طراحی و اعتبارسنجی الگوی شایستگیهای کلیدی مدیران زن
محورهای موضوعی : فصلنامه منابع انسانی تحول آفرینناصر میرسپاسی 1 , حرمت اصغری 2 , اسماعیل اسدی 3
1 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
کلید واژه: شایستگی, الگوی شایستگی, مدیران زن,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: افزایش حضور زنان در پست های مدیریتی می تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد، با وجود این تجربه کم آنان در پست های مدیریتی می تواند چالش هایی را برای سازمان ایجاد نماید. هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی شایستگیهای کلیدی مدیران زن در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران می باشد. روش بررسی: نوع پژوهش از نظر نتیجه کاربردی و از نظر هدف، اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی، شامل 5 نفر از خبرگان اجرایی و دانشگاهی بود که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و جامعه آماری در مرحله آزمون مدل، شامل کلیه مدیران زن شاغل در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران به تعداد 100 نفر بودندکه براساس نمونهگیری تصادفی ساده 80 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط صاحبنظران تایید و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS و Smart PLSمورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافتهها نشان داد الگوی شایستگی مدیران زن دارای چهار بعد دانش و آگاهی، مهارت و توانایی، ویژگی های فردی و ارزشها، و نه مولفه مهارت ادراکی، هویت زنانه، حفظ حقوق ذی نفعان، خدا باوری، آگاهی های درون سازمانی، آگاهی های برون سازمانی، مهارت انسانی و ارتباطی، مهارت فنی و اجرایی، و ارتباطات نرم می باشد. نتیجه گیری: توجه به ابعاد و مولفه ها شایستگی مدیران زن میتواند یکی از راههای بهبودکیفیت مدیریت آنها در سازمان های کشور باشد.
Background and purpose: Increasing the presence of women in management positions can lead to good results, despite their lack of experience in management positions, it can create challenges for the organization. The purpose of this research is to design and validate the key competencies of female managers in the General Directorate of Cooperation, Labor and Social Welfare of Tehran Province.Research method: The type of research was applied in terms of result and exploratory in terms of purpose. The statistical population of the research in the qualitative phase included 5 executive and academic experts who were selected by purposeful sampling, and the statistical population in the model test phase included all female managers working in the General Directorate of Cooperatives, Labor and Social Welfare of Tehran Province in the number of There were 100 people, based on simple random sampling, 80 people were selected as a sample using Cochran's formula. The content validity of the questionnaires was confirmed by experts and the reliability of the questionnaire was also confirmed using Cronbach's alpha. The data was analyzed by SPSS and Smart PLS software.Findings: The findings showed that the competence model of female managers has four dimensions of knowledge and awareness, skill and ability, individual characteristics and values, and nine components of cognitive skill, female identity, protecting the rights of beneficiaries, belief in God, awareness It is intra-organizational, extra-organizational awareness, human and communication skills, technical and executive skills, and soft communication.Conclusion: Paying attention to the dimensions and components of competence of women managers can be one of the ways to improve the quality of their management in the country's organizations.
_||_