شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر ظهور مدیریت ویترینی در مجتمع مس سرچشمه
محورهای موضوعی : فصلنامه منابع انسانی تحول آفرینوحیده صلاحی پور 1 , محمد ضیاالدینی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
کلید واژه: مدیریت, مدیریت ویترینی, مجتمع مس سرچشمه,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: با پیدایش علوم جدید، سبک های مدیریتی نیز تغییر کرده است. از جمله این سبک های مدیریتی، پیدایش مدیریت ویترینی است که جای عملکرد واقعی بر نمایش عملکرد تمرکز دارد. هدف این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر ظهور مدیریت ویترینی در مجتمع مس سرچشمه در سال 1400 بود.روش بررسی: پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات توصیفی- پیمایشی در نمونه آماری 50 نفری از کارکنان مجتمع مس سرچشمه تا اشباع نظری انجام شد. برای شناسایی عوامل موثر بر ظهور مدیریت ویترینی، از ادبیات تحقیق و پرسشنامه استفاده گردید. جهت تحلیل داده ها، از تکنیک دلفی فازی استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد از عوامل شناسایی شده، 7 عامل در دو دور، مورد تایید خبرگان قرار گرفت. همچنین، در رتبه بندی عوامل موثر بر ظهور مدیریت ویترینی، عامل عدم هوش استراتژیک، عامل عدم وجود نظام شایسته سالاری و عامل عدم وجود نظام ارزیابی عملکرد اثربخش در رتبه های اول تا سوم قرار گرفتند. نتیجه گیری: سبک مدیریت ویترینی میتواند بر جنبههای مختلف کاری کارکنان یک سازمان جنبه منفی داشته باشد. برای کمرنگ شدن این سبک در محیط کار، لازم است بر تقویت هوش استراتژیک مدیران، رعایت نظام شایسته سالاری و اجرای نظام ارزیابی عملکرد اثربخش تمرکز کرد.
Background and purpose: With the emergence of new sciences, management styles have also changed. Among these management styles, there is the emergence of showcase management that focuses on displaying performance instead of actual performance. The purpose of this research was to identify and rank the factors affecting the emergence of showcase management in Sarcheshme copper complex in 2021.Research method: The current research was conducted using descriptive-survey studies in a statistical sample of 50 employees of Sarcheshme Copper Complex until theoretical saturation. Research literature and questionnaires were used to identify the factors influencing the emergence of storefront management. The fuzzy Delphi technique was used to analyze the data.Findings: The findings showed that among the identified factors, 7 factors were approved by the experts in two rounds. Also, in the ranking of factors affecting the emergence of showcase management, the factor of lack of strategic intelligence, the factor of lack of meritocracy system and the factor of lack of effective performance evaluation system were ranked first to third.Conclusion: Showcase management style can have a negative aspect on various aspects of the work of the employees of an organization. In order to diminish this style in the workplace, it is necessary to focus on strengthening the strategic intelligence of managers, observing the meritocracy system, and implementing an effective performance evaluation system.
_||_