد وتوسعه فنـاوری اطلاعـات وارتباطـات، چـارچوبی بـرای کـاربرد ایـن فنـاوری درمدیریت دانشگاه آزاد اسلامی ارائه داد. هدف پژوهش حاضر ارائه چنین چارچوبی است. بـدین منظـور بـا مطالعـه وسـیعدرمبانی نظری وپیشینه پژوهش، مولفه های اصلی فناوری اطلاعات وارتباطات شناسایی و در یازده مولفه استخراج گردید. این پژوهش به روش توصیفی – پیمایشی انجام شـد ونمونه آماری آن شامل روسای واحدها، معـاونین، مـدیران واحـدها ومـدیران گروههـایآموزشی (مدیران دانشگاهی) و متخصصان آموزش عالی (n = 61 ) مـیباشـن د. پـس از تجزیه و تحلیل داده ها با اسـتفاده از نـرم افـزار آمـاریSPSS ، نتـایج اسـتخراج گردیـد. مؤلفه های استخراج شده از ادبیات تحقیق عبارتند از: الف: برنامه های دانشـگاه ب: زیرسـاخت فنـاوری اطلاعـات وارتباطـات پ: تـأمینمنابع مالی ت: زیرساخت پشتیبانی سازمانی ث: کاربست فناوری اطلاعات وارتباطـات دریاددهی و یادگیری ج:آموزش، تحقیق وتوسعه فناوری اطلاعـات وارتباطـات چ: کاربسـتفناوری اطلاعـات وارتباطـات در پـژوهش ح: کاربسـت فنـاوری اطلاعـات وارتباطـات درخ دمات اطلاع ات علم ی و کتابخان ه ه ای الکترونیک ی خ: کاربس ت فن اوری اطلاع ات و ارتباطات در مدیریت و امور اداری دانشگاه د: مولفه فرهنگی و حقـوقی ذ: مولفـه قـانونی مراحل کاربست پیشنهادی نیز شامل هفت مرحله می باشد که عبارتند از: مرحله آمـادگی– ورود- اتخاذ – انطباق – تناسـب سـازی- خلـق ونـوآوری- ارزشـیابی و بـازخور د و مهندسی مجدد. نتایج نشان داد که مولفه ها ومراحل پیشـنهادی مـورد تاییـد مـدیران دانشـگاهی و متخصصان آموزش عالی قرار گرفت. توضیح اینکه باتوجه بـه نظـرات اصـلاحی پاسـخدهندگان، دومولفه دیگر (فرهنگی وحقوقی- قانونی) نیز بـه م ؤلفـ ههـای مسـتخرج اضـافهگردید. پاسخ دهندگان برای اصلاح چارچوب پیشنهاد کردند که مولفه زیرساخت فرهنگی و مولفه حقوقی و قانونی هم به چارچوب اضافه شود. پرونده مقاله