هدف کلی پژوهش حاضر تاثیر رهبری خدمتگزار بر پیوند شغلی با نقش میانجی رضایت شغلی در معلمان ابتدایی منطقه 1 شهر تهران بود. پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق را تمام معلمان زن و مرد مقطع ابتدایی منطقه 1 شه چکیده کامل
هدف کلی پژوهش حاضر تاثیر رهبری خدمتگزار بر پیوند شغلی با نقش میانجی رضایت شغلی در معلمان ابتدایی منطقه 1 شهر تهران بود. پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق را تمام معلمان زن و مرد مقطع ابتدایی منطقه 1 شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 تشکیل داد که تعداد آن ها 874 نفر است که براساس فرمول کوکران حجم نمونه آماری 267 نفر و به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شد. در این تحقیق از پرسشنامه رهبری خدمتگزار قلی پور و حضرتی (1388)، پیوند شغلی اسکافلی و همکاران (2006) و رضایت شغلی کامان و همکاران (1990) استفاده شد. برای بررسی فرضیه های تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. نتایج نشان داد که رهبری خدمتگزار بر پیوند شغلی در معلمان مقطع ابتدایی منطقه 1 شهر تهران تاثیر معناداری دارد. رهبری خدمتگزار بر رضایت شغلی، رضایت شغلی بر پیوند شغلی در معلمان مقطع ابتدایی منطقه 1 شهر تهران تاثیر مثبت معناداری دارد. رضایت شغلی در تاثیر رهبری خدمتگزار بر پیوند شغلی در معلمان مقطع ابتدایی منطقه 1 شهر تهران نقش میانجی معناداری دارد.
پرونده مقاله
امروزه تامین اجتماعی به عنوان یک نیاز بشری گستره وسیعی را در جهان فراگرفته و زندگی اکثر انسانها را تحت تاثیر قرار داده است. مـدیریت اسـتعداد شـامل مجموعـهای از طـرحهـا اسـت کـه در مجمــوع بــه اســتفاده مــوثر از ایــن افــراد در جهــت تحقــق اهــداف کســب و کــار و چکیده کامل
امروزه تامین اجتماعی به عنوان یک نیاز بشری گستره وسیعی را در جهان فراگرفته و زندگی اکثر انسانها را تحت تاثیر قرار داده است. مـدیریت اسـتعداد شـامل مجموعـهای از طـرحهـا اسـت کـه در مجمــوع بــه اســتفاده مــوثر از ایــن افــراد در جهــت تحقــق اهــداف کســب و کــار و دســتیابی بــه مزیت رقابتی میپردازد. هدف تحقیق حاضر شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر مدیریت استعداد با تمرکز بر قابلیتهای ادراکی، انسانی و فنی مدیران در سازمان تامین اجتماعی به روش کیفی میباشد. در تحقیق حاضر با بهرهگیری از روش دلفی با استفاده از 15 خبره شاخصهای اولیه استخراج شد و پس از مقوله سازی و دسته بندی شاخص ها، ابعاد و مولفه ها شناسایی گردید. سر انجام توسط مصاحبه و انجام روش دلفی، مدل نهایی در 3 بعد، 14مولفه و 59 شاخص احصا شد. حمایت مدیریت، درگیر کردن افراد با استعداد، افزایش ظرفیت یادگیری، یادگیری خودمحور، استمرار آموزش، تعیین معیارهای ارتقاء، قدردانی و ایجاد انگیزههای درونی موثرترین عوامل و شاخصهای شناسایی شده میباشند.
پرونده مقاله
پژوهشهای انجام شده در حوزهی کسب و کارهای نوپا نشان میدهد که رفتارهای کارآفرینان فعال در این کسب و کارها نقش مهمی را در بقا و توسعه کسب و کار ایفا میکند. از همپوشانی رهبری و کارآفرینی رهبری کارآفرینانه ایجاد میگردد که رویکردی جدید در ادارهی کسب و کارهای نوپاست. پژو چکیده کامل
پژوهشهای انجام شده در حوزهی کسب و کارهای نوپا نشان میدهد که رفتارهای کارآفرینان فعال در این کسب و کارها نقش مهمی را در بقا و توسعه کسب و کار ایفا میکند. از همپوشانی رهبری و کارآفرینی رهبری کارآفرینانه ایجاد میگردد که رویکردی جدید در ادارهی کسب و کارهای نوپاست. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر رهبری کارآفرینانه در کسب و کارهای نوپای فعال در حوزهی فین تک با رویکردی آمیخته انجام شده است. در بخش کیفی به منظور احصای عوامل موثر، دادههای جمع آوری شده از طریق مصاحبهی نیمه ساختار یافته با خبرگان با استراتژی تحلیل محتوا در قالب 25 کد اولیه و 6 مقوله، کدگذاری و خلاصهسازی شدهاند. در بخش کمی جهت رتبهبندی مقولات احصا شده از تکنیک دیمتل جهت رتبهبندی عوامل موثر استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهند که از میان عوامل موثر بر رهبری کارآفرینانه در کسب و کارهای نوپای فینتک، عوامل اقتصادی با وزن 216/0 از بیشترین اهمیت برخوردار است. پس از آن تغییرات فرهنگی و اجتماعی، ساختار سازمان، حمایت رگولاتورها، قابلیت منابع انسانی با، و تغییرات تکنولوژیک، به ترتیب در رتبهی دوم تا ششم قرار گرفتهاند.
پرونده مقاله
پوشاک سنتی در ایران، از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ چرا که از یک سو، نماد فرهنگی کشـور محسـوب میشود و از سوی دیگر، وجوه تمایز فرهنگ هر قوم را با دیگری به خوبی نمایش میدهد. در ایـن بـین، پوشاک سنتی زنان گرجی، از آن جایی که کمتر مورد توجه پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی قرا چکیده کامل
پوشاک سنتی در ایران، از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ چرا که از یک سو، نماد فرهنگی کشـور محسـوب میشود و از سوی دیگر، وجوه تمایز فرهنگ هر قوم را با دیگری به خوبی نمایش میدهد. در ایـن بـین، پوشاک سنتی زنان گرجی، از آن جایی که کمتر مورد توجه پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی قرار گرفته و کمتر درباره آن نگاشته شده، نگارنده، درصدد کشف، شناسایی و توصیف زیبـاییهـا و پیچیدگیهای لباس محلی گرجیها برآمده است. بررسی پوشاک سنتی گرجی‎ها، حـاکی از آن اسـت کـه گرجیها لباس کاملأ پوشیدهای داشتند و رنگهای مورد استفاده در پوشش آنها رنگهایی مایل به تیره، قهوهای، آبی و طوسی و ... است. روش پژوهش حاضر، توصیفی بوده و برای تکمیل مطالب از روشهای اسنادی و میدانی (مشاهده) بهره جسته است. ابزار اندازهگیری و گردآوری اطلاعات در انجام این پژوهش، مصاحبه، کتابخانهای و آرشیوی، مشاهده، فیشبرداری، بانکهای اطلاعاتی و شبکههای کامپیوتری و همچنین از نظر هدف نیز کاربردی میباشد. در این پژوهش، تأکید بیشتر بر جنبه زیبایی‎شناسی نوع پوشاک سنتی زنان گرجی است و سعی بر توصیف دقیق زیباییهای آنان است. با توجه به نتایج به دست آمده، براساس اطلاعات موجود، هنوز هم برخی از زنان که بیشتر آنان متعلق به اجتماعات گوناگون ایلی ـ عشیره‎ای، روستایی ـ دهقانی و اندکی نیز زنان سالخورده شهری میباشند، علاقه مند به استفاده از پوشاک سنتی در بین گرجیها بوده و استفاده از آن را به عنوان هویت قومی و ملی دانسته، همواره این نوع پوشش را به نسل‎های پس از خود نیز تا جایی که امکان دارد، انتقال می دهند.
پرونده مقاله
دیدگاه اسلام بر مبنای اصول و قواعدی است که در هیچ کدام از ادیان الهی، این دید با چنین وسعت و عظمتی وجود نداشته است. کیان خانواده، جزو محورهای اساسی در جامعه بوده و اصول ۱۰ تا ۲۱ قانون اساسی نیز مبین این قاعدهی کلی است. اسباب حجر از نظر امامیه، شش مورد است: صغر، جنون، ب چکیده کامل
دیدگاه اسلام بر مبنای اصول و قواعدی است که در هیچ کدام از ادیان الهی، این دید با چنین وسعت و عظمتی وجود نداشته است. کیان خانواده، جزو محورهای اساسی در جامعه بوده و اصول ۱۰ تا ۲۱ قانون اساسی نیز مبین این قاعدهی کلی است. اسباب حجر از نظر امامیه، شش مورد است: صغر، جنون، بندگی، مرض، فلس و سفه و فقهای اهل سنت در مورد زوجه و رده را هم بر آن میافزایند ولی قانون مدنی ایران فقط جنون، سفّه و صغر را موجب محجوریت میداند. فقهای شیعه رشد و بلوغ را به عنوان لازمهی خروج صغیر از حجر معرفی میکنند. سن مورد قبول برای احراز بلوغ در قانون مدنی به تبعیت از فقه شیعه، ۹ سال تمام قمری برای دختر و ۱۵ سال تمام قمری برای پسر دانسته شده است. در حقوق ایران، قیم باید دارای اهلیت کامل و شایستگی اخلاقی و قابل اعتماد باشد، به علاوه، با استناد به ملاک ماده 1192 قانون مدنی که مربوط به وصایت است، میتوان گفت که اگر محجور مسلمان باشد، نمیتوان برای او قیم غیر مسلمان تعیین کرد،همچنین با استناد به ماده 1231 قانون مدنی اشخاص ذیل نباید به سمت قیمومت تعیین شوند. یک حقوقدان با اشاره به ماده 1235 قانون مدنی مقرر میکند: مواظبت شخص مولیعلیه و نمایندگی قانونی او در همه امور مربوطه به اموال و حقوق مالی او با قیم است. قیم باید حتما در اداره امور قیم مورد توجه داشته باشد رعایت غبطه و مصلحت محجور است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تاثیر سرمایه فرهنگی با نقش میانجی تبلیغات محیطی بر رفتار خرید مصرف کننده (مورد مطالعه: مشتریان کتاب فروشیهای شهر اصفهان(بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را ک چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تاثیر سرمایه فرهنگی با نقش میانجی تبلیغات محیطی بر رفتار خرید مصرف کننده (مورد مطالعه: مشتریان کتاب فروشیهای شهر اصفهان(بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه تمام مراجعان و مشتریان کتاب فروشیهای شهر اصفهان که قصد کتابهای درسی دانشگاهی دارند تشکیل دادند با توجّه به اینکه جامعة آماری پژوهش حاضر نامحدود است، حجم نمونة آماری پژوهش بر اساس جدول مورگان 384 نفر به دست آمد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد تبلیغات محیطی تیلور و همکاران (2006(، ، پرسش نامه استاندارد سرمایه فرهنگی بوردیو ( 2006( و پرسش نامه محقق ساخته رفتار خرید مصرف کننده بود که روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای تبلیغات محیطی 90/0، سرمایه فرهنگی 85/0 و رفتار خرید مصرف کنندگان 91/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر الگوسازی معادله ساختاری (SEM (انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه فرهنگی دارای ضریب تاثیر72/0 بر رفتار خرید مصرف کننده و با توجه به مقدار معنی داری کمتر از 05/0 این تاثیر معنادار است. از سوی دیگر مقدار اثر تعدیلی تبلیغات محیطی 55/0 بوده و به مقدار معنی داری کمتر از 05/0 این تاثیر معنادار است، این اثر تعدیلی معنا دارمی باشد.
پرونده مقاله