بررسی رابطه بین میزان بهرهمندی از رسانههای نوین و میزان پایبندی نسل جوان به ارزشهای اجتماعی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعی
1 - استادیار پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی
2 - کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد علوم وتحقیقات آذربایجان شرقی
کلید واژه: تلفن همراه, ارزشهای اجتماعی, بهره مندی, پایبندی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضرمطالعه رابطه بین میزان بهره مندی از رسانه های نوین (تلفن همراه) و میزان پایبندی نسل جوان به ارزشهای اجتماعیاست. این پژوهش نخستین پژوهشی است که با تاکید برمطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و واحد علوم وتحقیقات آذربایجان شرقی در استان انجام شده است. برای نیل به اهداف تحقیق ابتدا تعاریفی از میزان بهره مندی، پایبندی، ارزشهای اجتماعی و همچنین رسانههای نوین ارائه و نظریههای مربوط به ارزشهای اجتماعی و رسانههای جمعی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس نظریههاو دیدگاههای تبیین کننده رسانهها و ارزشهای اجتماعی از جمله نظریه کاشت، استفاده و خوشنودی و... و دیدگاههای جمیزلال، گربنر و اینگلهارت و جانسون و همچنین دیدگاههای داخلی و خارجی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر در بین 368 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و واحد علوم وتحقیقات آذربایجان شرقی که بین 22 تا 40 سال سن دارند انجام شد. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده و با بهره گیری از پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز تحقیق گردآوری شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد: هرچه میزان استفاده از تلفن همراه بالا میرود اهمیت این معیارها در همسرگزینی افزایش مییابد. هرچه میزان استفاده از رسانه تلفن همراه افزایش مییابد اهمیت روابط اجتماعی بین دو جنس مخالف افزایش مییابد. هرچه میزان استفاده از تلفن همراه بالا میرود اهمیت مسئولیت پذیری در بین دانشجویان افزایش مییابد. هرچه میزان استفاده از تلفن همراه افزایش می یابد بر اهمیت خاص گرایی افزوده می شود. در واقع می توان گفت تلفن همراه به عنوان یک رسانه دارای مخاطب عام بر اهمیت برخی از ارزشهای اجتماعی افزوده است.
The main objective of this study is "important tool to study the relationship between new media (mobile phones) and the younger generation's commitment to social values" is. This study is the first study to focus Brmtalh students of Islamic Azad University of Tabriz, East Azerbaijan Province Science Research has been done. The definitions of the enjoyment, commitment, social values, as well as new media offer and The theory explain Howe's views and values of the social media including cultivation theory, the use and satisfaction, and views .... Jmyzlal, Gerbner and Inglehart and Johnson) as well as internal and external perspectives were discussed. Research among 368 graduate students of Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tabriz, East Azerbaijan, which was conducted between 22 and 40 years of age. In this method utilizes a questionnaire survey and research data collection is required. The results showed that the high rate of mobile phone use is increasing importance of the criteria in mate selection. The increasing importance of mobile media usage and social relations between the sexes increases. The rise of mobile phone use increases the importance of responsibility among students. The rate increases the importance placed Particularists added. It can be said as a media phone-cell mass audience Importance has added some social values.
_||_