فهرست مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - تبیین معیارها و مؤلفههای صلاحیت دیجیتال مدرسان در فضای آموزشی مدارس آینده
علی سعیدی حامد میبودی جواد وکیلی حسین میرسعیدیمقدمه و هدف: شایستگیهای سواد دیجیتالی نقش محوری در رشد حرفهای معلمان دارد و فضاهای آموزشی مدارس به عنوان بستری مناسب، نقش مهمی در ارتقای صلاحیتهای دیجیتالی مدرسان به عهده دارد. در مدارس آینده، یادگیری بر بستر فناوری بیشاز پیش عاملی تأثیرگذار در آموزش است. هدف از ای چکیده کاملمقدمه و هدف: شایستگیهای سواد دیجیتالی نقش محوری در رشد حرفهای معلمان دارد و فضاهای آموزشی مدارس به عنوان بستری مناسب، نقش مهمی در ارتقای صلاحیتهای دیجیتالی مدرسان به عهده دارد. در مدارس آینده، یادگیری بر بستر فناوری بیشاز پیش عاملی تأثیرگذار در آموزش است. هدف از این پژوهش تعیین و اولویتبندی معیارها و مؤلفههای صلاحیت دیجیتال معلمان در فرآیند یاددهی- یادگیری مدارس آینده است. روش شناسی پژوهش: این مطالعه با رویکرد اکتشافی بر پایه راهبرد پیمایشی با استفاده از نظرات خبرگان و صاحبنظران این حوزه انجام گرفت. در این پژوهش به منظور شناسایی معیارها و مؤلفههای حائز اهمیت از روش دلفی و برای محاسبه وزن و اولویت آنها از روش تصمیمگیری چندمعیاره انتروپی و تاپسیس فازی استفاده شده است. بحث و نتیجه گیری: یافتههای تحقیق حاکی از این است که به ترتیب معیارهای یادگیری الکترونیکی، منابع دیجیتال، مشارکت دیجیتال، توانمندسازی فراگیران و ارزیابی دیجیتال نقش مهمی در میزان صلاحیتهای فردی و الزامات مربوط به یادگیری فناورانه در معلمان مدارس آینده خواهد داشت. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - طراحی مدل فراترکیب تابآوری معلمان
محسن نیازی علی فرهادیان حجت الله حاجی زاده فاطمه خوش بیانیمقدمه و هدف: ایجاد شرایط مناسب برای معلمان منجر به تاب آوردن در برابر ناملایمات و سختی های مسیر تعلیم و تربیت می شود و به ارتقاء عملکرد معلمان کمک شایانی می کند.بر این اساس هدف پژوهش جمع آوری عوامل مؤثر بر تاب آوری معلمان در پژوهش های گذشته با مدل فراترکیب است روش شناس چکیده کاملمقدمه و هدف: ایجاد شرایط مناسب برای معلمان منجر به تاب آوردن در برابر ناملایمات و سختی های مسیر تعلیم و تربیت می شود و به ارتقاء عملکرد معلمان کمک شایانی می کند.بر این اساس هدف پژوهش جمع آوری عوامل مؤثر بر تاب آوری معلمان در پژوهش های گذشته با مدل فراترکیب است روش شناسی پژوهش: روش این پژوهش به صورت کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. حوزه پژوهش شامل کلیه مقاله های مربوط به تاب آوری معلمان است که ۱۷ عدد آنها با روش هدفمند به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند . یافته ها: مدل فراترکیب تاب آوری معلمان در این تحقیق دارای 6 بعد آموزشی، دینی، ادراکی - هویت اجتماعی، فردی، سلامت بوده که 20 مولفه به عنوان عوامل موثر بر تابآوری معلمان شناسایی شد که نوآوری آن در اضافه شدن بعد اقتصادی و معیشتی بوده است و بر این اساس مدل مربوط ترسیم شد . بحث و نتیجه گیری: عوامل جمع آوری شده توسط محقق اعم از عوامل آموزشی ،اجتماعی فردی، حقوقی – اقتصادی، هویتی سلامت، دینی و ادراکی بر تاب آوری معلمان تاثیر بالایی دارند . این مقاله با شناساندن عوامل موثر بر تاب آوری به نهادها و سازمانی هایی مثل آموزش و پرورش و مدارس قادر به افزایش میزان تاب معلمان در برابر سختی ها و ناملایمات و موانع پیش روی تعلیم و تربیت است کشور یعنی دانش آموزان شود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - اثر یادگیری جاذبههای گردشگری از طریق بازیوار سازی(مورد مطالعه: کودکان دبستانی شهر تبریز)
یزدان شیرمحمدی ایرج چوبدار آمنه کمالی سروستانیمقدمه و هدف: روشهای آموزشی متداول به دلیل تحولات و پیشرفتهای علمی و تکنولوؤیکی عصر حاضر و افزایش آگاهی عمومی و ضریب هوشی کودکان و نوجوانان دیگر پاسخگوی آموزش مؤثر و قابل جذب برای مخاطبان نیست بنابر این استفاده از تکنولوژیهای نوینی که از راهکارهای جدید استفاده نمایند چکیده کاملمقدمه و هدف: روشهای آموزشی متداول به دلیل تحولات و پیشرفتهای علمی و تکنولوؤیکی عصر حاضر و افزایش آگاهی عمومی و ضریب هوشی کودکان و نوجوانان دیگر پاسخگوی آموزش مؤثر و قابل جذب برای مخاطبان نیست بنابر این استفاده از تکنولوژیهای نوینی که از راهکارهای جدید استفاده نمایند بسیار ضروری به نظر میرسید. روش شناسی پژوهش: در این تحقیق به بررسی یکی از روشهای نوین آموزشی عصر حاضر در آموزش جاذبهها و برند مقاصد گردشگری و با استفاده از تکنیکهای بازیوارسازی و طراحی بازیهای کمک آموزشی جذاب با جاذبههای بصری و دیگر مزایای بازی مانند(انگیزه، رضایت، درگیری و تعامل و ...) به کودکان و نوجوانان پرداخته شده. است. محاسبات آماری پژوهش حاضر از طریق روش تحلیل عاملی اکتشافی و بررسی فرضیههای آن بر اساس روش تحلیل مسیر و نرم افزارهای مربوطه انجام گردیده، جامعه آماری آن از میان 384 معلمان مربیان و خبرگان آموزشی و با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه انتخاب شده و برای تعیین اعتبار محتوایی و روایی پرسشنامه و نتایج مصاحبهها نیز ضمن استفاده از خود مربیان مدارس در تفهیم و ثبت پاسخ مخاطبان استفاده گردیده همچنین از نظر خبرگان و متخصصین گردشگری و پژوهشگران نظامهای آموزشی نیز استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرم افزار SPSS 26 انجام گرفت. بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مابین آموزش از طریق بازیوار سازی و فاکتورهای تأثبر گذار بر آن مانند انتظار عملکرد، امید به تلاش، نفوذ اجتماعی و تسهیل شرایط در راستای آموزش مفاهیم و جاذبههای گردشگری منتج به آگاهی از برند و در نهایت طنین برند اثر مثبت و معنیداری وجود داشت و بازیهای کامپیوتری سطح یادگیری کودکان را تا حد قابل توجهی افزایش داده و به عنوان یک عنصر حیاتی، در پیشبرد اهداف آموزشی و یادگیری و رشد شناختی و اجتماعی کودکان، به ویژه آموزش مفاهیم، جاذبهها و برند مقصد شهر گردشگری بیش از اطلاعات بدست آمده از روخوانی و تکالیف درسی آنان تأثیر گذار بود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - طراحی الگوی تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی در دوره متوسطه
علی محمد سیاهی اتابکی فاطمه سیاهی اتابکیمقدمه و هدف: یکی از مهارتهای لازم در جهانی که پیوسته در حال تغییر و تحول است، توانمندی اندیشیدن به خصوص اندیشیدن انتقادی است. هدف پژوهش حاضر بررسی و ارائه رویکرد های مطرح در تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی و طراحی الگوی تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی در دوره متوسطه چکیده کاملمقدمه و هدف: یکی از مهارتهای لازم در جهانی که پیوسته در حال تغییر و تحول است، توانمندی اندیشیدن به خصوص اندیشیدن انتقادی است. هدف پژوهش حاضر بررسی و ارائه رویکرد های مطرح در تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی و طراحی الگوی تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی در دوره متوسطه بود. روش شناسی پژوهش: در این پژوهش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی نظام مقوله بندی استقرایی استفاده شد. حوزه پژوهش کلیه منابع مکتوب و دیجیتال در دسترس مرتبط با تفکر انتقادی و نمونه گیری به صورت هدفمند و ابزار جمع آوری اطلاعات فیش برداری از کلیه منابع مکتوب و دیجیتال در دسترس بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق کد گذاری موضوعی که طی سه مرحله کد گذاری باز ( 477 کد )،کد گزاری محوری( 80 کد) و کد گذاری گزینشی( 20 کد ) صورت گرفت. سپس کد های دسته بندی و مولفه های نهایی استخراج گردید یافته ها: مهمترین رویکردهای مطرح در تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی عبارتند از حل مساله، بحث گروهی، استفاده از فن پرسشگری، فعال بودن دانش آموزان، ارائه شفاهی و سنجش مداوم دانش آموزان. الگوی تدریس پیشنهادی شامل سه بخش قبل از تعامل، ضمن تعامل و بعد از تعامل است. بحث و نتیجه گیری: تعیین رویکردهای مطرح در تدریس تفکر انتقادی و طراحی الگوی تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی و آشنایی معلمان با آنها می تواند زمینه ساز استفاده آنها در مدارس و افزایش مهارت تفکر انتقادی دانش آموزان شود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - اثربخشی آموزش به روش چندرسانهای بر افزایش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با اختلال روانشناختی بروننمود
محبوبه طاهر ناصره شاکری زهرا شاه حسینیمقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین اثربخشی آموزش به روش چندرسانه ای بر افزایش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با اختلال روان شناختی برون نمود بود.روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع شبه تجربی بوده است. در این مطالعه 30 دانش آموز مبتلا به اختلال برون نمود به روش نمونه گیری در چکیده کاملمقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین اثربخشی آموزش به روش چندرسانه ای بر افزایش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با اختلال روان شناختی برون نمود بود.روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع شبه تجربی بوده است. در این مطالعه 30 دانش آموز مبتلا به اختلال برون نمود به روش نمونه گیری در دسترس در شهرستان شاهرود انتخاب شدند، و با استفاده از برنامه آموزش چندرسانه ای در 10 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه آخنباخ، پرسشنامه مهارت های اجتماعی و بسته درمانی آموزش چند رسانه ای بود. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون کواریانس استفاده شد (05/0 ≥P).یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس حاکی از اثربخشی آموزش به روش چندرسانهای بر افزایش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با اختلال روانشناختی بروننمود بوده است. (05/0≥P).لذا توصیه می گردد تا نظام آموزش و پرورش این سبک آموزش چندرسانه ای را در دستور کار قرار دهد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - رابطه جو اخلاقی با اخلاق حرفهای با نقش میانجی اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی
سامان مظفری رضا محمدی رزگار محمدیمقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه جو اخلاقی با اخلاق حرفهای با توجه به نقش میانجی اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر قروه بود. روش شناسی پژوهش: جامعه پژوهش کلیه ی معلمان دوره ابتدایی شهر قروه می باشد، که در سال 1402-1401 مشغول به تدریس هستند، که حجم جامعه بر چکیده کاملمقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه جو اخلاقی با اخلاق حرفهای با توجه به نقش میانجی اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر قروه بود. روش شناسی پژوهش: جامعه پژوهش کلیه ی معلمان دوره ابتدایی شهر قروه می باشد، که در سال 1402-1401 مشغول به تدریس هستند، که حجم جامعه بر اساس آمار به دست آمده از معاونت آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش برابر با 324 نفر می باشد. که از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 176 معلم انتخاب شد. روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های جو اخلاقی ویکتور و کالن(1988)؛ اشتیاق شغلی سالانووا و شوفلی(2001)؛ اخلاق حرفهای کادوزیر(2002) استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامه ها با تکنیک های آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند، جهت تحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Lisrel10.20 استفاده شد. یافته ها: جو اخلاقی دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر متغیر اخلاق حرفهای بود. جو اخلاقی دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر متغیر های اخلاق حرفه ای و اشتیاق شغلی بود. جو اخلاقی بواسطه اشتیاق شغلی دارای اثرغیر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر اخلاق حرفه ای معلمان بود، همچنین جو اخلاقی و اشتیاق شغلی قادر به تببین 56 درصد واریانس اخلاق حرفه ای معلمان بودند. نتیجه گیری: اشتیاق شغلی نقش میانجی در رابطه بین جو اخلاقی و اخلاق حرفه ای معلمان ایفا می کند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - نقش بهره وری تربیتی، آموزشی و پژوهشی در دانشگاه (مورد مطالعه:پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان بوشهر)
زهرا محمدیمقدمه و هدف: هدف این تحقیق، تبیین نقش بهرهوری تربیتی، آموزشی و پژوهشی پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان بوشهر است. روش شناسی پژوهش: روش تحقیق، پیمایشی توصیفی و جامعه آماری و نمونه آن(به دلیل کوچکی حجم)، شامل اساتید، مدیران گروه و معاونان آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و همچنین چکیده کاملمقدمه و هدف: هدف این تحقیق، تبیین نقش بهرهوری تربیتی، آموزشی و پژوهشی پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان بوشهر است. روش شناسی پژوهش: روش تحقیق، پیمایشی توصیفی و جامعه آماری و نمونه آن(به دلیل کوچکی حجم)، شامل اساتید، مدیران گروه و معاونان آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و همچنین دانشجو معلمان مستعد بوده که از میان ایشان، افراد نمونه به صورت هدفمند تا کفایت نمونه نظری به تعداد 50 نفر (15 نفر استاد و 35 نفر دانشجو معلم) انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخت بهرهوری(1402)، استفاده و روایی محتوایی(با استفاده از نظر خبرگان) و پایایی(برابر 816/0 =α) آن، مورد تایید و مطلوب برآورد شد. به منظور تجزیه و تحلیل یافتهها، از تخصیص و قیاس نمرات مکتسبه برای هر یک از مولفهها، استفاده و تفسیر شد. یافته ها: یافتهها نشان داد بهرهوری پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان بوشهر، با شاخصهای متنوعی روبروست که در سه بخش تربیتی(با 11 زیر شاخص)، آموزشی(با 7 زیر شاخص) و پژوهشی(6 زیر شاخص) قابل طرح و استناد خواهد بود. بحث و نتیجه گیری: با تبیین نقش و ارتقای بهرهوری در این محیط علمی و آموزشی در شرایط فعلی، میتوان یاددهی و یادگیری کارا و اثربخش و در نهایت بهرهوری مطلوب را در مجموعه پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان بوشهر، مشاهده نمود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - تدوین چارچوب توسعه حرفهای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری
سمیه عمادی زلیخا علیزاده عابد غلامیمقدمه و هدف: معلمان عامل کلیدی در بهبود عملکرد دانش آموزان هستند و ارتقای کیفیت آموزشی بدون توسعهای حرفه معلمی میسر نیست. بنابراین، هدف این تحقیق، تدوین چارچوب توسعه حرفهای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری بود. روش شناسی پژوهش: این تحقیق بهلحاظ هدف کاربردی چکیده کاملمقدمه و هدف: معلمان عامل کلیدی در بهبود عملکرد دانش آموزان هستند و ارتقای کیفیت آموزشی بدون توسعهای حرفه معلمی میسر نیست. بنابراین، هدف این تحقیق، تدوین چارچوب توسعه حرفهای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری بود. روش شناسی پژوهش: این تحقیق بهلحاظ هدف کاربردی است و دادهها بهصورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. نمونه کیفی، شامل 19 نفر از خبرگان بودند که به روش غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی، مدیران و کارشناسان تربیتبدنی آموزش و پرورش بودند که ابتدا بهصورت تصادفی طبقهای و سپس بهصورت غیرتصادفی و در دسترس 384 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته، شامل عوامل موثر بر توسعه حرفهای دبیران تربیت بدنی بود که روایی محتوایی آن توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن علاوه بر کدگذاری مجدد توسط دو کدگذار، با آزمون آلفای کرونباخ نیز تأیید شد (89/0=α ). جهت تعیین اولویتهای اقدام در توسعه حرفهای دبیران مدل ساختاری تفسیری استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که 37 شاخص در قالب 12 مؤلفه، بر توسعه حرفهای دبیران تربیت بدنی اثرگذار است و مؤلفهها در هفت سطح ساختاردهی شدند. مؤلفههای توانمندسازی و سیاست گذاری کلان در قاعده مدل و مؤلفههای جسمی و روانی و عوامل اجتماعی در سطح اول قرار گرفتند. بحث و نتیجه گیری: میتوان گفت که توانمندسازی مدرسان، افزایش دورههای آموزشی و تأکید سیاست گذاران بر توسعه تربیت بدنی، دستیابی به دیگر عوامل اثرگذار بر توسعه حرفهای دبیران تربیت بدنی را تسهیل خواهد کرد. پرونده مقاله