الگوی ساختاری مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
محمد علی مسعودی
1
*
,
مسلم صالحی
2
,
عبداله احمدی
3
,
مژگان امیریان زاده
4
1 -
2 - Assistant Professor, Department of Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran.
3 - گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
4 - دانشگاه ازاد مرودشت
کلید واژه: مسئولیت پذیری اجتماعی, مدیران مدارس, الگوی ساختاری,
چکیده مقاله :
چکیده
مقدمه و هدف: این مطالعه به مدل یابی ساختاری مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز پرداخت.
روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعهای- کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها با توجه به ماهیت پژوهش، از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز و روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای خواهد بود. جهت تخمین تعداد نمونه کافی در این پژوهش از فرمول تخمین نمونه کوکران استفاده شد. براساس جامعه آماری تحقیق 384 نفر از مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شد.
یافتهها: مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز دارای 5 عامل اصلی مسئولیتهای نوع دوستی و بشردوستانه، مسئولیتهای قانونی، مسئولیتهای اجتماعی، مسئولیتهای زیست محیطی و مسئولیتهای حرفه ای است. برای بسط و توسعه هریك از عوامل تعدادی از شاخصها آنها را پشتیبانی میكنند. شاخصها در واقع تبیین کننده معنا و مفهوم هر عامل بوده كه میبایست در طول مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز مورد توجه قرار گیرند.
بحث و نتیجهگیری: مدل مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران مدارس در مدارس متوسطه با بسط مسئولیت پذیری اجتماعی می تواند به مدیران و برنامه ریزان نظامهای آموزشی در بهبود شرایط آموزشی و پرورشی کمک نماید.
Abstract
Introduction: This study deals with the structural modeling of social responsibility of principals of secondary sch ools in Shiraz.
research methodology: In terms of purpose, the current research is developmental-applicative,and in terms of data collection, according to the nature of the research, it is descriptive-survey. The statistical population will include all principals of secondary schools in Shiraz city and the sampling method will be stratified random. Cochran’s sample formula was used to estimate the sufficient number of samples in this research. Based on the statistical population of the research, 384 principals of secondary schools in Shiraz city were selected as the statistical sample of the research.
Findings: The social responsibility of secondary school principals in Shiraz has 5 main factors: aitruistic and humanirarian responsibilities, social responsibilities, environmental responsibilities. For the expansion and development of each of the factors, a number of indicators support them. The indicators actually explain the meaning and concept of each factor that shouid be taken into consideration during the social responsibility of the principals of secondary schools in Shiraz.
Conclusion: The social responsibility model of school principals in secondary school or the extension of social responsibility can help managers and pianners of educational systems in improving educational and educational conditions.
References
1. Alagheband, A, (2015), Theoretical foundations of educational management principles, Theoretical foundations of the principles of educational management, Tehran, Ravan Publishing Twenty-sixth edition. ]in persian[
2. Ansari Renani, G, and Tabatabai, A, (2005). The Impact of Meritocracy on Productivity, Democracy in Iran, Merit Conference in Iran, No. 1, Tehran. . ]in persian[
3. Bakhtiari, A, (2002). Characteristics of an efficient and effective school principal, management in education, Volume 8, Number 32, pp. 26 -16. . ]in persian[
4. Behrangi, M R, Tabatabai, B (2009). Investigating the Relationship between Entrepreneurial Characteristics of Managers and Their Effectiveness in Kerman Girls' High Schools, Leadership and Educational Management, Volume 3, Number 2, pp. 50- 35.
5. Behlooli, N.; Sarmast, B and Karimi, AR (2013). Presenting an optimal model of managers' effectiveness (Case study of East Azarbaijan governors in 2009). Productivity Management, Year 7, No. 26, pp. 211 197. . ]in persian[
6. Croonen, E.P., Brand, M.J. (2013). Antecedents of Franchisee Trust. J Market Channels. 20 (1-2):141-68.Croonen , E.P., Brand, M.J. (2013). Antecedents of Franchisee Trust. J Market Channels. 20 (1-2):141-68.