تغییرات سریع و نامطمئن در محیطهای شهری و ناکارآمدی طرحهای توسعه شهری از یک سو و نارضایتی بسیاری از ساکنان شهرها از کیفیت زندگی در این مراکز از سوی دیگر، انتظارات و مسئولیتهای جدیدی را برای مدیران شهری به وجود آورده است. در پاسخ به این شرایط نامطمئن، ناکارآمدی مدیریتی چکیده کامل
تغییرات سریع و نامطمئن در محیطهای شهری و ناکارآمدی طرحهای توسعه شهری از یک سو و نارضایتی بسیاری از ساکنان شهرها از کیفیت زندگی در این مراکز از سوی دیگر، انتظارات و مسئولیتهای جدیدی را برای مدیران شهری به وجود آورده است. در پاسخ به این شرایط نامطمئن، ناکارآمدی مدیریتی و کاهش آسایش ساکنان، رویکرد استراتژی توسعهی شهری (CDS) برای افزایش رقابت پذیری شهرها، بهبود قابلیت زندگی، پیشرفت اقتصادی، کاهش فقر و بهبود مدیریت شهری در سال 1999 توسط سازمان ائتلاف شهرها مطرح گردید. هدف پژوهش حاضر کاربست مدل CDS در شهر مریوان با تاکید بر توسعهی پایدار شهری میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی است. گردآوری اطلاعات، بر اساس روشهای اسنادی، پیمایشی (زمینه یاب) با ابزار پرسشنامه محقق ساخته و فیش برداری انجام شده است. جامعهی آماری شامل متخصصین و مدیران شهر مریوان بوده است. حجم نموه بر اساس جدول مورگان 327 نفر و روش نمونه گیری خوشهای دو مرحلهای است. برای تحلیل فرضیات از مدل استراتژیک SWOT بهره گرفته شده است. نتایج نشان میدهد که وضعیت شاخصهای توسعهی پایدار در شهر مریوان از وضعیت مطلوبی برخوردارند. همچنین استراتژی قابل اجرا برای توسعه شاخصهای استراتژی توسعه شهری در شهر مریوان ST ( اقتضایی یا تنوع سازی) تعیین گردید و استراتزیهای کشاورزی و خدماتی بر اساس ماتریس QSPM، به عنوان راهبردهای مهم توسعه مریوان بیشترین امتیاز را کسب کرده اند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به سهم حداکثری عوارض در تأمین درآمد شهرداری و مدیریت بهتر شهری، بررسی عوامل موثر در کسب عوارض در چارچوب قوانین شهرداری ضروری میباشد. هدف اصلی این پژوهش، سنجش عوامل مؤثر بر افزایش تمایل شهروندان به پرداخت عوارض شهرداری در شهر ایذه میباشد. ا چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به سهم حداکثری عوارض در تأمین درآمد شهرداری و مدیریت بهتر شهری، بررسی عوامل موثر در کسب عوارض در چارچوب قوانین شهرداری ضروری میباشد. هدف اصلی این پژوهش، سنجش عوامل مؤثر بر افزایش تمایل شهروندان به پرداخت عوارض شهرداری در شهر ایذه میباشد. این هدف از طریق میزان اولویت کاربست شاخصهای پژوهش بر تمایل به پرداخت عوارض شهرداری در شهر ایذه به وسیله شاخصهای منتخب بررسی شده است. به همین منظور، شاخصها در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و قانونی در قالب 15 متغیر دسته بندی شده و از دیدگاه شهروندان ایذه ای مورد ارزیابی قرار گرفته است.
روش پژوهش: ماهیت این پژوهش، نظری ـ کاربردی و نوع مطالعه آن، توصیفی ـ تحلیلی میباشد که برای جمع آوری دادههای میدانی، در آن از روش پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعة نمونه 322 نفر از شهروندان ایذه میباشد.
یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرم افزار SPSS نشان میدهدکه شاخص اقتصادی با میانگین (5/90) و شاخص اجتماعی با میانگین (85) و شاخص قانونی با میانگین (5/52) درصد، به ترتیب بیشترین تأثیر را بر روی تمایل شهروندان برای پرداخت عوارض دارند.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش گویای آن است که عوارض دریافتی شهرداری با شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و قانونی مطابقت ندارد. در این رابطه پیشنهادهایی همچون تناسب میزان عوارض دریافتی با سطح درآمد شهروندان و در نظر گرفتن تباین بین افراد پر درآمد و کم درآمد و نیز فراهم کردن شرایط برای تسهیل عوارض پرداختی، کاهش کاغذ بازی اداری و تخفیف یا قسطی کردن عوارض معوقه جهت افزایش تمایل به پرداخت عوارض ارائه می شود.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: در عصر حاضر نیروی انسانی نقش مهمی در مسیر رقابتی سازمانها ایفا میکند و بیشک سازمانی موفق است که به عدالت و امنیت شغلی کارکنان توجه نماید. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ بررسی نقش عدالت سازمانی و امنیت شغلی بر عملکرد کارکنان شهرداری زاهدان بود.
روش پژوهش: روش تحقی چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: در عصر حاضر نیروی انسانی نقش مهمی در مسیر رقابتی سازمانها ایفا میکند و بیشک سازمانی موفق است که به عدالت و امنیت شغلی کارکنان توجه نماید. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ بررسی نقش عدالت سازمانی و امنیت شغلی بر عملکرد کارکنان شهرداری زاهدان بود.
روش پژوهش: روش تحقیق حاضر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ با رویکرد معادلات ساختاری بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ کارکنان شهرداری منطقه یک زاهدان به تعداد 200 نفر بود که ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ بر اساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 127 ﻧﻔﺮ ﺑﺮآورد گردید. ﺑﺮای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﮐﻪ رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﺑﻪ تأیید ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن و رواﯾﯽ ﺳﺎزه از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ تأیید ﮔﺮدﯾﺪ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ و پایایی ترکیبی ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 90/0، 92/0 و 97/0 ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ شد. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهها از نرمافزارهای آﻣﺎری spss23 و Smart PLS3 اﺳﺘﻔﺎده گردید.
یافتهها: یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ نشان داد که متغیرهای عدالت سازمانی و امنیت شغلی توان پیشبینی عملکرد کارکنان را دارا میباشد و متغیر امنیت شغلی پیشبینی کننده قویتری برای عملکرد مناسب کارکنان شهرداری زاهدان میباشد.
نتیجه گیری: وجود عدالت سازمانی در محل کار بیانکننده میزان اهمیت سازمان به کارکنان است لذا افزایش سطح عدالت سازمانی عملکرد کارکنان را افزایش می دهد. اﻣﻨﯿﺖ ﺷﻐﻠﯽ نیز میتواند ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻐﻞ ﺧﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ را کاهش دهد و از ﺧﺮوج ﮐﺎرﮐﻨﺎن از سازمان ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﮐﻨﺪ و ﺗﻤﺎﯾﻞ ﮐﺎرﮐﻨﺎن را ﺑﺮای اراﺋﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد باکیفیت ﺑﺎﻻ اﻓﺰاﯾﺶ دﻫﺪ.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: در دنیای امروز صنعت گردشگری با ویژگی شتاب دهندگی که به تمامی حوزههای توسعه و تقویت فرهنگ و هنر دارد، تبدیل به بزرگترین پیشران توسعه در جوامع مختلف گردیده است. در این میان مبحث گردشگری شهری هم می تواند به عنوان مهمترین بستر تعالی و توسعه ظرفیتهای گرد چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: در دنیای امروز صنعت گردشگری با ویژگی شتاب دهندگی که به تمامی حوزههای توسعه و تقویت فرهنگ و هنر دارد، تبدیل به بزرگترین پیشران توسعه در جوامع مختلف گردیده است. در این میان مبحث گردشگری شهری هم می تواند به عنوان مهمترین بستر تعالی و توسعه ظرفیتهای گردشگری، ایفای نقش نماید. این موضوع ارتباط تنگاتنگی با ارزشهای محیط طبیعی و میراث فرهنگی شهرها داشته و کمیت و کیفیت آن یکی از شاخصهای توسعه و عمرا ن شهری محسوب می گردد. معمولا شهرهایی که فاقد منابع داخلی اقتصادی برای توسعه هستند از عنصر ریخت شناسی فضای شهری به عنوان منابع گردشگری استفاده نموده و به کمک طراحی شهری توانسته اند بستر مناسبی برای ارتقاء اقتصاد محلی خویش فراهم آورند و هدف از این پژوهش هم معرفی موثرترین برنامههای اجرایی ارتقاء کیفیت طراحی شهری در شهر اراک است.
روش پژوهش: در این مطالعه محقق با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی، ابتدا اقدام به استخراج مهمترین برنامههای اجرایی ارتقاء کیفیت فضای شهری از متون علمی در سطح بین المللی پرداخته ودر جمع بندی کار یک مدل ساختاری پیشنهاد نموده است و سپس با جویاشدن نظر متخصصین امور شهری در قالب پرسشنامه دادههای لازم استحصال شده و با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی و نرم افزار لیزرل مدل ساختاری پیشنهاد شده را اصلاح و مدل نهایی تایید شده ای را برای شرایط شهر اراک ارائه داده است.
یافتهها: از یافتههای این پژوهش استخراج برنامههای اجرایی ارتقاء کیفیت طراحی شهری درشرایط شهر اراک در قالب یک مدل ساختاری است. و همچنین با توجه به بار عاملی محاسبه شده برنامههای اجرایی مذکور اولویت بندی شده اند.
نتیجه گیری: بر اساس مدل تایید شده و نتایج حاصله، مهمترین برنامه اجرایی کارآمد برای توسعه گردشگری در شهر اراک پرداختن به موضوع ساختار و خوانایی در این شهر است.
پرونده مقاله
مقدمه: موضوع این مقاله در ارتباط با پیشرفت سریع شهرنشینی و نقش توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر آن میباشد. دراین میان روابط مردم با فضایشهری و وسائل ارتباطی در حال تغییرات مهمی میباشد. اثرات فضایی این امر بر شکلشهر وکاربریزمین به عنوان یکی از مهمترین عناصر تأ چکیده کامل
مقدمه: موضوع این مقاله در ارتباط با پیشرفت سریع شهرنشینی و نقش توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر آن میباشد. دراین میان روابط مردم با فضایشهری و وسائل ارتباطی در حال تغییرات مهمی میباشد. اثرات فضایی این امر بر شکلشهر وکاربریزمین به عنوان یکی از مهمترین عناصر تأمین زیرساختهای شهری میباشد. مفهوم شهرهوشمند به عنوان یک استراتژی برندهی شهری برای افزایش کیفیتزندگی در فضای شهری مطرح شدهاست.
هدفتحقیق: هدف این مقاله تبیین نظری جایگاهکاربریزمین در شهرهوشمند است. همچنین با تجزیهوتحلیل عمیق ادبیات موجود به دنبال تحلیل سلسلهمراتب و نحوه اثرگذاری ابعاد شهرهوشمند بر اولویتبندی کاربریزمین در سیاستهای کلان شهری میباشد.
روشتحقیق: روش تحقیقی این مقاله توصیفی-تحلیلی و سپس بررسی نحوه اثرگذاری اولویتبندیها و تعیین حساسیت عوامل از طریق روش AHP میباشد.
یافتههای تحقیق: یافتهها نشان میدهد که بر اساس ۶ معیار اصلی شهر هوشمند که هر کدام با کاربری متناظر خود معادلسازی شدهاند و ۱۸ زیرمعیار مرتبط با آنها، به ترتیب کاربریهای زیرساخت و خدمات، مسکونی و مختلط، آموزشی، فضای سبز، اداری و صنعتی با توجه به شاخصهای شهرهوشمند اولویتبندی میشوند.
نتیجهگیری: نتایج نشانمیدهد فنآوری اطلاعات و ارتباطات تاثیر قابلتوجهی بر فعالیتهای شهری دارد که تصمیمات مردم را در مورد انتخاب مکان و نحوهی دسترسی به آن تغییرخواهدداد و به تبع آن هم اولویتبندی کاربریها و میزان آنها و هم انتخاب موقعیت و نحوهی دسترسی به آنها دستخوش تغییر میشود. بنابراین در سیاستهای برنامهریزی زمین چنانچه اهداف هوشمندسازی مدنظر قرارگیرد، اولویتبندی کاربریها متفاوت از شهری خواهد بود که این اهداف را دنبال نمیکند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامت در ابعاد متفاوت خود (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) فرآورده یا برساخته از زمینه های محیطی و اجتماعی و فرهنگی جامعه است. بنابراین هدف از این پژوهش بهره بردن از تجارب و سوابق فعالیت های سلامت محور شهرپاریس، برای ارت چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامت در ابعاد متفاوت خود (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) فرآورده یا برساخته از زمینه های محیطی و اجتماعی و فرهنگی جامعه است. بنابراین هدف از این پژوهش بهره بردن از تجارب و سوابق فعالیت های سلامت محور شهرپاریس، برای ارتقاء سطح فعالیت های شهر تهران در این حوزه و فائق آمدن بر ضعف ها وچالش های مدیریتی دراین زمینه است.
روش پژوهش: در این تحقیق با استفاده از روش مصاحبه ی ساختاریافته، اصول و شاخص های استخراج شده از تجارب موفق شهر پاریس در حوزه سلامت شهری بومی سازی شده اند. در این روش صاحب نظران و متخصصین و ذینفعان امر در مورد این اصول نظر داده و قابلیت کاربرد آنها را در شهر تهران مشخص کرده اند.
یافته های پژوهش: وضعیت کنونی شهر تهران نسبت به شاخص های مطالعاتی حوزه ی سلامت شهر پاریس در برخی موارد ضعیف، متوسط و خوب ارزیابی شده است. میزان یا قابلیت کاربرد این اصول نیز در شهر تهران از نظر مصاحبه شونده ها به تفکیک هر یک از این شاخص ها و اصول، متفاوت بوده و برای ارئه ی راهبردها و راهکارهای پیشنهادی در قالب یک الگوی مدیریتی، تجارب موفق شهر پاریس و مبانی تحقیق که در بخش نظری مطرح شده، مبنای بررسی قرار گرفته است.
نتیجه گیری: انطباق عملکرد مدیریت سلامت شهر تهران با تجارب شهر پاریس در این حوزه، تناسب چشمگیری ندارد. از بین ابعاد چهار گانه الگوی پیشنهادی تنها بعد محیطی وضعیت مناسبی دارد. بعد اجتماعی وضعیت متوسط و دو بعد اقتصادی و مدیریت و برنامه ریزی ضعیف هستند.
پرونده مقاله