ارزیابی ارتباط مدیریت دانش با مصرف کالاهای فرهنگی در میان کتابداران دانشگاهی شهر اصفهان (دانشگاه اصفهان، صنعتی و علوم پزشکی اصفهان)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمحمدرحیم رسولی آزاد 1 , سمانه گوهری 2
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
2 - استادیار بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
کلید واژه: مدیریت دانش, خلق دانش, تسهیم دانش, کتابداران دانشگاهی, مصرف کالاهای فرهنگی, به کارگیری دانش, ذخیرهسازی دانش,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارزیابی رابطه بین مدیریت دانش و مصرف کالاهای فرهنگی در میان کتابداران دانشگاهی شهر اصفهان (دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان) از خانواده تحقیقات کاربردی و به شیوه همبستگی در سال 1392 انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، 155 نفر شامل کتابداران سه دانشگاه بزرگ شهر اصفهان (دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان) است که به کمک جدول حجم نمونه مورگان و بر اساس روش نمونه گیری سهمیهای و تصادفی تعداد 105 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه است. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از پرسش نامه نیز از نرم افزارهای آماری SPSS 19 و Amos Graphics برای تجزیه و تحلیلهای مدل سازی و معادلات ساختاری استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی نظیر ضرایب همبستگی استفاده شده است. نتایج گویای وجود رابطه معنادار بین دو متغیر اصلی پژوهش در دو بعد بررسی رابطه دو متغیره و در بعد مدل سازی معادله ساختاری هستند. به نحوی که هر دو ضریب به دست آمده مثبت و معنادار است. به عبارت بهتر میزان مدیریت دانش افراد تأثیر مثبت و معناداری بر میزان مصرف کالاهای فرهنگی آنان دارد.
This study aimed to evaluate the relationship between knowledge management and consumption of cultural goods among academic librarians in Isfahan (Isfahan University, Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences) applied research and the practice of family solidarity was conducted in 1392. The data collection tool is a questionnaire. To analyze the data obtained from the questionnaire also statistical software SPSS 19 and Amos Graphics for analysis and structural equation modeling was used to analyze the data, descriptive and inferential statistics correlation coefficients were used. The results indicate a significant relationship between two variables the study examined the relationship between the two variables and structural equation modeling are after. In a way that is both positive and significant coefficient obtained. In other words, knowledge management in a significant positive impact on the consumption of cultural goods has them.
_||_