راهبردهای تحقق گردشگری هوشمند در شهر مشهد با رویکرد سناریو نویسی
محورهای موضوعی : فصلنامه آینده پژوهی شهری
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
کلید واژه: شهر مشهد, گردشگری هوشمند, برنامه ریزی سناریو,
چکیده مقاله :
مقصد گردشگری مشهد، نیازمند دسترسی به مراکز اقامتی مقرون به صرفه، جای پارک مناسب، اطلاع از وضعیت آب و هوایی، مراکز خرید و سوغات و بازدید از جاذبه های گردشگری می باشد. در این راستا هدف پژوهش شناسایی سناریوهای محتمل و راهبردهای تحقق گردشگری هوشمند در شهر مشهد تا افق 1410 است. در چگونگی انجام پژوهش، متغیرهای اولیه از طریق نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند به روش دلفی بین ده نفر از متخصصان به بحث گذاشته شده است. بدین ترتیب عوامل و متغیرهای موثر جمع آوری شده است. سپس کدگذاری و تعریف متغیرهای اولیه در نرم افزار میک مک صورت گرفته است و جدول ماتریس اثرات متقاطع به دست آمده و در اختیار5 نفر از نخبگان جهت امتیازدهی در طیف 0 تا 3 قرار گرفته است. در ادامه پس از تحلیل میزان اثرگذاری مستقیم، متغیرهایی با تاثیرگذاری بالا به دست آمده است که با توجه به نظرات کارشناسی از بین متغیرهای تاثیرگذار با عدم قطعیت بالا، پیشران های اصلی انتخاب شده اند. سپس بر مبنای مصاحبه های انجام شده به روش گلوله برفی با پنچ نفر از متخصصان، پنج توصیف گر و پانزده وضعیت مختلف، وارد نرم افزار سناریو ویزاد شده و ماتریس تاثیر متقابل خام در اختیار نخبگان جهت امتیازدهی در طیف -3 تا +3 قرار گرفته است. با توجه به نظرات، ماتریس استاندارسازی شده و سناریوهای سازگار از سناریو ویزارد استخراج شده است. در ادامه دو پیشران بحرانی از سناریوهای سازگار با عدم قطعیت بالا با هم جفت شدند و منطق سناریو را تشکیل دادند و در راستای مصاحبه های انجام شده با 5 نفر از کارشناسان، توصیف و تفسیر سناریوها در سه وضعیت سناریو مطلوب، ادامه روند و فاجعه صورت گرفته است. در نهایت با توجه به بررسی وضع موجود با مدل SWOT راهبردها ارائه شده است.
Mashhad, as one of the most important tourist destinations in the country, needs access to affordable accommodation centers, suitable parking places, information about weather conditions, shopping centers and souvenirs, and visiting tourist attractions. In this regard, the aim of the research is to identify possible scenarios and strategies for the realization of smart tourism in Mashhad until the horizon of 1410. In the way of conducting the research, the primary variables have been discussed among ten experts through targeted non-random sampling using the Delphi method. In this way, effective factors and variables have been collected. Then, coding and definition of the primary variables have been done in Mic Mac software, and the cross effects matrix table has been obtained and given to 5 elite people for scoring in the range of 0 to 3. In the following, after analyzing the amount of direct influence, variables with high influence have been obtained, and according to expert opinions, among the variables with high uncertainty, the main drivers have been selected. Then, based on the snowball interviews with five experts, five descriptors and fifteen different situations, it was entered into the Wizad scenario software, and the raw interaction matrix was provided to the elites for scoring in the range of -3 to +3. Is. According to the comments, the standardized matrix and compatible scenarios have been extracted from the scenario wizard. Next, two critical drivers from scenarios compatible with high uncertainty were paired together and formed the logic of the scenario, and in line with the interviews conducted with 5 experts, the scenarios were described and interpreted in three situations: favorable scenario, continuation of the process, and disaster. has taken. Finally, according to the review of the current situation, strategies are presented with the SWOT model.
_||_