نقش ویروس کرونا بر تخریب خلاق گردشگری (مطالعه موردی: شهر چابهار)
محورهای موضوعی : فصلنامه آینده پژوهی شهریشه بخش رئیسی 1 , ملیحه ذاکریان 2 , صفورا آبخشت 3 , سیما فیروزی راد 4 , افسانه پوریان 5
1 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد زاهدان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان، ایران.
2 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، .واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران.
3 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد زاهدان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان، ایران.
4 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد زاهدان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان، ایران.
5 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد زاهدان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان، ایران.
کلید واژه: گردشگری, شهر چابهار, ویروس کرونا, تخریب خلاق,
چکیده مقاله :
در سالهای گذشته اقتصاد جهانی شاهد رشد بسیار چشمگیر صنعت گردشگری بوده است؛ این صنعت توانست با پشت سر گذاشـتن تحولات طولانیمدت و همراه با موفقیت، مسیر پرباری را با یک دهه رشد از زمان بحران مالی جهانی سپری نمایـد. امـا، این رشد و پویایی با شیوع و همهگیری جهانی بیماری کرونا دچار اختلال شد. هدف تحقیق حاضر، نقش ویروس کرونا بر تخریب خلاق گردشگری شهر چابهار است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش بررسی، توصیفی- تحلیلی است. روش جمعآوری دادهها، اسنادی و میدانی (پرسشنامه) است. جامعه آماری، شهروندان ساکن شهر چابهار است که در سال 1395 تعداد 106739 نفر در شهر ساکن بودهاند. نمونههای انتخاب شده با استفاده از روش کوکران، 351 نفر است. در تجزیه و تحلیل دادهها بسته به مقیاس متغیرها و اهداف مورد نظر از میانگین، از آزمون T تک نمونه ای و مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) در محیط نرمافزار SPSS و آموس (Amos) استفاده شده است. بر اساس نتایج آزمون T، وضعیت ابعاد مذکور در شهر چابهار از سطح میانگین نرمال بالاتر قرار دارد. همچنین، به بررسی نقش ویروس کرونا بر تخریب خلاق گردشگری در شهر چابهار با مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار Amos پرداخته شد. بر اساس نتایج به دست آمده، اضطراب ناشی از ویروس کرونا دارای اثر مستقیم و معنادار بر تخریب خلاق گردشگری (0/0001 =P، 0/88=β) در شهر چابهار بود. همچنین، میزان و جهت سرمایهگذاری (0/036 =P، 13/0=β) دارای تاثیر مستقیم و معنادار بر تخریب خلاق گردشگری در شهر چابهار است. بیشترین میزان بار عاملی مربوط به شاخص رضایت از حضور گردشگران از متغیر نگرش مردم نسبت به گردشگری به میزان 0/9 و سپس شاخصهای ترس از ابتلا به ویروس کرونا و نگرانی انتقال ویروس به دیگران از متغیر اضطراب ناشی از کرونا به ترتیب با بارهای عاملی 0/89 و 0/88 به دست آمد.
In recent years, the global economy has witnessed a very significant growth of the tourism industry. However, this growth and dynamism was severely disrupted by the global outbreak of coronary heart disease. The aim of the present study is the role of corona virus in the creative destruction of tourism in Chabahar. This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of research method. The method of data collection is documentary and field (questionnaire). The statistical population is the citizens of Chabahar. The sample selected using Cochran's method is 351 people. In data analysis, depending on the scale of variables and objectives, the mean, one-sample t-test and structural equation modeling (SEM) in SPSS and Amos software environment have been used. According to the results of T-test, the situation of the mentioned dimensions in Chabahar city is higher than the normal average level. Also, the role of corona virus on the creative destruction of tourism in the city of Chabahar was studied by modeling structural equations in Amos software. Based on the results, anxiety caused by Corona virus had a direct and significant effect on the creative destruction of tourism (P = 0.0001, β = 0.88) in Chabahar. Also, the amount and direction of investment (P = 0.036, β = 0.13) has a direct and significant effect on the creative destruction of tourism in the city of Chabahar. The highest factor load is related to the index of satisfaction with the presence of tourists from the variable of people's attitude towards tourism (0.9) and then the indicators of fear of coronavirus and concern about the transmission of the virus to others from the variable of coronary anxiety, respectively. Factor loads were 0.89 and 0.88, respectively
_||_