• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - صفحات اولیه فصلنامه (شناسنامه، ضوابط نگارش و فهرست مقالات)
        صفحات اولیه فصلنامه (شناسنامه، ضوابط نگارش و فهرست مقالات)
        صفحات اولیه فصلنامه (شناسنامه، ضوابط نگارش و فهرست مقالات) پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ترجمه های انگلیسی چکیده های مقالات فصلنامه
        ترجمه های انگلیسی چکیده های مقالات فصلنامه
        ترجمه های انگلیسی چکیده های مقالات فصلنامه پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - واکاوی حکم گریستن بر امام حسین علیه السلام
        سید علی ربانی موسویان
        روایات فراوانی در رابطه با فضیلت و امر بر گریستن بر حضرت امام حسین علیه السلام از جانب رسول خدا و ائمه اهل بیت علیهم السلام از فریقین رسیده است و تاکید فراوان فقهاء عظام نیز همواره بر اقامه عزا بر آنحضرت بوده است. گستره دایره روایات این موضوع و شدت اهمیت و تاکید آن از ج چکیده کامل
        روایات فراوانی در رابطه با فضیلت و امر بر گریستن بر حضرت امام حسین علیه السلام از جانب رسول خدا و ائمه اهل بیت علیهم السلام از فریقین رسیده است و تاکید فراوان فقهاء عظام نیز همواره بر اقامه عزا بر آنحضرت بوده است. گستره دایره روایات این موضوع و شدت اهمیت و تاکید آن از جانب بزرگان مذهب موجب شد تا با هدف یافتن حکم واقعی بکاء بر امام حسین علیه اسلام با روش توصیفی و تحلیلی ادله این موضوع مورد واکاوی مجدد قرار گیرد. نتایج حاصله نشان داد اصل اعتقاد به مشروعیت گریه و اقامه عزا بر آنحضرت از ضروریات مذهب بوده و انجام آن بر این اساس که به طور عموم مصداق آیه مودت و فریضه تولی است مانند سایر مصادیق واجبات، واجب است و همانگونه که هیچ مصداقی از عناوین واجبات به این سبب که مصداق آن واجب، محدود به آن مورد نیست از دائره وجوب خارج نگشته و مستحب نمیگردد، گریه و اقامه بر امام حسین علیه السلام نیز که از مصادیق واجب تولی و مودت اهل بیت است به عذر محدود نبودن مصداق مودت و ابراز محبت به گریستن بر آنحضرت، از دایره فریضه بودن خارج نمیگردد. این درحالی است که ادله خاص فراوان از جانب معصومین نشان میدهد هیچ مصداقی مانند گریه بر امام حسین علیه السلام برای مودت و تولی (غیر از اصل اعتقاد به امامت و وجوب معرفت ائمه و باور به مفروض الطاعه بودن معصومین) این مقدار مورد تاکید قرار نگرفته و اصرار شارع بر اقامه بکاء بر آنحضرت تا حدیکه آن را از علائم ایمان شمرده عذری را در ترک آن برای مکلف مومن در حد میسور باقی نمیگذارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تبیین دلایل روایی دال برعلل تحقیقی بودن اصول دین ازمنظر معصومین
        کیومرث گلستانی
        میل فطرى به شناخت حقایق از یک سوى، و اشتیاق نفع طلبی ومصونیت از ضرر و خطر از سوى دیگر،داعیه واشتیاقی براى تفکر و اکتساب دانشها و بینشها مى‌باشد .تحقیقی بودن اصول دین، اصلی است مسلم که سیره کلامی وعملی معصومین(ع) ، شرع و عقل و وجدان آن را تایید می‌نماید، اصول دین اعتقادا چکیده کامل
        میل فطرى به شناخت حقایق از یک سوى، و اشتیاق نفع طلبی ومصونیت از ضرر و خطر از سوى دیگر،داعیه واشتیاقی براى تفکر و اکتساب دانشها و بینشها مى‌باشد .تحقیقی بودن اصول دین، اصلی است مسلم که سیره کلامی وعملی معصومین(ع) ، شرع و عقل و وجدان آن را تایید می‌نماید، اصول دین اعتقادات مبنایی است که قبول آن‌ها باعث داخل شدن در دین می‌شود و انتقال آن‌ها در فروع تعبدی، بعنوان روح این فروع، زیست ‌مؤمنانه را بهمراه خواهدداشت. معصومین درمواردی که به اصول دین برمی گردد .با انواع استدلالهای متفاوت برای طیف های گوناگون جامعه بیان می نمودند. گرچه روشهای استدلال متفاوت است و شامل استدلالهای صریح ،کلامی و استدلالهای غیرمستقیم سیره عملی نیزمی باشد. گرچه شناخت اصول دین، باور و اندیشه‌ای خنثی نیست که در حوزه رفتار و کردار انسان اثری نداشته باشد و در رابطه با دیگر اندیشه‌ها و تئوری‌های وی قرار گیرد و از نظام‌های اجتماعی و سیاسی و ارزش‌های اخلاقی او گسسته باشد، بلکه اصول دین از یک سو، نظام ارزشی اخلاقی انسان موحد را پدید می‌آورد و از لحاظی مناسبات حقوقی، اجتماعی و سیاسی را نظم‌ می بخشد . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - نقش آزمون تجربی، در بررسی صدق برخی احادیث و روایات
        کاظم استادی
        آموزه‌های دینی، شامل بسیاری از جملات خبری و خبریِ مشرط هستند که مؤمنین و یا غیر مؤمنین را به نتایج یا جزاء‌هایی وعده می‌دهند. از آنجایی که عدم نتیجه عملی صدق این جزاء‌ها، می‌تواند در زندگی روزمره فرد فرد مسلمانان و حتی غیرمسلمانان، اثرگذار باشد و موجب تقویت یا سستی بنیا چکیده کامل
        آموزه‌های دینی، شامل بسیاری از جملات خبری و خبریِ مشرط هستند که مؤمنین و یا غیر مؤمنین را به نتایج یا جزاء‌هایی وعده می‌دهند. از آنجایی که عدم نتیجه عملی صدق این جزاء‌ها، می‌تواند در زندگی روزمره فرد فرد مسلمانان و حتی غیرمسلمانان، اثرگذار باشد و موجب تقویت یا سستی بنیان اعتقادات دینی و یا ترویج و تقبیح مذهب شود، لازم است برای رفع این مشکل، این آموزه‌ها را از هر طریقی که امکان دارد، مورد ارزیابی قرار داد. اگر گزاره‌های دینی، قابل تجربه باشند، می‌توان و حتی باید آن‌ها‌ را تجربه کرد و اگر در آزمون تجربی، نتوانست صادق باشند، به استنادِ تجربه، صدق آن گزاره را ابطال نمود. بنابراین، تجربه می‌تواند برخی گزاره‌های دینی (حداقل به صورت موردی و با پذیرش قواعدی به صورت کلی) را ابطال و یا اثبات نماید؛ و آموزه‌های دینی را از پلشتی‌ها و خرافات بزداید. به نظر می‌رسد این راه جدید (یعنی آزمون تجربی)، جدای از بررسی‌های نظری احادیث و روایات، ابزار مناسبی برای بررسی عملی صحت و صدق روایات و احادیث ‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - نص قرآن بر ولایت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام «بررسی تحلیلی آیه بلاغ»
        محمد رضا آرام
        این پژوهش آیه ی بلاغ را با توجه به تفاسیر شیعه و سنّی، تفسیر کرده و ضمن استناد به احادیث و روایات، ارتباط آن را با ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام بیان کند و نیز در ادامه ضمن بررسی تحلیلی این آیه، به شبهات موجود در مدلول این آیه پرداخته و سپس به بررسی جوانب م چکیده کامل
        این پژوهش آیه ی بلاغ را با توجه به تفاسیر شیعه و سنّی، تفسیر کرده و ضمن استناد به احادیث و روایات، ارتباط آن را با ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام بیان کند و نیز در ادامه ضمن بررسی تحلیلی این آیه، به شبهات موجود در مدلول این آیه پرداخته و سپس به بررسی جوانب مختلف دلالت آیه بلاغ و شأن نزول آن می پردازد.نویسنده ارتباط این آیه را با آیات قبل و بعد – که درباره اهل کتاب است – در قالب چند پرسش و پاسخ توضیح داده است.این آیه به صراحت نشان میدهد که رسول، جز انجام رسالت و رسانیدن پیام وظیفه دیگری ندارد و کسی که زیر بار رسالت رفته است البته به لوازم آن که همان تبلیغ و رسانیدن امر ولایت است باید قیام کند .کلیدواژه ها: آیه بلاغ، ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام، ابلاغ رسالت، شأن نزول، غدیرخم. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مفهوم شناسی تأویل عرفانی«خلیفه الهی»
        فاطمه رحمانی سید شکری
        پژوهش حاضر، بیان معنای تأویل عرفانی واژه خلیفه در سوره بقره می باشد . نظر به اهمیت بررسی واژگان و اصطلاحات قرآنی، این پژوهش پس از بررسی معنای لغوی این واژه، با تدبر در آیات 30الی39سوره بقره به دریافت مفهوم عرفانی خلیفه الهی اقدام نموده و با استفاده از مفاهیم واژگان و ع چکیده کامل
        پژوهش حاضر، بیان معنای تأویل عرفانی واژه خلیفه در سوره بقره می باشد . نظر به اهمیت بررسی واژگان و اصطلاحات قرآنی، این پژوهش پس از بررسی معنای لغوی این واژه، با تدبر در آیات 30الی39سوره بقره به دریافت مفهوم عرفانی خلیفه الهی اقدام نموده و با استفاده از مفاهیم واژگان و عبارات کلیدی موجود در آیات مذکور، به نظر میرسد به معنای عرفانی این لقب درانسان دست یافته است. درهمین راستا، ساختار وجودی آدم و رسالتش نیز مفهوم یابی شده است. دراین تحقیق، تأثیر تعلیم حقیقی الاسماءکلها در ساختار انسان مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه به دست آمده این است که: تجلی کامل اسماء الهی دروجو دنوع انسان؛ شاید عامل اصلی برای تحقق صفت خلیفه الهیدر او باشد. وقوع این امر، فرمانبرداری قوای همه عالم را از انسان، در پی خواهد داشت که در قا لب سجده ملائکه برآدم درقرآن از آن تعبیرشده است. عینیت این ویژگی در شخصیت اولیاء الهی (در رأس آنها اهل بیت علیهم السلام) درعالم مُلک ،به تدریج خود را آشکار می سازد؛ پس هدف از هبوط آدم به ارض (که عالم ماده و تدریج است) نمایش کسب مقامخلیفت الهی به شکل تدریجی آن است که در نهایت، سبب رسیدن اولیاء الهی به مقامات عالیۀ مظاهرک امل اسماء الهی خواهد شد و قرب کامل به الله را به دنبال خواهد داشت.آنگاه است که امامت در آنها به منصه ظهور می رسد؛پس وظیفه اصلی خلیفه الهی در امر امامت ،خود را نشان میدهد. در حقیقت ائمه علیهم السلام کسانی هستندکه اسما و صفات رب العالمین در معنای اتم و اکمل خود، در آنها از قوه به فعل درآمده است. و این معنای تأویل عرفانی علم الاسماءکلها است. در مورد دیگر انسان ها، به تناسب ایمان و عمل آنها، و همچنین به میزان پیروی آنها از اهل بیت علیهم السلام-که مصداق حقیقی انسان کامل هستند-خداوند مرتبه ای ازمراتب کمال انسانی و خلیفـه الهی بودن را به آنان عطا می فرماید که خود عاملی است برای بهره مندی ازمراتب قُرب الهی واولیاء مقرب. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - خودارزیابی ازدیدگاه آیات و روایات
        عباسعلی رستمی ثانی
        خود ارزیابی فرایند شناخت نسبت به خود و طراحی ایجاد وحفظ رفتارهایی استکه به یقین می تواند انسان را به رشد و کمال انسانی برساند زیرا آسیب وراهکار ها را نسبت به خود از دیگران بهتر می شناسد چون نسبت به خود علم حضوری دارد، خود ارزیابی یک نوع خود کنترلی است که نیاز به هزینه ن چکیده کامل
        خود ارزیابی فرایند شناخت نسبت به خود و طراحی ایجاد وحفظ رفتارهایی استکه به یقین می تواند انسان را به رشد و کمال انسانی برساند زیرا آسیب وراهکار ها را نسبت به خود از دیگران بهتر می شناسد چون نسبت به خود علم حضوری دارد، خود ارزیابی یک نوع خود کنترلی است که نیاز به هزینه ندارد نه پلیس لازم دارد ونه نصب دور بین، وجود وجدان و باورهای درونی چراغ هدایت اوست هدف این پژوهش خود شناسی و بررسی روش ها برای رسیدن به سعاد ت وکمال دنیوی واخروی انسان است ، این تحقیق بعد از طرح مباحثی در موردخود ارزیابی ازنگاه اسلام، به کار کرد های آن نیز پر داخته است و آن را بهترین مدل برای تامین سعادت فردی واجتماع بشردانسته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - تأملی برحقیقت مفهوم «نبوت» از منظر عرفان شیعی با نگاهی به مقاله «تست پیشگویی نبوت در عهد جدید» اثر «جان پنی»
        حورا سادات قضات
        یکی از مباحث مهم در ادیان الهی-که پیشینه‌ای به طول تاریخ بشر دارد-مسئله چیستی؛ چگونگی و حقیقت مفهوم نبوت است. مسئله نبوت مسئله‌ای است که با توجه به جایگاه مهم و برجسته‌ آن در ادیان، ذهن هر اندیشمند علاقمند به مباحث الهیات را به خود مشغول ساخته است. الهیات یهودی، الهیات چکیده کامل
        یکی از مباحث مهم در ادیان الهی-که پیشینه‌ای به طول تاریخ بشر دارد-مسئله چیستی؛ چگونگی و حقیقت مفهوم نبوت است. مسئله نبوت مسئله‌ای است که با توجه به جایگاه مهم و برجسته‌ آن در ادیان، ذهن هر اندیشمند علاقمند به مباحث الهیات را به خود مشغول ساخته است. الهیات یهودی، الهیات مسیحی و الهیات اسلامی در هر دو مذهب شیعه و اهل سنت، هریک به طرح مباحثی در این امر پرداخته و آثاری نگاشته‌اند. از رهگذر نیم نگاهی به مفهوم نبوت در الهیات مسیحی که به بهانه مطالعه مقاله جان پنی با عنوان تست پیشگویی نبوت صورت گرفت و به تبع آن الهیات یهودی و حتی الهیات اسلامی البته با رویکرد کلامی، اینگونه به نظر می‌رسد که آنچه در این باره و پیرامون مسئله نبوت در خلال تمامی این بیانات و آثار دیده می‌شود با احترام به ساحت همه پویندگان راه علم و تحقیق دارای خلأها و نواقص بسیاری بوده و روشن کننده ابهامات موضوع نمی‌باشد و هیچیک به اندازه مکتب عرفا و نگاه عرفانی به این مسئله به حقیقت این مفهوم نزدیک نبوده است.لذا پژوهش حاضر بر آن است تا به منظور فهم و تبیین حقیقت مسئله نبوت، این مسئله را از دیدگاه ژرف و دقیق عرفان شیعی مورد بررسی قرار دهد. برای این منظور بیش از همه نقطه نظرات عارف واصل حضرت امام خمینی(ره) مد نظر قرار گرفته است. به باور نگارنده دیدگاه عارفانه شیعی ژرف‌ترین و دقیق‌ترین دیدگاه مطرح شده در این باره است و تبیین و تفهیم و درک صحیح این مفهوم از دیدگاه عرفان شیعی، به جهت جامعیت و شمولیت آن، مانع از گفت و شنودهای بی‌حاصل شده و انسان را به حقیقت رهنمون می‌شود. همچنین این تبیین عرفانی از مسئله نبوت را می‌توان پاسخگوی بسیاری از سوالات و مباحث مطروحه در این حوزه دانست. لذا بسیاری از مباحث و مسائل، مانند آنچه در مبحث تست پیشگویی نبوت طرح و دنبال می‌شوند در مقابل این دیدگاه بلند و ناب اصولا جلوه‌ای جز خُردی و رنگ باختگی نمی‌یابند. پرونده مقاله