مقدمه و هدف پژوهش: با برپایی جشنوارههای فیلم اثرات مختلفی در کالبدشهری صورت میپذیرد. برخی اثرات در حوزه زیرساختها و کالبد فیزیکی شهرها و برخی دیگرمربوط به تغییرات در کالبد فرهنگی و اقتصاد شهری نمایان میشود. یکی از فرصتهای بدست آمده چانهزنی فرهنگی است. این رویداد م چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: با برپایی جشنوارههای فیلم اثرات مختلفی در کالبدشهری صورت میپذیرد. برخی اثرات در حوزه زیرساختها و کالبد فیزیکی شهرها و برخی دیگرمربوط به تغییرات در کالبد فرهنگی و اقتصاد شهری نمایان میشود. یکی از فرصتهای بدست آمده چانهزنی فرهنگی است. این رویداد موقعیتی برای خریداران و فروشندگان آثارسینمایی فراهم میآورد، که کنار یکدیگر گرد آمده و به تبادل انواع کالاهای فرهنگی و داد و ستد بپردازند. روش پژوهش: روش این مطالعه از نوع پیمایشی بوده و با تکیه بر روش دلفی، 129 پرسشنامه در میان تهیهکنندگان فیلمهای سینمایی، کارگردانان سینمایی، کارشناسان و منتقدین، که در جشنوارههای برلین و کن در سالهای 2016-2010 شرکت داشتهاند، توزیع شده است. به منظور بررسی سوالات تحقیق از آزمون دو جملهای فریدمن استفاده شده است. یافتهها: نتایج بدست آمده نشان می دهد که برگزاری جشنوارههای فیلم در مدیریت شهری و تغییر در چهره شهرها موثر بوده است. همچنین جشنوارههای فیلم بدلیل حضور خریداران و فروشندگان قدرت چانه زنی فرهنگی را افزایش میدهد. نتیجه گیری: جشنوارههای فیلم توانایی تغییرات متنوعی را در: مدیریت شهری، تغییر در چهره شهر، برندشدن شهرها، گسترش بازار و گردشگری فرهنگی و آورده اقتصادی دارند. لذا پیشنهاد میشود با تقویت بازارهای جنبی، تغییر محسوس و توسعه زیرساختهای شهری ممکن شود. شرکت کنندگان در این بازارها، زمانی ترغیب به حضور و مشارکت خواهند شد که زیرساختهای شهری و مدیریت مربوط به آن از هرحیث آمادگی لازم را داشته باشند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: یکی از مهمترین رسالت های تسهیلگری شناسایی ظرفیتها و داراییهای محله و شکوفایی آنها در جهت توسعه اجتماع محور محلی و توسعه درون زا می باشد. توسعه اجتماعی در مورد قرار دادن انسانها در مرکز نظریه توسعه است. رویکرد توسعه اجتماعی بر ظرفیت ها تاکید میکند چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: یکی از مهمترین رسالت های تسهیلگری شناسایی ظرفیتها و داراییهای محله و شکوفایی آنها در جهت توسعه اجتماع محور محلی و توسعه درون زا می باشد. توسعه اجتماعی در مورد قرار دادن انسانها در مرکز نظریه توسعه است. رویکرد توسعه اجتماعی بر ظرفیت ها تاکید میکند و بنابراین توانمندسازی در آن بسیار با اهمیت می نماید.
روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- تحلیلی است. برای تحلیل دادهها و اطلاعات از روش ترکیبی (کمی و کیفی) متناسب با موضوع استفاده شده است. همچنین تعداد 461 پرسشنامه به روش تصادفی ساده توزیع گردید و مقدار آلفای کرونباخ برای آزمون پایایی پرسشنامه 874/0 به دست آمد و این بدان معناست که مقیاس مورد نظر ما از روایی و پایایی بالایی برخوردار است. همچنین با استفاده از روشهای آماری در نرم افزار SPSS تحلیل پرسشنامه صورت پذیرفت.
یافته ها: برای تمرکز بر داراییهای محله جعفرآباد، باید ابتدا داراییها را شناسایی کرد. بر این اساس دارایی های کلیدی اجتماع محلی عبارتند از افراد اثرگذار، انجمن ها و کانونهای محلی (CBO)، سازمانهای مردم نهاد (NGO)، مراکز حمایتی ـ خیریهای، سازمانهای دولتی، دارایی های فیزیکی (اماکن آموزشی، ورزشی و تفریحی، درمانی و خدمات اجتماعی و سایر موارد مشابه(، روابط اجتماعی، دارایی های فرهنگی، دارایی های اقتصادی و مالی و ... بر همین اساس هر محله و اجتماع محلی واجد شرایط و ظرفیت ها و دارایی هایی است که با اتکاء به آنها می توان در زمینه رفع مشکلات محله و توسعه اجتماع محلی گام برداشت. یافته های پژوهش بیانگر پایین بودن سرمایه ها و دارایی های محله جعفرآباد در تمام ابعاد یوده است.
نتیجه گیری: برای دستیابی به توسعه اجتماع محور محلی، شناسایی و شناخت پتانسیل ها و ظرفیت های محله، شکوفایی دارایی های محلی از الزامات می باشد. همچنین با شناخت تمام دارایی ها و ظرفیت های محله و شکوفایی آنها می توان به توسعه اجتماع محور محلی دست یافت. باید آنها را کشف کرد و پر و بال داد و توانمند کرد تا شاهد پرواز محله در جهت آرمان و اهداف توسعه شهری باشد. متاسفانه در محله جعفرآباد ظرفیت ها و سرمایه های شهری کشف و شکوفا نشده و باعث عقب افتادگی محله از توسعه شده است.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه فضاهای شهری تبدیل به عناصری مهم در تعیین هنجارهای اخلاقی مردمی شدهاند. یکی از مهمترین مسائل پیش روی طراحی فضاهای شهری بکارنبردن مبانی و اصول فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی میباشد،که این عامل باعث بروز از خودبیگانگی،بی هویتی و فراموشی خداوند در جامع چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه فضاهای شهری تبدیل به عناصری مهم در تعیین هنجارهای اخلاقی مردمی شدهاند. یکی از مهمترین مسائل پیش روی طراحی فضاهای شهری بکارنبردن مبانی و اصول فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی میباشد،که این عامل باعث بروز از خودبیگانگی،بی هویتی و فراموشی خداوند در جامعه شده است. هدف این پژوهش شناسایی و بررسی مبانی و اصول فرهنگی مورد نیاز جهت طراحی و ساماندهی میدان تجریش تهران است.
روش پژوهش: روش پژوهش اکتشافی-تحلیلی میباشد که میتوان با بررسی آراء و نظریات صاحب نظران و برداشتهای میدانی و تحلیل آنان به مبانی و اصول مورد نیاز دست پیدا کرد.
یافتهها: بر اساس برداشتهای میدانی و مطالعه نظریات به این نتیجه رسیده شد که فضای میدان تجریش تهران فاقد هویت و مبانی و اصول فرهنگ ایرانی می باشد و در طول زمان در اثر دو مقولهی جهانی شدن و تکنولوژی و روی آوردن به مصالح مدرن و دوری جستن از الگوها و سبک معماری ایرانی اسلامی و کمرنگ شدن الگوهای هویتی دینی، این میدان هویت واقعی خویش را از دست داده است.
نتیجه گیری: در نتیجه بر اساس تحلیلهای انجام شده چهار موضوع آداب، هنجارهای اخلاقی، دین و آیین و رسوم به عنوان اصلیترین موضوعات که زیر مجموعههای آنان مرتبط با فرهنگ ایرانی است مورد بررسی قرار گرفتند
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: در رویکرد کاهش خطرپذیری سکونتگاهها، سیستمی تابآور است که بتواند مخاطرات موقت و دائم را جذب کرده و خود را با شرایط به سرعت در حال تغییر انطباق دهد، بدون اینکه کارکرد خود را از دست بدهد. در این راستا، نیاز به یک رویکرد مدیریتی پویا در راستای تحقق تاب چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: در رویکرد کاهش خطرپذیری سکونتگاهها، سیستمی تابآور است که بتواند مخاطرات موقت و دائم را جذب کرده و خود را با شرایط به سرعت در حال تغییر انطباق دهد، بدون اینکه کارکرد خود را از دست بدهد. در این راستا، نیاز به یک رویکرد مدیریتی پویا در راستای تحقق تابآوری احساس میگردد. با توجه به اهمیت نقش شاخصهای مدیریتی در تحقق شهر تابآور، هدف از پژوهش حاضر امکانسنجی اصول مدیریتی تابآوری در کلانشهر تبریز با تأکید بر رویکرد هیوگو میباشد.
روش پژوهش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت تحلیلی-اکتشافی میباشد که بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. همچنین جامعهی آماری تحقیق شامل نخبگان دانشگاهی و مدیران و مسئولان حوزهی مدیریت بحران کلانشهر تبریز میباشد که حجم نمونه بر اساس روش دلفی هدفمند 100 نفر برآورد گردیده است.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهد که اصول 10گانهی مدیریتی تابآوری بر مبنای دیدگاه هیوگو مانند یکپارچگی و هماهنگی در تصمیمگیری و سیاستگذاری، نظارت و اقدامات بازرسی، ساختارها و قوانین، ارتقای ظرفیتهای سازمانی و محلی و رویکردهای مواجهه و بازتوانی در مواقع بحرانی و پس از آن در کلانشهر تبریز دارای وضعیت مطلوبی نمیباشد.
نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که 17 مؤلفه بر عدم تحققپذیری این رویکرد در کلانشهر تبریز تأثیرگذار میباشند که بر اساس مدل تحلیل عاملی در سه عامل اصلی ساختار مدیریتی و قوانین ناکارآمد، عدم ظرفیتسازی نهادی و تأکید بر دانشمحوری و نبود دیدگاه چندبعدی و سیستمی به ترتیب با ارزش ویژهی 452/6، 159/3 و 893/1 قابل طبقهبندی هستند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: مقدمه و هدف پژوهش: مفهوم گرافیک محیطی یکی از مفاهیم مطرح قرن بیست و یکم است که با روند گسترش سریع فناوری ارتباطات و افزایش جمعیت شهرها در فضاهای شهر به امری اجتناب ناپذیر در حیطه زیبایی شناسی شهری مبدل شده است. لذا هدف پژوهش حاضر نقش مؤلفههای مؤثر بر چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: مقدمه و هدف پژوهش: مفهوم گرافیک محیطی یکی از مفاهیم مطرح قرن بیست و یکم است که با روند گسترش سریع فناوری ارتباطات و افزایش جمعیت شهرها در فضاهای شهر به امری اجتناب ناپذیر در حیطه زیبایی شناسی شهری مبدل شده است. لذا هدف پژوهش حاضر نقش مؤلفههای مؤثر بر کیفیت بصری گرافیک محیطی در توسعه فضاهای عمومی منطقه یک تهران است.
روش پژوهش: روش تحقیق حاکم بر پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. این تحقیق به دنبال بررسی مؤلفههای مؤثر بر کیفیت بصری گرافیک محیطی در توسعه فضاهای عمومی منطقه یک تهران است و در تلاش است تا مهم ترین عوامل اثر گذار را بر میزان کیفیت بصری گرافیک محیطی را شناسایی نماید.
یافتهها: به منظور بررسی مؤلفههای مؤثر بر کیفیت بصری گرافیک محیطی در توسعه فضاهای عمومی شهر تهران از نرمافزار SPSS جهت انجام آزمون های آلفای کرونباخ،KMO ، بارتلت، T.test و رگرسیون خطی چندگانه بهره گرفته شده است. مقدار آزمون های آلفای کرونباخ و KMO ، بالای 7/0 و همچنین سطح معنا داری آزمون بارتلت نیز کمتر از 05/0 به دست آمد که نشان از پایایی و روایی درونی و ساختاری پرسش نامه های توزیع شده دارد.
نتیجه گیری: نتایج آزمون t.test تک نمونه ای مستقل نشان داد که در مجموع کیفیت بصری گرافیک محیطی در فضاهای عمومی منطقه یک تهران با استفاده از آزمون رگرسیون خطی چند گانه، مشخص ساخت که مؤلفههای ترکیبات رنگی، اجتماع پذیری، وحدت و یکپارچگی اجزاء، ترکیب یا معماری زمینه، زاویه دید مخاطب و توجه به جزئیات به ترتیب مهم ترین و اثر گذارترین مؤلفههای ارتقاء دهنده بودند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف: هویت و برند از مهمترین و راهبردیترین مباحث مدیریت و توسعه شهری است. هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیل جهتگیریهای هویتی و برندسازی شهر تهران است.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی، از نظر نوع داده از نوع پژوهشهای کیفی و ا چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف: هویت و برند از مهمترین و راهبردیترین مباحث مدیریت و توسعه شهری است. هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیل جهتگیریهای هویتی و برندسازی شهر تهران است.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی، از نظر نوع داده از نوع پژوهشهای کیفی و از نظر روش از نوع پژوهشهای توصیفی-تحلیلی است. برای جمعآوری اطلاعات این پژوهش از روش مطالعات کتابخانهای استفاده شد. از طرح راهبردی-ساختاری شهر تهران (1386)، سند چشمانداز و جهتگیریهای راهبردی تهران در افق 1404 و برنامه پنجساله سوم شهرداری تهران (1402-1398) به عنوان منابع اطلاعات این پژوهش استفاده گردید. از روش تحلیل مضمون به عنوان یکی از روشهای پژوهش کیفی برای مطالعه این منابع استفاده شد.
یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش، جهتگیریهای کلان هویتی و برندسازی شهری تهران بر ابعاد مختلف طبیعی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی و کالبدی با غلبه فرهنگ و نمادهای ایرانی-اسلامی مبتنی هستند.
نتیجهگیری: تحقق جهتگیریهای هویتی و برندسازی شهری تهران به رویکردهای توسعه و وضعیت دیپلماسی و روابط بینالمللی کشور از یکسو و منابع، ظرفیتها و انطباق برنامههای اجرایی مدیریت شهری تهران با آنها از سوی دیگر بستگی دارد. همچنین، برنامههای توسعه شهری تهران در زمینه هویت و برندسازی آن، با سازگارسازی مکانیکی دوگانه سنت و مدرن مواجه میباشند.
پرونده مقاله