سیاست های سبک زندگی، به مثابه چارچوبی برای تبیین مسائل سیاسی-اجتماعی
محورهای موضوعی : فصلنامه علوم اجتماعی
1 - دانشجوی مقطع دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: سیاست های سبک زندگی , هویت اجتماعی , فضای دیجیتال, مسائل اجتماعی , کنشگری نهادی , کنشگری غیرنهادی , مصرف سیاسی,
چکیده مقاله :
این مقاله به بررسی پدیده سیاست های سبک زندگی در عصر مدرن و پسا مدرن میپردازد، رویکردی نوین به کنشگری سیاسی و اجتماعی که در آن انتخاب های روزمره زندگی به عرصهای برای ابراز هویت ، ارزشها و تلاش برای تغییر مسائلزندگی اجتماعی تبدیل و به عنوان شکل نوینی از کنشگری سیاسی و اجتماعی ظهور کرده است. هدف اصلی مقاله، ارائه یک چارچوب نظری جامع برای درک نقش سیاست های سبک زندگی در ابعاد مختلف کنشگری، هویت اجتماعی و ارتباط آن با مسائل اجتماعی است. این مقاله از نوع پژوهش های نظری و بنیادی است که با استفاده از رویکرد فراتحلیلی، دیدگاه های کلیدی اندیشمندان برجسته این حوزه (مانند گیدنز، بک، باومن، تئوچاریس، و دی مور) را تلفیق و چارچوبی منسجم برای تحلیل این پدیده ارائه میدهد. دادههای مورد نیاز از طریق مرور نظاممند ادبیات علمی موجود در حوزه سیاست های سبک زندگی و حوزه های مرتبط جمعآوری شدهاند. یافته های پژوهش نشان میدهند که اولا مفهوم سیاستهای سبک زندگی مفهومی نوپدید درحوزه جامعه شناسی بوده و درایران چارچوب مفهومی و نظری جدیدی را فرا روی پژوهشگران مسائل اجتماعی وسیاسی قرار می دهد. ثانیا سیاست های سبک زندگی پدیدهای چندوجهی هستند که ابعاد فردی، جمعی، فرهنگی و سیاسی را در بر میگیرند. این نوع سیاست ها از انتخاب های فردی آغاز اما ظرفیت تبدیل شدن به کنش های جمعی و جنبش های اجتماعی را در خود دارد .سیاست های سبک زندگی این امکان را فراهم می کنند تا به تغییرات در سطوح مختلف (فردی، جمعی، ساختاری) منجر شوند؛ بعضا بامسائل اجتماعی مانند فردگرایی افراطی، مصرفگرایی و نابرابری اجتماعی همراه هستند. فضای دیجیتال و رسانههای اجتماعی نیز به عرصه کلیدی این نوع کنشگری تبدیل شدهاند که زمینه های بوجود آمدن فرصت ها و چالش های اجتماعی جدیدی را فراهم میکنند.مقاله حاضردرپی یافتن و معرفی مفاهیم، مولفه ها وموضوع های جدیدی درسپهر علوم اجتماعی بویژه جامعه شناسی سیاسی و جامعه شناسی فرهنگ است که می تواند دربررسی مسائل اجتماعی مورد بهره برداری قرار گیرد.
This article examines the phenomenon of lifestyle politics in the modern and postmodern era, a new approach to political and social activism in which everyday life choices have become an arena for expressing identity, values, and efforts to change social life issues, and has emerged as a new form of political and social activism. The main goal of the article is to provide a comprehensive theoretical framework for understanding the role of lifestyle politics in various dimensions of activism, social identity, and its relationship to social issues. This article is a type of theoretical and fundamental research that, using a meta-analytic approach, integrates the key perspectives of prominent scholars in this field (such as Giddens, Beck, Bauman, Theocharis, and de Moore) and provides a coherent framework for analyzing this phenomenon. The required data have been collected through a systematic review of the existing scientific literature in the field of lifestyle politics and related fields. The research findings show that firstly, the concept of lifestyle policies is a new concept in the field of sociology and in Iran it provides a new conceptual and theoretical framework for researchers of social and political issues. Secondly, lifestyle policies are a multifaceted phenomenon that includes individual, collective, cultural and political dimensions. These types of policies start from individual choices but have the capacity to become collective actions and social movements. Lifestyle policies provide the possibility to lead to changes at different levels (individual, collective, structural); sometimes they are associated with social issues such as extreme individualism, consumerism and social inequality. The digital space and social media have also become key arenas for this type of activism, providing the grounds for the emergence of new social opportunities and challenges. This artico find and introduce new concepts, components, and topics in the social sciences, especia.
- خواجه سروی، غلامرضا، و طباخیممقانی، جواد. (۱۳۹۲). جهانی شدن سبک زندگی و تقاضای دگرگونی سیاسی. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، ۴(10).
1. Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Polity Press.
2. Bauman, Z. (2007). Consuming Life. Polity Press.
3. Beck, U. (1992). Risk Society: Towards a New Modernity. Sage Publications.
4. Bennett, W. L., & Segerberg, A. (2013). The Logic of Connective Action: Digital Media and the Personalization of Contentious Politics. Cambridge University Press.
5. Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Harvard University Press.
6. Campbell, C. (1987). The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism. Basil Blackwell.
7. Castells, M. (2009). Communication Power. Oxford University Press.
8. Dalton, R. J. (2008). Citizen Politics: Public Opinion and Political Parties in Advanced Industrial Democracies. CQ Press.
9. della Porta, D., & Diani, M. (2006). Social Movements: An Introduction (2nd ed.). Blackwell Publishing.
10. Featherstone, M. (1991). Consumer Culture and Postmodernism. Sage Publications.
11. Giddens, A. (1990). The Consequences of Modernity. Stanford University Press.
12. Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Stanford University Press.
13. Giddens, A. (1994). Beyond Left and Right: The Future of Radical Politics. Polity Press.
14. Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. Doubleday.
15. Goodwin, J., & Jasper, J. M. (Eds.). (2003). Rethinking Social Movements: Structure, Meaning, and Emotion. Rowman & Littlefield Publishers.
16. Hall, S. (1996). Questions of Cultural Identity. Sage Publications.
17. Hebdige, D. (1979). Subculture: The Meaning of Style. Methuen.
18. Inglehart, R. (1997). Modernization and Postmodernization: Cultural, Economic, and Political Change in 43 Societies. Princeton University Press.
19. Jamieson, D. (2002). Morality's Progress: Essays on Bioethics and Public Policy. Clarendon Press.
20. Jenkins, H. (2006).Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York University Press.
21. Johnston, J., & Szeman, I. (2011). Cultural Political Economy. In A Companion to Cultural Studies (pp. 145-166). Blackwell Publishing.
22. Keck, M. E., & Sikkink, K. (1998). Activists Beyond Borders: Advocacy Networks in International Politics. Cornell University Press.
23. Lash, S. (1990). Sociology of Postmodernism. Routledge.
24. Melucci, A. (1989). Nomads of the Present: Social Movements and Individual Needs in Contemporary Society. Temple University Press.
25. Micheletti, M. (2003). Political Virtue and Shopping: Individuals, Consumerism, and Collective Action. Transaction Publishers.
26. Papacharissi, Z. (2010). A Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites. Routledge.
27. Pogge, T. W. (2002). World Poverty and Human Rights: Cosmopolitan Responsibilities and Reforms . Polity Press.
28. Polletta, F., & Jasper, J. M. (2001). Collective Identity and Social Movements. Annual Review of Sociology, 27(1), 283-305.
29. Regan, T. (1983). The Case for Animal Rights. University of California Press.
30. Sandel, M. J. (2009). Justice: What’s the Right Thing to Do?. Farrar, Straus and Giroux.
31. Shiva, V. (1991). The Violence of the Green Revolution: Agricultural Crisis in Punjab. Third World Network.
32. Shue, H. (1996). Basic Rights: Subsistence, Affluence, and U.S. Foreign Policy (2nd ed.). Princeton University Press.
33. Singer, P. (1975). Animal Liberation. New York Review/Random House.
34. Stolle, D., Hooghe, M., & Micheletti, M. (2005). Political Consumerism as Public Participation: How Consumers Choose to Boycott and Buy for Political Reasons. West European Politics, 28(2), 237-264.
35. Tarrow, S. (1998). Power in Movement: Social Movements and Contentious Politics (2nd ed.). Cambridge University Press.
36. Theocharis, Y. (2021). Online Identity and Political Behavior. In Oxford Research Encyclopedia of Politics.
37. Theocharis, Y., Quintelier, E., & Pickard, S. (2020). Conceptualizing and Operationalizing Digital Citizenship: A Comparative Study Across Europe. New Media & Society, 22(3), 441-462.
38. Theocharis, Y., & van Deth, J. W. (2018). Political Participation in a Digital Age: Conceptualizing and Operationalizing Internet and Social Media Uses. Information, Communication & Society, 21(3), 307-326.
39. Tilly, C. (1978). From Mobilization to Revolution. Addison-Wesley.
40. Van Dijck, J. (2013). The Culture of Connectivity: A Critical History of Social Media. Oxford University Press.
41. van Deth, J. W. (2014). Conceptualizing and Operationalizing Internet and Social Media Uses.